Säga upp sig från sitt sommarjobb

Permalänk
Medlem

@MisterTipp: vad sa chefen när du berättade om att du har längre arbetstid Än vad som var sagt och inte några raster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Efter att ha läst igenom tråden så undrar jag vad du upplever som stressande?

Och det med att jobba 8h utan att ta rast måste vara självvalt?

Hoppas det löser sig.

Det handlar nog om att få ut all sin post på sitt distrikt, att "ställa" post är inte populärt bland ledningen och de kommer endast tvinga hans kollegor att lösa den biten vilket gör att man känner sig som en svikare dubbelt upp.

Jag har arbetat som brevbärare länge tidigare och jag vet vad han menar. Att arbeta 8h utan rast eller jobba 9h med rast är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det handlar nog om att få ut all sin post på sitt distrikt, att "ställa" post är inte populärt bland ledningen och de kommer endast tvinga hans kollegor att lösa den biten vilket gör att man känner sig som en svikare dubbelt upp.

Jag har arbetat som brevbärare länge tidigare och jag vet vad han menar. Att arbeta 8h utan rast eller jobba 9h med rast är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Alla upplever stress på olika sätt, så det var inte en ”nog”-fråga

Enligt arbetstidslagen ska du inte jobbar mer än fem timmar utan rast och enligt arbetsmiljöverket bör rasten vara minst 30 minuter.

Rasten kan INTE förhandlas bort genom ett kollektivavtal.

Under rasten står man inte heller till arbetsgivarens förfogande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jag jobbar 12h om dagen, 7 dagar i rad sedan ledig 7 dagar. Jag har dock en kafferast på 30 minuter, lunch 1h och middag 1h. Men dessa 12h är "aktivt" jobbande där raster och måltider inte är inräknade.

"aktivt* jobbande. Jobbar som styrman så det är ju ganska layed back då fartyget körs 99.9% av tiden på automat styrning. Så man sitter mest och snackar, tittar ut genom ett fönster och dricker kaffe.

Fast det du gör på arbetet kallar alla andra rast. Det låter ju som att du tar rast från rasten snarare än arbetar respektive tar rast. Det OP gör är ju betydligt mer krävande.

Permalänk

Jag förstår inte hur jag skulle kunna hinna rast. Jag måste dela ut till ett relativt stort område. Slingan är dessutom gjord för att cyklas, men jag tvingas köra bil för att ingen pallat fixa cyklarna och lära upp mig på det. Det betyder att en stor del av min runda går ut på att jag kör fem meter, slänger mig ut ur bilen med paket, post och reklam, springer fem meter till brevlådan, sen tillbaka till bilen för att köra fem meter fram tills nästa hus. Denna delen av slingan består av ungefär 70x3 hushåll samt mindre sidogator som man ska köra in. Det betyder också att slingan inte ligger rätt sorterat, så jag som ny förväntas lägga all post i rätt i ordning, veta exakt vilken ordning allt kommer i, samt hinna köra ut allt på 6h. Jag hinner aldrig bli klar, och därefter ska jag köra tömningar hos ombud. Det är helt omöjligt.
När jag kommer hem från jobb kan jag inte slappna av för jag stör mig på att jag inte hinner samt försöker memorera ordningen på alla jävla adresser.

Nä, jag hade nog presterat bättre med sortering eller liknande. Vi får se vad chefen säger, jag hoppas hon är sympatisk.

Permalänk

1. Du ska ha betalt för alla timmar du jobbar, men kan inte tvingas jobba mer än avtalat. Att jobba hela dagen utan rast och lunch är oacceptabelt. Och olagligt.
2. Står det att om DU säger upp dig har du 4v, eller är det är om arbetsgivaren säger upp dig? Stor skillnad i tid oftast.
3. Hoppas du har medlemskap i ett fackförbund, isåfall ring dom asap.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Skrivet av Proboarder:

1. Du ska ha betalt för alla timmar du jobbar, men kan inte tvingas jobba mer än avtalat. Att jobba hela dagen utan rast och lunch är oacceptabelt. Och olagligt.
2. Står det att om DU säger upp dig har du 4v, eller är det är om arbetsgivaren säger upp dig? Stor skillnad i tid oftast.
3. Hoppas du har medlemskap i ett fackförbund, isåfall ring dom asap.

