Permalänk
Medlem

hälsotips? rätt ställe?

Har en fråga om energidrycker, t.ex. xgamer.
Säg att man dricker 1 serving per dag behöver man då oroa sig för hjärtproblem? Eller är det bara om man tar för mycket?

Permalänk
Medlem

En burk energdryck innehåller ungefär lika mycket koffein som 1-2 koppar kaffe. Mycket ungefärligt eftersom koffeinhalten varierar mellan olika märken av energidrycker och storleken på kaffekoppar man jämför med också varierar.
Den mängden koffein per dag är ofarlig för en frisk vuxen människa.

Energidrycker innehåller oftast också en massa andra mer eller mindre onödiga ämnen, men i relativt små mängder så är de knappast heller skadliga. De gör sällan någon större nytta heller, oavsett vad tillverkarna av energidrycker vill påskina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En burk energdryck innehåller ungefär lika mycket koffein som 1-2 koppar kaffe. Mycket ungefärligt eftersom koffeinhalten varierar mellan olika märken av energidrycker och storleken på kaffekoppar man jämför med också varierar.
Den mängden koffein per dag är ofarlig för en frisk vuxen människa.

Energidrycker innehåller oftast också en massa andra mer eller mindre onödiga ämnen, men i relativt små mängder så är de knappast heller skadliga. De gör sällan någon större nytta heller, oavsett vad tillverkarna av energidrycker vill påskina.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Men frågan är varför du tycker du behöver dricka en..

I morgon, nästa vecka kan det vara fem...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om du verkligen måste dricka energidryck så se också till att du får i dig rätta mängder av andra näringsämnen och framförallt vatten. Jag har en vän som drack i princip enbart energidrycker i flera år och nu har han njursten pga bristen av vatten och näringsintag :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänker att det inte är energidrycken i sig som är problemet, utan det bakomliggande beteendet.

Är du en fitnessperson som dricker en Nocco/Celsius/etc innan ditt dagliga träningspass?
Avskyr du kaffe, men vill ändå få en liten koffeinkick på morgonen innan du tar dig an din arbetsdag?
Är du 14 och planerar att inte lämna källaren på hela sommaren samtidigt som du dricker energidryck?

Dessutom: Dricker du sockersötad energidryck och får i dig 400 kcal extra per dag?

Som @Erik_T skriver ovan (ypperligt namn, bra jobbat) är inte koffeinmängden ett problem om du är frisk i övrigt, det är "allt annat" man ska tänka på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Strunta i energidrycker. Bara en massa onödiga kalorier som ger dig ojämn blodsockernivå och så småningom ett enormt sockerbehov.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det sägs ibland i media att energidrycker är så farliga, vilket inte är hela sanningen. Som i de flesta andra fall gäller det att se några steg bortom de alarmistiska rubrikerna.

Sammanfattat och förenklat kan man säga att energidrycker innehåller:
-Socker
-Koffein
-Taurin
-Ev vitaminer el andra ämnen av mer ringa betydelse och mängd.

Energidrycker i sig är inte direkt farliga.
Det är kombinationen av dess ingredienser (främst koffein och ev taurin) och intensiv fysisk aktivitet eller alkoholdrickande som kan vara farlig då alla dessa påverkar hjärtat via pulsen och blodtrycket. Vill det sig illa kan det resultera i dödsfall.

Att folk druckit kaffe tidigare, men att det är först på senare tid och i samband med energidrycker som det hänt mer tyder på att det inte enbart är koffeinet det handlar om. Sannolikt är det frågan om just kombinationen av koffein och taurin, som i sin tur kombineras med annat som påverkar pulsen och blodtrycket.

Socker påverkar blodsockret hastigt, som istället helst bör hålla sig på en relativt jämn nivå.

Barn eller personer med koncentrationssvårigheter påverkas mer än andra som är mer vana vid koffeinet. Därför är det direkt olämpligt för yngre att dricka energidrycker (därav åldersgräns), inte minst i t ex skolan då det i hög grad kan påverka hur de fungerar i klassrummet. Hyperaktivitet och rastlöshet är inte ovanligt då både koffeinet och sockret kickar in.

Ett tips för övrigt när det gäller intag av koffein är att även ta teanin, det balanserar och delvis neutraliserar vissa av koffeinets negativa effekter.

Tänk på att koffeinet påverkar sömnens kvalitet, även många timmar (uppemot 8-10) efter intaget. Även om man lyckas somna så har det betydelse.

