Permalänk
Medlem

Wifi i stort hus - how to??

Flyttar i sommar till större hus och funderar på vad jag behöver tänka på.

Huset är ca 200kvm på ett plan + ca 100kvm källare under. Källaren är ju såklart av en bunker med en massa betong (huset byggt på 60-talet). På planet ovan är det dock mest trä och gips men med tegel och betong i ytterväggar.
Man vill ju även nå wifi från altan och så..

Vad behöver jag? Det kommer inte (i nuläget) behövas något som ansluter med sladd. Ett par laptops, surfplattor, telefoner, atv, tv, chromecast utspridda.. Det går att få upp till 1000/1000 in men kommer nog köra på 100/10.

Det handlar om surf och film.

OM barnen ska spela när de blir äldre så kommer det finnas uttag i vägg. VAD BEHÖVER JAG DÄR - för att förbereda några nätverksuttag runt om.. kanske i 4-5 rum.

Fråga om jag är otydlig.

Permalänk

Mesh nätverk ?
Eller en router som är ansluten via kabel till vägguttag som man sedan ansluter en wifi extender till?
Bara e nsnabb tanke

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Flyttar i sommar till större hus och funderar på vad jag behöver tänka på.

Huset är ca 200kvm på ett plan + ca 100kvm källare under. Källaren är ju såklart av en bunker med en massa betong (huset byggt på 60-talet). På planet ovan är det dock mest trä och gips men med tegel och betong i ytterväggar.
Man vill ju även nå wifi från altan och så..

Vad behöver jag? Det kommer inte (i nuläget) behövas något som ansluter med sladd. Ett par laptops, surfplattor, telefoner, atv, tv, chromecast utspridda.. Det går att få upp till 1000/1000 in men kommer nog köra på 100/10.

Det handlar om surf och film.

OM barnen ska spela när de blir äldre så kommer det finnas uttag i vägg. VAD BEHÖVER JAG DÄR - för att förbereda några nätverksuttag runt om.. kanske i 4-5 rum.

Fråga om jag är otydlig.

Mesh system men ännu hellre trådbundna APer i min mening. Jag kör Ubiquitys prylar och det är fantastiskt. För att kunna använda trådade APer behöver du dra ett trådat nätverk till alla platser där en AP skall sitta. De lite finare AP enheterna strömsätts över nätverkskabeln

För trådat:

  • En Patchpanel på passande ställe (för att koppla alla sladdar till en punkt

  • Installations TP kabel. Solid UTP CAT6 skulle jag skaffa. Om möjligt, skaffa sådan som är massiv koppar inte CCA (Copper Clad aluminium)

  • Ett gäng uttag. Utanpåliggande eller infällda beror på vad du har för förutsättningar. Finns det tomma eldosor, kör infällda. Annars får du skaffa utanpåliggande. Gamla antenn eller telefonkanaler är utmärkta att återanvända

  • VP rör att dra kabel i (om du skall dra i vägg) eller kabelkanaler om utanpå. Det kan även gå att fräsa i golvlisterna

  • Ett gäng patchkablar (korta nätverkskablar för att koppla switch -> patchpanel

  • Verktyg. Jag köpte ett set med kroningsverktyg (till ttag och panelen), RJ45 tång, skalare och testare för 400 på Kjell. Väldigt värt i min mening

För trådlöst

  • Trådat till passande platser

  • En router

  • En switch (troligtvis)

  • Lagom mängd APer. 2-3 att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Mesh system men ännu hellre trådbundna APer i min mening. Jag kör Ubiquitys prylar och det är fantastiskt. För att kunna använda trådade APer behöver du dra ett trådat nätverk till alla platser där en AP skall sitta. De lite finare AP enheterna strömsätts över nätverkskabeln

För trådat:

  • En Patchpanel på passande ställe (för att koppla alla sladdar till en punkt

  • Installations TP kabel. Solid UTP CAT6 skulle jag skaffa. Om möjligt, skaffa sådan som är massiv koppar inte CCA (Copper Clad aluminium)

  • Ett gäng uttag. Utanpåliggande eller infällda beror på vad du har för förutsättningar. Finns det tomma eldosor, kör infällda. Annars får du skaffa utanpåliggande. Gamla antenn eller telefonkanaler är utmärkta att återanvända