1. Jag har betalt för alla timmar, men jag förväntade mig att jobba sex timmar, inte närmare nio.
2. Jag som arbetstagare har fyra veckor!
3. Jag gick med i facket en dag i veckan när jag började tilta på skiten. Tänkte ta kontakt med dem om det inte löser sig efter måndagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inte för o va sån men dagens ungdomar är lata o inte vill jobba för det inte passar dom medans andra skulle döda för o få jobb det är svårt idag o få ens jobb för många...inte för o va sån men dagens ungdomar är lata o inte vill jobba för det inte passar dom medans andra skulle döda för o få jobb det är svårt idag o få ens jobb för många...

Skrivet av pytonOrm:

helt rätt har själv slutat på ett jobb för 2 veckor sen. som jag inte alls trivdes med mådde psykiskt dåligt till slut fast det var inte fel på själv jobbet utan man fick inte rätt betalt för jobbet man gjorde. annars var cheferna o arbetskamraterna bra

Ridå.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Alla upplever stress på olika sätt, så det var inte en ”nog”-fråga

Enligt arbetstidslagen ska du inte jobbar mer än fem timmar utan rast och enligt arbetsmiljöverket bör rasten vara minst 30 minuter.

Rasten kan INTE förhandlas bort genom ett kollektivavtal.

Under rasten står man inte heller till arbetsgivarens förfogande.

Rasten kan givetvis förhandlas bort då ATL är en dispositiv lag. Jag har själv sett hur 30min gått till 15min måltidsuppehåll.
Frågan är hur meningsfullt det känns att inta dessa obetalda raster helt ensam ute i sitt postdistrikt och sen behöva köra övertid för att få gjort det som krävs av honom. Ledningen bryr sig om nästa kvartalsrapport, hans arbetsmiljö är väl deras sista prioritering.

Tiden då rundorna var upplagda på ett sådant sätt att det fanns tid och rum att samlas på kontoret med kollegor för rast är sen länge förbi.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Jag förstår inte hur jag skulle kunna hinna rast. Jag måste dela ut till ett relativt stort område. Slingan är dessutom gjord för att cyklas, men jag tvingas köra bil för att ingen pallat fixa cyklarna och lära upp mig på det. Det betyder att en stor del av min runda går ut på att jag kör fem meter, slänger mig ut ur bilen med paket, post och reklam, springer fem meter till brevlådan, sen tillbaka till bilen för att köra fem meter fram tills nästa hus. Denna delen av slingan består av ungefär 70x3 hushåll samt mindre sidogator som man ska köra in. Det betyder också att slingan inte ligger rätt sorterat, så jag som ny förväntas lägga all post i rätt i ordning, veta exakt vilken ordning allt kommer i, samt hinna köra ut allt på 6h. Jag hinner aldrig bli klar, och därefter ska jag köra tömningar hos ombud. Det är helt omöjligt.
När jag kommer hem från jobb kan jag inte slappna av för jag stör mig på att jag inte hinner samt försöker memorera ordningen på alla jävla adresser.

Nä, jag hade nog presterat bättre med sortering eller liknande. Vi får se vad chefen säger, jag hoppas hon är sympatisk.

Kan du inte packa allt till en gata och sen parkera i början och gå runt? Borde gå fortare än att göra som du gör hoppa ut och in hela tiden? Detta ser jag konstant där man inte kan köra fram till postlådor. Text lägenheter. Man stannar vid första port. Tar det huset. Hämtar nästa hög och tar nästa trapp osv. Sen kör man 50-100m och börjar om.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Kan du inte packa allt till en gata och sen parkera i början och gå runt? Borde gå fortare än att göra som du gör hoppa ut och in hela tiden? Detta ser jag konstant där man inte kan köra fram till postlådor. Text lägenheter. Man stannar vid första port. Tar det huset. Hämtar nästa hög och tar nästa trapp osv. Sen kör man 50-100m och börjar om.

Problemet är att en gata är närmare 1 km lång, med 70 hushåll. Du kan inte bära post, reklam, varubrev och allt annat till så många hushåll på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Problemet är att en gata är närmare 1 km lång, med 70 hushåll. Du kan inte bära post, reklam, varubrev och allt annat till så många hushåll på en gång.

