Intels ökade produktionstakt vrider upp bolagets börsvärde

Permalänk
Melding Plague

Intels ökade produktionstakt vrider upp bolagets börsvärde

Flera produktlanseringar med Intels 10-nanometersteknik står på agendan, och analytiker skruvar nu upp förväntningarna på bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Man blir åksjuk av att komma ihåg alla dessa kodnamn.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man blir åksjuk av att komma ihåg alla dessa kodnamn.

Samma, jag har helt tappart bort vad som är vad nu.

Permalänk
Musikälskare

Positivt för intel, AMD får inte ligga i framkant för länge, konkurrens är bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Har bara förlorat på Intel. Deras aktie har inte gått plus på över ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har bara förlorat på Intel. Deras aktie har inte gått plus på över ett år.

Hur menar du? Den låg på 47USD för ett år sen, stängde igår på 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Positivt för intel, AMD får inte ligga i framkant för länge, konkurrens är bra

AMD behöver flera år till av försprång för att på något sätt komma i närheten av Intel ekonomiskt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Positivt för intel, AMD får inte ligga i framkant för länge, konkurrens är bra

Artikeln säger inget om tekniker och prestanda utan är mer att se som en "influencer" artikel för företag/personer som investerar på börsen. Det enda som inte är spekulation är ju att tillverkningsvolymen ökar, omöjligt att dra några slutsatser gällande slutprodukters kvalit'e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Positivt för intel, AMD får inte ligga i framkant för länge, konkurrens är bra

Skulle säga att ett tillbakatåg för Intel nu skulle vara dåligt för konsumenter som vill se fungerande konkurrens.
Om AMD fick 30-50% av marknaden hade jag mer än gärna sett Intel som en balanserande motpol. Men Intel tillbaka till dominans i detta skede hade bara lett till bromsad innovation, högre priser och allt annat vi redan varit med om tidigare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag bryr mig så där jättemycket kring börsvärdet. Bara att det är väldigt viktigt att Intel får upp volymerna, eftersom komponentbristen varit enorm på senare tid. Går knappt att få tag på nåt. Gissar att det kommer dröja lite till innan vi ser produkter dyka upp igen från HP, Lenovo, Dell osv.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Nu hade jag gärna haft Intel i min portfölj men när det finns företag som ökar mer i värde investerar jag hellre på annat håll. Nvidia rör sig intressantare exempelvis, även om aktien prissätts högre.

Har väntat på en bra rea men ser lite svårt ut.

Permalänk
Medlem

Ojojoj... jag skulle helt klart ha trott på en nedgång när de lanserar en trasig 4 år gammal teknik som ligger efter i de flesta avseenden...

Permalänk
Medlem

AMD fungerar väl för entusiaster och på universitet som bygger superdatorer, men för corporate lämnar man inte gärna Intel med mindre än att processorerna helt slutar att fungera

Bärbart är också ett Intel fäste, nu har AMD konkurrenskraftiga laptop CPU, då sabbar vissa tillverkare sina AMD modeller genom att ha mycket sämre kylning på dom än på Intel modellerna. Och långsammare minne. Hmmm. Och kunder som beställt en AMD laptop har rapporterat att dom har fått mail att varan är slut för överskådlig tid, så har dom blivit erbjudna en Intel modell som ersättning. Hmmm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dom kan ha förväntningar men först när Intel går över på 7nm med samma litografiteknik som AMD's partner tillverkare som dom eventuellt är med i racet igen eller varför inte skippa och direkt ner på 5nm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Ok, det är ju trevligt. Har varit på väg att sälja Intelaktierna en längre tid nu. Sjukt tråkig aktie, händer absolut inget, inte idag (tisdag) heller. Fortfarande inte bestämt mig. Bara det jag måste ha cashes att investera i de stora flygbolagen i samband med att de gå upp igen. Jag tror Intel blir sålt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Positivt för intel, AMD får inte ligga i framkant för länge, konkurrens är bra

🤨 vet inte i vilken verklighet du lever. men än så länge ligger AMD fortfarande "efter" Intel och Nvidia när det kommer det i princip nästan allt.
det ända där dom ligger ett steg före just nu är produktivt inriktade datorer. fram tills Marknadsandelar, Mindshare och intäkter är 50/50 på båda fronter skulle jag nog påstå att man ska hålla tummar att dem ska "halka efter igen".
Entusiasters uppfattning om hur det är, är LÅNGT ifrån hur det se ut i verkligheten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Här är en intressant artikel som diskuterar Arm, Intel och Apple. Den är inte riktigt lika positiv kring Intels framtid.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Discokungen
Skrivet av inquam:

Skulle säga att ett tillbakatåg för Intel nu skulle vara dåligt för konsumenter som vill se fungerande konkurrens.
Om AMD fick 30-50% av marknaden hade jag mer än gärna sett Intel som en balanserande motpol. Men Intel tillbaka till dominans i detta skede hade bara lett till bromsad innovation, högre priser och allt annat vi redan varit med om tidigare.

Jag håller helt med. Intel behöver tappa ganska mycket för att det ska bli någorlunda balanserat framöver. De drar trots allt in tio gånger mer i intäkter än vad AMD gör vilket innebär att de är otroligt långt före, trots AMDs väldigt konkurrenskraftiga teknik. Än är det inte i hamn för AMD, men man kan hoppas att deras framgångar leder till stabila marknadsandelar för båda företagen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld