EU inleder utredning mot Apple gällande konkurrenshämmande åtgärder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har du för mycket pengar kan jag rekommendera dig att starta med månatliga överföringar till Rädda Barnen eller Röda korset...

Eh, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Visst är det så att har man Spotify via Apple så kostar Premium typ 15-30kr mer i månaden?
Kom ihåg att min sambo hade något sådant problem förut, där hennes Spotify Premium gick från 99kr/månad till typ 129kr/månad bara för att det gick genom Apple?

Idioti tycker jag.

Mjae jag tycker personligen att marknaden borde styra detta själv även om det är bra att EU tar upp detta. Dessutom är det intressant att Spotify nu är så pass stora att de kan ta sig an Apple, kul från ett svenskt perspektiv. Det jag menar är att som konsument måste man ta egna beslut, i det här fallet betala direkt till Spotify eller gå via Apple. Gissningsvis måste Apple tjäna någon krona på det hela för att tillhandahålla en konkurrerande verksamhet. Det blir lite som att ICA skulle stämma Coop för att Estrella chipsen kostar 2kr mer i deras butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ingen som tvingar Spotify att vara på Apples Platform?

Om det nu är så illa så kan dom väl skapa en Spotyphone med en Spotystore och sälja sin app där?
Lite festligt att dom klagar på marknadsplatsen som gett dom möjlighet att öht distribuera sin app.

Detta är precis som diskuterades innan, dvs om tex telia äger din fiber och ifall du väljer en annan fiberleverantör än telia så läggs en straffavgift på. Ända sättet att välja en annan leverantör till lägre pris är att gräva ner en ny kabel från ett annat företag, eller som i detta fallet, gå över till Android.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

apple:

ios stängda platform:

ios-användare:

eu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är precis som diskuterades innan, dvs om tex telia äger din fiber och ifall du väljer en annan fiberleverantör än telia så läggs en straffavgift på. Ända sättet att välja en annan leverantör till lägre pris är att gräva ner en ny kabel från ett annat företag, eller som i detta fallet, gå över till Android.

Förstår inte varför ni kallar det straffavgift, ska Telia ge bort nyttjande av linan gratis?

Med ert resonemang så är det ju förjävligt att Inet och Webhallen har påslag, jag anser att dom borde sälja alla produkter till mig till inköpspris!

Edit: jag har Telia öppen fiber och Telia som ISP. Ser bara fördelar, en stor är att man slipper att ISP skyller på nätägaren och tvärtom när man får problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utan konkurrenslagarna hade ej Apple ens funnits idag som företag.
Det finns saker som håller på att hända Amazon är ett bra exempel på företag som tar över överallt genom oschyssta metoder. Finns många artiklar kring detta: https://www.youtube.com/watch?v=pBffKzWECUQ

Marknadsekonomi är inte helt perfekt och få länder tillämpar den fullt ut på löner och annat utan regleringar.
För att ta ett enkelt sätt hur konkurrenslagar kan missbrukas. Säg att det på en liten ort finns en hamburgerrestaurang, en ny kedja öppnar en restaurang där. De väljer då att dumpa priserna så de går mycket förlust på varje hamburgare, men det har de råd med för de har andra restauranger som går bra. Då får de den lilla hamburgerrestaurangen att gå i konkurs och sedan höjer de priserna.
Skulle någon restaurang försöka öppna där igen så sänker de bara priserna igen..

Stora hamburgerkedjor finns det flera av så det är inget egentligt problem för konsumenterna. Många av de större kedjorna såsom McDonalds och Burger King bygger i regel också på franchising, dvs den lokala restaurangen ägs i regel av den som driver den, där den lokala restaurangen sedan är kund till den stora kedjan vilken den köper sina varor ifrån.

Permalänk

Mycket makt innebär mycket ansvar! Att spotify ska behöva kräva ett dyrare pris för sin egen produkt via apple är ju ren skit.

MEN!! Jag vill kunna använda mina spellistor OFFLINE på min applewatch via spotify! Fattar inte hur detta går under radarn när billiga android-klockor fixar detta..