  • VP rör att dra kabel i (om du skall dra i vägg) eller kabelkanaler om utanpå. Det kan även gå att fräsa i golvlisterna

  • Ett gäng patchkablar (korta nätverkskablar för att koppla switch -> patchpanel

  • Verktyg. Jag köpte ett set med kroningsverktyg (till ttag och panelen), RJ45 tång, skalare och testare för 400 på Kjell. Väldigt värt i min mening

För trådlöst

  • Trådat till passande platser

  • En router

  • En switch (troligtvis)

  • Lagom mängd APer. 2-3 att börja med

På ett eller annat sätt kommer jag ändå vilja ha ut trådar och uttag till åtminstone vissa rum.. (eftersom vi ska flytta en vägg samt måla om i princip överallt) Jag tänker uttag i sovrum, arbetsrum, vardagsrum - så det blir väl 5 platser. Kanske 6st.

Men sen de närmsta åren kommer nog bara trådlöst nätverk användas. En AP i källaren och två på övre plan.

I nuläget har jag bara fiber in -> router -> klart. Så jag ser inte framför mig exakt hur jag ska göra. Har du exempel på prylar jag behöver? Och i vilken ordning ska jag tänka för att få ihop router & APs med patchpanel och dessa uttag utan att krångla till det för mig själv?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

På ett eller annat sätt kommer jag ändå vilja ha ut trådar och uttag till åtminstone vissa rum.. (eftersom vi ska flytta en vägg samt måla om i princip överallt) Jag tänker uttag i sovrum, arbetsrum, vardagsrum - så det blir väl 5 platser. Kanske 6st.

Men sen de närmsta åren kommer nog bara trådlöst nätverk användas. En AP i källaren och två på övre plan.

I nuläget har jag bara fiber in -> router -> klart. Så jag ser inte framför mig exakt hur jag ska göra. Har du exempel på prylar jag behöver? Och i vilken ordning ska jag tänka för att få ihop router & APs med patchpanel och dessa uttag utan att krångla till det för mig själv?

Tack!

Du skulle koppla såhär i det fallet

Fiber -> Router -> Switch -> Patch panel -> Uttag - > AP på vissa

Exempeldelar. Det är typ vad jag har hemma hos mig

Korta riktlinjer för hur jag skulle göra kabeldragning:

  • Router placeras vid fibern

  • Patchpanel placeras i ett "mediaskåp" på en plats som det är lätt att dra alla kablar till resten av rummen från

  • Switchen placeras i mediaskåpet

  • Kabel dras från uttag vid routerplatsen till utgång 1 på patchpanelen.

  • Kabel till resten av huset dras från patchpanelen till sina uttag

  • En kort nätverkskabel dras från switchen till de uttag på patchpanelen som går till rum som behöver nätverk

  • Dra en helvetes massa extra rör till rum du bygger om

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du skulle koppla såhär i det fallet

Fiber -> Router -> Switch -> Patch panel -> Uttag - > AP på vissa

Exempeldelar. Det är typ vad jag har hemma hos mig

Korta riktlinjer för hur jag skulle göra kabeldragning:

  • Router placeras vid fibern

  • Patchpanel placeras i ett "mediaskåp" på en plats som det är lätt att dra alla kablar till resten av rummen från

  • Switchen placeras i mediaskåpet

  • Kabel dras från uttag vid routerplatsen till utgång 1 på patchpanelen.

  • Kabel till resten av huset dras från patchpanelen till sina uttag

  • En kort nätverkskabel dras från switchen till de uttag på patchpanelen som går till rum som behöver nätverk

  • Dra en helvetes massa extra rör till rum du bygger om

Tack!

* Patchpanel: kanske den du länkade till.. För det lutar väl åt att inte försöka sätta kontakter direkt på installationskabeln. (?)
* Router: Finns sedan tidigare jag tänkte använda.
* Switch: Tänker mig nog en billigare för några hundralappar, grundkrav gbit och i övrigt strunt samma?
* AP: Antingen den som du länkade (UAP-AC-LR) eller den snäppet billigare UAP-AC-Lite; vad säger du/ni kring dem? 1 i källaren (ca 100kvm) och 2st på övre plan som är ca 200kvm plus lite altan utanför.
* Tänker att jag kör konfiguration från dator, dvs skippar cloud key.

