GTX 2060 Asus Strix - idlar på 52-53*C

Permalänk
Medlem

GTX 2060 Asus Strix - idlar på 52-53*C

Hej,

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt kort...
Om jag bara startar datorn och kör normalt, så snurrar inte fläktarna (vet inte tempen..)
Men efter att ha kört en halvdag med Folding at home, och pausar den, så stannar GPU-tempen på 52-53 grader, vilket får den att hålla på och starta och stoppa fläktarna hela tiden... Det är bara småstörande ...

Jag hittar inte heller vilken applikation som kräver såpass av GPUn... Men jag har dubbla skärmar och oftast twitch eller youtube igång, men inte ska väl de?

Jag har ganska dålig ventilation i rummet. Mainboard på 41C, CPU på cirka 40C (fast det är inte idle...)

Kortet är inte ens ett år gammalt, och jag har läst att kylarpasta-byte oftast inte gör någon skillnad?

Jag har fyllt chassit med fläktar, men kanske kan klämma in en till som blåser upp under grafikkortet?

Eller finns det nåt program där jag kan kolla vad som använder GPUn ? Förutom Aktivitetshanteraren.

Permalänk

Jag vet inte om 2060 Asus Strix har dubbel bios? Men om det är fallet har du säkert quiet mode bios aktivt. Därför fläktarna inte snurrar.
Däremot förklarar det inte din idle temp på över 50 grader. Nu har jag inget 2060 själv men jag har ett 2080ti också av Asus Strix modell och min ligger idle på 35-40 grader. Dock kör jag performance bios så fläktarna snurrar alltid på minst 30%.
Jag kör även helt utan RGB på både grafikkortet och moderkort. Det påverkar min CPU så stängde av det.

Du kan alltid ta hem MSI Afterburner. Där kan du enkelt ställa in fan curves m.m. Ett bra program att ha för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är som sagt ett bra program för att ställa in fläktkurvor, övervaka gpu-användningen, frekvens och spänning m.m. Att temperaturen på ditt kort överstiger 50 grader idle när fläktarna inte är igång är inget märkvärdigt, det kanske är så att efter du kört folding@home så återgår inte gpun till idle-spänning utan håller en högre nivå än vanligt av oklar anledning trots att kortet inte är belastat. Det är ganska vanligt och kan bero på en mängd faktorer i Windows, Nvidias drivrutiner eller mjukvara.

Bra att du har många fläktar, men kolla gärna en gång till hur luftflödet ser ut i ditt chassi särskilt inför sommaren. En tumregel kan vara att ha lite högre lufttryck in i chassit än ut, särskilt om det finns dammfilter osv till fläktarna som för in luft i chassit. En god balans mellan luft in och luft ut är viktigare än mängden och placeringen av fläktarna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Om du har flera skärmar så brukar grafikkortet inte klocka ner lika mycket som det annars skulle göra, vilket gör att grafikkortet går lite varmare i idle. Och man kan då lätt hamna i situationen att fläktarna slås av och på hela tiden, eftersom tillverkarna av någon obegriplig anledning inte hört talas om hysteres.

Om man söker lite så finns det en del saker man kan testa med för att försöka tvinga grafikkortet att klocka ner i idle även med flera skärmar, men för min del har jag bara ändrat fläktkurvan så att grafikkortet aldrig stänger av fläktarna. Mitt grafikkort är ändå så gott som ljudlöst med fläktarna på väldigt låg hastighet, så det finns ingen större fördel med att stänga av fläktarna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Jag vet inte om 2060 Asus Strix har dubbel bios? Men om det är fallet har du säkert quiet mode bios aktivt. Därför fläktarna inte snurrar.
Däremot förklarar det inte din idle temp på över 50 grader. Nu har jag inget 2060 själv men jag har ett 2080ti också av Asus Strix modell och min ligger idle på 35-40 grader. Dock kör jag performance bios så fläktarna snurrar alltid på minst 30%.
Jag kör även helt utan RGB på både grafikkortet och moderkort. Det påverkar min CPU så stängde av det.

Du kan alltid ta hem MSI Afterburner. Där kan du enkelt ställa in fan curves m.m. Ett bra program att ha för grafikkortet.

