Startar ej efter försök av återställning

Permalänk
Medlem

Startar ej efter försök av återställning

Helloj,

Har en relativt ny dator här som jag precis valde att återställa till fabrikinställningar, för att då rensa burken. Den var ganska full och jag hade nog inte 100GB kvar på den efter allt som gått på.

Startade windows egna process. Lät den tanka på och sen så slocknade skärmen, datorn var fortfarande på.

Och där satt den och tuggade i kanske 20 minuter, ingen bild. Hör bara att datorn är igång. Så efter att jag har tyckt att den har gått för länge så force-restartade jag den och ingenting händer.

Stängde av helt, drog ur kabel och stänge av psu. Väntade lite mindre än en minut och kopplade in, ingen skillnad. Samma sak.

Öppnade sedan datorn, tog ur CMOS batteriet och väntade i kanske 2 minuter innan jag koppla tillbaka det och kopplade in datorn igen. INGEN SKILLNAD.

Så vad gör jag nu? Datorn är ganska prisig med en 1660 super och en 3600x i sig så behöver liksom få denna i fungerande form igen. Ville ju bara rensa burken. :/ Snabba svar uppskattas då jag sitter här nu.

Tack i förhand!

EDIT:

Efter strulande med alla komponenter och kringutrustning så startar datorn igen WOHO, MEN.. Tack vare att detta uppkom i mitten av en ominstallation så har jag ett nytt error. Det står såhär:
"Datorn har oväntat startats om eller så har ett fel uppstått. Det går inte att installera Windows. Om du vill installera windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK. och därefter starta om installationen"

Vad gör jag här?

Progress
Permalänk
Medlem

Om felet är Windows eller diskar så kopplar du ur alla diskar och nollställer bios igen. Testa ta bort strömkabeln istället för att bara stänga av PSU.

Om du får bild igen kan du koppla in 1 disk som du bör göra en ren Windows installation på via USB/DVD istället. Vissa fel krävde att man också tog bort alla partitioner på Windows disken för att felen var kvar när de först försökte formatera, återställa, reparera på olika sätt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
"Ladda ned verktyget nu" blå knappen bruka man använda. Verktyget laddar ned 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm. Bara att läsa och välja.

Om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare så skipar du steget där den frågar efter nyckeln. 10 aktiveras efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Funkar även om man köper ny disk och bara har haft lokalt konto på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om felet är Windows eller diskar så kopplar du ur alla diskar och nollställer bios igen. Testa ta bort strömkabeln istället för att bara stänga av PSU.

Om du får bild igen kan du koppla in 1 disk som du bör göra en ren Windows installation på via USB/DVD istället. Vissa fel krävde att man också tog bort alla partitioner på Windows disken för att felen var kvar när de först försökte formatera, återställa, reparera på olika sätt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
"Ladda ned verktyget nu" blå knappen bruka man använda. Verktyget laddar ned 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm. Bara att läsa och välja.

Om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare så skipar du steget där den frågar efter nyckeln. 10 aktiveras efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Funkar även om man köper ny disk och bara har haft lokalt konto på datorn.

Kopplade ur cmos och båda diskarna, ingen skillnad.

Kopplade in ssd disk vilket är C:, ingen skillnad ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

Kopplade ur cmos och båda diskarna, ingen skillnad.

Kopplade in ssd disk vilket är C:, ingen skillnad ;/

Vet inte om du varit inne i burken och pillat, men se till att alla strömkablar är ordentligt inkopplade. Lyser grafikkort eller moderkort?

Testa att ta in och ut all hårdvara, alltså GPU, CPU och ram. Ta även ut usb med windows, ta in och ut cmos batteriet en gång till. Testa sen att starta om igen, du kan börja med att göra detta helt utan några diskar installerade. Om du kan boota in i bios så testa att koppla in en disk och boota igen. Funkar det fortfarande så sätt in usb med windows igen och påbörja din installation.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vet inte om du varit inne i burken och pillat, men se till att alla strömkablar är ordentligt inkopplade. Lyser grafikkort eller moderkort?