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mjae jag tycker personligen att marknaden borde styra detta själv även om det är bra att EU tar upp detta. Dessutom är det intressant att Spotify nu är så pass stora att de kan ta sig an Apple, kul från ett svenskt perspektiv. Det jag menar är att som konsument måste man ta egna beslut, i det här fallet betala direkt till Spotify eller gå via Apple. Gissningsvis måste Apple tjäna någon krona på det hela för att tillhandahålla en konkurrerande verksamhet. Det blir lite som att ICA skulle stämma Coop för att Estrella chipsen kostar 2kr mer i deras butik.

I det här fallet så tillåter dock inte Apple konsumenten att ta detta beslut, eftersom Spotify helt enkelt inte får informera konsumenten om att de kan köpa en prenumeration billigare på deras hemsida än direkt i appen.

30% för förmedling av betalning är också vad jag skulle kalla för ocker. Apple missbrukar helt enkelt sin starka ställning på marknaden. Hade alternativa "app stores" funnits i IOS så hade detta möjligtvis kunna tillåtas, likaså om Apples marknadsandel varit väldigt liten. Då hade konsumenten också haft en rimlig möjlighet att göra detta val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Stora hamburgerkedjor finns det flera av så det är inget egentligt problem för konsumenterna. Många av de större kedjorna såsom McDonalds och Burger King bygger i regel också på franchising, dvs den lokala restaurangen ägs i regel av den som driver den, där den lokala restaurangen sedan är kund till den stora kedjan vilken den köper sina varor ifrån.

Nu handlade det ju dock om att inte alla är stora kedjor. Det förändrar inte det faktum att en etablering av McDonald's/Burger King/Max i Knäckebröhult antagligen slår ut "Connys Burger Grill". Inte bara dåligt för Conny utan även för "mångfalden"/variationen. Som vi ser med städer där typ Starbucks öppnar fem caféer i ett och samma kvarter endast för att utmanövrera andra fik.

Permalänk
Medlem

"Sagan fortsatte..."
Ni hittar alltså bara på? Tror att eran saga som trovärdiga är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frågan är vem som tappar på det då? Om Spotify och andra börjar dra sig ur så blir ju Iphone mindre attraktiv på grund av avsaknaden av för användaren "essentiella" appar. Då blir det snart som med Windows Phone att ingen vill ha för att basutbudet av appar är för dåligt. Apple är lite väl sturska om de inbillar sig att alla med Iphone alltid föredrar Apples egna appar framför konkurrenterna. Många gör nog det, då en del verkar totalt ingrodda i "ekosystemet", men det finns ju de som inte väljer Apple för att "det är Apple, och allt annat suger" utan många växlar mellan Iphone och Android beroende på vad som fyller deras behov/faller dem i smaken just vid köptillfället, och den kundgruppen lär ju inte bli mer sugna på just Apple om för dem viktiga appar saknas.

I allmänhet är det absolut så, men just här tror jag inte att Apple behöver oroa sig. Spotify är inte stora för att de är bäst utan för att de var först (vilket de var för att skivbolagen inte licensierade sin musik på det sättet till någon annan under en period, vilket är det största konkurrensproblemet, men det kan vi ta en annan gång). Alla andra tjänster har samma musik, och ibland också i bättre kvalitet och i en bättre app. Måste man byta för att man byter telefon så tror jag man gör det. Däremot blir det ju ett problem om en massa andra lämnar också - om säg Netflix drar så är det helt klart ett problem, och där tror jag att Apple i all tysthet hade vikt sig om de måste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

I det här fallet så tillåter dock inte Apple konsumenten att ta detta beslut, eftersom Spotify helt enkelt inte får informera konsumenten om att de kan köpa en prenumeration billigare på deras hemsida än direkt i appen.

30% för förmedling av betalning är också vad jag skulle kalla för ocker. Apple missbrukar helt enkelt sin starka ställning på marknaden. Hade alternativa "app stores" funnits i IOS så hade detta möjligtvis kunna tillåtas, likaså om Apples marknadsandel varit väldigt liten. Då hade konsumenten också haft en rimlig möjlighet att göra detta val.

