Permalänk
Medlem

Hålla spindlar borta

Hej,

Jag flyttade efter förra sommaren in i en ny bostadsrätt. De lägenheterna som blev klara innan sommaren 2017 har haft otroligt mycket problem med spindlar ... något som jag börjar märka nu med.

Stora äckliga saker som tjejen inte uppskattar (Hehe skyller på henne iallafall).

Har ni några bra tips? Jag vill framförallt inte ha in dem på den inglasade balkongen.

Hittade en teknisk lösning för problemet https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/odling-och-tra... någon som har testat?

Permalänk
Medlem

En sak som spindlar gillar är fukt.

Det finns en gammal mäklarlögn: "Att det finns spindlar visar att det är ett friskt hus".
Ja, eller totalt söndermöglat kan det också vara.

Fuktiga utrymmen tenderar till att hålla betydligt mer spindlar än torra.

Massa växtlighet precis runt fönster osv ?

Hur ser det ut där de kommer in ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Hej,

Jag flyttade efter förra sommaren in i en ny bostadsrätt. De lägenheterna som blev klara innan sommaren 2017 har haft otroligt mycket problem med spindlar ... något som jag börjar märka nu med.

Stora äckliga saker som tjejen inte uppskattar (Hehe skyller på henne iallafall).

Har ni några bra tips? Jag vill framförallt inte ha in dem på den inglasade balkongen.

Hittade en teknisk lösning för problemet https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/odling-och-tra... någon som har testat?

Anticimex?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk, spindlar har inte öron och kan inte "höra" så som normalt definierat.
Annars är det väl bara att slänga ut dom.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hej,

Jag flyttade efter förra sommaren in i en ny bostadsrätt. De lägenheterna som blev klara innan sommaren 2017 har haft otroligt mycket problem med spindlar ... något som jag börjar märka nu med.

Stora äckliga saker som tjejen inte uppskattar (Hehe skyller på henne iallafall).

Har ni några bra tips? Jag vill framförallt inte ha in dem på den inglasade balkongen.

Hittade en teknisk lösning för problemet https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/odling-och-tra... någon som har testat?

Använder den där på mitt sommarställe där rackare med ett kilo kött på sig sprungit runt alla år och jag vet inte om det är placebo eller inte, men vi har inte haft några spindlar inomhus sen vi skaffade just den där från silverline

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En sak som spindlar gillar är fukt.

Det finns en gammal mäklarlögn: "Att det finns spindlar visar att det är ett friskt hus".
Ja, eller totalt söndermöglat kan det också vara.

Fuktiga utrymmen tenderar till att hålla betydligt mer spindlar än torra.

Massa växtlighet precis runt fönster osv ?

Hur ser det ut där de kommer in ?

Såg bara en stor utanför inglasningen ikväll. Har inte sätt någon inne... tänkte mest i förebyggande syfte.

Tror att det har varit mycket spindlar då det ligger mellan två stadssjöar. Tack för svaret!

Skrivet av Niklashog:

Anticimex?

De ville inte göra något förra året då spindlar inte är skadedjur... :/

Skrivet av XripperX:

Din sadist!

Skrivet av Clarence_s:

Använder den där på mitt sommarställe där rackare med ett kilo kött på sig sprungit runt alla år och jag vet inte om det är placebo eller inte, men vi har inte haft några spindlar inomhus sen vi skaffade just den där från silverline

Härligt! Jag beställer en sån direkt

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Kryllade med spindlar på uteplatsen så jag köpte nån såndär ljudpryl på ebay, typ helt borta..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Spindlarna brukar ju komma någonstans ifrån... t.ex. så hade vi i villa problem med spindlar under flera år och sedan visade det sig att en granne två tomter bort hade gammal unken swimmingpool i källaren som aldrig användes. Den fungerade som en spindel-inkubator och sedan sprang spindlarna runt i hela kvarteret. Grannen byggde om i källaren och tog bort swimmingpoolen och sedan försvann 90% av alla spindlar.

Annars kan ett tips vara finmaskigt nät i ventilation och sådant. Sedan gillar dom inte pepparmintsolja heller har jag hört.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Karaff:

Det finns en gammal mäklarlögn: "Att det finns spindlar visar att det är ett friskt hus".
Ja, eller totalt söndermöglat kan det också vara.