Jag hittade inte FAN Control i min Afterburner, men efter en uppdatering så hittade jag den...
Och så fort jag aktiverade den så trycktes tempen ner till 41C ganska fort. Och den stiger inte efteråt. Ska se om jag kan hitta nån sweetspot att den aktiveras vid 50 och trycker ner till 42-43 och sen "slutar snurra".

Skrivet av Niczo:

MSI Afterburner är som sagt ett bra program för att ställa in fläktkurvor, övervaka gpu-användningen, frekvens och spänning m.m. Att temperaturen på ditt kort överstiger 50 grader idle när fläktarna inte är igång är inget märkvärdigt, det kanske är så att efter du kört folding@home så återgår inte gpun till idle-spänning utan håller en högre nivå än vanligt av oklar anledning trots att kortet inte är belastat. Det är ganska vanligt och kan bero på en mängd faktorer i Windows, Nvidias drivrutiner eller mjukvara.

Bra att du har många fläktar, men kolla gärna en gång till hur luftflödet ser ut i ditt chassi särskilt inför sommaren. En tumregel kan vara att ha lite högre lufttryck in i chassit än ut, särskilt om det finns dammfilter osv till fläktarna som för in luft i chassit. En god balans mellan luft in och luft ut är viktigare än mängden och placeringen av fläktarna.

Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt min miljö... Det jag skulle kunna göra är att byta chassi, men jag gillar mitt chassi (NZXT H500). Så, tyvärr inte mycket möjlighet för inflöde. (Köpte först, kollade reviews efteråt...)
Sen sitter jag tyvärr i ett litet våtutrymme med endast en frånluftsventil. Det är skönt nu när sommaren kommer för detta blir svalaste platsen i hemmet (om man bortser från rummet med den portabla ACn i...) Men efter att barnen fått sina rum, så var det detta som lämnades till mig...

Var i Afterburner kan jag se vilka program som använder GPUn? Jag hittar inget... Men jag tror att det är som du säger, att kortet ligger kvar med en spänning (trots att jag dödat folding at home).

Permalänk
Medlem

@perost: Men är du inte rädd att fläktarna "kör slut på sig själva" om de alltid snurrar?

Permalänk
Skrivet av nadirian:

@perost: Men är du inte rädd att fläktarna "kör slut på sig själva" om de alltid snurrar?

Det ska inte vara något problem. Mina fläktar snurrar som sagt på ca 30% vid Idle och de brukar oftast endast gå upp i ca 50-60% vid hög/full belastning till ca 75°. Vid 30% är det helt ljudlöst. Vid 50-60% hörs det knappt något alls. Med undantag om jag verkligen försöker lyssna efter det. Jag har ett Phanteks Enthoo Evolv X chassi så inte det bästa i luftflöde.
Fläktarna är ju gjorda för att kunna snurra mycket och skulle någon gå sönder är det ett ganska enkelt byte att utföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Det ska inte vara något problem. Mina fläktar snurrar som sagt på ca 30% vid Idle och de brukar oftast endast gå upp i ca 50-60% vid hög/full belastning till ca 75°. Vid 30% är det helt ljudlöst. Vid 50-60% hörs det knappt något alls. Med undantag om jag verkligen försöker lyssna efter det. Jag har ett Phanteks Enthoo Evolv X chassi så inte det bästa i luftflöde.
Fläktarna är ju gjorda för att kunna snurra mycket och skulle någon gå sönder är det ett ganska enkelt byte att utföra.

Jag vill bara kolla så att vi pratar om samma, jag pratar om GPU-fläkten... Den är väl inte lätt att byta? Jag har inte sett några fläktar man kan köpa till dem

Permalänk
Skrivet av nadirian:

Jag vill bara kolla så att vi pratar om samma, jag pratar om GPU-fläkten... Den är väl inte lätt att byta? Jag har inte sett några fläktar man kan köpa till dem

Jodå de finns att köpa på tex amazon, ebay m.m. har man rätt verktyg och vet vad man gör så är ett fläkt byte på en GPU lika simpelt som att byta kylpasta på din CPU. Annars kan man alltid göra ett bonn lösning med chassi fläktar till GPU I värsta fall. Har en vän som gjort så med sitt 1070. 2 st 140mm fläktar buntat på GPUn. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

@perost: Men är du inte rädd att fläktarna "kör slut på sig själva" om de alltid snurrar?

