Smart Displays, hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Smart Displays, hur gör ni?

Hallå!
Jag håller på och kikar lite på att införskaffa smart displayer i hemmet för styrning av dem smarta prylarna.
Som jag ser det finns det 3st alternativ men alla tre har nackdelar som gör att jag drar mig för det.

Android platta
+Android med alla appar man kan tänkas behöva
- Det verkar lite risky att ha konstant strömmatning till dessa då dem inte är gjorda för det, vet inte om jag med gott samvete kan konstant ladda ett lion batteri efter allt man läst på nätet om bränder osv
- Svårt att få det snyggt med ställ alternativt börja karva i väggar.
- Dyrt

Google smart displays (nest hub, lenovo smart display etc)
+ Gjorda för konstant ström matning
+ Oftast estetiskt tilltalande
+ Schyssta inbyggda högtalare
- Saknar viktiga applikationer, te.x riktig Webläsare samt ordentlig Youtube och Spotify

PC
+ Alla appar man kan tänkas behöva
- Jäkligt mäckigt att få det snyggt med ström matning etc
- Dyrt (pc + touch skärm etc)

Om dessa Smart Displays hade haft en vanlig webbläsare, ordentlig Youtube och Spotify hade det inte varit något snack om saken.

Finns det andra lösningar jag har missat?
Hur har ni gjort?

Permalänk
Medlem

Homeassistant, app i telen samt röststyrning via google, dock går dom allra flesta av mina lampor på någon form av automation eller rörselsesensorer

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hur har ni gjort?

Jag har inte gjort det än, men har denna i sikte:
https://www.geekland.co/7-Android-POE-RJ45-Wall-Mount-Panel-P...

Finns lite olika varianter utav samma enhet beroende på vad man vill ha i den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Intressant pryl, det är väl något liknande vi har på jobbet för mötesrummen tror jag.
Denna tänkte du såga ur i vägg för? Hur tänker med strömmatning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

@Veni: Intressant pryl, det är väl något liknande vi har på jobbet för mötesrummen tror jag.
Denna tänkte du såga ur i vägg för? Hur tänker med strömmatning?

Min plan var utanpåliggande montage.
Det lutar mot 12VDC och i så fall köra med WiFi för kommunikation.
Alternativet hade varit via PoE men då blir det extra kabeldragning samt behovet av en vinklad RJ45 kontakt.
Och den skall starta enligt uppgift så fort drivspänningen kommer(man behöver inte starta så som med en platta eller telefon), så den kommer att sköta sig själv. Och root skall inte vara några problem(för autouppdatering på distans av programmet via programmet själv).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Det där är ju en ganska schyst lösning för inbyggnad i vägg annars.

Jag är på jakt efter något som ska stå på ett bord/fönster typ som dessa smart displayer och smart högtalare.
Google gick ut i dagarna med att dem ska aktivera AMP för googles assistant vilket bådar för utveckling i rätt riktning, tyvärr så räcker inte det för mig, jag vill ha en schysst youtube / spotify app också. Det lät dessutom som om dem bara skulle aktivera AMP för specifika sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Android platta
+Android med alla appar man kan tänkas behöva
- Det verkar lite risky att ha konstant strömmatning till dessa då dem inte är gjorda för det, vet inte om jag med gott samvete kan konstant ladda ett lion batteri efter allt man läst på nätet om bränder osv
- Svårt att få det snyggt med ställ alternativt börja karva i väggar.
- Dyrt

Den smarta (nörd)lösningen på din (till viss del obefogade) laddnings-oro är att koppla laddaren till ett smart uttag som styrs av batteriprocenten på plattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

@Veni: Det där är ju en ganska schyst lösning för inbyggnad i vägg annars.

Jag är på jakt efter något som ska stå på ett bord/fönster typ som dessa smart displayer

Jepp, den är som gjord för att vara infälld med den ram som finns på bild.

Då är det en platta med något som gör att man kan ha den på bordet något vinklat. Och sedan köra Battery Charge Limit, där Du ställer in hur högt den får ladda samt när laddningen skall starta. Observera att den kräver root.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Smart!
Ja det är klart min "oro" är till viss del obefogad, jag har sett många som kör wallmountade samsungplattor som fungerar utmärkt MEN jag vill vara helt safe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hallå!
Jag håller på och kikar lite på att införskaffa smart displayer i hemmet för styrning av dem smarta prylarna.
Som jag ser det finns det 3st alternativ men alla tre har nackdelar som gör att jag drar mig för det.

