Nästa generations Playstation 5-spel når också PC

Permalänk
Skrivet av ipac:

Att ett förstaparts spel släpps efter flera år till PC innebär inte att "de konsolexklusiva titlarna försvinner".

Det har du rätt i, jag skrev en aning i affekt här när jag läste rubriken och skimmade igenom artikeln.

Skrivet av ipac:

Det kan hända men det vet vi inte mkt om än.

Återigen så har du rätt här, jag står fast vid min åsikt men som sagt vi vet inte och även om man kan spekulera så leder det inte till något.

Skrivet av Teval:

Pris och enkelhet kommer alltid att slå fps och ökad grafisk kvalite för den stora massan. Det är inte en slump att multiplattform-spel säljer mycket bättre på konsol än PC.

Får hoppas det, personligen så kan ungdomarna få hålla på med sitt PC master race, det är okej för mig, jag är mer rädd att konsolerna kommer att försvinna eller få sin identitet utraderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ingen anledning att köpa varken Xbox eller PS5 då

Det bästa är om alla spel finns på både PC och alla konsoler.

Tråkigt med medvetna inlåsningar och "exlusivitet". Det är endast konsumentfientlig taktik av storbolagen emot oss spelare.

Sedan tycker jag att konsoler absolut kan sitt berättigande. Dels kanske inte alla har en HTPC/spel PC som är kraftig nog i vardagsrummet, i gäststugan, på landet, etc. Dels så finns det de som föredrar det lite enklare och mer underhållsfria med en konsol vs dator.

Själv är jag datorspelare i grunden (Sinclair, Apple II, PC), men tycker ändå om att lira på något av mina kryssboxar eller Switchar (och även mobilspel).

Men riktigt nice när man kan välja att spela var man vill - oavsett vad det är!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vilket förutsätter att man läser ingressen. Något som inte tycks gälla samtliga som kommenterar. Tycker inte du dock att det blir ännu mer uppenbart att rubriken är missvisande om den motsätts redan av ingressen?

Jag är den första att klaga på clickbait-rubriker, eller felaktiga nyheter (både på SweC och andra sajter), men kan inte se att det gjorts något som helst fel här. Tycker det var väldigt klart och tydligt i detta fallet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om det blir en ny konsol för mig blir det definitivt PS5 över Xbox. Alla Xbox exclusives förutom Halo verkar ju även komma för PC så ser knappt någon anledning för folk med OK datorer att köpa ett Xbox 2020. Spiderman och Horizon Zero Dawn är bland de bästa spelen jag spelat så blir absolut intressant, men 4k 60fps är nästan ett måste. Iallafall 1080p 60 för nu har man hållt sig till 30 fps för länge.

Tycker "exkusivitet" är skit på alla sätt och vis, och inget som man skall stödja som konsument. Dåligt att uppmuntra till sådana dåliga anti-konsumentbeteenden hos företag.

Däremot så tycker jag, även om jag i grunden är datorspelare, att det ändå är utmärkt att det finns konsoler som komplement när man så önskar.

Kan vara att man vill ha det enkelt och smidigt (mindre pill och underhåll än att managera en dator).

Prisvärt (får extremt mycket spelkraft för lite pengar).

Man kanske inte alltid har en kraftfull HTPC/spelPC i varje rum som har TV.

Det bästa är dock när man kan spela var man vill, oavsett på PC eller konsol!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Med tanke på att de tjänar pengarna på spelförsäljning och inte konsolförsäljning är det inte konstigt att man vill vidga målgruppen. Microsoft startade något bra här och det är glädjande att Sony hänger på. Ju mindre boxar vid tvn desto bättre. Kul!

En helt klart trevlig trend - och bra för oss konsumenter/spelare!

Oavsett vilken plattform vi föredrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag tycker det är tråkigt att konsolexklusiviteterna försvinner, jag förstår absolut att det är bättre från en konsuments synvinkel men det betyder samtidigt att konsolerna tappar sin egen identitet, då är det ju egentligen lika bra att man slutar tillverka konsoler och bara fokuserar på spelen och tjänsterna (Game Pass och PS Now) så att man bara blir ett företag i mängden av alla spelutvecklare. Konsolerna idag är ju ändå bara en förtäckt PC (mer eller mindre)

Det är väl enbart till godo, både för miljön och din plånbok, om du inte i onödan måste köpa flera brukar/maskiner.

En konsol kommer alltid att finns som alternativ, oavsett om i hemmet eller i serverhall, för de som inte vill lira på dator. Tycker exklusivitet är lika bra som kartellbildning och monopol. Dvs. inte alls.

Charmen med en bil försvinner ju inte bara för att det blir exklusivt att tanka på en enda besinmack, eller tvärt om (även om ingen lysande analogi).

