Permalänk
Medlem

Bor i Södertälje i en 1:a, brukar stänga av datorn på natten. blir ibland 900kr per månad, hälften till vattenfall hälften till kommun ägda pariahn "telge energi", det gör inget man kan ju äta silverfiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och hur tror du undertrycket skapas?

Det är väl ett mekaniskt frånluftsssytem, möjligen mekanisk till- och frånluft.

Oavsett inget som påverkar elförbrukningen.

Nej det förstår jag, svarade bara på kommentaren kring ventilation. Syftade på spis"fläkten" och hur värdelöst den fungerar, men det har som sagt inget med mitt problem här att göra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Söderbäck: Alltså, har fast 110 kr/mån för gas "Standing charge" och 100kr/mån "Standing charge" för El. Vet inte om det är motsvarande anslutningsavgift. Betalar bara de 2 avgifterna på El/Gas, fast kostnad + förbrukning.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Kan garantera att dina ögon inte håller med dig om det där

Får lite ergonomi-panik av att ens läsa det

Kör jag mörkare så är det väldigt svårläst, måste anstränga ögonen, och får huvudvärk. Det är skälet till att jag bytte till nuvarande skärm. Min gamla toppade cirka 340 cd/m2, och obehagligt mörk för min del.

Min laptop toppar 500 cd/m2 och är jätteofta alltför mörk den också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emomilol1213:

@Söderbäck: Alltså, har fast 110 kr/mån för gas "Standing charge" och 100kr/mån "Standing charge" för El. Vet inte om det är motsvarande anslutningsavgift. Betalar bara de 2 avgifterna på El/Gas, fast kostnad + förbrukning.

Ja standing charge kanske är anslutningsavgiften? Själv har jag en fast avgift på båda mina fakturor.
Mina två olika fakturor ser ut som följande:

Elproducentens avgift (telge energi):
40kr per månad fast
27 öre per kilowatttimma.
(billigt va? - ja men det blir mer i slutändan vilket jag vill visa här).
Plus moms.

Nätleverantörens avgift (e on):
69 kronor fast avgift
72 öre avgift per kilowattimma
Energiskatt 44 öre.

Så kalkylen om jag förbrukar 150kwh på en månad blir alltså:

Elproducent:
40kr + (0,27kr * 150) * 1,25) = 90 kronor

Nätleverantör:
69 + 0,72*150 + 0,44*150 = 243 kronor

Tillsammans blir det 333 konor för 150 förbrukade kwh. Någonstans kring 2,2 kronor per kilowattimma betalar jag alltså. Och det kostar det när de visar upp elproduktionspriset på 27 öre per kilowattioma. Och det stämmer ju - men det tillkommer alltså en del extra här.

Det är anmärkningsvärt att nätleverantören tar en rörlig avgift per levererad kilowattimma som är tre gånger högre än deet elproducenten tar. Något är galet alltså. Men det är så det ser ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Kör jag mörkare så är det väldigt svårläst, måste anstränga ögonen, och får huvudvärk. Det är skälet till att jag bytte till nuvarande skärm. Min gamla toppade cirka 340 cd/m2, och obehagligt mörk för min del.

Min laptop toppar 500 cd/m2 och är jätteofta alltför mörk den också.

Bortsett från att det är OT så har du undersökt ögonen ? Det låter som du har nån ögonsjukdom och du skulle nog behöva få synen undersökt av en ögonläkare, inte optiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bortsett från att det är OT så har du undersökt ögonen ? Det låter som du har nån ögonsjukdom och du skulle nog behöva få synen undersökt av en ögonläkare, inte optiker.

Jodå, har astigmatism så ljus bryts felaktigt, har glasögon som korrigerar. Inget annat problem har påträffats enligt ögonläkaren! Jag är bara inte så ljuskänslig, men samtidigt har jag väldigt god mörkerseende efter bara några sekunder.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är anmärkningsvärt att nätleverantören tar en rörlig avgift per levererad kilowattimma som är tre gånger högre än deet elproducenten tar. Något är galet alltså. Men det är så det ser ut.

