4 månader gammal dator börjar bete sig konstigt.

Permalänk
Medlem

4 månader gammal dator börjar bete sig konstigt.

Hej!

I februari för fyra månader sedan byggde jag ihop en ny dator. Allting har funkat perfekt fram till för ca fyra dagar sedan. Halvvägs in i ett league of legends game börjar skärmen/bilden frysa till helt. Allt står still, efter några sekunder rör allt på sig igen för att sedan frysa till helt igen. När jag försökte tabba ut från Lol så blev allting bara helt svart och jag var tvungen att stänga av datorn och starta om den.

Efter det så hände inget på tre dagar så jag tänkte att det kanske bara var en unik händelse, en engångsgrej. Men igår så hände det igen. mitt i ett league game fryser skärmen till helt, denna gång bara en gång. Men när gamet tar slut och jag ska tillbaka till skrivbordet så blir skärmen helt svart igen och allt börja gå väldigt trögt, och jag var återigen tvungen att stänga av datorn via powerknappen.

Har ni någon aning/teori om vad det kan röra sig om? Datorn är bara fyra månader ny...
En polare säger att jag behöver rensa datorn på damm, min bror påstår att kylpastan på CPUn som ska bytas..vilket jag har svårt att köpa.

Hjälp uppskattas!
tack

Permalänk
Medlem

Vad är det för grejer i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vilka delar är nya eller sparat från gamla datorn skulle också vara intressant.

Om du vill utesluta det din kompis och bror sa så kan du kolla upp temperaturen i bios och med program (vet tyvärr inte vilken som rekommenderas). Vet man delarna kan man sen kolla upp vad som är OK eller hoppas att någon i forumet vet.

Om CPU är för varm på en nybyggd dator så är dåligt monterad CPU kylare mycket troligare än kylpasta. Dock så vet jag inte vilken typ av kylare du har (luft, vatten mm).

stavning
Permalänk
Medlem

Alla delar är helt nya på datorn.

AMD Ryzen 5 3600
Palit GeForce RTX
Vengeance 16 gb RAM
Seasonic focus GX 650W
Moderkort: Tomahawk b450 (tror jag den hette).
SSD 500 gb hårddisk.

Köpte även en kylare till CPUn och använder inte den som kom med processorn. Miss inte namnet på den!

Permalänk
Medlem

Det är så mycket som kan göra detta listar några här i ingen direkt ordning som ej tagits upp redan.
1, Minnet, vad är det för minne? menar då hastighet/minnets "modellnummer" och är vad det är inställt på, samt är det istoppat till 100%.
Ryzen är rätt känslig med minne när det blir lite högre hastigheter och vissa funkmar bra men andra funkar inte alls.
2, Nätagget, Dom kan dö tidigt men är mest vanligt att dom antingen dör efter ett par timmar/nån dag heller håller sin livstid ut+.

3, Kablar, Är alla kablar istoppade till 100% i alla ändar, kan vara glapp kontakt i nån kabel med som blir värre ju varmare dom blir.
Glapp kontakt kan va svårt att hitta men koppla ur alla kablar (båda ändar) och inspektera noga med bra ljus är det nåt bränt/gulnat/brunt så har det troligen gått varmt=glapp kontakt.
Lukta kan fungera både bättre heller sämre.
Kan även ha datorn igång med tex benchmark prg igång och röra runt lite med kablarna, men inte för mycket rör kablarna tills man ser att alla kablar i kontakten rör sig heller borde rört sig om det var glapp och gör detta med kontakt efter kontakt.

4, virus!
5, Drivrutins/windows problem, är det en ny installation heller kommer hd/ssd från gammal dator där win redan var installerat (kan ge bekymmer om så).
Du kan alltid prova att köra https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall... och rensa ur äldre/gamla grafik drivrutiner sen lägga in nya, kan hjälpa ibland.

6, ESD skada på moderkort/gpu/hd/ssd/etc som tog ett par månader innan den blev så allvarlig att den börjats märkas av, ovanligt men kan hända och JA det kan ta år för ESD skador att märkas.
7, Blixt nedslag?
8, Katt som tuggat kablar?, har varit med om att en hdmi kabel har blivit tuggad på som gjorde att en dator startades om ibland och det tog över ett år innan det felet hittades.
Troligen så var det några få koppar trådar som ibland gick ihop och datorn slogs av.
9, För mycket pron? Fast 500GB hd rymmer ju inte mycket pron

Och har du provat hur andra spel/benchmark prg?
Kan ju vara nån fil i LOL som är skadad vilket beroende på spel/prg o filtyp kan göra allt ifrån ingenting till en krasch.
Går det att verifiera LOL's filer? om ja gör det, annars avinstallera o installera om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!