Det blir ju inte mindre charmigt med en PC bara för att spel även släpps till Mac. Smidigheten, prisvärdheten, enkelheten och charmen med konsoler kommer inte försvinna för att börjar så sakta bli av med tvångsinlåsningar på marknaden!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker de borde starta så att det bara går att spela en generation spel per grafikkortserie & gärna dela upp mellan så att det bara går med ett Nvidia kort & andra spel bara med ett AMD kort & andra spel bara med Intel grafik sen går det ju alltid att dela upp så med vilken hårdisk du har eller vilket moderkort du har eller bäst om du har en Intel eller en AMD processor.(självklart låst till generation) Skulle kunna bli många nya konsoller det med exklusivitet.(vet inte hur men de verkar ha lyckats göra detta med samma hårdvara nu också 2 generationer dessutom applåd!) eller varför inte att de stora spelutgivarna ger exlusivitet till en konsoll de själva tillverkar så en EA en Bethseda, en Sony osv.
Vem vet de skulle ju kunna höja priset på spelen också det är ju alldeles för billigt med spel så exlusiviteten skulle ju kunna höja priset nån hundring till. (det fungerar med switch ,ps & x-box) Finns många möjligheter till både mer exklusiva spel & flera konsoller.

Detta bara hur otroligt dumt & korkat det är med låsta plattformar.

Ha, ha!

Underbart inlägg Ase - bäst denna månaden!

Huvudet på spiken! Verkligen "charmigt" med att vara inlåst som konsument och spelare! Mer fram för detta!

Helst måste man snart äga flera grafikkort från Nvidia, AMD och Intel för att kunna spela.

Skitcharmigt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ptja, vill de ha mina pengar är det släppa till PC som gäller, trevlans att polletten börjar trilla ner. Ser tex fram emot Horizon till PC. Blir lätt ett köp där!

PC är enligt mig en överlägsen plattform och vill spela allt där liksom. Kommer inte spelen dit ignorerar jag dem bara helt enkelt...Helt ok om de ger sina egna plattformar förtur dock, har t.om full förståelse för det, men sen kan de lika gärna tjäna in på PC också efter ett tag.

Jag menar....är ju liksom spelen de tjänar pengar på. Bara dumt att utesluta PC. Jag är inte ensam om att ignorera det som inte kommer till PC och många är ju villiga att köpa spel till flera plattformar också pga de vill inte vänta.

Det finns pengar att tjäna på att öppna upp för PC helt enkelt.

Absolut. Ju fler som agerar så här, ju mer valfrihet får vi att välja mellan PC och konsol. Mycket bra.

Sony och Microsoft drivs av vinstpotential, och de har bägge insett att hårdvara är ett nollsummespel (som bäst). Det är mjukvara och tjänster som har de större vinstmarginalerna, och blir därmed logiskt att bägge företagen går i den riktningen.

Bra för oss konsumenter och datorspelare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är väl enbart till godo, både för miljön och din plånbok, om du inte i onödan måste köpa flera brukar/maskiner.

En konsol kommer alltid att finns som alternativ, oavsett om i hemmet eller i serverhall, för de som inte vill lira på dator. Tycker exklusivitet är lika bra som kartellbildning och monopol. Dvs. inte alls.

Charmen med en bil försvinner ju inte bara för att det blir exklusivt att tanka på en enda besinmack, eller tvärt om (även om ingen lysande analogi).

Det blir ju inte mindre charmigt med en PC bara för att spel även släpps till Mac. Smidigheten, prisvärdheten, enkelheten och charmen med konsoler kommer inte försvinna för att börjar så sakta bli av med tvångsinlåsningar på marknaden!

Som sagt så vet jag om att ur en konsumentsynvinkel så är det bra, och det är inte själva konsolerna som jag tänker på utan det är spelen och den identitet som konsolerna eller företagen har burit med sig och än så länge fortsätter att bära med sig förhoppningsvis så länge som möjligt. Nu går jag OT här men för mig så är det politik också som det handlar om, allt i dagens samhälle ska vara homogent, det får inte finnas något som sticker ut och har en egen färg utan allt ska vara en grå sörja, jag är personligen emot globalisering och är för nationalism till viss del och jag är trött på att det inte får finnas något för sig själv längre, jag har alltid gillat att diverse spelföretag med deras konsoler har sin nisch.

Nintendo är främst till för barn och yngre människor, Xbox vänder sig främst till dels yngre människor också men framförallt spelare som gillar bilspel och multiplayer shooters som t.ex. COD, Sony för mig har alltid främst handlat om singleplayer-spel med fokus på story, jag har ägt/köpt Playstation sedan 1997 och deras nisch passar mig perfekt, har aldrig haft en tanke eller ett behov av att vilja köpa en Xbox på grund av något av deras spel, Nintendo är en annan sak men där ägde jag faktiskt en NES i barndomen så det är nostalgi som styr där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Som sagt så vet jag om att ur en konsumentsynvinkel så är det bra, och det är inte själva konsolerna som jag tänker på utan det är spelen och den identitet som konsolerna eller företagen har burit med sig och än så länge fortsätter att bära med sig förhoppningsvis så länge som möjligt.

Det är nog väldigt personligt isf. För mig har karteller och medvetet sabotage av marknaden aldrig varit något positivt, eller något som jag känt att jag skulle sakna på något sätt.