Ja?
Då tar du 3-7 hushåll i taget och kör de 50-100 meterna jag sa innan. De flesta får ju inte mycket post idag. Jag får nog ett brev varannan vecka.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Kanske blir mindre post längre fram i sommaren, men jag delat ut i ett område som består av nästan majoriteten sommarboende. Du får kanske bara ett brev varannan vecka, men du får reklam minst en gång i veckan. Sen får du säkert reklam från ICA eller vilken matvarubutik du nu besöker. Sen får du säkert gratistidningar nån gång i månaden med. För att inte nämna paket du beställer.
Men det är sant, man kan prova göra så. Jag är inte övertygad om att man hade sparat så mycket tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

1. Jag har betalt för alla timmar, men jag förväntade mig att jobba sex timmar, inte närmare nio.
2. Jag som arbetstagare har fyra veckor!
3. Jag gick med i facket en dag i veckan när jag började tilta på skiten. Tänkte ta kontakt med dem om det inte löser sig efter måndagen.

Har du kontrakt på 80% så ska du inte behöva jobba en enda extra timme, tar det längre tid än de 6 timmar du har förhandlat på dig så gör du inte resten och säger till chefen att du inte klarar av jobbet på bestämd tid.

Sen tar arbetsgivaren ställning till om du bara är kass på jobbet eller om det är för mycket jobb.

Hur svårt kan det vara?

Otroligt mycket spekulerande i denna tråd, kollektivavtal gäller i grunden, föreslår att du hämtar det kollektivavtalet från fackets hemsida nu när du är registrerad och läser igenom det.

Bryter arbetsgivaren mot en enda punkt så kan du kontakta facket, däremot kan vissa saker förhandlas bort i kontraktet men inte helt orimliga saker, ett anställningsavtal har oftast alla punkter väldigt tydligt i sig...

Samtidigt känns det som du velar fram och tillbaka med att kontakta arbetsgivaren/facket, ta upp telefon och ring dem, annars händer inte ett skit.

Fackets kundtjänst vet mer än någon om just erat kollektivavtal, beskriv situationen så får du svar på några minuter.

Men kan också hålla med vissa andra om att sommarjobb är inte alltid någon gräddfil och det kan vara jobbigt, man får liksom bita ihop lite också och gilla läget ibland.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Har du kontrakt på 80% så ska du inte behöva jobba en enda extra timme, tar det längre tid än de 6 timmar du har förhandlat på dig så gör du inte resten och säger till chefen att du inte klarar av jobbet på bestämd tid.

Sen tar arbetsgivaren ställning till om du bara är kass på jobbet eller om det är för mycket jobb.

Hur svårt kan det vara?

Otroligt mycket spekulerande i denna tråd, kollektivavtal gäller i grunden, föreslår att du hämtar det kollektivavtalet från fackets hemsida nu när du är registrerad och läser igenom det.

Bryter arbetsgivaren mot en enda punkt så kan du kontakta facket, däremot kan vissa saker förhandlas bort i kontraktet men inte helt orimliga saker, ett anställningsavtal har oftast alla punkter väldigt tydligt i sig...

Samtidigt känns det som du velar fram och tillbaka med att kontakta arbetsgivaren/facket, ta upp telefon och ring dem, annars händer inte ett skit.

Fackets kundtjänst vet mer än någon om just erat kollektivavtal, beskriv situationen så får du svar på några minuter.

Men kan också hålla med vissa andra om att sommarjobb är inte alltid någon gräddfil och det kan vara jobbigt, man får liksom bita ihop lite också och gilla läget ibland.

Så får det bli ju? Jag kan inte trolla iväg posten.

Jag hade ringt arbetsgivaren eller facket, men det är midsommar idag, så det får bli på måndag!

Permalänk
Medlem

@MisterTipp: Säg upp dig. Postnord har folk som säger upp sig hela tiden på grund av de usla förhållandena. Ingen kommer bli arg och ingen kommer någonsin stämma dig i ett företag som har så hög rullans på anställda även om du aldrig skulle komma tillbaka till arbetsplatsen.

Du kan få stressrelaterade skador som är med dig resten av ditt liv. Det är inget att skoja om, speciellt inte i början av sin karriär. Jag antar att du inte utbildar dig till postnordare så du behöver inte denna referensen, din chef kommer inte heller komma ihåg dig om 2 månader då han har anställt och tagit emot 305830 uppsägningsansökningar sedan dess.