Som jag skrev ovan så tycker jag att det är absurt att företag inte får informera om att det går att prenumerera på något annat sätt. Behövs ingen utredning om det - ta bort det bara.

Vad gäller 30% blir det mer intressant. Apple tar 30% av allt i App Store, och i gengäld har de utlägg - utlägg för bandbredd, och utlägg för kreditkortsavgifter. Utlägg för kreditkorten OK, det är inte så många pengar och går att kvantifiera, men utlägg för bandbredden är en annan sak. Apple bjuder på bandbredden för gratis-appar, oavsett hur mycket de drar och hur ofta de uppdateras. Facebook drar ut 200 MB till alla sina användare med mycket korta intervall för att de testar grejer i appen, och gör det utan att betala. Det kostar Apple, och Apple täcker den kostnaden med 30% på betal-appar. Om de inte längre får ta det, behöver de på något sätt få in de pengarna från Facebook osv. Det är här jag menar att det blir intressant och att ett beslut inte är så självklart som det kan tyckas vid första anblick. Därför tror jag att det kommer att dras i långbänk, och därför är det synd att EU blandar ihop de två sakerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är Apples platform så de ska få sätta priserna helt efter eget huvud och sätta upp vilka regler de vill.

Konkurrenslagar är skit och bygger på missriktade idéer om "perfekt konkurrens" och inte är något annat än en carte blanche att straffa företag när de blir stora och inflytelserika.

Med den logiken skulle kartellbildning vara lagligt, för staten borde inte blanda sig i vilka samarbeten företag har med varandra.
Och medan vi håller på kan vi sänka din lön med 60% också, för alla bolag inom en branch borde kunna snacka ihop sig om vad de anställda ska få i lön. Varför ska du få välja din egen arbetsplats ö.h.t. förresten, bolagen borde få använda de anställda som en handelsvara som de byter mellan varandra, genom att helt enkelt värdera produktiviteten av olika anställda och använda det som en förhandligsbricka i möten; vi går med på att du för göra det här, i utbyte avskedar vi denna personen samtidigt som ni erbjuder ett jobb till hen.

"Det är inte samma sak" - förväntar jag mig som svar.
Fast jo, det är ju det - det är staten som lägger sig i, och du säger att den inte ska göra det. Eller menar du att företagen ska konkurrera om dig med löner och andra fördelar..?

Om du tycker att ovan är saker som staten kanske borde lägga sig i, ja då hamnar vi i en diskussion om hur mycket ska staten lägga sig i snarare än att den inte borde göra det - och då vips så hamnar vi i praktiken i det samhället vi faktiskt lever i idag, med exakt sådana händelser som denna artikeln handlar om: staten utreder om den borde lägga sig i vad som pågår här.

...En politisk debatt om att putta gränserna för statens makt lite hit, eller lite dit, som kräver djupa förtydliganden om vad exakt som borde eller behöver ändras i lagen, och varför det vore bra.

Helt ärligt inte en debatt jag är sugen på för stunden om du inte har ett väldigt intressant argument att locka in mig med. Ville mest poängtera att det inte är rimligt att staten har noll makt över företagsförhavanden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Med den logiken skulle kartellbildning vara lagligt, för staten borde inte blanda sig i vilka samarbeten företag har med varandra.
Och medan vi håller på kan vi sänka din lön med 60% också, för alla bolag inom en branch borde kunna snacka ihop sig om vad de anställda ska få i lön. Varför ska du få välja din egen arbetsplats ö.h.t. förresten, bolagen borde få använda de anställda som en handelsvara som de byter mellan varandra, genom att helt enkelt värdera produktiviteten av olika anställda och använda det som en förhandligsbricka i möten; vi går med på att du för göra det här, i utbyte avskedar vi denna personen samtidigt som ni erbjuder ett jobb till hen.

"Det är inte samma sak" - förväntar jag mig som svar.
Fast jo, det är ju det - det är staten som lägger sig i, och du säger att den inte ska göra det. Eller menar du att företagen ska konkurrera om dig med löner och andra fördelar..?