Skrivet av Rickosaurus:

Nu går jag OT här men för mig så är det politik också som det handlar om, allt i dagens samhälle ska vara homogent, det får inte finnas något som sticker ut och har en egen färg utan allt ska vara en grå sörja, jag är personligen emot globalisering och är för nationalism till viss del och jag är trött på att det inte får finnas något för sig själv längre, jag har alltid gillat att diverse spelföretag med deras konsoler har sin nisch.

Helt OK för mig.

Om vi inte hade haft global frihandel, så hade du inte haft råd med att köpa varken dator eller konsol. Det är den fria globala handeln som har skapat vårt välstånd och samhälle, och inte minst för Sverige och dess industri som är så export/importberoende.

Sedan; om du är så nationalistisk, och emot global handel; varför köper du amerikanska och japanska spelprodukter?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är nog väldigt personligt isf. För mig har karteller och medvetet sabotage av marknaden aldrig varit något positivt, eller något som jag känt att jag skulle sakna på något sätt.

Ursäkta för sent svar, har helt kommit av mig i värmen här.

Det är absolut personligt, återigen med risk för att upprepa mig för många gånger så har jag absolut den förståelsen att det är bättre för konsumenten om allt blandas ihop med brist på bättre ord. Jag gillar bättre när saker hålls för sig själv isär, inte med allt här i världen men jag gillar individuell identifikation eller hur man ska säga.

Skrivet av martinot:

Helt OK för mig.

Om vi inte hade haft global frihandel, så hade du inte haft råd med att köpa varken dator eller konsol. Det är den fria globala handeln som har skapat vårt välstånd och samhälle, och inte minst för Sverige och dess industri som är så export/importberoende.

Sedan; om du är så nationalistisk, och emot global handel; varför köper du amerikanska och japanska spelprodukter?

Jag ska inte säga att jag är särskilt insatt i världsekonomin men givetvis så förstår jag att det (tyvärr!) är pengar som får jorden att gå runt om man säger så, jag ogillar skarpt kapitalism och speciellt detta slit och släng samhälle vi har utvecklat genom globaliseringen, samtidigt så har du också rätt i vad du säger, helt klart. Och ja givetvis så är jag på sätt och vis en hycklare, det är vi alla här på jorden. Men jag försöker aktivt att se till att bidra så lite som jag kan till det globala samhället som vuxen, som liten så förstod man ju inte allt det där, man bara såg ett tv-spel/konsol och tänkte WOW, inget konsekvenstänk, inget djupare förståelse för vilken skada man åsamkar planeten genom sitt begär.

Permalänk
Medlem

Det är 100% lungt!

Inga problem med sent svar (varför stressa?).

Nu är jag själv kapitalist, som dessutom gillar global frihandel (även om det kan finns vissa problem även med det), och inte heller någon extrem miljömänniska (även om jag uppskattar en ren fin och miljö), men jag kanske ändå förstår lite av ditt personliga dilemma.

Att det blir lite kontraproduktivt för miljön att behöva tillverka, och för konsumenter att tvingas köpa flertalet konsoler, för att man skall kunna spela de spel som man vill. Du tycker det är roligt/charmigt att behöva tvingas ha flera fysiska konsoler, men samtidigt inser du att det är 100% fel väg att gå rent miljömässigt.

Vi får dock glädjas åt det fina varma vädret. 😊🌞

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu har Sony börjar göra reklam för PS5, det pekar på att rykten om att pris och lansering avslöjas under ett event i augusti eller tidigt september faktiskt kan stämma. Det drar ihop sig, spännande! 🎮

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Intressant!

Vad tror ni på för pris?

Jag tror på samma som för XBSX, men kanske +/- 700 pix.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Jag tror något liknande. Skulle tippa på att Sonys interna SSD-lösning är dyrare än Microsofts, fast MS har å andra sidan en maffigare GPU-del som kostar mer, så svårt att sätta fingret på vilken av komponenterna som kommer leda till ett dyrare pris. En ren amatörmässig spekulation baserad enbart på optisk inspektion får mig att tro att Sony använder en större kylarlösning som kan vara dyrare att bygga än Microsofts. De sistnämnda har ju visat upp en kylarlösning som ser ut att vara effektiv och väl genomtänkt, och den vettiga designen kan nog innebära att den inte är lika dyr som Sonys variant. Men det är som sagt bara ren spekulation utan någon som helst grund.

Tippar på runt 7K för båda i svedala, +/- 500 kronor, medan PS5 Digital säkert kan gå loss för runt 6 500 kr. XSS kan nog däremot kosta runt 4 500 till 5 000 kronor.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se var de hamnar, men tror du ligger mycket bra till med de prisuppskattningarna.

Blir oavsett exakt pris troligen mycket kompetent hårdvara för (relativt sätt) lite pengar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att konsoler kan få kosta lite. Man borde biffa till dem ännu mer än vad man redan gör. Man har dem ju ändå i 6-7år? Varför inte kunna betala 10k+ för en konsol när folk kan köpa Iphones till höger och vänster vartannat år för mer pengar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless