Permalänk
Medlem

Få bra täckning av WiFi i hus

Så detta gäller mina föräldrar och deras hem. När de drog in Fiber så tänkte de aldrig på att Wifi skulle bli något, var många år sedan. Så de drog in dosan etc till källaren med uttag endast i källaren och på övervåningen. Källaren av betong och sen med golv och väggar etc så är det dålig mottagning i delar av huser hur man än placerar routern. Så vad är bästa sättet att fixa så hela huset blir täckt av Wifi?

Permalänk
Medlem

@Karazhan:

Det beror ju först och främst på huslayout, men skulle åtminstone få upp routern på huvudvåningen med sladd så att säga och därifrån antingen bygga ut med mesh eller med en eller två AP:S. Finns bra appar där du kan kolla mottagningen på ett nätverk och avgöra var någonstans det skulle behövas utökning

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Förlorar jag då inte möjlighet till ethernet till de andra uttagen om jag sätter routern längst upp?

Permalänk
Medlem

@Karazhan: Låt routern stå kvar och installera ett wifi-mesh helst trådanslutet eller 2-3 accesspunkter.

Vissa accespunkter som t.ex. TP-Link EAP245 har två nätverksportar så man kan koppla in en kabel från routern och en till en dator.

Jag har Satt upp två EAP245 och de täcker hela huset, de sitter på gavlarna i huset på bottenplan och täcker källare och övervåning.

Jag tror att om du sätter två EAP245 eller liknande på övervåningen med så bra spridning i huset som möjlight så kommer det att täcka hela huset. (beror iofs på hur det är med murstockar och annat).