Om du tycker att ovan är saker som staten kanske borde lägga sig i, ja då hamnar vi i en diskussion om hur mycket ska staten lägga sig i snarare än att den inte borde göra det - och då vips så hamnar vi i praktiken i det samhället vi faktiskt lever i idag, med exakt sådana händelser som denna artikeln handlar om: staten utreder om den borde lägga sig i vad som pågår här.

...En politisk debatt om att putta gränserna för statens makt lite hit, eller lite dit, som kräver djupa förtydliganden om vad exakt som borde eller behöver ändras i lagen, och varför det vore bra.

Helt ärligt inte en debatt jag är sugen på för stunden om du inte har ett väldigt intressant argument att locka in mig med. Ville mest poängtera att det inte är rimligt att staten har noll makt över företagsförhavanden.

Jag har inget problem med kartellbildningar. I karteller finns det alltid ett incitament för de starkare parterna att bryta sig ur. Det är alltid de mindre konkurrenskraftiga som tjänar mest på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inget problem med kartellbildningar. I karteller finns det alltid ett incitament för de starkare parterna att bryta sig ur. Det är alltid de mindre konkurrenskraftiga som tjänar mest på det.

Evolutionen säger att du har fel. Att samarbeta i grupp VS att gå en egen väg har testats i några miljarder år. Otaliga försök / experiment har gjorts på den fronten. Du kan även räkna på det med matte och testa i simuleringar.
Så jag skulle vilja kräva ett bevis, mer än en hypotes / teori, som stödjer ditt påståendet, för att ha någon chans att bli övertygad om att du har rätt.

Man kan ge sig själv lite fördelar, en intern maktposition, men att helt bryta sig ur tjänar man i regel inte på.

...och glöm inte bort att den minst konkurrenskraftiga i dynamiken mellan ett företag och dig som privatperson är dig själv.
Skillnaden mellan en kartell mellan två företag och relationen mellan ett företag och en anställd är väl inte så stor?
Du har rätt i att företaget vill bryta sig ut ur den relationen om det inte var så att staten höjde din förhandligskraft och makt i den relationen. Kanske är det du, den svagare parten, som tjänar mest på det. Men oavsett på ett större perspektiv så tjänar ni båda mer eller mindre på det.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Evolutionen säger att du har fel. Att samarbeta i grupp VS att gå en egen väg har testats i några miljarder år. Otaliga försök / experiment har gjorts på den fronten. Du kan även räkna på det med matte och testa i simuleringar.
Så jag skulle vilja kräva ett bevis, mer än en hypotes / teori, som stödjer ditt påståendet, för att ha någon chans att bli övertygad om att du har rätt.

Man kan ge sig själv lite fördelar, en intern maktposition, men att helt bryta sig ur tjänar man i regel inte på.

Nä, evolutionen säger ingenting om det. Till att börja med är evolution och ekonomi olika saker och utöver det finns det många olika överlevnadsstrategier som har utvecklats över dessa miljontals år. Till sist så finns det samarbeten som är gynnsamma och samarbeten som inte är det.

Karteller kan bara fungera efter minsta gemensamma nämnare och hämmar utvecklingen hos de som ingår. Det är en dålig deal för den som kan producera billigare och bättre varor. Resten kan dra kortsiktiga fördelar innan de starkare konkurrenterna tar över. Det krävs artificiellt skydd, som att stater lägger sig i, för att det ska bli hållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, evolutionen säger ingenting om det. Till att börja med är evolution och ekonomi olika saker och utöver det finns det många olika överlevnadsstrategier som har utvecklats över dessa miljontals år. Till sist så finns det samarbeten som är gynnsamma och samarbeten som inte är det.

{...argument om karteller..}

Jag kommer släppa diskussionen om det här, eftersom du ger mig intrycket av att du inte har någon aning om hur mycket samarbeten som finns i naturen, mellan helt otroliga saker som man har svårt att tänka sig. Helt enkelt jag får intrycket av att du tror att det finns många överlevnadsstrategier som inte är beroenden av samarbeten. Men det går inte att förmedla detta i en kort utväxling av poster, så ursäkta den barska tonen, men jag tror inte det är rimligt, så jag släpper det.

