FZ recenserar The Last of Us Part II

Permalänk
Skrivet av anon150792:

...till fördel för "diversity" skit.

Vad är det som är skit med "diversity"?

Skrivet av Solaris:

...en AI man snarare ifrågasätter varför Naughty Dog ens implementerade när den är så sällsynt sjukt dålig.

Precis så upplevde jag första The Last of Us många gånger. AI-styrda karaktärer som står med ryggen till trots att det är väl uppenbart att någon smyger omkring bakom dem. Lite sama visa i A Plague Tale: Innocence. Det förtar en del av inlevelsen. Synd på i övrigt bra spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Lägg av nu. Det är inte det som de flesta säger. Det kanske är det som du har sagt.

Väx upp. Sluta prata om saker du inte har någon som helst aning om. Gör inte svepande uttalande uttalanden om spelpressen eller journalister och vilken åsikt man får eller inte får ha då det helt enkelt inte är sant som du säger. Att bete sig på det sättet du gör nu är ovärdigt.
du och dina likasinnade kamrater på internet hade hoppats på att spelet skulle hatas och vara dåligt för att ni inte delar Neill Druckmanns värderingar eller är livrädda för att se en kvinnlig eller homosexuell huvudkaraktär som inte är översexualiserad.
Nu älskar dom flesta spelet som plötsligt går dom inte att lita på. ser du inte själv hyckleriet i hur du beter dig?
Personligen så bryr jag mig inte om du köper spelet eller inte. men sluta hyckla och slänga ur dig saker när du inte har en aning om vad fasiken du pratar om.

Du verkar ganska arg över att jag har en åsikt som inte du håller med om, jag kan säga vad fan jag vill om spelpressen och journalister, om du inte håller med om det, okej, men sluta att slänga ur dig personliga förolämpningar och håll dig till reglerna för detta forum. Jag vill se bevis på var jag sagt att man SKA ha en särskild åsikt, det verkar vara du som har förutfattade meningar och inte förstår ord.

Sen, återigen, inte något problem med att spelet har eller inte har LGBTQ+, problemet är (om leaksen är sanna) att dem sket i att utveckla storyn som dem startade i TLoU1 till fördel för att "Virtue signalia".

Att anklaga andra för att inte ha en anning om vad dem pratar om är en ganska vanlig taktik bland folk som har 0 intresse av att faktisk diskutera något.

Skrivet av star-affinity:

Vad är det som är skit med "diversity"?

Inte mycket i verkliga livet förutom när det kommer till "diversity quotas" så som att man ska ha 50% brandmän som kvinnor så lägger man en lägre ribba för att dem ska klara testerna etc(ja det hände här i sverige), det är helt galet såklart men för det mesta är det inget fel med "diversity" i verkliga livet, i spelbranchen dock så brukar det bli befintliga spelserier som tar stryk på ett eller annat sätt genom deras diversity så som att story ändras på helt konstiga sätt, karaktärer ändras helt utan motivering och i vissa fall även spelmekanismer ändras för att inkludera "diversity", så ja, många är inte glada när man får höra att en spelutvecklare ska vara "inklusiv" eller "stödja minoriteter" genom deras spel, för det betyder för det mesta att spelserien blir förminskad på ett eller annat sätt, och många ser det för vad det är: fake, dem går tillbaka till att betee sig som alltid annars efter att dem släpt spelet, om dem verkligen vill stödja något varför måste dem ha publicitet hela tiden? det är bara att skänka pengar till organisationerna som faktiskt jobbar med dessa saker, men nä, dessa företag vill casha-in på publicitet och det är ju inte konstigt, det är företag, men som vuxen borde man förstå att företag inte är din vän, deras mål är att tjäna pengar, om dem kan fixa lite positiv marknadsföring genom att "virtue signala" så gör dem det, vilket företag har gjort i många år nu.

Permalänk
Medlem

Den här tråden gör mig nyfiken på vad det är som ryktas hända kring mångfald, men jag får hålla mig då jag inte har någon lust att spola spel som jag kanske ska spela. Förhoppningsvis är det som klagomålen på nya Star Wars-trilogin som jag inte ger många ören för. Jag tycker trilogin var kass men att det fanns gott om kvinnor och mörkhyade är inte en orsak till det. Speciellt inte som de karaktärerna var skrivna lika dåligt som alla andra. Det får visa sig om det är samma icke-problem eller om det har påverkat kvaliteten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Antar att du skippade över mitt inlägg så klistrat in det till dig: "Om du kollar vilka som har sänt in sina reviews på metacritic så verkar det bara vara mainstream online reviewers, vilket förklarar varför det får så högt betyg då dem inte har råd att sätta annat än höga betyg, just därför jag skiter i dessa reviews och litar bara på olika youtubers som reviewar, kollade precis på SkillUp's review vilket var en bra review."