Permalänk
Medlem

Tänkte prova xgamer för att det lät som att det var intressanta smaker men har druckit 8 smaker snart och dricker man efter kl 15 kan man inte sova. Sen smakar alla smamer likadant ändå, det som gjorde det intressant var god smak och få kalorier. Energin vill jag inte ha. Så tips på goda NYTTIGA drickor vore kul, dricker typ saft och ramlösa nu men saft = socker
ramlösa = vatten med kolsyra

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Tänkte prova xgamer för att det lät som att det var intressanta smaker men har druckit 8 smaker snart och dricker man efter kl 15 kan man inte sova. Sen smakar alla smamer likadant ändå, det som gjorde det intressant var god smak och få kalorier. Energin vill jag inte ha. Så tips på goda NYTTIGA drickor vore kul, dricker typ saft och ramlösa nu men saft = socker
ramlösa = vatten med kolsyra

Tack för alla svar!

Kan ju köra med sockerfria alternativ som Pepsi max, Fanta zero etc om du definerar nyttigt i det här fallet som kalorisnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Tänkte prova xgamer för att det lät som att det var intressanta smaker men har druckit 8 smaker snart och dricker man efter kl 15 kan man inte sova. Sen smakar alla smamer likadant ändå, det som gjorde det intressant var god smak och få kalorier. Energin vill jag inte ha. Så tips på goda NYTTIGA drickor vore kul, dricker typ saft och ramlösa nu men saft = socker
ramlösa = vatten med kolsyra

Tack för alla svar!

Skall du ha någonting nyttigt att dricka, så undvik allting som säljs på burk eller flaska. Inget av det är särskilt nyttigt. I bästa fall är det inte onyttigt.
Olika frukt- eller grönsaksjuicer kan fungera - men det är ännu bättre att äta frukterna/grönsakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Skall du ha någonting nyttigt att dricka, så undvik allting som säljs på burk eller flaska. Inget av det är särskilt nyttigt. I bästa fall är det inte onyttigt.
Olika frukt- eller grönsaksjuicer kan fungera - men det är ännu bättre att äta frukterna/grönsakerna.

Hittade en jättegod dryck förut, inge socker eller nåt, bara frukt. de gick i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Kan ju köra med sockerfria alternativ som Pepsi max, Fanta zero etc om du definerar nyttigt i det här fallet som kalorisnålt.

funkar det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

funkar det så?

Är i alla fall bättre än sockrade drycker. Finns vissa som hävdar att det är riskfritt (förutsatt att du inte är känslig för Fenylalanin) medan andra medier (de älskar ju skräckrubriker för det är så de tjänar pengar) vill gärna hänga ut sockerfria alternativ som förhöjd risk för demens och stroke. Krävs dock extrema mängder och just nu är väl det som anses vara "ofarligt" ca två liter om dagen. Men det tror jag inte att du konsumerar

Sedan kanske du upplever att du blir mer sugen på annat; dock inget jag personligen har upplevt.

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag ingen näringsexpert så ”killgissar” lite här men energidrycker verkar ju vara ren skit. Ännu en skitsak som kaffe och tobak man lika gärna kan vara utan så inte värt imo att dra på sig det beroendet. Grejen är väl med koffein och nikotin att man till slut inte blir piggare av det, bara att man blir låg om man inte får i sig ämnena?

Permalänk
Medlem

När jag dricker energidrycker så är det enbart Naia jag köper.
Inget tillsatt socker eller sötningsmedel. Sötningen kommer från riktig frukt och utöver koffein finns det guarana och ginseng samt massa viktiga vitaminer.

Kolla in Naia Peach, Lime och Wild Strawberry.
Rekommenderar starkt! Good shit helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Jag dricker Redbull light för den smakar godast och ger mig vingar 😛

Blir väl 2-4 små burkar (250ml) om dagen och har väl druckit i säkert 10 år nu, ingen skada skedd ännu vad jag vet iaf. Men ännu ett onödigt beroende har det skapat.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Tänkte prova xgamer för att det lät som att det var intressanta smaker men har druckit 8 smaker snart och dricker man efter kl 15 kan man inte sova. Sen smakar alla smamer likadant ändå, det som gjorde det intressant var god smak och få kalorier. Energin vill jag inte ha. Så tips på goda NYTTIGA drickor vore kul, dricker typ saft och ramlösa nu men saft = socker
ramlösa = vatten med kolsyra

Tack för alla svar!

Vanligt kranvatten har jag hört är rätt bra, billigt och är dessutom bättre för miljön. Värt att nämna är att i princip all läsk och energidricka innehåller (citron)syra ock kolsyra vilket fräter på tänderna och orsakar karies.

Hemmagjort iste är annars rätt så gott och relativt nyttigt. Köp ett paket lipton med någon fruktsmak och släng i 3-5 tepåsar till 1 liter vatten i en bringare och låt stå i kylen i några timmar.

Permalänk
Inaktiv

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-oc...