Ett jobb som behandlar dig som skit, förväntar dig att göra mer än du mänskligt kan klara i normal takt, där du inte hinner ta raster och lunch som en människa behöver för att återhämta sig för att göra ett riktigt skitjobb som inte kommer ge dig någon känsla av att du gjort någon förändring eller ett "bra" jobb är ett recept för tidiga stressymptomer och potentiell gateway till utbränning som kommer göra dig mindre stresstålig resten av ditt liv och ge dig ett potentiellt helvete.

Stress är individuellt och har du haft problem med det sen tidigare så kan ingen cool ölhhhhh bara bita ihop och jobba jobba jobbet är heligt, jag jobbar 82439249 timmar om dagen, alla som blir stressade eller inte klarar av att göra som mig även fast jag uppenbart är sönderstressad och arg hela tiden är sämst öhöheörhh.

Kort och gott, säg upp dig, ditt kollektivavtal är vad som gäller, du kan antagligen be chefen om att få gå tidigare och han kommer säkert vara ok med det, det är aldrig värt att göra ett skitjobb som inte tar din hälsa på allvar, det kan bli riktigt dåligt för dig.

Ta hand om dig och se till att du får mycket vila och återhämtning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Han har både frukost och 30 minuters lunch om du själv läser tråden.

Fast det du citerar är det ju inte trådskaparen som har skrivit...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

@sarlucic: Tack så mycket! Vill inte gå in i för många detaljer, men gick igenom en stresschock förra sommaren (dock tror jag inte jag gick in i väggen, vet inte helt skillnaden). Det var ganska mycket som hände på en gång i mitt liv, och det hela slutade med en sjukskrivning och terapi. Spenderade större delen av sommaren med att vara ett tomt skal. Det var väldigt obehagligt. Jag pendlande mellan total uppgivenhet och apati, till panikångest. Riktigt fruktansvärt. Jag tror inte jag kommer gå in i en liknande period igen, men jag känner på mig att kroppen börjar varna.

Det där med stress är väldigt individuellt. Man tror man är en maskin, men man kommer till en gräns där man stressar så mycket att man blir dissociativ och försvinner liksom, tills man ligger på golvet en dag och kan inte andas samtidigt som väggarna börjar närma sig.

Kan starkt rekommendera alla som känner på sig att man stressar för mycket att ta det på allvar. För alla fungerar det inte att bara "jobba på".

Permalänk
Medlem

Trivs du inte är det bara att säga upp dig. Fråga om dom vill att du jobbar uppsägningstiden ut eller om det finns möjlighet att gå tidigare. Inga konstigheter. Anställningen styrs av ett kontrakt och lagar så ingen anledning att involvera känslor. Bästa sättet att undvika stress är att försöka se på saker ur ett pragmatiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Aldrig bra att säga upp sig. Bit i det sura äpplet och jobba av 4 veckor enligt avtalet. Även om du absolut inte kan se det nu så kan det komma någonting positivt utav det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@sarlucic: Tack så mycket! Vill inte gå in i för många detaljer, men gick igenom en stresschock förra sommaren (dock tror jag inte jag gick in i väggen, vet inte helt skillnaden). Det var ganska mycket som hände på en gång i mitt liv, och det hela slutade med en sjukskrivning och terapi. Spenderade större delen av sommaren med att vara ett tomt skal. Det var väldigt obehagligt. Jag pendlande mellan total uppgivenhet och apati, till panikångest. Riktigt fruktansvärt. Jag tror inte jag kommer gå in i en liknande period igen, men jag känner på mig att kroppen börjar varna.

Det där med stress är väldigt individuellt. Man tror man är en maskin, men man kommer till en gräns där man stressar så mycket att man blir dissociativ och försvinner liksom, tills man ligger på golvet en dag och kan inte andas samtidigt som väggarna börjar närma sig.

Kan starkt rekommendera alla som känner på sig att man stressar för mycket att ta det på allvar. För alla fungerar det inte att bara "jobba på".

Lyssna till din kropp, det gynnar varken dig själv eller företaget om du går in i väggen.

Jag har själv haft en hel del olika yrken med åren. Ett sommarjobb vantrivdes jag på men jag var lite feg och drog en vit lögn och sa att jag hade fått erbjudande om ett fast jobb på ett annat företag. Då fick jag arbeta en eller två veckor till och sen sluta.

Mitt tips är att spara pengar, har man lite pengar sparat så blir man inte så låst och kan avsluta jobb utan att ha ett nytt jobb på gång.

Permalänk
Medlem

Som typ alla andra skriver så tycker jag också du ska stanna kvar. Jobbar själv inom branschen och mins att det var ett jävla skit i början. Nästan så jag grät när jag skulle åka till jobbet. Men efter att ha pratat med vänner och familj som tyckte jag skulle ge det en chans så kom jag över fasen med stress och slit. Har nu kört på i snart 13 år (började oktober 2007) och stormtrivs. Så bit ihop och se det som en livserfarenhet. Tror du (nästan iaf) kommer sakna jobbet när skolan börjar igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är ett exempel där någon med lite mer djupgående kompetens ger en förklaring:

https://lawline.se/answers/uppsagning-av-sommarjobb-efter-lof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Rasten kan givetvis förhandlas bort då ATL är en dispositiv lag. Jag har själv sett hur 30min gått till 15min måltidsuppehåll.
Frågan är hur meningsfullt det känns att inta dessa obetalda raster helt ensam ute i sitt postdistrikt och sen behöva köra övertid för att få gjort det som krävs av honom. Ledningen bryr sig om nästa kvartalsrapport, hans arbetsmiljö är väl deras sista prioritering.

Tiden då rundorna var upplagda på ett sådant sätt att det fanns tid och rum att samlas på kontoret med kollegor för rast är sen länge förbi.

Vissa delar kan inte förhandlas bort, du får inte försämra för arbetstagaren.

Sökte lite på det du skriver om att den är dispositiv vilket stämmer till viss del enligt https://lawline.se/answers/ar-arbetstidslagen-dispositiv

Där står följande:

Citat:

Det stämmer att det står i arbetstidslagen att arbetstagare har rätt till rast efter 5 timmars arbete (15 § tredje stycket arbetstidslagen). Denna paragraf är dock semidispositiv, vilket framgår av lagens 3 §. Detta innebär att det är tillåtet att i kollektivavtal göra undantag från lagen. Det är alltså helt okej att man enligt kollektivavtalet inte har rätt till rast förrän efter 6 timmar. Undantag från lagen får endast göras i den mån det inte inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88EG (3 § fjärde stycket arbetstidslagen). I detta direktiv föreskrivs i artikel 4 angående raster följande:

"Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare – då arbetsdagen är längre än sex timmar – får en rast. Den närmare utformningen, däribland rastens längd och på vilka villkor den ges, skall fastställas genom kollektivavtal eller avtal mellan arbetsmarknadens parter eller, då detta inte lyckas, genom nationell lagstiftning."

.

Permalänk
Medlem

Kan förstå vad du menar, men jag tycker att du ska ta det på ett annat sätt. Har du berättat för chefen hur du känner? Hur lång upplärningsperiod hade du? Du kanske skulle ha behövt mer? Angående raster så har jag inte heller några raster på mitt job. 12-timmarsskift i varm, högljudd, och skitig fabrik. Oftast hinner man äta/vila/dricka/svalka av sig men vissa skift är det jobb ute i värmen väldigt många timmar i sträck. Värsta jag varit med om var ett nattskift med tio timmars non-stop jobb i värmen. Då fick vi turas om att äta/dricka/gå på toa och om någon började må dåligt av värmen eller så så fick den gå in och vila en liten stund.

Visst, du har ett helt annat jobb, men jag tror inte chefen kommer att gnälla på dig om du tar en fem-minuters bensträckare, eller stannar och käkar en glass nånstans på vägen. Det går inte att förvänta sig att någon ska jobba non-stop utan raster en hel arbetsdag. Vissa jobb har helt enkelt inga inplanerade raster utan man får ta rast själv när tillfället finns. Finns det inga tillfällen så får man skapa ett tillfälle.