Testa att ta in och ut all hårdvara, alltså GPU, CPU och ram. Ta även ut usb med windows, ta in och ut cmos batteriet en gång till. Testa sen att starta om igen, du kan börja med att göra detta helt utan några diskar installerade. Om du kan boota in i bios så testa att koppla in en disk och boota igen. Funkar det fortfarande så sätt in usb med windows igen och påbörja din installation.

Pillat på diskar, gpu kabel och cmos batteriet, det är allt. Och det sitter tillbaka i nu.

Moderkort lyser, gpu fläktar är igång (ingen led/rgb)

Ska jag fortfarande ta isär hela alltet och sätta ihop det igen? Blir svårt med cpu då jag inte har någon mer kylpasta.

Körde aldrig en usb sticka med w10 på då jag inte fick någon bild.

Tack för att du lägger i tiden på detta dock. Det uppskattas. Snart blir det nog läggdags för mig, yrat hela natten över detta.

Permalänk
Inaktiv

Men kommer du in i bios eller får du ingen bildsignal alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Men kommer du in i bios eller får du ingen bildsignal alls?

Ingenting alls, datorn går igång men skärmen visar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

Ingenting alls, datorn går igång men skärmen visar ingenting.

Dra ut sladden till datorn och gå o lägg dig

Det låter ju helt klart som någon typ av mjukarufel, jag brukar dock ta in och ut hårdvara för att kunna utesluta det helt. Vad gäller kylpasta så är det absolut inget måste att byta den bara för att man tar av kylaren, av dina specs att döma så är datorn ändå inte så gammal så det skulle funka bra att ta ut cpu'n och sätta tillbaka den. Ibland är det så med datorer att saker man tycker inte "borde funka" ändå gör det, typ att ta in och ut hårdvara.

Normalt sett borde det ju ha funkat att reseta cmos, men om det nu inte funkar så måste man ju testa nåt nytt.

Om det inte funkar att ta in och ut all hårdvara så kan du testa att starta datorn med bara det som är absolut nödvändigt, dvs ta ut chassifläktar, använda endast en ramsticka, ta ut diskar, koppla bort eventuell RGB, ta ut allt som är inkopplat med usb och se som den bootar då.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kollat så skärmen faktiskt funkar med en annan källa?
Låter ju lite som skärmen har dött eller bytt input eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

Ingenting alls, datorn går igång men skärmen visar ingenting.

Skrivet av RetarDeD:

Kollat så skärmen faktiskt funkar med en annan källa?
Låter ju lite som skärmen har dött eller bytt input eller liknande.

Gällandes detta, ytterliggare kommentar.
Använder du DisplayPort-kabel eller HDMI-kabel?

OM du använder DisplayPort-kabel, har du möjlighet att prova en HDMI-kabel? Eller helt enkelt kanske koppla in den i en TV via HDMI?
Orsak? Problem med endel Displayport-kablar.
Källa: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Nu startar han igen, dock med felmeddelande. Läs redigeringen i inlägget tack. Var liksom, en timme ifrån att skicka in den på reparation, men nej fan det här ska gå på något vis.

Du har vart till stor hjälp än sålänge, vad tror du är nästa steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

@JohanFlodqvist:

Nu startar han igen, dock med felmeddelande. Läs redigeringen i inlägget tack. Var liksom, en timme ifrån att skicka in den på reparation, men nej fan det här ska gå på något vis.

Du har vart till stor hjälp än sålänge, vad tror du är nästa steg?

Vad skönt att den inte är helt död iaf Vad händer om du bara trycker på OK? Får du igång installationen?

Om det inte funkar så behöver du nog installera windows från ett usb, men om du inte har ett usb med windows liggandes så behöver du lösa det från en annan dator. Det finns guider för hur man gör det youtube (sittee på telefonen så orkar inte leta fram en).

Sen så får du klicka dig in i bios när datorn startar och välja usb-stickan som boot drive.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Nimbee: hur har det gått för dig?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.