Det sliter inte nämnvärt på fläktarna att snurra, det lär slita mer på dem när de behöver stanna och starta hela tiden. Semi-passiva grafikkort är något som blivit vanligt bara de senaste åren. Innan dess brukade fläktarna gå hela tiden, och det har aldrig varit något större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Jodå de finns att köpa på tex amazon, ebay m.m. har man rätt verktyg och vet vad man gör så är ett fläkt byte på en GPU lika simpelt som att byta kylpasta på din CPU. Annars kan man alltid göra ett bonn lösning med chassi fläktar till GPU I värsta fall. Har en vän som gjort så med sitt 1070. 2 st 140mm fläktar buntat på GPUn. Fungerar bra.

Jaja, du menar så! Synd att det inte finns på svenska marknader då...

Skrivet av perost:

Det sliter inte nämnvärt på fläktarna att snurra, det lär slita mer på dem när de behöver stanna och starta hela tiden. Semi-passiva grafikkort är något som blivit vanligt bara de senaste åren. Innan dess brukade fläktarna gå hela tiden, och det har aldrig varit något större problem.

Aah okej, tack för den inputten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Men är du inte rädd att fläktarna "kör slut på sig själva" om de alltid snurrar?

Har aldrig varit med om att någon fläkt gått sönder. Jag stänger väldigt sällan av min dator också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner har hjälpt mig mycket... Men har en fråga...

Kan man få Afterburner att liksom... Trycka ner tempen till typ 40C och sen sluta snurra, för att sen börja snurra vid.. 45 grader? Annars kan den ju hamna i ett "gränsland" där den sparkar igång vid 41, ner till 40 och stannar, och fortsätter.. Om ni förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Om du upplever att fläktarna pumpar efter spel eller folding,
kör igång afterburner och aktivera en manuell fläktkurva en stund.
Det borde hjälpa, annars får du kolla upp mhz och volt på gpu så att den inte fastnat i något högre klockat läge på idke.

Permalänk
Medlem

Mitt Msi 2080TI Gaming x Trio är helt silent och fläktarna snurrar inte under 63 grader, sä ställ afterburner på 60 grader typ så slipper du höra de gå upp och ner när den bara står ?

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Kan man få Afterburner att liksom... Trycka ner tempen till typ 40C och sen sluta snurra, för att sen börja snurra vid.. 45 grader? Annars kan den ju hamna i ett "gränsland" där den sparkar igång vid 41, ner till 40 och stannar, och fortsätter.. Om ni förstår vad jag menar?

Fenomenet du beskriver kallas för hysteres, eller hysteresis på engelska. Vad jag kan hitta så ska det finnas möjlighet i Afterburner att ange hysteres i °C i samma fönster som man ställer in fläktkurvan i.

Permalänk
Medlem

@perost: Ah, då ska jag kolla på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

@perost: Ah, då ska jag kolla på det!

Ett alternativ annars är att sätta fläktkurvan så de aldrig stannar utan snurrar på 10% istället för att stå stilla, då slipper du eventuella missljud i samband med att de startar/stoppar hela tiden.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@era909: Mjo det är det... Men jag har inga missljud och det är ganska tillfredställande att se fläktarna stå stilla, tycker jag.
Jag gillar att de inte snurrar, såvida jag inte har ett spel igång... Känner jag.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt delta T? Enligt din beskrivning ca 11-12C högre än moderkortet.
Varigt väldigt mycket frågor om min idel temp är för hög senaste tiden. Moddad GFX bios? Kanske hänger sig i 3D High. Annars så ja. VRM temp. Kolla Via gpu-z om den hängt sig.

Edit:
Du kan kolla på mhz om inte annat om den gått ner i clock eller inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Nu ställer du frågor utanför mitt kunskapsområde är jag rädd...

Permalänk
Medlem

Att tempen fastnar på 50 och pendlar trots idle betyder att luftflödet i chassit inte fungerar. Flytta runt fläktar eller sätt i en till är enda lösningen. Om du ska sprätta pengar på att bränna el med folding ska du ha rätt grejer och kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Hej,

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt kort...
Om jag bara startar datorn och kör normalt, så snurrar inte fläktarna (vet inte tempen..)
Men efter att ha kört en halvdag med Folding at home, och pausar den, så stannar GPU-tempen på 52-53 grader, vilket får den att hålla på och starta och stoppa fläktarna hela tiden... Det är bara småstörande ...