Hur som helst menar du att det är helt olika ting, fast byteshandel är ekonomi, och samarbete är byteshandel, och precis som parters perception av en deal - uppfattat värde - är en stor faktor i ekonomin, som ett exempel, så är det givetvis även så i naturen att vissa deals är dåliga och den ena parten blir lurad. Ja det finns så klart många arter som försöker överleva genom att lura andra arter, men i en sådan strategi är du fortfarande försvagad av att du i många fall har en beroendeställning till parten du lurar. Jag kan fortsätta dra lösryckta exempel, men vad är annars skillnaden mellan en samling samarbeten och ekonomi menar du, med ett eget val av ord från er?

(Argumentet om karteller skulle jag nog behöva en längre förklaring för, men försöker du inte förenkla ner det till att bäst produkt vinner, samtidigt som du med "ekonomi" antyder att det är inte så enkelt. För man kan absolut använda ekonomiska krafter för att skjuta ner en konkurrent som har en bättre produkt en sig själv.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, evolutionen säger ingenting om det. Till att börja med är evolution och ekonomi olika saker och utöver det finns det många olika överlevnadsstrategier som har utvecklats över dessa miljontals år. Till sist så finns det samarbeten som är gynnsamma och samarbeten som inte är det.

Karteller kan bara fungera efter minsta gemensamma nämnare och hämmar utvecklingen hos de som ingår. Det är en dålig deal för den som kan producera billigare och bättre varor. Resten kan dra kortsiktiga fördelar innan de starkare konkurrenterna tar över. Det krävs artificiellt skydd, som att stater lägger sig i, för att det ska bli hållbart.

Karteller har väldigt sällan gynnat konsumenten i slutändan. Ta kartellen OPEC tex. Så fort dom inte kom överens i våras så föll priset till det verkliga priset då dom var tvungna att faktiskt konkurrensutsättas och plötsligt hade var bra mycket billigare bensin/diesel.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker mig se två olika typer av frågor här.

En fråga är om 30% verkligen är skäligt. Själv tycker jag det är ett tokhögt belopp för tjänsten att appen kan laddas ner - kontra det faktum att app store tar 30% av intäkterna från varje über-resa, varje sparkcykelhyrning och varje månadsbetalning till spotify. Är säkert samma sak för busskorten som nu köps i mobilen. Snorhögt pris för vad tjänsten levererar. Vad betalar spotify per betalande använder och år? 400 spänn. För att kunna hämta appen på 50 magabyte. Alltså 400 kronor om året.
Det enda som gör att man behöver betala är maktpositionen apple sitter på. Finns man inte där så finns man inte alls. Klart Apple ska ha en slant för att de hostar servrar och har en attraktiv marknadsplats. Men alltså marginalen är... väldigt hög i förhållande till vad man får.
Aja. Det kan finnas olika åsikter om vad som är en skälig nivå.

Den andra frågan - det som stämningen handlar om är väl inte att prislappen är för hög. Det handlar väl snarare om att apple både levererar infrastrukturen för appdistribution och samtidigt är med och konkurrerar på denna arena. Det går att göra - men de ger sig själva stora fördelar baserat på just prismodellen för att vara på app-plattformen. Och det upplägget tar bort syftet med en konkurrensutsatt marknad. Företagen ska konkurrera om oss kunder med bra protukter och bra priser. De ska inte konkurrera om kunderna med powerplays mot varandra. Maktspelen är hämmande för både utveckling, produktutuveckling och priserna. Så upplägget här är ogynnsamt.

Bästa lösningen skulle nog vara för apple att dela upp apputveckling till ett dotterföretag, då blir det samma regler för apple music som spotify (och samma skatt med appköp).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

I det här fallet så tillåter dock inte Apple konsumenten att ta detta beslut, eftersom Spotify helt enkelt inte får informera konsumenten om att de kan köpa en prenumeration billigare på deras hemsida än direkt i appen.

30% för förmedling av betalning är också vad jag skulle kalla för ocker. Apple missbrukar helt enkelt sin starka ställning på marknaden. Hade alternativa "app stores" funnits i IOS så hade detta möjligtvis kunna tillåtas, likaså om Apples marknadsandel varit väldigt liten. Då hade konsumenten också haft en rimlig möjlighet att göra detta val.

