EU inleder utredning mot Apple gällande konkurrenshämmande åtgärder

Permalänk
Melding Plague

EU inleder utredning mot Apple gällande konkurrenshämmande åtgärder

Utredning inleds gällande regler i Apples mjukvarumarknadsplats App Store efter klagomål från bland andra Spotify.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med utredning! Svårt att se att detta skulle vara helt okej i och med deras egna konkurrerande lösningar som bestraffar andras

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, man får ju hoppas på att Apple åker på en smäll här och att även Google åker på samma smäll direkt efteråt.

Det är ju lite som om Microsoft skulle ta 30% av alla företag som har program som går att installera i Windows.

Permalänk

Bra och fler företag än Apple borde granskas som sagt. Sedan borde Apple göra det enklare för folk att byta sina egenkodade applikationer med varandra utan att blanda in deras Appstore.

Permalänk
Inaktiv

I sådana här lägen är det förbannat bra att EU finns.

Permalänk
Medlem

Dags att säga upp Spotify och byta till Apple Music då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Ja, man får ju hoppas på att Apple åker på en smäll här och att även Google åker på samma smäll direkt efteråt.

Det är ju lite som om Microsoft skulle ta 30% av alla företag som har program som går att installera i Windows.

Jag tycker mig se två olika typer av frågor här.

En fråga är om 30% verkligen är skäligt. Själv tycker jag det är ett tokhögt belopp för tjänsten att appen kan laddas ner - kontra det faktum att app store tar 30% av intäkterna från varje über-resa, varje sparkcykelhyrning och varje månadsbetalning till spotify. Är säkert samma sak för busskorten som nu köps i mobilen. Snorhögt pris för vad tjänsten levererar. Vad betalar spotify per betalande använder och år? 400 spänn. För att kunna hämta appen på 50 magabyte. Alltså 400 kronor om året.
Det enda som gör att man behöver betala är maktpositionen apple sitter på. Finns man inte där så finns man inte alls. Klart Apple ska ha en slant för att de hostar servrar och har en attraktiv marknadsplats. Men alltså marginalen är... väldigt hög i förhållande till vad man får.
Aja. Det kan finnas olika åsikter om vad som är en skälig nivå.

Den andra frågan - det som stämningen handlar om är väl inte att prislappen är för hög. Det handlar väl snarare om att apple både levererar infrastrukturen för appdistribution och samtidigt är med och konkurrerar på denna arena. Det går att göra - men de ger sig själva stora fördelar baserat på just prismodellen för att vara på app-plattformen. Och det upplägget tar bort syftet med en konkurrensutsatt marknad. Företagen ska konkurrera om oss kunder med bra protukter och bra priser. De ska inte konkurrera om kunderna med powerplays mot varandra. Maktspelen är hämmande för både utveckling, produktutuveckling och priserna. Så upplägget här är ogynnsamt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Visst är det så att har man Spotify via Apple så kostar Premium typ 15-30kr mer i månaden?
Kom ihåg att min sambo hade något sådant problem förut, där hennes Spotify Premium gick från 99kr/månad till typ 129kr/månad bara för att det gick genom Apple?

Idioti tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som vanligt är jag lite kluven till när EU kommer med sådana här grejer, för de tar en jävla tid på sig att göra något och sedan skall de göra allt på en gång. Det som är klagomål II här, att man inte får informera om att det går att prenumerera utanför appen, är enligt mig helt givet. Det behövs inga utredningar där - den regeln är direkt konkurrenshämmande och Apple borde inte få ha den. Så, 10 minuters diskussion och beslut på det, och det kunde ha gjort det för flera år sen.

Den andra punkten är mycket svårare och behöver utredas, för det finns klara risker med att göra som Spotify vill - men det hade inte behövts, om de bara kunde komma till beslut om punkt II. Om det kostar vad det gör att prenumerera i appen, men det finns en text som säger ”Följ den här länken för att spara 30%!” så kommer Apple inte att kunna ta 30% längre. De måste sänka priset, och EU behöver inte utreda någonting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Visst är det så att har man Spotify via Apple så kostar Premium typ 15-30kr mer i månaden?
Kom ihåg att min sambo hade något sådant problem förut, där hennes Spotify Premium gick från 99kr/månad till typ 129kr/månad bara för att det gick genom Apple?