Med tanke på att kortet förmodligen kyler semi-passivt (fläktarna stannar under 55c) så verkar det inte var några konstigheter.
Stannar fläktarna så avstannar väl nedkylningen också, därav ligger GPU tempen runt 50 i idle.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

@nadirian:
Grafikkorten kan normalt sett hoppa mellan olika prestandalägen. T.ex. finns 2D, 3D Low och 3D High. Olika lägen grafikkortet kan vara i. Har hänt då det kommer till Nvidia att den kanske hänger sig i 3D High (P00) Var länge så att om mer än en skärm var inkopplad kunde kortet inte gå ner till de lägre IDLE lägena.
Allt sådant ska vara löst men av gammal erfarenhet så kommer ofta samma problem tillbaka då fixen inte alltid är inlaggd i den variant av programvaran som utvecklingsavdelningen arbetat på under en lång tid utan bara i den variant som just har fixats. (här råkar DICE och BF spelen vara en gammal klassiker. De fixar problemet släpper en expansion och helt plötsligt är alla fel tillbaks som var då spelet släpptes, det har blivit mycket bättre)

Jag har ett 980 så detta ser nog inte lika dant ut för dig.
https://s3.postimg.cc/bm9dppf9v/Boost_State.png
Då jag inte minns de nya reglerna så länkar jag sidan också.
(https://forum.hardware.fr/hfr/OverclockingCoolingModding/GPU/...)

Där på fliken Boost States Ser du P00 P02 P05 och P08. De har olika värden. P00 är det högre 3D läget och P02 det lägre. Sen minns jag inte men P05 borde vara 2D, vanligt användande i windows lite film mm. P08 Idle. I mitt fall ska min GPU gå ner till 405.0Mhz i P08 Idle. Men om kortet t.ex låst sig i P02 eller P00 de högre klockade lägena så kommer du har mer spänning på kortet, Högre Mhz på de lägsta värdena. Kortena ändrar det dynamiskt. Jag går från 405 till 1392.5 på alla lägen utom P08 som är på 405.0

Om kortet hängt sig i något läge så kan du kanske se det i GPU-Z flik två sensors. Har du en iGPU i datorn också så får du byta till NV kortet, det finns längst ner.
https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

VRM. Kortet behöver kylning på den del som hanterar strömförsörjning. Något som man inte alltid tänker på. Tror det var så jag tog kål på mitt AMD 290X. På detta 980ti MSI stog det på plasten man var tvungen att ta bort innan installation att det är normalt att fläktarna kan stå still.

Jag har däremot fått för mig att i vissa fall är en av fläktarna på grafikkorten semi passiva. Något jag skulle skicka vidare till @nikka men tror jag glömt det. Det skulle då vara så att anledningen till att en fläkt är lite större och går i annat varvtal är att den fläkten alltid ska se till att det blir ett litet luftflöde över spänningsbiten, den kan i teorin vara semi passiv dem med men stänger inte av sig om VRM delen är varm.

En annan sak är att om t.ex grafikkortet krashar i en benchmark eller i program som folding kan drivrutinen krasha så hårt att du behöver starta om kortet. Men då brukar den vara låst på låga inställningar P05 eller P08. Finns säkert mer Power States på ditt kort. Då får man stänga av kortet och slå på det igen. Tror inte en omstart av OS räckte. En skyddsmekanism.

Detta kanske vart ännu mera rörigt än innan.

Edit:
Jag kan ha missförstått, Delta T i detta samanhan med temperatur så är det t.ex i ditt fall. Att rummets temperatur är 20 grader din GPU 50. Det ger en skillnad på 30grader C. Ditt moderkort var 41 och CPU 40, din GPU på 52-53C det skulle Delta T på ca 12-13C jämfört med andra saker som normalt sätt är varma i ditt chassi. Vissa här har haft negativa på t.ex chipsets. 23 grader i rummet 20 på CPUn. -3 Delta T mot luften är märkligt om man kör allt annat än en kompressor eller flytande kväve.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.