Nja. Tror inte man kan använda spindlar som indikation på om det är mögligt eller ej. Spindelkokonger däremot, om du har sådana i krypgrunden/källaren/badrummet/m.m. så är det troligtvis ett tecken på en ohållbar fuktsituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

De ville inte göra något förra året då spindlar inte är skadedjur... :/

Varför ska då du försöka bli av med något som inte skadar? Spindlar är trevliga, de tar flugor och annat som är desto obehagligare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skaffa husdjur som äter spindlar typ en katt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Skaffa husdjur som äter spindlar typ en katt

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!
Vi har inte problem alls med spindlar, men vi har även en katt. Och när vi sitter på balkongen de fall det kryper in en så märker han det direkt och larmar och vill komma åt dem.

Dödens zon kallar vi allt under 1m, han letar reda på allt och äter upp det.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@Spixel:

Mina katter rör inte spindlar i någon form.

Däremot andra insekter av nästan alla slag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

spraya dörr och fönsterkarmar och kanske även lister med typ mintextrakt vet jag är ett gammalt husmors knep... hade riktigt stora jordspindlar i garaget jag hyr ( isolerat ), skrubbade ur det ordentligt, hängde in några doft fräschare och sprayade dörr och fönsterkarmar... inte haft en spindel sen dess... dock inget stort fan av Mint numera

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag har problem med spindlar och jag bor nära vattnet.
Så fort det blir lite skymning så hänger de från taket på balkongen.

Är sugen på att gå lös med flamethrower.
Just nu vill jag inte ens vädra eller njuta av utsikten utan har gardiner ner till golvet och stängda dörrar.

Funkar citron och vatten i en sprayflaska?

Permalänk
Medlem

Jag bor också nära vatten och balkongen som vetter mot sjön har ett rejält spindelproblem. Jag gick lös med en kvast för två veckor sen och sprayade radarspray i taket, skrymslen och vrår och har inte haft några spindlar sen dess. Hoppas det håller i sig för det är inte så gött att få huvudet fullt av spindelnät så fort man vill gå ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag bor också nära vatten och balkongen som vetter mot sjön har ett rejält spindelproblem. Jag gick lös med en kvast för två veckor sen och sprayade radarspray i taket, skrymslen och vrår och har inte haft några spindlar sen dess. Hoppas det håller i sig för det är inte så gött att få huvudet fullt av spindelnät så fort man vill gå ut

På dagen är mina spindlar gömda men ska gå lös med citronsåpa och vinäger imorgon på hela balkongen.
Jag är inte rädd för spindlar men jag vill inte gå ut på balkongen och få en spindel ansiktet.
Det är liksom inte så jäkla nice!

Just nu hänger dom i taket och sover.

Permalänk
Medlem

Fast spindlar i Sverige är ju generellt 100% ofarliga, vad är problemet?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast spindlar i Sverige är ju generellt 100% ofarliga, vad är problemet?

Det handlar ju inte om farlighet.
De är ju direkt äckliga, tycker i alla fall jag.
Även om jag kan beundra deras väv-konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast spindlar i Sverige är ju generellt 100% ofarliga, vad är problemet?

Vill ändå inte ha dem i håret. Du kanske tycker annorlunda? Men de hängde ju ner från taket på mångas balkonger. Och spindelnät smutsar ner väldigt mycket. Städar tillräckligt.

Och sen har vissa rädsla eller fobi för spindlar. Det är troligen problemet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast spindlar i Sverige är ju generellt 100% ofarliga, vad är problemet?

De är satans avkomma och måste utrotas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och sen har vissa rädsla eller fobi för spindlar. Det är troligen problemet.

Så är det också. Syrran eller morsan t.ex skulle dö om de kom hit och såg min balkong nu.

Permalänk
Medlem

Min farfar brukar säga att spindlar är jätte bra för dom håller andra kryp borta.
Har haft nån enstaka här och där men katterna jagar allt som rör sig eller låter men jag brukar ta spindlarna i näve och kasta ut som igenom balkongen om jag stör mig 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Så är det också. Syrran eller morsan t.ex skulle dö om de kom hit och såg min balkong nu.