Android platta
+Android med alla appar man kan tänkas behöva
- Det verkar lite risky att ha konstant strömmatning till dessa då dem inte är gjorda för det, vet inte om jag med gott samvete kan konstant ladda ett lion batteri efter allt man läst på nätet om bränder osv
- Svårt att få det snyggt med ställ alternativt börja karva i väggar.
- Dyrt

Google smart displays (nest hub, lenovo smart display etc)
+ Gjorda för konstant ström matning
+ Oftast estetiskt tilltalande
+ Schyssta inbyggda högtalare
- Saknar viktiga applikationer, te.x riktig Webläsare samt ordentlig Youtube och Spotify

PC
+ Alla appar man kan tänkas behöva
- Jäkligt mäckigt att få det snyggt med ström matning etc
- Dyrt (pc + touch skärm etc)

Om dessa Smart Displays hade haft en vanlig webbläsare, ordentlig Youtube och Spotify hade det inte varit något snack om saken.

Finns det andra lösningar jag har missat?
Hur har ni gjort?

Mitt mål är att inte behöva diverse plattor på väggar för att styra saker, det ska ske automatiskt på det mesta. Sen har jag nån enstaka knapp (xiaomi) utspridda med diverse länkade kommandon och mer behöver jag inte. Är det saker jag sällan gör kan jag lika gärna ta upp mobilen och justera det jag vill alt använda google home.

***

Om du är orolig för konstant matning av ström till en platta så ladda ner tasker + uppkopplad puck på uttaget så kan du enkelt stänga av och sätta på strömmen vid olika batterinivåer. Jag kör de på mobilen under natten. Slås på när batteriet går under 10% och stänger av när den är fulladdad. (just in case så sätter jag även på strömmen vid 04.00 så den laddas oavsett).

Permalänk
Medlem

Hittade ett par intressanta batteri-fria plattor på Ali med.
https://www.aliexpress.com/item/32788366842.html?spm=a2g0o.de...

Permalänk
Medlem

Tar upp denna istället för att starta en ny.
Har en 23" hp-skärm med touch. Den skulle jag vilja ha som en smart skärm via en raspberry pi.
Jag vill kunna styra lampor (Homey) , se busstidtabeller, lite väder, kalender, tv, osv osv.
Kikade på magic mirror 2. Men den verkar falla på att den inte verkar helt bra för touch, utan är mer renodlad info-skärm.
Tanken har slagit mig att köra home assistant, men som jag tolkar det så behövs en server, samt att en RPI är lite klen för det (rätta mig om jag har fel på den punkten?)
Vad finns det mer för alternativ?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Tar upp denna istället för att starta en ny.
Har en 23" hp-skärm med touch. Den skulle jag vilja ha som en smart skärm via en raspberry pi.
Jag vill kunna styra lampor (Homey) , se busstidtabeller, lite väder, kalender, tv, osv osv.
Kikade på magic mirror 2. Men den verkar falla på att den inte verkar helt bra för touch, utan är mer renodlad info-skärm.
Tanken har slagit mig att köra home assistant, men som jag tolkar det så behövs en server, samt att en RPI är lite klen för det (rätta mig om jag har fel på den punkten?)
Vad finns det mer för alternativ?

rpi har inga problem att köra HA om du inte sätter massa kameror till den.
nu kör du homey vilket jag tror saknar stöd för HA? (om det inte kommit nu)

det du behöver tänka på är använd ett A2 minnes kort och använd en psu som är gjort för rpi dvs ingen mobilladdare.
dessa två saker är dom som orsakar störst problem för folk som kör HA på rpi, sedan gnäller som om att ha är instabilt när det egentligen är minneskortet eller psu som inte är gjort för detta.