Fast det är väl inte så konstigt?
Samma princip gäller på Booking.com, Expedia eller andra samlingsplatser där allt mellan 10% och 50% är vanliga summor. Ingen annons på Booking.com säger att det är billigare att boka direkt med hotellet men oftast är det så. Alternativa app stores finns väl inte för att det ska vara en viss kvalitet på apparna eller för att exkludera en viss typ av appar.

Om jag skulle resa till ett okänt mål och tycka mitt boende är viktigt så kollar jag upp vilka relevanta hotell som finns via booking.com och sedan vänder jag mig oftast direkt till de hotell jag tycker är intressanta för att se vad deras pris är. På samma sätt använder man prisjakt för att hitta bästa pris på samma produkt och det verkar i mitt tycke rimligt att även göra samma saker för tjänster så som Spotify och där med ta lite eget ansvar för sitt agerande istället för att klaga på att någon annan tar mer betalt istället för att bara byta direkt till Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag skrev ovan så tycker jag att det är absurt att företag inte får informera om att det går att prenumerera på något annat sätt. Behövs ingen utredning om det - ta bort det bara.

Vad gäller 30% blir det mer intressant. Apple tar 30% av allt i App Store, och i gengäld har de utlägg - utlägg för bandbredd, och utlägg för kreditkortsavgifter. Utlägg för kreditkorten OK, det är inte så många pengar och går att kvantifiera, men utlägg för bandbredden är en annan sak. Apple bjuder på bandbredden för gratis-appar, oavsett hur mycket de drar och hur ofta de uppdateras. Facebook drar ut 200 MB till alla sina användare med mycket korta intervall för att de testar grejer i appen, och gör det utan att betala. Det kostar Apple, och Apple täcker den kostnaden med 30% på betal-appar. Om de inte längre får ta det, behöver de på något sätt få in de pengarna från Facebook osv. Det är här jag menar att det blir intressant och att ett beslut inte är så självklart som det kan tyckas vid första anblick. Därför tror jag att det kommer att dras i långbänk, och därför är det synd att EU blandar ihop de två sakerna.

Det är inte gratis att publicera appar? 99 USD per år. Jag påstår inte att det täcker alla kostnader Apple har för distribution av appar men man får inte glömma att appar driver försäljning av enheter som i sin tur driver försäljning av kringutrustning

Personligen tycker jag det är lite kul att Spotify antingen inte kan räkna eller antar att alla deras användare inte kan räkna. När man klagade på att Apple tog 30% så höjde man priset med 30% för att kompensera för det. Problemet är bara att 70% (efter Apples del av kakan) av 130% är 91% så man gick fortfarande miste om 9%

Klarna tar 3,50kr + 2,79% på varje transaktion, konstigt vad lite konkurrensutsättning för en betaltjänst kan göra

Permalänk
Föredetting
Skrivet av dEnnA:

Klarna tar 3,50kr + 2,79% på varje transaktion, konstigt vad lite konkurrensutsättning för en betaltjänst kan göra

En stor skillnad är att det faktiskt går att förhandla med Klarna för bättre priser, och att ingen tvingar dig att välja Klarna om du sätter upp en webbutik.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I allmänhet är det absolut så, men just här tror jag inte att Apple behöver oroa sig. Spotify är inte stora för att de är bäst utan för att de var först (vilket de var för att skivbolagen inte licensierade sin musik på det sättet till någon annan under en period, vilket är det största konkurrensproblemet, men det kan vi ta en annan gång). Alla andra tjänster har samma musik, och ibland också i bättre kvalitet och i en bättre app. Måste man byta för att man byter telefon så tror jag man gör det. Däremot blir det ju ett problem om en massa andra lämnar också - om säg Netflix drar så är det helt klart ett problem, och där tror jag att Apple i all tysthet hade vikt sig om de måste.

Jag säger inte att Spotify är bäst, men det är rimligt att de som inte tycker att Apple music eller vad det heter är bäst får välja det de vill utan att straffas ekonomiskt. Apple betalar dessutom mycket mer per stream än Spotify så jag som musiker ser gärna att de växer och går om Spotify, men då skall det vara på lika villkor.