Har beställt 100m cat6 installationskabel och några vägguttag (ELKO RS).

Börjar kännas som att jag snart har koll på detta. Nu gäller det bara att spika vilka prylar ovan man ska ha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du skulle koppla såhär i det fallet

Fiber -> Router -> Switch -> Patch panel -> Uttag - > AP på vissa

Exempeldelar. Det är typ vad jag har hemma hos mig

Korta riktlinjer för hur jag skulle göra kabeldragning:

  • Router placeras vid fibern

  • Patchpanel placeras i ett "mediaskåp" på en plats som det är lätt att dra alla kablar till resten av rummen från

  • Switchen placeras i mediaskåpet

  • Kabel dras från uttag vid routerplatsen till utgång 1 på patchpanelen.

  • Kabel till resten av huset dras från patchpanelen till sina uttag

  • En kort nätverkskabel dras från switchen till de uttag på patchpanelen som går till rum som behöver nätverk

  • Dra en helvetes massa extra rör till rum du bygger om

Följd- / sidofråga.

Hur omfattande och detaljerat kan man styra de enheter som är uppkopplade mot Ubiquiti-AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Tack!

* Patchpanel: kanske den du länkade till.. För det lutar väl åt att inte försöka sätta kontakter direkt på installationskabeln. (?)
* Router: Finns sedan tidigare jag tänkte använda.
* Switch: Tänker mig nog en billigare för några hundralappar, grundkrav gbit och i övrigt strunt samma?
* AP: Antingen den som du länkade (UAP-AC-LR) eller den snäppet billigare UAP-AC-Lite; vad säger du/ni kring dem? 1 i källaren (ca 100kvm) och 2st på övre plan som är ca 200kvm plus lite altan utanför.
* Tänker att jag kör konfiguration från dator, dvs skippar cloud key.

Har beställt 100m cat6 installationskabel och några vägguttag (ELKO RS).

Börjar kännas som att jag snart har koll på detta. Nu gäller det bara att spika vilka prylar ovan man ska ha..

Jag rekommenderar en PoE-switch så att du slipper ha individuella nätadaptrar till alla åtkomstpunkter. Denna har fungerat bra för mig:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2347922

Själv har jag använt AP-AC-PRO. De två billigare modellerna har någon passiv 24 V-PoE som jag inte känner för att ha att göra med. Fungerar säkert bra om man har en eller två åtkomstpunkter som drivs av de inkluderade nätadaptrarna men själv vill jag ha vanlig PoE för garanterad kompatibilitet med annan nätverksutrustning. AC-PRO har även tre antenner (tre band, tror jag att det kallas) på varje frekvens vilket hjälper primärt om flera enheter är anslutna samtidigt men också kan öka nätverkshastigheten för en enhet.

Jag tvekar något på att tre åtkomstpunkter kommer att räcka för 300 m². Har du ungefärlig längd och bredd för de olika våningsplanen samt antalet väggar i de två axlarna? 5 GHz har svårt att penetrera väggar jämfört med äldre 2.4 GHz. Min erfarenhet är att en åtkomstpunkt ger bra täckning i rummet den är installerad i och genom en vägg i varje riktning. Tråkigt att betala för 5 GHz om ändå blir tvungen att ansluta till 2.4 GHz-nätet för att få täckning överallt.

Köp Cat.6A-kabel när du ändå håller på. Det är bara några hundra kronor dyrare -- pengar som du lätt sparar in på att inte behöva gör om installationen om 10-20 år när det är tid för 10 gigabit Ethernet. Om du vet säkert att du inte kommer uppgradera kan du lika gärna dra Cat.5e; något billigare och mycket mer lätthanterlig kabel att arbeta med.

Skrivet av EwlSpirit:

Följd- / sidofråga.

Hur omfattande och detaljerat kan man styra de enheter som är uppkopplade mot Ubiquiti-AP?

Kan bara tala för AP-AC-PRO, men borde vara liknande på de andra. Jag skulle säga att det finns inställningar för allting som kan tänkas vara användbart och några saker till. Är det någonting speciellt som du har behov av?