Idioti tycker jag.

har spotify på apple och jag betalar 99/månad. betalar iofs via spotify.se och lagt in mitt kort där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goa200:

har spotify på apple och jag betalar 99/månad

Ja men har du satt igång din prenumeration via appen i app store?
Eller har spotifyprenumerationen kanske startats en gång i tiden via webläsaren?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men har du satt igång din prenumeration via appen i app store?
Eller har spotifyprenumerationen kanske startats en gång i tiden via webläsaren?

via webben. korrigerade mitt tidigare inlägg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goa200:

via webben. korrigerade mitt tidigare inlägg

Yas. Det är det som gör att det blir billigare då. Apple kan inte säga något om det där.
Det är först när man betalar i appar från deras appbutik som apple kan kräva in slantar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är Apples platform så de ska få sätta priserna helt efter eget huvud och sätta upp vilka regler de vill.

Konkurrenslagar är skit och bygger på missriktade idéer om "perfekt konkurrens" och inte är något annat än en carte blanche att straffa företag när de blir stora och inflytelserika.

Permalänk
Medlem

Fult av Apple och det är bra att det dras åt. Det är inte rimligt att säga att man har en "marknadsplats" edit: som är den enda kunderna kan handla ifrån, där flera aktörer får vara med, men så är allt utom Apples produkter 30% dyrare. Att folk tycker detta är OK skrämmer mig.

Jag kan inte tänka mig att folk skulle tycka det var OK i andra sammanhang men Apple får ju gosigosbehandling av vissa.

Tänk om "Telia Öppen Fiber" innebar att visst, du kan välja en annan leverantör än Telia men då blir det 30% dyrare. Vem skulle tycka att det kändes rimligt? Inte många utom de med en panisk övertro på den "fria" marknaden i bemärkelsen att företag får göra precis som de vill och konsumenter ska betala och hålla käften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En liknelse skulle vara att Blocket eller Tradera själva startar en motsvarighet till "Sellpy". Och har således lägre priser på plattformen då de ej behöver betala provisionen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fult av Apple och det är bra att det dras åt. Det är inte rimligt att säga att man har en "marknadsplats" där flera aktörer får vara med, men så är allt utom Apples produkter 30% dyrare. Att folk tycker detta är OK skrämmer mig.

Jag kan inte tänka mig att folk skulle tycka det var OK i andra sammanhang men Apple får ju gosigosbehandling av vissa.

Tänk om "Telia Öppen Fiber" innebar att visst, du kan välja en annan leverantör än Telia men då blir det 30% dyrare. Vem skulle tycka att det kändes rimligt? Inte många utom de med en panisk övertro på den "fria" marknaden i bemärkelsen att företag får göra precis som de vill och konsumenter ska betala och hålla käften.

Jag vet inte riktigt. De flesta vanliga butikerna kan väl egentligen göra samma sak. Clas ohlson har sitt eget märke på borrmaskiner. De säljs billigt. Klasse får salta priserna på en konkurrents slutpris på borrmaskiner om de så önskar. Tror inte särskilt många ögonbryn höjs för det här. Tvärt om är det antagligen ganska vanligt.

Nä problemet ligger väl snarare i att apples app-marknad är ett måste att vara på. Ska man sälja en musiktjänst så går det inte idag om man inte är med i appstore. Appkanalen har liksom blivit systemkritisk. En typ av infrastrukturgrund för övriga tjänste. Och det är väl just här det börjar bli problem. När man har den maktsitsen apple har - kombinerat med att man ger sina egna produkter fördelar på en marknad som ska kunna husera konkurrens.
Man ska inte behöva välja musiktjänst, bank, vilka resebolag man använder, betalsätt, vilka klädkedjor som är tillgängliga eller vilka vårdtjänster som finns tillgängliga baserat på val av mobiltelefontillverkare. Det hämmar konkurrens.