Dessutom har du problemet att om Apple music är "det självklara valet" om man har iPhone så kan de börja pusha för en agenda om de vill. Välja bort artister som inte faller dem i smaken osv, och då är det dumt, rent demoktatiskt, att man ska behöva straffas ekonomiskt som kund för att man röstar med plånboken. Men det är såklart hypotetiskt och egentligen en annan aspekt av det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag kommer släppa diskussionen om det här, eftersom du ger mig intrycket av att du inte har någon aning om hur mycket samarbeten som finns i naturen, mellan helt otroliga saker som man har svårt att tänka sig. Helt enkelt jag får intrycket av att du tror att det finns många överlevnadsstrategier som inte är beroenden av samarbeten. Men det går inte att förmedla detta i en kort utväxling av poster, så ursäkta den barska tonen, men jag tror inte det är rimligt, så jag släpper det.

Hur som helst menar du att det är helt olika ting, fast byteshandel är ekonomi, och samarbete är byteshandel, och precis som parters perception av en deal - uppfattat värde - är en stor faktor i ekonomin, som ett exempel, så är det givetvis även så i naturen att vissa deals är dåliga och den ena parten blir lurad. Ja det finns så klart många arter som försöker överleva genom att lura andra arter, men i en sådan strategi är du fortfarande försvagad av att du i många fall har en beroendeställning till parten du lurar. Jag kan fortsätta dra lösryckta exempel, men vad är annars skillnaden mellan en samling samarbeten och ekonomi menar du, med ett eget val av ord från er?

(Argumentet om karteller skulle jag nog behöva en längre förklaring för, men försöker du inte förenkla ner det till att bäst produkt vinner, samtidigt som du med "ekonomi" antyder att det är inte så enkelt. För man kan absolut använda ekonomiska krafter för att skjuta ner en konkurrent som har en bättre produkt en sig själv.)

Jättebra, släpp diskussionen. Det här handlar inte om huruvida samarbete är bra eller inte. Alla samarbeten är inte bra och ekonomi är inte evolutionsteori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple betalar dessutom mycket mer per stream än Spotify så jag som musiker ser gärna att de växer och går om Spotify, men då skall det vara på lika villkor.

Får du ihop den ekvationen? Mer ersättning till musiker generellt men samma villkor för kunden, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har du för mycket pengar kan jag rekommendera dig att starta med månatliga överföringar till Rädda Barnen eller Röda korset...

Hade dom två organisationerna bedrivit kastrering så hade jag bidragit.

Bättre att med månatliga inbetalningar bidra till olika svenska organisationer som organiserar katthem. Kattkommando Syd skulle jag kunna ge som ett sådant exempel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sagan fortsatte med hätska ordväxlingar mellan företagen, där Apple först menade att Spotify utelämnade viktig information, exempelvis att prispåslaget om 30 procent sjönk till "endast" 15 procent efter ett års prenumeration.

"Varför pratar ni on allt dåligt vi gör och nämner inget av det goda vi gör? Till exempel,.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Karteller har väldigt sällan gynnat konsumenten i slutändan. Ta kartellen OPEC tex. Så fort dom inte kom överens i våras så föll priset till det verkliga priset då dom var tvungna att faktiskt konkurrensutsättas och plötsligt hade var bra mycket billigare bensin/diesel.

Det där var inte "verkliga priset" dock

Permalänk

Slinker in med en fråga/påstående jag läst på flertalet forum. Visst är det så att Spotify betalar 15% till Apple? Första året betalar väl flertalet utvecklare av streaming appar 30% för att sen betala 15%? Hur som helst bra att det ses över angående orättvis konkurrens.
(Eu får gärna se över Vattenfalls prissättning av sina elöverföringsavgifter också.)

Edit: missade helt de sista inläggen angående 30 vs 15 %. My bad.

Missat info i tidigare inlägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Det där var inte "verkliga priset" dock

Nä, troligen är väl priserna ännu lägre om priserna fått fortsätta falla utan att OPEC kommit överens igen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3