Permalänk

Prisvärt, tyst chassi?

Har beställt lite nya datordelar och letar efter ett trevligt chassi att lägga dem i. Det ska helst vara så tyst som möjligt. Storlek och utseende spelar ingen roll. Har haft ett Fractal Design R4 tidigare och har varit mycket nöjd med det så jag vill gärna hitta något som erbjuder liknande funktionalitet och prestanda.

Kikade lite på Fractal Design Define 7 Compact, kan få den för lite under tusenlappen med medlemsrabatt på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/313869-Fractal-Design-De...

Har aldrig byggt i ett så litet chassi tidigare men tänker att det inte borde vara några större problem. Har ett standard ATX-bygge.

Men jag såg också att Inet hade rea på Corsair Carbide 678C för 949:
https://www.inet.se/produkt/6903400/corsair-carbide-678c-svar...

Har kollat en del recensioner och det klagas mest på pris och luftflöde. Men för 949kr känns det som ett potentiellt kap och jag tänker att det borde bli ok luftflöde med frontpanelen öppen. Frågan är dock hur mycket mer den låter med frontpanelen öppen... Man kanske kan borra hål i plastfronten eller göra någon annan sorts moddning?

Eller har ni några bättre förslag för ~1000 kronor? Det kanske är bättre att satsa på ett chassi med bättre luftflöde och skaffa en massa tysta fläktar istället?

Är öppen för förslag. Det är dessa delar jag har tänkt lägga in i den:
Ryzen 5 3600
be quiet! Pure Rock 2
16 GB DDR4 (Kingston HyperX FURY, 3600)
MSI B450-A PRO MAX
ASUS GeForce GTX 1660 SUPER TUF OC - 6GB GDDR6

Har läst lite blandat om GPU:n, men jag fick ett bra pris för det och håller tummarna för att det är relativt tyst.

Permalänk
Medlem

@BlåBjörn:

Hade kört på compact 7, har define c idag och upplever det fullgott för ett "normalt" atx bygge och compact verkar ju bättre på flera punkter. Har du kollat på Jonas test av compact 7? Om inte gör det!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har ett be quiet pure base 500. Tycker att det är både prisvärt och tyst. Du måste dock fixa lite med fläktinställningar själv.

Permalänk
Avstängd

Dina komponenter i chassit kommer inte att generera alltför mycket värme, så en dämpad variant med väl designad sluten front a la Fractal 7 compact lär fungera bra. Sätt in så många bra fläktar du kan i fronten så de kan snurra på låga varv och ge bra luftflöde.

Permalänk

Tack för snabba svar!

Skrivet av NatureBoyyy:

@BlåBjörn:

Hade kört på compact 7, har define c idag och upplever det fullgott för ett "normalt" atx bygge och compact verkar ju bättre på flera punkter. Har du kollat på Jonas test av compact 7? Om inte gör det!

Såg testet och tyckte först att det var ett självklart val, men priset på Corsair-chassit fick mig att ifrågasätta mitt beslut. Där får man tre PWM-styrda fläktar samt en PWM controller om man vill lägga till ytterligare fläktar. Sen är väl det största problemet med den att fronten i princip blockerar luftintag, men det går i alla fall att öppna fronten vilket inte går på Compact 7. Däremot så lyckas Fractal-chassit faktiskt suga in luft till skillnad från Corsair. Men det kanske blir jobbigt att tänka på att öppna dörren varje gång man ska spela..

Skrivet av lindahlj:

Har ett be quiet pure base 500. Tycker att det är både prisvärt och tyst. Du måste dock fixa lite med fläktinställningar själv.

Kikade på den och tyckte det såg bra ut, men den verkade också ha lite problem med luftflödet som Corsair. Sen är ett annat minus att den inte finns i lager på Webhallen och Inet nära mig, vilket lådorna ovan gör. Ser dock att det finns en lite dyrare DX-version (1150kr på inet) med meshfront som också ser väldigt lockande ut! Men då finns också Meshify C för 950... Usch så många val!

Permalänk
Medlem

@BlåBjörn:

Jag kör med define c med två 140 mm noctua fläktar i fram, så har jag då 3 i min d15 kylare och en fläkt i bak som suger ut luften. Datorn är alltid sval även i fullload då fläktarna sällan ens behöver gå över 600 rpm

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Define C med dubbla NF-A14 i fronten och en 120mm bak är det tyst o svalt. Antar att nya Define 7 Compact eller vad den heter fungerar lika bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Tack för alla svar! La precis en beställning på 7 Compact. Verkar vara många som är nöjda med Define C och jag har själv alltid varit nöjd med Fractals chassin så valet kändes solklart efter att ha tänkt till lite.