Permalänk
Medlem

När du drar uttag till rummen (alla rum, du vet inte vart du behöver uttag imorgon), dra dubbeluttag. Den lilla extrakostnad som det innebär är lätt värt det sen när ungen vill ha både dator och PS5 inkopplat och du slipper köpa en switch istället.

Köp Lite-modellen, haft den själv i flera år och flera av mina vänner har den.

//Högskoleingenjör i nätverksteknik som jobbar med sånt här dagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

När du drar uttag till rummen (alla rum, du vet inte vart du behöver uttag imorgon), dra dubbeluttag. Den lilla extrakostnad som det innebär är lätt värt det sen när ungen vill ha både dator och PS5 inkopplat och du slipper köpa en switch istället.

Köp Lite-modellen, haft den själv i flera år och flera av mina vänner har den.

//Högskoleingenjör i nätverksteknik som jobbar med sånt här dagligen

På ett sätt vettigt att dra till alla rum såklart, men det får nog räcka med 5 uttag. "Lilla extrakostnaden" för 10 rum till känns inte så liten just.. nånstans får man ändå göra en rimlig gissning var det kommer behövas. Idag, i nuvarande hus, använder jag noll uttag och noll prylar på sladd. 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Tack!

* Patchpanel: kanske den du länkade till.. För det lutar väl åt att inte försöka sätta kontakter direkt på installationskabeln. (?)
* Router: Finns sedan tidigare jag tänkte använda.
* Switch: Tänker mig nog en billigare för några hundralappar, grundkrav gbit och i övrigt strunt samma?
* AP: Antingen den som du länkade (UAP-AC-LR) eller den snäppet billigare UAP-AC-Lite; vad säger du/ni kring dem? 1 i källaren (ca 100kvm) och 2st på övre plan som är ca 200kvm plus lite altan utanför.
* Tänker att jag kör konfiguration från dator, dvs skippar cloud key.

Har beställt 100m cat6 installationskabel och några vägguttag (ELKO RS).

Börjar kännas som att jag snart har koll på detta. Nu gäller det bara att spika vilka prylar ovan man ska ha..

Ja jag rekommenderar absolut en patchpanel. Det fungerar ofta att klämma på installationskabel (gjorde det ofta förr), men panelmontering ger bättre/stabilare anslutning. Dessutom så är det smidigare i efterhand, vill du flytta switchen 1m kan du bara byta patchkabel istället för att jävlas om eller använda kassa han-han adaptrar.

Billig switch fungerar, men du behöver fixa extra PoE injektorer. UAP-AC-LR och UAP-AC har båda en sådan inkluderad (när jag köpte, dubbelkolla!). Jag ser att någon skrivit att det bara är -PRO enheterna som stödjer vanlig PoE. Det stämmer inte längre, nyare iterationer av de jag köpt skall stödja vanlig PoE. Har tyvärr ingen erfarenhet av andra APer än de jag köpt, så kan tyvärr ej utala mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja jag rekommenderar absolut en patchpanel. Det fungerar ofta att klämma på installationskabel (gjorde det ofta förr), men panelmontering ger bättre/stabilare anslutning. Dessutom så är det smidigare i efterhand, vill du flytta switchen 1m kan du bara byta patchkabel istället för att jävlas om eller använda kassa han-han adaptrar.

Billig switch fungerar, men du behöver fixa extra PoE injektorer. UAP-AC-LR och UAP-AC har båda en sådan inkluderad (när jag köpte, dubbelkolla!). Jag ser att någon skrivit att det bara är -PRO enheterna som stödjer vanlig PoE. Det stämmer inte längre, nyare iterationer av de jag köpt skall stödja vanlig PoE. Har tyvärr ingen erfarenhet av andra APer än de jag köpt, så kan tyvärr ej utala mig.

Mycket möjligt att det har ändrats. Det var några år sedan jag köpte mina grejer. Men det är inte en Unifi PoE-switch som du använder? De har även stöd för deras egen variant av PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Följd- / sidofråga.

Hur omfattande och detaljerat kan man styra de enheter som är uppkopplade mot Ubiquiti-AP?

Du får nog utveckla frågan. Förstår inte riktigt vad du menar?

