Permalänk
Medlem

Orange blinking MOBO

Har precis installerat ny psu och gpu
Och ganska ofta bärjar ljuset på min asus prime z390 a blinka oranget, läst att det kan ha med RAM om gpu connection att göra. Jag har provat att ta ut en ram stick och tagit ut och in gpun och det funkar men sen så fort jag startar ett spel osv så börjar den blinka igen, vad kan det bero på? Datorn funkar som den ska med ca 85 grader på gpu vid belastning vilket jag tycker är för mycket eftersom jag känner hur det luktar bränt och hur fläktarna låter rassligt typ.

Så, jag har uppgraderat datorn men det känns som att den har fått massa nya problem.
Nu blinkar det inte orange längre utan bara lyser.

Är jag bara paranoid eller är det något som håller på att gå sönder?
Som sagt, allt funkar bra med fps osv bortsett från höga temperaturer I load

GPU = 49C Idle 85 Load

Tack!

film på blinkning om nån vill se:
https://drive.google.com/file/d/1KvqkkkOzOvtFtcFDueh8zZ0XH0Q6...

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn: Har du kollat så att du har senaste bios på moderkortet?

Kan även vara att grafikkortet kyls dåligt, kolla om där är mycket damm på fläktarna och eventuellt i flänsarna.
Man brukar kunna lossa höljet på grafikkortet så man kan blåsa av det ordentligt med tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Har precis installerat ny psu och gpu
Och ganska ofta bärjar ljuset på min asus prime z390 a blinka oranget, läst att det kan ha med RAM om gpu connection att göra. Jag har provat att ta ut en ram stick och tagit ut och in gpun och det funkar men sen så fort jag startar ett spel osv så börjar den blinka igen, vad kan det bero på? Datorn funkar som den ska med ca 85 grader på gpu vid belastning vilket jag tycker är för mycket eftersom jag känner hur det luktar bränt och hur fläktarna låter rassligt typ.

Så, jag har uppgraderat datorn men det känns som att den har fått massa nya problem.
Nu blinkar det inte orange längre utan bara lyser.

Är jag bara paranoid eller är det något som håller på att gå sönder?
Som sagt, allt funkar bra med fps osv bortsett från höga temperaturer I load

GPU = 49C Idle 85 Load

Tack!

film på blinkning om nån vill se:
https://drive.google.com/file/d/1KvqkkkOzOvtFtcFDueh8zZ0XH0Q6...

Vad har du för GPU? Har den några år på nacken kan det vara värt att byta kylpasta för att få ner temperaturerna lite

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

"Allt funkar bra" men det luktar bränt och låter rassligt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Allt funkar bra" men det luktar bränt och låter rassligt?

Det funkar bra som att, jag märker inget prestanda mässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad har du för GPU? Har den några år på nacken kan det vara värt att byta kylpasta för att få ner temperaturerna lite

Köpte för ca 1 vecka sen från marknaden, Gigabyte 2070 windforce 2x är ca 4 månader gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Wrk4Pwn: Har du kollat så att du har senaste bios på moderkortet?

Kan även vara att grafikkortet kyls dåligt, kolla om där är mycket damm på fläktarna och eventuellt i flänsarna.
Man brukar kunna lossa höljet på grafikkortet så man kan blåsa av det ordentligt med tryckluft.

Det kan det vara, sak kolla på det, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Allt funkar bra" men det luktar bränt och låter rassligt?

It's just a flesh wound!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2