Blir mycket OT men jag skrattar alltid gott när elbolag ringer och lovar den billigaste elen! De få ören jag sparar på "spotpris utan påslag", "inköpspris" och andra busswords är väldigt lite mot vad jag betalar till Ellivio...

TS: Hoppas det löser sig! Jag har ungefär samma storlek på lgh men direktuppvärmd el, har snittat på ca 1000kWh under vintermånaderna, nu på sommaren kommer jag ligga på ca 250kWh, du ligger mycket högt som flera sagt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jodå, har astigmatism så ljus bryts felaktigt, har glasögon som korrigerar. Inget annat problem har påträffats enligt ögonläkaren! Jag är bara inte så ljuskänslig, men samtidigt har jag väldigt god mörkerseende efter bara några sekunder.

Antagligen får du bättre fokus när pupillen är liten och då hjälper det med mer ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja standing charge kanske är anslutningsavgiften? Själv har jag en fast avgift på båda mina fakturor.
Mina två olika fakturor ser ut som följande:

Elproducentens avgift (telge energi):
40kr per månad fast
27 öre per kilowatttimma.
(billigt va? - ja men det blir mer i slutändan vilket jag vill visa här).
Plus moms.

Nätleverantörens avgift (e on):
69 kronor fast avgift
72 öre avgift per kilowattimma
Energiskatt 44 öre.

Så kalkylen om jag förbrukar 150kwh på en månad blir alltså:

Elproducent:
40kr + (0,27kr * 150) * 1,25) = 90 kronor

Nätleverantör:
69 + 0,72*150 + 0,44*150 = 243 kronor

Tillsammans blir det 333 konor för 150 förbrukade kwh. Någonstans kring 2,2 kronor per kilowattimma betalar jag alltså. Och det kostar det när de visar upp elproduktionspriset på 27 öre per kilowattioma. Och det stämmer ju - men det tillkommer alltså en del extra här.

Det är anmärkningsvärt att nätleverantören tar en rörlig avgift per levererad kilowattimma som är tre gånger högre än deet elproducenten tar. Något är galet alltså. Men det är så det ser ut.

Där jag bor så är det lite billigare.
Abonnemang Lägenhet 1094 ink. moms

Elöverföring lågspänning 2020
6,4 öre/kWh exkl. moms (8,0 öre/kWh inkl. moms).

Så med dina siffror så skulle det gå på:
1094/12 + 150*0.08 + 0.44*150= 91.17 + 12 + 66= 169.17. Fast så bor jag ju i en av de kommuner som hamnar på top 5 av lägst avgifter för elnät.

Som du se på priserna min nätleverantör tar och vad din tar så har de flyttat om lite av kostnaderna. Så din fasta avgift blir lägre men de tar ut rejält för den rörliga delen istället. Den rörliga var ivf förr i tiden förluster i nätet för att transportera elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Viloläge är något helt annat.

Viloläge är nästintill avstängd. "Idle" är att skärmen är igång, datorn är igång, men inget arbete utförs.

Jag tror Du har blandat ihop något.

"Idle" är på utländska. Detta är ett svenskt forum. Vila/vilo/tomgång är motsvarigheten på svenska. Jag hänvisar inte till dom olika energisparlägen som finns att tillgå inom datorvärlden.

Och en skärm som går ner i viloläge drar i regel absolut max 5w. Storleken i detta fall spelar ingen roll. Den har ju inget att visa. Högst en lysdiod som behöver byta färg och någon simpel instruktionsomgång i en MCU som snurrar och väntar på att datorn skall begära att skärmen skall visa bild.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: är det vedertaget att idle är samma sak som viloläge/strömsparläge?

Vid idle anser jag att datorn och skärmarna är igång och är fullt redo för nästa uppgift men att den inte gör något just för stunden. Vid viloläge tar det en liten stund innan datorn är redo för nästa uppgift.

Detta är dock bara man högst ovetenskapliga uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Veni: är det vedertaget att idle är samma sak som viloläge/strömsparläge?

Vid idle anser jag att datorn och skärmarna är igång och är fullt redo för nästa uppgift men att den inte gör något just för stunden. Vid viloläge tar det en liten stund innan datorn är redo för nästa uppgift.