Skrivet av TMG:

Mycket möjligt att det har ändrats. Det var några år sedan jag köpte mina grejer. Men det är inte en Unifi PoE-switch som du använder? De har även stöd för deras egen variant av PoE.

Jag har en Unifi PoE switch, men de ändrade på APerna för något år sedan. Sitter klisterlappar på mina lådor "Now supports 24 & 802.3af/A". Switchen stödjer samma. Möjligt att man får passa sig lite ifall de gamla finns i lager någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag har en Unifi PoE switch, men de ändrade på APerna för något år sedan. Sitter klisterlappar på mina lådor "Now supports 24 & 802.3af/A". Switchen stödjer samma. Möjligt att man får passa sig lite ifall de gamla finns i lager någonstans

Låter som att det inte är någon fara då. Kanske är en bra idé ett antingen köpa i butik så att man kan kolla på förpackningen innan man betalar eller från en webbshop med gratis returfrakt om man skulle få en äldre modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du får nog utveckla frågan. Förstår inte riktigt vad du menar?

Förstår - jag skrev inte så tydligt. 😁

Exempel som jag undrar över om det går att kontrollera utan extra mjukvara;
* Vissa enheter bara har internetaccess vissa tider
* Maxtid internet per dag
* Få notis/varning om någon enhet använder ovanligt mycket data
* Blockera webbsidor/tjänster för enstaka enheter
Och så vidare.. är du med hur jag tänker?

Men enheter ovan tänker jag att det kan vara iPad / telefon / dator / klocka osv osv som jag enkelt kan ta fram macadress på eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Förstår - jag skrev inte så tydligt. 😁

Exempel som jag undrar över om det går att kontrollera utan extra mjukvara;
* Vissa enheter bara har internetaccess vissa tider
* Maxtid internet per dag
* Få notis/varning om någon enhet använder ovanligt mycket data
* Blockera webbsidor/tjänster för enstaka enheter
Och så vidare.. är du med hur jag tänker?

Men enheter ovan tänker jag att det kan vara iPad / telefon / dator / klocka osv osv som jag enkelt kan ta fram macadress på eller motsvarande.

Inte svar på frågan, men varför behöver du den har typen av konfiguration på åtkomstpunkterna? Det brukar skötas av routern, för annars skulle det bara gälla för det trådlösa nätverket och inte hela.

Jag vill hursomhelst minnas att man kan se statistik över internetanvändning för olika enheter och ställa in gränser eller varningar om någon enhet använder mer än en viss mängd.

Verkar som att det inte går att blockera specifika sidor:
https://community.ui.com/questions/Blocking-website-on-Unifi/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte svar på frågan, men varför behöver du den har typen av konfiguration på åtkomstpunkterna? Det brukar skötas av routern, för annars skulle det bara gälla för det trådlösa nätverket och inte hela.

Jag vill hursomhelst minnas att man kan se statistik över internetanvändning för olika enheter och ställa in gränser eller varningar om någon enhet använder mer än en viss mängd.

Verkar som att det inte går att blockera specifika sidor:
https://community.ui.com/questions/Blocking-website-on-Unifi/...

Jag tänkte använda en Apple TimeCapsule som router och om jag förstått det rätt finns det väldigt klent med möjligheter att ställa in sådant på den. Det handlar egentligen mest om att styra upp vad barnen får / bör göra på iPad och därmed är det ok om det endast skulle handla om det trådlösa.
Jag kanske får tänka om kring router..

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut routern också till exempelvis en 'Ubiquiti EdgeRouter ER-10X' (https://www.dustinhome.se/product/5011134836/edgerouter-er-10...) dels för att få mer möjligheter att styra nätverket och därmed behöver jag heller ingen separat switch utan går direkt från ovan router eller motsvarande och in i patchpanel.
Men om jag inte totalt missuppfattat så är det helt separerade controller-mjukvaror. Är det ett problem? Varför finns inte Unifi USG med fler portar.. (?)

Tankar? Åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Funderar på att byta ut routern också till exempelvis en 'Ubiquiti EdgeRouter ER-10X' (https://www.dustinhome.se/product/5011134836/edgerouter-er-10...) dels för att få mer möjligheter att styra nätverket och därmed behöver jag heller ingen separat switch utan går direkt från ovan router eller motsvarande och in i patchpanel.
Men om jag inte totalt missuppfattat så är det helt separerade controller-mjukvaror. Är det ett problem? Varför finns inte Unifi USG med fler portar.. (?)