hur ska du driva detta? det brukar vara snyggt med större skärm men ofta ser det inte klokt ut för man inte räknat med ström matningen och får en stor ful kabel i vägen. personligen kör jag 10"och 8" alexa plattor i stället just för att kunna ha infälld usb bakom plattan så inget syns. vill du dock köra med skärmen och en rpi skulle jag nog kolla på ett system som är kompatibelt med din homey eller byta ut den till en hub som är kompatibel med HA (vera plus eller secure är bäst med HA enlig mig) kör du HA kan du dock ha ett custome dashbord för varje platta/skärm/enhet och ändra utseendet på dom olika enheterna från din telefon eller dator (jäkligt smidigt och gör så själv)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hallå!
Jag håller på och kikar lite på att införskaffa smart displayer i hemmet för styrning av dem smarta prylarna.
Som jag ser det finns det 3st alternativ men alla tre har nackdelar som gör att jag drar mig för det.

Android platta
+Android med alla appar man kan tänkas behöva
- Det verkar lite risky att ha konstant strömmatning till dessa då dem inte är gjorda för det, vet inte om jag med gott samvete kan konstant ladda ett lion batteri efter allt man läst på nätet om bränder osv
- Svårt att få det snyggt med ställ alternativt börja karva i väggar.
- Dyrt

Google smart displays (nest hub, lenovo smart display etc)
+ Gjorda för konstant ström matning
+ Oftast estetiskt tilltalande
+ Schyssta inbyggda högtalare
- Saknar viktiga applikationer, te.x riktig Webläsare samt ordentlig Youtube och Spotify

PC
+ Alla appar man kan tänkas behöva
- Jäkligt mäckigt att få det snyggt med ström matning etc
- Dyrt (pc + touch skärm etc)

Om dessa Smart Displays hade haft en vanlig webbläsare, ordentlig Youtube och Spotify hade det inte varit något snack om saken.

Finns det andra lösningar jag har missat?
Hur har ni gjort?

Alexa fire tablet som sitter flush mot vägg i 3d printat case med infällt usb bakom,(syns inga sladdar alls) detta känner av laddningen och slutar ladda, sedan när det sjunkit ner en bit laddar den upp plattorna igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

rpi har inga problem att köra HA om du inte sätter massa kameror till den.
nu kör du homey vilket jag tror saknar stöd för HA? (om det inte kommit nu)

det du behöver tänka på är använd ett A2 minnes kort och använd en psu som är gjort för rpi dvs ingen mobilladdare.
dessa två saker är dom som orsakar störst problem för folk som kör HA på rpi, sedan gnäller som om att ha är instabilt när det egentligen är minneskortet eller psu som inte är gjort för detta.

hur ska du driva detta? det brukar vara snyggt med större skärm men ofta ser det inte klokt ut för man inte räknat med ström matningen och får en stor ful kabel i vägen. personligen kör jag 10"och 8" alexa plattor i stället just för att kunna ha infälld usb bakom plattan så inget syns. vill du dock köra med skärmen och en rpi skulle jag nog kolla på ett system som är kompatibelt med din homey eller byta ut den till en hub som är kompatibel med HA (vera plus eller secure är bäst med HA enlig mig) kör du HA kan du dock ha ett custome dashbord för varje platta/skärm/enhet och ändra utseendet på dom olika enheterna från din telefon eller dator (jäkligt smidigt och gör så själv)

Tack för ditt svar.
Jag har tänkt att ha en SSD som disk just för att den ska vara byggd för många läs/skrivningar.
Tanken har varit att driva den med USB`n som sitter i skärmen (kanske får tänka om där?)
Jag får helt enkelt fortsätta att laborera lite.. Men HA verkar vara vägen att gå..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Tack för ditt svar.
Jag har tänkt att ha en SSD som disk just för att den ska vara byggd för många läs/skrivningar.
Tanken har varit att driva den med USB`n som sitter i skärmen (kanske får tänka om där?)
Jag får helt enkelt fortsätta att laborera lite.. Men HA verkar vara vägen att gå..

att driva den med skärmens usb kommer inte fungera, (brukar bara ge 0.5A) särskilt inte om den även ska driva en 2.5"ssd
ska du ha 2.5" ssd behöver du en riktigt bra psu, rpi 4 rekommenderar 5V3A ska du sedan driva ssd så brukar det stå 1.5A på dom så en psu runt 4-5A är nog lämpligt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.