Detta är dock bara man högst ovetenskapliga uppfattning.

Jag tolkar att "idle" är viloläge, d.v.s. datorn är igång men gör inget jobb. Likaså skärmarna, d.v.s. dom är nersläckta och kanske har lysdioden bytt färg från blå till gul.

Jag tolkar inte viloläge som ett utav dom svenska översättningarna för "Sleep" gällande energisparläge. Ärligt talat så vet jag inte vad Sleep och Hibernation är på svenska då jag inte kört svenska operativsystem i 17 år.

Tomgång kanske är ett bättre ordval för "idle".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tolkar att "idle" är viloläge, d.v.s. datorn är igång men gör inget jobb. Likaså skärmarna, d.v.s. dom är nersläckta och kanske har lysdioden bytt färg från blå till gul.

Jag tolkar inte viloläge som ett utav dom svenska översättningarna för "Sleep" gällande energisparläge. Ärligt talat så vet jag inte vad Sleep och Hibernation är på svenska då jag inte kört svenska operativsystem i 17 år.

Tomgång kanske är ett bättre ordval för "idle".

Sleep är Vänteläge och Hibernation är Viloläge i Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror Du har blandat ihop något.

"Idle" är på utländska. Detta är ett svenskt forum. Vila/vilo/tomgång är motsvarigheten på svenska. Jag hänvisar inte till dom olika energisparlägen som finns att tillgå inom datorvärlden.

Och en skärm som går ner i viloläge drar i regel absolut max 5w. Storleken i detta fall spelar ingen roll. Den har ju inget att visa. Högst en lysdiod som behöver byta färg och någon simpel instruktionsomgång i en MCU som snurrar och väntar på att datorn skall begära att skärmen skall visa bild.

Ja, ska vi ta till den tonen så kan det ju vara bra att man har saker rätt innan man får för sig att peka finger:

Att datorn går på tomgång är inte detsamma som att den går ner i viloläge. Två helt olika saker.

Tomgång betyder precis det, tom-gång. Systemet är igång men utför inget arbete. Systemet kommer då fortfarande dra en hel del ström eftersom mer eller mindre samtliga komponenter är igång.

Viloläge är att den går i vila. Både skärm och dator. Hela systemet drar minimalt med ström eftersom allt har gått i vila.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vi tar och släpper diskussionen vad idle betyder och hur den definieras beroende på situation, en definitionsfråga bidrar inte till tråden.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

För någon som inte orkar läsa igenom 8 sidor, framkom det var dessa 600kWh förbrukades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

För någon som inte orkar läsa igenom 8 sidor, framkom det var dessa 600kWh förbrukades?

Inte än, kommer däremot få inloggning till en bättre översikt (där man tydligen kan se förbrukningen varje timme?) av vaktis när han kommer tillbaka från VAB

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Fick nu inloggningen till webbplatsen där EcoGuard har sina grafer över elförbrukningen. Det är oerhört intressant att se hur förbrukningen tycks öka rejält, samtidigt som det var mycket lägre under Februari-Mars.

2020-06-13 stängdes golvvärmen av i badrummet. Trots att denna ligger på näst lägsta effekt (som även vaktis tyckte inte skulle påverka förbrukningen så mycket eftersom den inte går hela tiden), så har den då legat på 200W i snitt, eller 4.8 kWh.
2020-06-15 (igår) var vi knappt hemma under dagen, så där är den såklart lägre.
Vad som sedan hände söndagen 2020-06-07 är högst oklart, en topp på 27 kWh?!

Från 2020-06-01 har vi förbrukat 280.8 kWh (vad många här anser vara deras månadsförbrukning/flera månader?)