Tankar? Åsikter?

Stämmer - De kontrolleras på olika sätt. Hade jag varit du så hade jag köpt USG + 1st PoE switch

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Stämmer - De kontrolleras på olika sätt. Hade jag varit du så hade jag köpt USG + 1st PoE switch

Jag försökte hitta mer om vad som skiljer dem åt.. har du möjligtvis koll eller tips på var man kan läsa mer?

Permalänk
Medlem

@EwlSpirit: Hittade denna länk efter en snabb Google sökning > https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-usg-vs-edgerouter/ - Nu vet jag inte om allt stämmer men en hel del av vad han skrivit är korrekt. Vet inte vad du syftar på nyttja för typ av funktioner eller om du är en extremt avancerad användare.

Har hjälpt tre hushåll samt ett mindre företag med uppsättning av Ubiquiti utrustning. Och det ser olika ut hos dem baserat på vad de ville åstadkomma och vad jag rent tekniskt kände för vid det tillfället kopplat till deras budget. Hanterar dessutom två av dessa hushåll via en central Raspberry Pi med controller mjukvaran installerad (går ej styra Edgerouter)

Hushåll 1: Edgerouter med PoE, 3st AP, Switch utan PoE - styrs via central controller
Hushåll 2: Edgerouter med PoE, 2st AP, Switch utan PoE - styrs via central controller
Hushåll 3: USG, 2st AP, Ubiquiti switch PoE, Cloud Key
Mindre företaget: USG, 2st AP, Ubiquiti switch PoE, Cloud Key

Jag gillar USG och att den konstant får nya uppdateringar. Men allt är en smaksak. Så allt beror nog på dina behov

EDIT
Läste ditt inlägg från 2020-06-20 13:43 - Du borde köra vidare på USG om du vill kunna analysera och kontrollera data/trafik på det sätt du önskar uppnå.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@EwlSpirit: Hittade denna länk efter en snabb Google sökning > https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-usg-vs-edgerouter/ - Nu vet jag inte om allt stämmer men en hel del av vad han skrivit är korrekt. Vet inte vad du syftar på nyttja för typ av funktioner eller om du är en extremt avancerad användare.

Har hjälpt tre hushåll samt ett mindre företag med uppsättning av Ubiquiti utrustning. Och det ser olika ut hos dem baserat på vad de ville åstadkomma och vad jag rent tekniskt kände för vid det tillfället kopplat till deras budget. Hanterar dessutom två av dessa hushåll via en central Raspberry Pi med controller mjukvaran installerad (går ej styra Edgerouter)

Hushåll 1: Edgerouter med PoE, 3st AP, Switch utan PoE - styrs via central controller
Hushåll 2: Edgerouter med PoE, 2st AP, Switch utan PoE - styrs via central controller
Hushåll 3: USG, 2st AP, Ubiquiti switch PoE, Cloud Key
Mindre företaget: USG, 2st AP, Ubiquiti switch PoE, Cloud Key

Jag gillar USG och att den konstant får nya uppdateringar. Men allt är en smaksak. Så allt beror nog på dina behov

EDIT
Läste ditt inlägg från 2020-06-20 13:43 - Du borde köra vidare på USG om du vill kunna analysera och kontrollera data/trafik på det sätt du önskar uppnå.

Tack för svar!
Läst den länken.

Jag har ju egentligen inte massor med behov - det är ju bara för huset/familjen. Jag är inte super-hightech och van men ganska bekväm med att jag borde få det att funka. Jag vill sen inte krångla och pilla men ha möjlighet att som du skriver analysera och kontrollera ganska mycket och hårt vid uppkommen anledning. Har två barn och det är såklart en balansgång mellan att bestämma vad de får göra och komma överens med dem vad man borde göra på nätet. (sistnämnda inte helt lätt med en sexåring som kunnat läsa, skriva och använt dator / surfplatta i flera år samt tror att han är vuxen och kan bestämma 'allt' själv vad som är rätt och rimligt. ;D )

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Tack för svar!
Läst den länken.