För borrmaskinerna är man inte fast med Clas ohlsson - eller Jula liksom. Har Klasse dåliga priser på bosch borrmaskiner så kan man på dagen gå till Bauhaus istället. Men det går ju inte riktigt att göra ett val för dagen med exempelvis musiktjänster i telefonen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Bra att något stort företag äntligen motsätter sig detta!
Har jobbat som iOS-utvecklare nästan sedan iPhone lanserades & mycket är bra & enkelt att utveckla.
Fula regler som dessa & övriga konkurrenshämmande "restriktioner" är dock en riktig plåga.
De lever kvar i en tid då iPhone & iOS va det enda man kunde ha ifall man ville ha en smartphone 😐

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är Apples platform så de ska få sätta priserna helt efter eget huvud och sätta upp vilka regler de vill.

Konkurrenslagar är skit och bygger på missriktade idéer om "perfekt konkurrens" och inte är något annat än en carte blanche att straffa företag när de blir stora och inflytelserika.

Utan konkurrenslagarna hade ej Apple ens funnits idag som företag.
Det finns saker som håller på att hända Amazon är ett bra exempel på företag som tar över överallt genom oschyssta metoder. Finns många artiklar kring detta: https://www.youtube.com/watch?v=pBffKzWECUQ

Marknadsekonomi är inte helt perfekt och få länder tillämpar den fullt ut på löner och annat utan regleringar.
För att ta ett enkelt sätt hur konkurrenslagar kan missbrukas. Säg att det på en liten ort finns en hamburgerrestaurang, en ny kedja öppnar en restaurang där. De väljer då att dumpa priserna så de går mycket förlust på varje hamburgare, men det har de råd med för de har andra restauranger som går bra. Då får de den lilla hamburgerrestaurangen att gå i konkurs och sedan höjer de priserna.
Skulle någon restaurang försöka öppna där igen så sänker de bara priserna igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte riktigt. De flesta vanliga butikerna kan väl egentligen göra samma sak. Clas ohlson har sitt eget märke på borrmaskiner. De säljs billigt. Klasse får salta priserna på en konkurrents slutpris på borrmaskiner om de så önskar. Tror inte särskilt många ögonbryn höjs för det här. Tvärt om är det antagligen ganska vanligt.

Nä problemet ligger väl snarare i att apples app-marknad är ett måste att vara på. Ska man sälja en musiktjänst så går det inte idag om man inte är med i appstore. Appkanalen har liksom blivit systemkritisk. En typ av infrastrukturgrund för övriga tjänste. Och det är väl just här det börjar bli problem. När man har den maktsitsen apple har - kombinerat med att man ger sina egna produkter fördelar på en marknad som ska kunna husera konkurrens.
Man ska inte behöva välja musiktjänst, bank, vilka resebolag man använder, betalsätt, vilka klädkedjor som är tillgängliga eller vilka vårdtjänster som finns tillgängliga baserat på val av mobiltelefontillverkare. Det hämmar konkurrens.

För borrmaskinerna är man inte fast med Clas ohlsson - eller Jula liksom. Har Klasse dåliga priser på bosch borrmaskiner så kan man på dagen gå till Bauhaus istället. Men det går ju inte riktigt att göra ett val för dagen med exempelvis musiktjänster i telefonen.

Jag håller med, och därav mitt exempel med Telia Öppen Fiber då det också är en situation där man inte kan välja Itux eller någon annan leverantör utan bor man i ett hushåll med Telia Öppen Fiber så är man fast med det.

Liknelsen med Clas Ohlson skulle behöva justeras så att det var den enda butiken man kunde handla i, på grund av en påhittad faktor som inte riktigt går att jämföra med att man valt Apple som sitt mobilmärke, men vi säger att den finns, och sedan att de då hade ett konsekvent prispåslag på 30% på alla produkter som inte var deras eget märke. Men så ser det ju inte ut då de liksom andra butiker hellre vill att om man nu är en sådan där besvärlig kundjävel som inte vill ha Klasses märke av borrmaskiner utan vill ha Metabo, Ryobi eller något annat så tycker de ändå att det är bättre att sätta ett pris som gör att man köper den hos Clas Ohlson istället för att gå till en annan butik. Men Apple å sin sida ger ju inte kunderna något annat val. Du kan inte lägga in Google Play Store istället om du är missnöjd med Appstore.