Spindlarna är mer rädda för din mor och syster än vad dom är för spindlarna. 😉
Fick lära mig det som liten när jag hjälte min farfar i hans handelsträdgård ä, spindlar på många ställe men dom sprang alltid och gömde sig när man kom nära 😅
Värsta var att ta på sig skor och veta att det kanske kunde finnas en spindel där men den hade blivit platt men det tog många år innan jag lärde mig att spindlar är inget farligt... iallafall inte våra små 😅

Permalänk
Medlem

i vårt nybygge hade vi problem med silverfisk första åren,anticimex var ute och satte några klisterfällor men dom fungerar inte något vidare. så vi körde ett par omgångar med ångtvätten runt alla lister,toa,hörn osv sen har det varit närmast helt rent. kan tänka mig att det fungerar lika bra mot spindlar. Sedan ska man ju inte glömma att krypen kommer vanligen utifrån så har man fönster och dörrar öppna lär du få påhälsning förr eller senare

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vill ändå inte ha dem i håret. Du kanske tycker annorlunda? Men de hängde ju ner från taket på mångas balkonger. Och spindelnät smutsar ner väldigt mycket. Städar tillräckligt.

Och sen har vissa rädsla eller fobi för spindlar. Det är troligen problemet.

Dom är fortfarande totalt ofarliga, fast blir trädgårdsspindelen stor nog klarar den faktiskt bita igenom våran hud, men det är sällsynt här i Sverige. Jag skulle säga att ja det är obehagelig att gå igenom spindelnät, men samtidigt finns det viktigare saker att oroa sig för.

Tror dom som är så oroliga för det borde komma sig ut i världen lite, och se annat än pappa o mammas källare.

Skrivet av geson:

De är satans avkomma och måste utrotas!

Nu tror jag inte på verken satan eller gud, så..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Dom är fortfarande totalt ofarliga, fast blir trädgårdsspindelen stor nog klarar den faktiskt bita igenom våran hud, men det är sällsynt här i Sverige. Jag skulle säga att ja det är obehagelig att gå igenom spindelnät, men samtidigt finns det viktigare saker att oroa sig för.

Tror dom som är så oroliga för det borde komma sig ut i världen lite, och se annat än pappa o mammas källare.

Nu tror jag inte på verken satan eller gud, så..

Så man får bara ha reella rädslor? Inte vara rädd för t.ex spöken eller skrämmas av att släcka lyset när man sett en skräckfilm?

Rädsla är en funktion i hjärnan som påverkar oss och den är väldigt riktig för den som upplever det. Hade det räckt med ett "det är inte farligt på riktigt" så hade världens psykologer varit arbetslösa.

Om du vill får du gärna dela med dig av dina rädslor. Vi kan ha en gruppterapisession här i tråden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så man får bara ha reella rädslor? Inte vara rädd för t.ex spöken eller skrämmas av att släcka lyset när man sett en skräckfilm?

Rädsla är en funktion i hjärnan som påverkar oss och den är väldigt riktig för den som upplever det. Hade det räckt med ett "det är inte farligt på riktigt" så hade världens psykologer varit arbetslösa.

Om du vill får du gärna dela med dig av dina rädslor. Vi kan ha en gruppterapisession här i tråden

Haha, det verkar vara svårt att förstå för roosterx.
Man ska aldrig göra narr av folks rädslor då det är så olika från person till person.

Vissa är rädda för att gå på en ödslig cykelbana i skogen mitt i natten, andra inte.
Vissa är rädda för ormar, andra har de som husdjur.
Ett av mina syskonbarn är rädd för katter, jag själv kan knappt leva utan katter.
Somliga gillar inte små utrymmen, medan andra tycker det är mysigt.
Känner t.om folk som är rädda för vithajar i svenska sjöar och aldrig badar djupare än knäna.

Tror dessutom att spindelfobi är på top 3 eller i alla fall top 5 listan över den vanligaste fobin i Sverige.
Där finns även höjdskräck, social fobi och ormfobi.

Permalänk
Medlem

Var på en visning och gick ner i källaren. Där satt det en gigantisk husspindel på väggen ner för trappan.. blev inget köp. Aldrig skådat sådana stora spindlar i Sverige innan.

Spindlar i övrigt är jag inte rädd för mest att ifall de sitter på väggar och tak nära mig så tror man de ska hoppa på en.

Vad är det för typ av spindlar?