Jag har ju egentligen inte massor med behov - det är ju bara för huset/familjen. Jag är inte super-hightech och van men ganska bekväm med att jag borde få det att funka. Jag vill sen inte krångla och pilla men ha möjlighet att som du skriver analysera och kontrollera ganska mycket och hårt vid uppkommen anledning. Har två barn och det är såklart en balansgång mellan att bestämma vad de får göra och komma överens med dem vad man borde göra på nätet. (sistnämnda inte helt lätt med en sexåring som kunnat läsa, skriva och använt dator / surfplatta i flera år samt tror att han är vuxen och kan bestämma 'allt' själv vad som är rätt och rimligt. ;D )

Då borde du köra en USG + Switch och en Controller Key (om du ej kör controllern via en Raspberry)

Du lär vara säkrad för framtiden. Tror att de flesta kommer ogilla en Edgerouter och dess gränssnitt. USG ihop med en Controller är väldigt enkelt och grafiskt att förstå sig på.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill bara flika in lite gällande patchpanel etc.

Jag var i din sits för ett par år sedan då jag flyttade till större hus. Jag körde då på Kjell&Co patchpanel som det länkas till där uppe men snabbt blev det för få portar, jag köpte då en likadan fast den mindre varianten. Det hela slutade med att det inte alls blev snyggt draget och bara dyrare i längden...

Så det fick bli ett väggmonterat skåp istället:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater... (jag har inte detta men nästan likadant)

Och såklart en patchpanel:

https://www.clasohlson.com/se/Patchpanel-19%22-UTP-x24%2C-Del...

Är supernöjd med hur det blev med patchpanel och skåp!!:-)

Och som folk säger ovan, kör på unifi prylarna. Det kostar men jag kör samma grejer sedan snart 4 år tillbaka, byggt ut lite i och med när vi flyttade till hus men är så nöjd. Ser inte att jag behöver uppgradera under de närmsta åren så utslaget över tid så blir unifi inte så dyrt, och du har stablit och snabbt nät hemma!

Kom precis på att jag låter som en säljare här och det var verkligen inte meningen:-)) Det är helt enkelt mina erfarenheter:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag gillar Cat.6A-patchpanelen. Alltid värt att spendera lite extra på permanenta saker som kablar. Nätverksutrustning går alltid att uppgradera om det behövs men att dra om kablarna är inte roligt. Själv skulle jag nog köpa en med fler portar, men om du vet säkert att du aldrig kommer behöva fler än 12 fungerar det säkert bra.

Jag skulle köra på en PoE-switch. Det underlättar en del att inte behöva installera 3 till eluttag och ha 4 klumpiga PoE-injectors liggandes. Jag har använt den här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2347922

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag gillar Cat.6A-patchpanelen. Alltid värt att spendera lite extra på permanenta saker som kablar. Nätverksutrustning går alltid att uppgradera om det behövs men att dra om kablarna är inte roligt. Själv skulle jag nog köpa en med fler portar, men om du vet säkert att du aldrig kommer behöva fler än 12 fungerar det säkert bra.

Jag skulle köra på en PoE-switch. Det underlättar en del att inte behöva installera 3 till eluttag och ha 4 klumpiga PoE-injectors liggandes. Jag har använt den här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2347922

Den verkar vettig. Du är nöjd och glad med den? Kör du Ubiquiti Unifi AP också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Den verkar vettig. Du är nöjd och glad med den? Kör du Ubiquiti Unifi AP också?

Jag menade att jag gillar att den är Cat.6A. Har inte testat just den panelen. Ja, jag har några AP AC Pro.

Permalänk
Medlem

Seriöst, om du inte ska använda kabel på några år utan först när barnen KANSKE vill ha det... Varför inte bara vänta med det trådade? Det kanske inte ens behöva trådar om fem år, vem vet vad som hittas på inom teknikens värld.

Så kör på helt trådfritt. Och när/om barnen klagar på latenser/spikes o vill ha trådar? Ja, då bygger nu tillsammans så lär de sig något

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

mesh för att få igång fungerande nät sedan kan du i lugn och ro bygga ut det på ett bra sätt med kablar i vägg och fina uttag...om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.