Så det som Apple gör här går långt utanför det som kan anses rimligt. Självklart vill de framhäva sina egna i deras tycke förträffliga produkter. Det vill och gör de flesta företag, men att på konstgjord väg göra konkurrenternas produkter mindre attraktiva genom ett godtyckligt prispåslag är långt över gränsen. Bättre då om de gjorde sin musiktjänst så pass bra att fler skulle föredra den framför konkurrenterna.

Att enda fördelen är att "den är billigare" är på något sätt ett erkännande att konkurrenternas produkter är bättre och de vet att folk hellre vill ha dem, så de försöker styra konsumenterna genom att göra andras produkter dyrare. Det är inte OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller med, och därav mitt exempel med Telia Öppen Fiber då det också är en situation där man inte kan välja Itux eller någon annan leverantör utan bor man i ett hushåll med Telia Öppen Fiber så är man fast med det.

Liknelsen med Clas Ohlson skulle behöva justeras så att det var den enda butiken man kunde handla i, på grund av en påhittad faktor som inte riktigt går att jämföra med att man valt Apple som sitt mobilmärke, men vi säger att den finns, och sedan att de då hade ett konsekvent prispåslag på 30% på alla produkter som inte var deras eget märke. Men så ser det ju inte ut då de liksom andra butiker hellre vill att om man nu är en sådan där besvärlig kundjävel som inte vill ha Klasses märke av borrmaskiner utan vill ha Metabo, Ryobi eller något annat så tycker de ändå att det är bättre att sätta ett pris som gör att man köper den hos Clas Ohlson istället för att gå till en annan butik. Men Apple å sin sida ger ju inte kunderna något annat val. Du kan inte lägga in Google Play Store istället om du är missnöjd med Appstore.

Så det som Apple gör här går långt utanför det som kan anses rimligt. Självklart vill de framhäva sina egna i deras tycke förträffliga produkter. Det vill och gör de flesta företag, men att på konstgjord väg göra konkurrenternas produkter mindre attraktiva genom ett godtyckligt prispåslag är långt över gränsen. Bättre då om de gjorde sin musiktjänst så pass bra att fler skulle föredra den framför konkurrenterna.

Att enda fördelen är att "den är billigare" är på något sätt ett erkännande att konkurrenternas produkter är bättre och de vet att folk hellre vill ha dem, så de försöker styra konsumenterna genom att göra andras produkter dyrare. Det är inte OK.

Mitt valda exepel utgick ifrån den förra problembeskrivningen.
Alltså följande:
Fult av Apple och det är bra att det dras åt. Det är inte rimligt att säga att man har en "marknadsplats" där flera aktörer får vara med, men så är allt utom Apples produkter 30% dyrare. Att folk tycker detta är OK skrämmer mig.
Jag kan inte tänka mig att folk skulle tycka det var OK i andra sammanhang men Apple får ju gosigosbehandling av vissa.

Utifrån den problembeskrivningen passar faktiskt Klasse in.
Min poäng var främst att den problembeskrivniningen inte riktigt ringade in problemet. Och därför tog jag ett exempel som folk faktiskt inte tycker är problematiskt - och passar in i samma beskrivning.
Därefter försökte jag mig på en lite annan inringning för att tydliggöra vari problemet ligger.

Så vi håller med varandra. Jag försöker bara hjälpa till att ringa in problemområdet bättre här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mitt valda exepel utgick ifrån den förra problembeskrivningen.
Alltså följande:
Fult av Apple och det är bra att det dras åt. Det är inte rimligt att säga att man har en "marknadsplats" där flera aktörer får vara med, men så är allt utom Apples produkter 30% dyrare. Att folk tycker detta är OK skrämmer mig.
Jag kan inte tänka mig att folk skulle tycka det var OK i andra sammanhang men Apple får ju gosigosbehandling av vissa.

Utifrån den problembeskrivningen passar faktiskt Klasse in.
Min poäng var främst att den problembeskrivniningen inte riktigt ringade in problemet. Och därför tog jag ett exempel som folk faktiskt inte tycker är problematiskt - och passar in i samma beskrivning.
Därefter försökte jag mig på en lite annan inringning för att tydliggöra vari problemet ligger.