Att inte vara skeptisk alls i dagens läge är väldigt konstigt tycker jag, det postas så mycket fake reviews hela tiden, om jag skulle ta och lita på dessa faketards så skulle jag köpa vart och varannat spel varje dag.

I regel ska man ej lita på folk som får review exemplar, steam user reviev är det enda jag kan ta seriöst i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

I regel ska man ej lita på folk som får review exemplar, steam user reviev är det enda jag kan ta seriöst i dagsläget

Steam review som blir review bombade av minsta provikation

Permalänk
Inaktiv

@Buulaa: Även det är suspekt i nuläget, testade ett antal kinesiska spel häromdagen och jösses vad många fake reviews, och det är för att tydligen så får man något om man gav en positiv review, vad det är man får vet jag inte dock.

Hoppas bara att fake-reviews inte sprider sig till andra icke-kinesika spel på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Steam review som blir review bombade av minsta provikation

Det går åt båda håll, sen är det inte svårt att lista ut vad som är vad precis, bara att verifiera.

Permalänk
Avstängd

Inte spelat ettan men gillade att de sa i Digitalfoundry videoklippet att banorna är större och mer öppna.

Edit. Lika gärna länka till klippet:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Ja då fick man konfirmation att leaksen var sanna, och tydligen värre än vad man fick se i leaksen:
Innehåller uppenbarligen spoilers

Permalänk
Medlem

Intressant att SkillUp själv är trött på kritiken mot TLOU2:

"No one got 'paid off' to give The Last Of Us Part II a 10/10. Please stop saying that and for the love of god stop using my review as 'proof' of it. I loved Death Stranding and preferred Doom 2016 over Eternal. Reviews are opinions and we all like different things."

"I won't be doing a #TheLastofUs2 spoiler review. To be honest my video has been amplified, summarised, analysed, canonised and demonised so much I'm sick of hearing my own take. Everyone else can argue about the game now. I'm gonna to go play Maneater."

Otroligt att folk känner sån passion över att hitta fel på ett av de mest hyllade spelen någonsin att man tvingas greppa en enstaka kritikers åsikter så hårt att kritikern själv blir less.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lidodido: tycker ACG för en vettig diskussion om ämnet också. Har recenserat en hel del spel under gångna årtionden, och jag har aldrig kommit i kontakt med några förslag till köpta recensioner. Idiotiska och besvärliga embargon? Ja, absolut, hundra gånger ja på den, men aldrig förslag om betalda recensioner eller försök till påverkan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

@Lidodido: Nja 2:an är ju inte hyllad ännu, bara av kritikerna, om users tycker det i slutändan får vi vänta och se, själv tycker jag att det som SkillUp sa i sin review verkar stämma, bra-mediokert gameplay och annat förutom Storyn ungefär, inget mästerverk precis men inget man skulle kalla dåligt men absolut inte en 10:a om man som helhet ger spelet ett betyg.

Kontroversen handlade ju mest om att de nu ändrat storyn till fördel för progressiv agenda vilket inte riktigt platsade in om man kommer från första och sen spelar vidare i 2:an, att Elie är lesbisk är det ingen som gnäller om, och verkligen inte att det inte är Joel som var i fokus.

@loevet: Med "betalda recensioner" (i detta samanhang) så menar nog inte många att det handlar om rena cash, utan handlar om deras förhållande till företagen som ger dem tidiga review kopior, nyheter och annat före andra så att dem får fler clicks på sina hemsidor. Det som verkar vara problemet om man ska ta Alanahs ord som sanning är då att dessa "mainstream" reviewers skriver reviews som dem vill ska resonera hos sina egna twitter followers etc, och dem skriver inte recensionerna för att informera potensiella köpare om hur spelet är.

Och Laymen sa ungefär att det handlar om företagens egna Marketing team om en youtuber blir blacklistad eller inte, så det fortgår absolut men kanske inte i så stor skala som man misstänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

@Lidodido: Nja 2:an är ju inte hyllad ännu, bara av kritikerna, om users tycker det i slutändan får vi vänta och se, själv tycker jag att det som SkillUp sa i sin review verkar stämma, bra-mediokert gameplay och annat förutom Storyn ungefär, inget mästerverk precis men inget man skulle kalla dåligt men absolut inte en 10:a om man som helhet ger spelet ett betyg.

Kontroversen handlade ju mest om att de nu ändrat storyn till fördel för progressiv agenda vilket inte riktigt platsade in om man kommer från första och sen spelar vidare i 2:an, att Elie är lesbisk är det ingen som gnäller om, och verkligen inte att det inte är Joel som var i fokus.