"Vad säger undersökningarna?
Energidrycker har utretts av vetenskapliga experter i flera olika länder och av Efsas (den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndighetens). Ingen av dessa utvärderingar visat att energidrycker är farliga vid en måttlig konsumtion. Däremot kan överkonsumtion eller extremkonsumtion ge obehagliga upplevelser och symtom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Har en fråga om energidrycker, t.ex. xgamer.
Säg att man dricker 1 serving per dag behöver man då oroa sig för hjärtproblem? Eller är det bara om man tar för mycket?

Koffein skapar ett beroende, när du slutar får du abstinens i form av huvudvärk, humörsvängingnar, trötthet mm. När du sjunkit till den nivån är det dags att dra ner på ämnet som förändrar dig. Hittade pedagogisk video över koffeinets funktion, den är lätt att förstå så ta en titt https://www.youtube.com/watch?v=foLf5Bi9qXs

Själv dricker jag en energidryck varannan vecka och kanske en liten slurk kaffe om kära mor bjuder. Energidrycker är riktigt goda men jag vet vad det leder till, samt att man inte säger nej till mammas fikabjudning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Vanligt kranvatten har jag hört är rätt bra, billigt och är dessutom bättre för miljön.

Håller helt med dig.
En tidigare kollega drack redbull varje dag, vet inte hur många burkar men gissar på minst fem st. Personen dövade även hunger på detta sätt och åt inte direkt mycket.
Efter något år så fick personen panikattacker, hjärtproblem, epilepsi och svimmade ett par gånger på jobbet. Blev också av med körkortet pga detta.
Även om matintaget inte var det bästa så tror jag att energidrycken inte gjorde saker och ting bättre heller.

Man kan få vingar av redbull men då som ängel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ingen idé att dricka energidryck om du inte vill ha energin ändå. Har själv suttit i samma sits förr, slutade med att jag har testat mer eller mindre alla drycker med lite kalorier som finns i affärerna där jag bor. Har kommit fram till att Trocadero Zero är min favorit med pepsi max på andra plats.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag undviker allt med sötningsmedel så långt det går, dels inte lika gott men tror inte det är bra för kroppen. Jag dricker mycket kranvatten, en del mjölk, kaffe, saft och juice.

Färsk/nypressad Juice som inte är från koncentrat ska vara det nyttigaste, men det innehåller socker. Blir som att äta mycket frukt minus att man inte får i sig fruktköttet som också är nyttigt. Mitt råd skulle vara att inte snöa in dig på någon specifik dryck och försök variera dig. Då blir det inget beroende och du får i dig olika näringsämnen.Vissa dagar mer nyttigt och andra mindre.

En släkting dog under träning efter att ha druckit redbull innan. Så min rekommendation är att undvika energidryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Färsk/nypressad Juice som inte är från koncentrat ska vara det nyttigaste

Vart har du fått detta ifrån? Svårt att hitta något som är sämre än juice ju

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Köp light-blandsaft istället för något som kommer med massor påståenden om hur mycket bättre du gamear om du köper deras produkt. Om du nu vill konsumera något med inga/få kalorier.

Är du inte van med koffein varför konsumera dryck med koffein? En islatte på mandeldryck kommer innehålla mindre kalorier än en servering X-Gamer för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vart har du fått detta ifrån? Svårt att hitta något som är sämre än juice ju

Väldigt lätt att hitta något som är sämre. Vanlig läsk är sämre - lika mycket socker, men inga vitaminer.
Men det är sant att juice inte är så himla nyttigt - bättre att äta frukterna hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vart har du fått detta ifrån? Svårt att hitta något som är sämre än juice ju

Möjligtvis juice från koncentrat som är destilerad så att alla vitaminer dör och tillverkaren får tillsätta vitaminer igen, ibland även socker. Men annars innehåller Juice mycket vitaminer. Men det är såklart bättre att äta frukterna som de är. Men de innehåller såklart socker precis som juice

Finns många rön och teorier om saker som ska vara nyttiga och onyttiga. Enklast är att göra som jag och äta och dricka varierat så blir det inte fel. Och blir det fel någon gång är det inte farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Möjligtvis juice från koncentrat som är destilerad så att alla vitaminer dör och tillverkaren får tillsätta vitaminer igen, ibland även socker. Men annars innehåller Juice mycket vitaminer. Men det är såklart bättre att äta frukterna som de är. Men de innehåller såklart socker precis som juice

Finns många rön och teorier om saker som ska vara nyttiga och onyttiga. Enklast är att göra som jag och äta och dricka varierat så blir det inte fel. Och blir det fel någon gång är det inte farligt.

Det är väl mest C-vitamin vilket typ ingen i västvärlden har brist på. Absolut kan man dricka juice för att det är gott men nyttigt är det verkligen inte och inget man bör konsumera regelbundet.