Så vi håller med varandra. Jag försöker bara hjälpa till att ringa in problemområdet bättre här

OK, då är jag med. Ja, mitt inlägg var nog aningen luddigt i början. Men som du är med på så menar jag alltså i situationer där man inte kan välja att handla någon annanstans. Därav exemplet med Telia Öppen fiber, men det kan ju tolkas som att det inte har med första stycket att göra utan är ett eget lösryckt exempel. Så det var klumpigt formulerat av mig. Jag ska redigera mitt första inlägg så att andra inte behöver dra igenom den svängen igen. Digital avståndsstyrkekram som plåster på såren för sveda och värk

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det något som hindrar Spotify från att bara ha en länk till deras hemsida i appen där man får betala?
Typ ha 2 knappar "Pay on applestore 12,99eur" och "Pay on Spotify site 9,99eur"??

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av aqwedcxz:

Är det något som hindrar Spotify från att bara ha en länk till deras hemsida i appen där man får betala?
Typ ha 2 knappar "Pay on applestore 12,99eur" och "Pay on Spotify site 9,99eur"??

Ja tror dom inte får ha det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Föredetting
Skrivet av aqwedcxz:

Är det något som hindrar Spotify från att bara ha en länk till deras hemsida i appen där man får betala?
Typ ha 2 knappar "Pay on applestore 12,99eur" och "Pay on Spotify site 9,99eur"??

Ja. Apples villkor för App Store förhindrar utvecklare från att nämna och promota alternativa betalmetoder.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fast det är ingen som tvingar Spotify att vara på Apples Platform?

Om det nu är så illa så kan dom väl skapa en Spotyphone med en Spotystore och sälja sin app där?
Lite festligt att dom klagar på marknadsplatsen som gett dom möjlighet att öht distribuera sin app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Är det något som hindrar Spotify från att bara ha en länk till deras hemsida i appen där man får betala?
Typ ha 2 knappar "Pay on applestore 12,99eur" och "Pay on Spotify site 9,99eur"??

Ja, avtalet med Apple.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ingen som tvingar Spotify att vara på Apples Platform?

Om det nu är så illa så kan dom väl skapa en Spotyphone med en Spotystore och sälja sin app där?
Lite festligt att dom klagar på marknadsplatsen som gett dom möjlighet att öht distribuera sin app.

Alltid någon som drar till med det omåttligt intetsägande och kontraproduktiva "om du inte gillar det, stick därifrån".

Konkurrenslagar finns för en anledning, monopol är förbjudet för en anledning.

Vill Apple agera plattform för appar, där det är en "marknad" med olika konkurrerande produkter och företag, då måste de konkurrera på lika villkor. Så enkelt är det. Nu kommer EU utreda om de gör det eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dags att säga upp Spotify och byta till Apple Music då.

Har du för mycket pengar kan jag rekommendera dig att starta med månatliga överföringar till Rädda Barnen eller Röda korset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ingen som tvingar Spotify att vara på Apples Platform?

Om det nu är så illa så kan dom väl skapa en Spotyphone med en Spotystore och sälja sin app där?
Lite festligt att dom klagar på marknadsplatsen som gett dom möjlighet att öht distribuera sin app.

Frågan är vem som tappar på det då? Om Spotify och andra börjar dra sig ur så blir ju Iphone mindre attraktiv på grund av avsaknaden av för användaren "essentiella" appar. Då blir det snart som med Windows Phone att ingen vill ha för att basutbudet av appar är för dåligt. Apple är lite väl sturska om de inbillar sig att alla med Iphone alltid föredrar Apples egna appar framför konkurrenterna. Många gör nog det, då en del verkar totalt ingrodda i "ekosystemet", men det finns ju de som inte väljer Apple för att "det är Apple, och allt annat suger" utan många växlar mellan Iphone och Android beroende på vad som fyller deras behov/faller dem i smaken just vid köptillfället, och den kundgruppen lär ju inte bli mer sugna på just Apple om för dem viktiga appar saknas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.