Fick även se elavtalet:
Elenergi (2018-08-01)

  • Fast avgift - 23,00 kr/månad

  • Fast avgift - 15,00 kr/månad

  • Rörlig avgift - 1,46 kr/kWh

Får fortsätta se hur förbrukningen rör sig nu när golvvärmen är avslagen. Fortsätter det såhär så kan vi eventuellt behöva felsöka om det är något galet där inne istället. För såhär tyckte inte heller vaktis att det skulle vara (i alla fall inte på denna effekt)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du får ladda upp bilderna någonstans om du ska infoga dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får ladda upp bilderna någonstans om du ska infoga dem

De är ju infogade 😂 Får byta till imgur istället då

Sådär, nu ska det vara bättre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

12,6 och 13,5 som ni haft sedan ni stängt av golvvärmen låter ju rätt rimligt om ni är två personer och lagar mat och kanske tvättar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

12,6 och 13,5 som ni haft sedan ni stängt av golvvärmen låter ju rätt rimligt om ni är två personer och lagar mat och kanske tvättar?

Absolut, det är mycket bättre värden och helt klart något vi kan leva med. Får se efter idag vad det landat på!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Relik 📜

Ser som sagt mycket bättre ut! Lite högt fortfarande, men det handlar nog mera om vitvaror, vad du har igång, hur ni använder saker hemma och så vidare. Vi ligger på 10-13 kWh en "vanlig dag" med hela familjen hemma så här i coronatider.

Så, det verkar onekligen som golvvärmen är den stora boven för själva förbrukningen. Elavtalet, verkar vara ihopslaget både själva elhandeln och alla nätavgifter i de priserna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

12,6 och 13,5 som ni haft sedan ni stängt av golvvärmen låter ju rätt rimligt om ni är två personer och lagar mat och kanske tvättar?

Nej det låter totalt orimligt utan massor andra prylar. En tvätt förbrukar ca 1 kWh exempelvis. Mitt tidigare inlägg #18467351 där jag beskrev min förbrukning över två dygn är med 3 tvättar.

13 kWh är rimligt om golvvärmen ligger på och brassar på 300 W dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Låter fortfarande högt.
Under hela juni har medel förbrukningen legat på ca: 0,780 KW per timme
Emellan 13-15 juni låg förbrukningen på ca 0,440 KW per timme
Vad har ni inkopplat i lägenheten?

Permalänk
Avstängd

@Pamudas:

Jösses.

Ja ni har snart förbrukat lika mycket på 2 veckor som jag gör på ca 2 månader (318 kWh), med tvätt/disk/tummel som går iaf 1 gång i veckan i snitt, samt en high end PC som går många timmar om dagen.

Dock har jag sprillans vitvaror (nyproduktion), men har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att dom har en gammal 60" plasma + ljudanläggning.
En gammal plasma-TV är inte direkt energisnål.

Stor skillnad mot en ny LCD/LED-TV i samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@Pamudas:

Jösses.

Ja ni har snart förbrukat lika mycket på 2 veckor som jag gör på ca 2 månader (318 kWh), med tvätt/disk/tummel som går iaf 1 gång i veckan i snitt, samt en high end PC som går många timmar om dagen.

Dock har jag sprillans vitvaror (nyproduktion), men har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad?

Det är åtminstone bättre än tidigare.. så det är väl positivt.

Plasma-TVn står inte igång många timmar om dygnet, 4-5 max? Men det är 200W i 4.5 timme i snitt, ca 1kW, det i 1 månad ger ca 31kW.
Tvättmaskinen går däremot ofta, var tredje dag kanske? Ibland oftare ibland mer sällan.

Min stationära i signaturen används väl 4 timmar om dagen på vardagar - max. Helger kan det bli lite mer, men där är det fortfarande inga enorma mängder som går åt.

Får vi ordning på detta så kan vi i alla fall börja felsöka ordentligt, nu vet vi ju vart största boven är.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tips är att stänga av huvud säkringen i lägenheten och titta så att förbrukningen går ner till noll på mätaren.
En person står vid mätaren och ser vilken förbrukningen är, den bör ju ticka på i maklig takt, nät huvudsäkringen i lägenheten är av så bör den också vara på noll.
På detta slipper du oroa dig för att någon tjuvar el.

Samtidigt så vet du vilken din mätare är och kan ta en bild på den totala förbrukningen för att sedan jämföra.
Automatiska system kan faktiskt bugga ur.

För jämförelse, 440 kWh sista 2 månaderna i hus, 1 person, dator och NAS igång 24/7 samt en del nätutrustning.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.