Höja DPI i och med högre upplösning på skärmen?

Permalänk

Höja DPI i och med högre upplösning på skärmen?

Tjenare!

Köpte nyss en ny skärm (27gl83a) vilket innebär att jag har rört mig från 1080p till 1440p. Det jag inte är säker på är hur det fungerar med DPI och sensitivity i förhållande till skärmens hela upplösning osv.

Är jag nu tvungen att höja DPI:n på min mus för att ha samma sensitivity i förhållande till hela skärmen? Detta skulle väl innebära att mina nya DPI blev (1440/1080)*1800=2400, där 1800 är den DPI jag har haft innan.

I spel som Counter Strike är det ju ganska gött att inte ramla in med en helt ny sensitivity som man aldrig kört med.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det enda jag har märkt när jag gick från 1080p till 1440p är att hur smått saker blir och hur dålig syn jag har egentligen haha (Gick från 1080p på 24" till 1440p på 25"). Skillnad i musen känslighet har jag inte märkt av vad jag kan minnas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jo haha man märker att allt blir superlitet ja. Är inne på dag två och har redan börjat vänja mig, men igår kunde jag inte sluta störa mig på det..

Permalänk
99:e percentilen

Nej, så funkar det inte. Varje musförflyttning motsvarar en viss vinkelförändring i spelet – inte ett visst antal pixlar. Tänker man efter lite blir man tvungen att fråga sig vad ”x antal pixlar” ens skulle betyda i en 3D-kontext.

I skrivbordsmiljö (2D!) brukar det däremot vara som du tänker. Du kommer alltså behöva flytta musen längre för att flytta pekaren över hela skärmen nu när du gått upp i upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Men DPI påverkar väl ändå sensitivity i spel fortfarande eller? Bara att en specifik DPI blir en specifik vinkelförändring istället?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DucksMatter:

@Alling: Men DPI påverkar väl ändå sensitivity i spel fortfarande eller? Bara att en specifik DPI blir en specifik vinkelförändring istället?

Vinkelförändringen för en given musrörelse är bland annat en funktion av det i musen inställda DPI-värdet, ja.

Men det har inget att göra med skärmupplösning. Du ska inte ändra DPI för att du köpt en ny skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DucksMatter:

@Alling: Men DPI påverkar väl ändå sensitivity i spel fortfarande eller? Bara att en specifik DPI blir en specifik vinkelförändring istället?

Det beror på vilket spel.
Är det t.ex. ett FPS-spel likt CS så ska du inte förändra din DPI (här används vinklar istället för pixlar, motorn omvandlar detta automatiskt åt dig), men pratar vi om t.ex. WoW eller DOTA m.m. så kan du behöva justera för att få samma som tidigare - men här är det inte direkt samma krav heller, så det spelar säkert ingen roll när du vant dig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, så funkar det inte. Varje musförflyttning motsvarar en viss vinkelförändring i spelet – inte ett visst antal pixlar. Tänker man efter lite blir man tvungen att fråga sig vad ”x antal pixlar” ens skulle betyda i en 3D-kontext.

I skrivbordsmiljö (2D!) brukar det däremot vara som du tänker. Du kommer alltså behöva flytta musen längre för att flytta pekaren över hela skärmen nu när du gått upp i upplösning.

Beror lite på spel, eller hur de hanterar upplösningar.

FOV är annars det du tänker på kanske?

För t.ex. CSGO så är annan upplösning = annan FOV = påverkar direkt hur mycket/snabbt din gubbe rör på sin synvinkel om du ändrar upplösning precis som Windows Desktop.

Finns säkert andra spel det påverkar, t.ex. stratetispel där kartan oftast blir större etc.

Skrivet av Pamudas:

Det beror på vilket spel.
Är det t.ex. ett FPS-spel likt CS så ska du inte förändra din DPI (här används vinklar istället för pixlar, motorn omvandlar detta automatiskt åt dig), men pratar vi om t.ex. WoW eller DOTA m.m. så kan du behöva justera för att få samma som tidigare - men här är det inte direkt samma krav heller, så det spelar säkert ingen roll när du vant dig.

Låter du CSGO hantera det så kommer din sensitivity svaja när fps dippar, Raw mouse input så gör spelet ingenting utan följer den DPI/Sensitivy du har valt i Windows och håller sig där oavsett situation.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuuFi:

FOV är annars det du tänker på kanske?

?

Citat:

För t.ex. CSGO så är annan upplösning = annan FOV = påverkar direkt hur mycket/snabbt din gubbe rör på sin synvinkel om du ändrar upplösning precis som Windows Desktop.

Absolut inte. Var får du detta ifrån? Du kan själv starta CS:GO och prova att växla mellan till exempel 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440, så märker du att man ser exakt lika mycket i båda fallen och att det krävs exakt samma musrörelse för att till exempel vrida sig ett helt varv.

Varken att upplösning (med bibehållet bildförhållande, vilket är vad @DucksMatters fråga gäller) påverkar FOV eller att FOV påverkar hur musförflyttning mappar mot vinkelförändring stämmer ju. (Bildförhållande påverkar däremot FOV i CS:GO, men det påverkar inte mappningen musförflyttning–vinkelförändring.)

Du kan verifiera allt detta själv i spelet.

Citat:

Finns säkert andra spel det påverkar, t.ex. stratetispel där kartan oftast blir större etc.

Annan sak, men bra förtydligande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

?

Absolut inte. Var får du detta ifrån? Du kan själv starta CS:GO och prova att växla mellan till exempel 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440, så märker du att man ser exakt lika mycket i båda fallen och att det krävs exakt samma musrörelse för att till exempel vrida sig ett helt varv.

Varken att upplösning (med bibehållet bildförhållande, vilket är vad @DucksMatters fråga gäller) påverkar FOV eller att FOV påverkar hur musförflyttning mappar mot vinkelförändring stämmer ju. (Bildförhållande påverkar däremot FOV i CS:GO, men det påverkar inte mappningen musförflyttning–vinkelförändring.)

Du kan verifiera allt detta själv i spelet.

Annan sak, men bra förtydligande.

Har nu testat, och du har helt rätt.

I menyerna skiljer det sig markant dock, typ 30% snabbare med lägre upplösning, gäller också Steam-overlay man öppnar då muspekaren dyker upp.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuuFi:

I menyerna skiljer det sig markant dock, typ 30% snabbare med lägre upplösning, gäller också Steam-overlay man öppnar då muspekaren dyker upp.

Ja, det är ju att likställa med skrivbordsmiljö i sammanhanget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers