Permalänk
Medlem

Hjälper en vän med ny dator!

Tjena, så jag håller på att hjälpa min vän med att köpa ny dator, han vill bygga den själv, men han vill helst para in vartenda krona som möjligt. Jag har pysslat ihop en setup åt honom, men tänker ni kanske kan hjälpa mig behålla prestandan men minska kostnaderna?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBoi:

Tjena, så jag håller på att hjälpa min vän med att köpa ny dator, han vill bygga den själv, men han vill helst para in vartenda krona som möjligt. Jag har pysslat ihop en setup åt honom, men tänker ni kanske kan hjälpa mig behålla prestandan men minska kostnaderna?

https://komponentkoll.se/bild/BqlLS.png

Det hade varit enklare samt att du hade fått bättre råd om du kunde skriva lite om vad din vän förväntar sig av datorn samt vad han ska göra på denna.

Har din vän efterfrågat en mekanisk hårddisk specifikt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Det hade varit enklare samt att du hade fått bättre råd om du kunde skriva lite om vad din vän förväntar sig av datorn samt vad han ska göra på denna.

Har din vän efterfrågat en mekanisk hårddisk specifikt?

Aa förlåt, det har du rätt i, han vill bara kunna spela lixom GTA, COD, Battlefield på bra grafik, inte bästa, men bara lixom bra grafik. Han har inte efterfrågat någonting alls igentligen, de ar mest jag som klickade runt och byggde ihop något så gott jag kunde.

Permalänk
Medlem

Beroende på din/er budget så ryms ju ännu bättre gpu om man köper det rekommenderade systemet ovan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beroende på din/er budget så ryms ju ännu bättre gpu om man köper det rekommenderade systemet ovan

Han vill helst hamna max 10.000kr.

Permalänk
Medlem

@MarreBoi:

Datorn dundaj länkar till är bra, tar du dessa minnen landar den under 10k

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-FURY-DDR4-3200-C16...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@MarreBoi:

Datorn dundaj länkar till är bra, tar du dessa minnen landar den under 10k

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-FURY-DDR4-3200-C16...

Okej, tackar!

Permalänk
Medlem

@MarreBoi: Jag skulle inte rekommendera en 860 QVO som systemdisk, den lämpar sig mer som extra lagring för t.ex. spel och annat (se t.ex. denna recension). En Kingston A2000 kostar två hundralappar mer men springer i cirklar runt 860 QVO.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att välja en B550 moderkort om det kan tänkas bli grafikkort- eller processoruppgradering inom datorns livstid.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, kolla med butiken att moderkortet de har inne stöder 3000-serien ur lådan. Tidigare versioner gör det oftast inte, så det beror på hur gammalt lager de har.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

https://komponentkoll.se/bild/MhbYa.png

Som sagt tidigare, kolla med butiken att moderkortet de har inne stöder 3000-serien ur lådan. Tidigare versioner gör det oftast inte, så det beror på hur gammalt lager de har.

Okej tack så mycket! Vad är skillnaden om den stödjer den eller inte, funkar den inte alls då eller?

Permalänk
Medlem

Ja, det skall man räkna med iaf. Vissa butiker har koll, andra inte tyvärr.

Man kan ju i dessa fall använda en äldre processor (1000- eller 2000-serien) temporärt och uppdatera BIOS själv, men blir ju lite jobbigt om man inte har tillgång till det.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att, om det huvudsakligen är en hygglig spelprestanda din vän önskar, kan man spara många kronor på att välja en Intel i3-9100F istället. Typ samma spelprestanda som en Ryzen 3600.

Men i "generell" prestanda är ju dock 3600 helt klart det bättre valet.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

@FubbHead:

Typ Samma? Är rätt stor skillnad mellan ryzen 3600 och 9100F, i vissa spel är det säkert relativt jämt men i många spel så levererar ryzen betydligt högre lägsta fps, vilket du kan se nedan

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19944?key=c433346...

Dold text
Permalänk
Medlem

I stand corrected.

Vissa sidor visar att de är jämnbra, andra inte. Men ja, det säkraste kortet är 3600.

Visa signatur

-- FubbHead