Tyckte jag läste att dom du säger upp dig nu till veckan så slipper du dom sista ~4 veckorna av sommarjobbet. Fyra veckor är inte mycket att bita ihop och kötta sig igenom. Det är ALLTID jobbigt att vara ny på ett jobb. Vissa jobb är mindre jobbiga och vissa är mer jobbiga. Kan ta som exempel hur jag gått runt på fabriken på olika arbetsområden. Vissa har varit ganska chill redan efter några dagar men vissa arbetsområden har varit hektiska och väldigt utmanande i flera månader men förr eller senare så släpper det. Det som motiverar mig att fortsätta är att se kollegorna på samma arbetsområde som jobbat där i 10-15-20 år och som trivs superbra. Du har säkert sådana brevbärarkollegor också som jobbat där väldigt länge och som trivs superbra med jobbet. Mitt ex farsa var brevbärare och hade jobbat som det i över 30 år och han älskade jobbet.

Har du något skyddsombud att prata med? Hur är kulturen på jobbet gällande stress, psykosocial arbetsmiljö osv? Var längesen jag jobbade för Postnord och jag var ganska ung då så minns inte så väl hur det var. Hur som helst så tycker jag att du ska prata med chef och eventuellt skyddsombud om saken och försöka få lite mer hjälp av dom innan du säger upp dig. Kom ihåg att du faktiskt har en del rättigheter också gällande arbetsmiljö osv. Tror inte Postnord vill ha ryktet att dom kör sopslut av sina sommarjobbare och dom tvingas jobba uppåt 9h/dag utan raster osv. Får dom det ryktet så kommer dom till slut att få svårt att rekrytera sommarjobbare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är väl inte ovanligt att sommarjobbare utnyttjas så här? Tyvärr då.

Permalänk
Medlem

Min lillebror jobbar med på Postnord och jag hör mycket om hur dåligt det är arbetsmässigt och folk som slutar stup i kvarten. Tyvärr har han ingen ambition att söka annat.

Jag hade inte jobbat övertid om man inte fick betalt för det. Vet inte hur det är där på Postnord men ni stämplar väl och sen har ni väl en halvtimmes rast som räknas in. Vet att min lillebror säger att man hinner inte äta men jag hade bara jobbat de tider som är sagt och tagit rast som man ska. Hinner man inte med allting som man ska då tough shit för arbetstgivaren säg upp mig eller se att ha tillräcklig arbetskraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Det har säkert besvarats men att du sagt att du kan jobba hela perioden spelar absolut ingen roll mer än sura miner från arbetsgivaren. Säg upp dig och sjuka dig sista veckorna ifall du känner att din hälsa drabbas av arbetsförhållandena.

Permalänk
Medlem

Dagen ungdom, tillbaka med obligatorisk värnplikt (om det nu inte är det redan nu igen)
Gör inte en höna av en fjäder. Bit i hop och lär dig livets hårda skola.
Eller prata med din chef. ”Jag vill inte jobba mer, kan ni plocka in nån annan så slutar jag gärna så fort som möjligt”
Ingen chef vill ha kvar nån som inte vill vara där.
Kontrakt hit och dit, skadestånd osv. Ingen drar det dit, man vill varar ha en medarbetare som sköter sig och är där.

Lycka till! (Inte ironisk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Detta måste vara ett av de mest grovt förenklade och felaktiga inlägg jag läst här på sweclockers på länge. Enligt min egen erfarenhet är det betydligt vanligare att personer 50+ på arbetsplatserna drar fötterna efter sig, tar extra kaffe- och rökpauser och enbart gör det de absolut måste för att inte få sparken, medans de mellan 18 och 40 är de mest ambitiösa och kämpar på och gör allt extra för att vissa framfötterna. Jag skulle dock inte tro att för mina personliga erfarenheter är sådana, att alla äldre än 50 är lata och borde få sparken för att ge yngre och bättre arbetskraft chansen.

Till trådskaparen: prata först med din chef om detta, framförallt är det inte ok att jobba så länge utan rast (har för mig att det är max 5 timmar), och om detta inte hjälper så kontakta facket!

Skrivet av Mindfighter:

Först anklagar du person med ”grovt förenklade och felaktiga inlägg” och sen gör du exakt samma sak själv...

Tack för dagens skratt!

Nu vet jag inte om meanh redigerat sitt inlägg efter att du citerade honom men han skriver ju klart och tydligt att det är hans personliga erfarenhet och att han INTE förväntar sig att det är sanningen?