@loevet: Med "betalda recensioner" (i detta samanhang) så menar nog inte många att det handlar om rena cash, utan handlar om deras förhållande till företagen som ger dem tidiga review kopior, nyheter och annat före andra så att dem får fler clicks på sina hemsidor. Det som verkar vara problemet om man ska ta Alanahs ord som sanning är då att dessa "mainstream" reviewers skriver reviews som dem vill ska resonera hos sina egna twitter followers etc, och dem skriver inte recensionerna för att informera potensiella köpare om hur spelet är.

Och Laymen sa ungefär att det handlar om företagens egna Marketing team om en youtuber blir blacklistad eller inte, så det fortgår absolut men kanske inte i så stor skala som man misstänker.

Fast user reviews spelar ju betydligt mindre roll när folk röstar utifrån känsla, och känslan hos många just nu är att spelet är dåligt bara för att det är "inclusive woke garbage" eller vad det nu hette. Du säger att du inte säger att spelet är dåligt samtidigt som du letar alla halmstrån du kan tänka dig för att bevisa det, och säger att ingen klagar på Ellie eller hennes sexualitet samtidigt som EU rantar om inklusivitet för att man inte kan ha en sån karaktär utan att det är pk-agenda.

När jag läser dina kommentarer ser jag verkligen ingen anledning till att lira mer på user reviews än på kritikerna. Inte i alla fall om man tittar på allmänhetens omdömen på sidor där man inte kan lita på vilka som tyckt till. Räcker ju med att ett spel är epic store-exklusivt för att folk ska bli butt hurt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Fast user reviews spelar ju betydligt mindre roll när folk röstar utifrån känsla, och känslan hos många just nu är att spelet är dåligt bara för att det är "inclusive woke garbage" eller vad det nu hette. Du säger att du inte säger att spelet är dåligt samtidigt som du letar alla halmstrån du kan tänka dig för att bevisa det, och säger att ingen klagar på Ellie eller hennes sexualitet samtidigt som EU rantar om inklusivitet för att man inte kan ha en sån karaktär utan att det är pk-agenda.

När jag läser dina kommentarer ser jag verkligen ingen anledning till att lira mer på user reviews än på kritikerna. Inte i alla fall om man tittar på allmänhetens omdömen på sidor där man inte kan lita på vilka som tyckt till. Räcker ju med att ett spel är epic store-exklusivt för att folk ska bli butt hurt.

Personligen så är det woke garbage för mig efter att läckorna blev konfirmerade, betyder inte att gameplayet är garbage, men att storyn är det, och det är storyn som är det största elementet för många just i "The Last of Us", sen om du håller med mig eller inte skiter jag i, jag har min egen åsikt som jag står för och kommer diskutera det frit som alla andra.

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Personligen så är det woke garbage för mig efter att läckorna blev konfirmerade, betyder inte att gameplayet är garbage, men att storyn är det, och det är storyn som är det största elementet för många just i "The Last of Us", sen om du håller med mig eller inte skiter jag i, jag har min egen åsikt som jag står för och kommer diskutera det frit som alla andra.

Jag är enig. Det är dessutom enkelt för de som gillar spelet att skrika ut att man är misogyn eller transfobisk, när så inte är fallet. Stämningen och storyn var det enda jag tog med mig från ettan, och de var magiska. Jag har spelat 10 timmar av 2:an och miljöerna samt gameplayet är det enda som håller mig kvar. I mina ögon är spelet mediokert, då en oengagerande story vägs upp av vasst gameplay..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Fast user reviews spelar ju betydligt mindre roll när folk röstar utifrån känsla, och känslan hos många just nu är att spelet är dåligt bara för att det är "inclusive woke garbage" eller vad det nu hette. Du säger att du inte säger att spelet är dåligt samtidigt som du letar alla halmstrån du kan tänka dig för att bevisa det, och säger att ingen klagar på Ellie eller hennes sexualitet samtidigt som EU rantar om inklusivitet för att man inte kan ha en sån karaktär utan att det är pk-agenda.

När jag läser dina kommentarer ser jag verkligen ingen anledning till att lira mer på user reviews än på kritikerna. Inte i alla fall om man tittar på allmänhetens omdömen på sidor där man inte kan lita på vilka som tyckt till. Räcker ju med att ett spel är epic store-exklusivt för att folk ska bli butt hurt.

Eller som i Deus Ex Mankind Divided som har micro transactions, vilket förstås är helt valfritt att utnyttja, men ändå måste spelet totalsågas i recensioner trots att det egentligen är verkligen bra.

Disclaimer: Har inte spelat TLOU2

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Storyn är grym i tvåan. Inte för att jag gillar allt de gjort de är riktigt taskiga mot Ellie men det måste ju få skava lite. Att de är woke med tanke på vilka bikaraktärerna är absolut men går aldrig ut över storyn.

De hade kunnat kapa epilogen men det är en liten del och ändå glad jag körde igenom det. Men utan den hade det vart väldigt nära perfektion story mässigt. Inget att klaga på gällande gameplay.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x