Köpråd: Mobil man kan bada med (filma under vattnet).

Permalänk
Medlem

Köpråd: Mobil man kan bada med (filma under vattnet).

Hejsan.
Lilltjejen vill ha en mobil som ska vara "vattentät".
Anledningen till att jag använder " runt ordet är för att Vattentät inte längre betyder samma sak som det gjorde för 10 år sedan.
Exempelvis hade jag en Sony Smartphone runt 2012 som var vattentät vilken då marknadsfördes som att den här mobilen kan du bada med i en vanlig pool och filma med under vattnet. Men om man ville dyka djupare än 10 meter så behövde man ha på ett skyddande skal.

2020 om man söker på vattentät smartphone så kommer varje förhållandevis ny iPhone upp som vattentät* men när man kollar vad som gömmer sig bakom den lilla * så står det alltid att mobilen bör inte användas under vatten och om den skulle gå sönder pga att den inte var vattentät så gäller inte garantin osv.

Så om någon känner till någon smartphone som faktiskt går att bada med och som inte kommer gå sönder om man vill filma i poolen så söker jag gärna rekommendationer

Att det finns skal som kan göra alla mobiler vattentäta vet jag givetvis så det är inget ni behöver nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hejsan.
Lilltjejen vill ha en mobil som ska vara "vattentät".
Anledningen till att jag använder " runt ordet är för att Vattentät inte längre betyder samma sak som det gjorde för 10 år sedan.
Exempelvis hade jag en Sony Smartphone runt 2012 som var vattentät vilken då marknadsfördes som att den här mobilen kan du bada med i en vanlig pool och filma med under vattnet. Men om man ville dyka djupare än 10 meter så behövde man ha på ett skyddande skal.

2020 om man söker på vattentät smartphone så kommer varje förhållandevis ny iPhone upp som vattentät* men när man kollar vad som gömmer sig bakom den lilla * så står det alltid att mobilen bör inte användas under vatten och om den skulle gå sönder pga att den inte var vattentät så gäller inte garantin osv.

Så om någon känner till någon smartphone som faktiskt går att bada med och som inte kommer gå sönder om man vill filma i poolen så söker jag gärna rekommendationer

Att det finns skal som kan göra alla mobiler vattentäta vet jag givetvis så det är inget ni behöver nämna.

Vad jag vet finns det ingen smartphone som har det (iallafall inte som är gjort för det, och även säger att det går det med)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har idag Samsung S8. Har badat och filmat både i havet och i bassäng. Fungerar utmärkt. Vet ej hur djupt den klarar men jag har hoppat från 10:an med den medans jag har filmat utan problem.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Jag har badat flera gånger med min Samsung S9+ och den håller bra. Däremot går det inte är filma eller ta bilder då touchskärmen ballar ur i vattnet och zoomar, pausar eller allt annat möjligt. Ska ni filma under vatten är nog en GoPro ett bättre alternativ 😉

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Zlatan filmade med en samsung s9a i en basäng i samsungs reklamfilm. Jag har själv filmat i havet med mina s7, Note8, s9 och s10. Inga problem.
Inte för djupt bara...jag simmade runt och filmade fiskar vid stranden i Grekland.
Tänk bara på att vid minsta spricka i displayen eller baksidan är det kört.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Hejsan.
Lilltjejen vill ha en mobil som ska vara "vattentät".
Anledningen till att jag använder " runt ordet är för att Vattentät inte längre betyder samma sak som det gjorde för 10 år sedan.
Exempelvis hade jag en Sony Smartphone runt 2012 som var vattentät vilken då marknadsfördes som att den här mobilen kan du bada med i en vanlig pool och filma med under vattnet. Men om man ville dyka djupare än 10 meter så behövde man ha på ett skyddande skal.

2020 om man söker på vattentät smartphone så kommer varje förhållandevis ny iPhone upp som vattentät* men när man kollar vad som gömmer sig bakom den lilla * så står det alltid att mobilen bör inte användas under vatten och om den skulle gå sönder pga att den inte var vattentät så gäller inte garantin osv.

Så om någon känner till någon smartphone som faktiskt går att bada med och som inte kommer gå sönder om man vill filma i poolen så söker jag gärna rekommendationer

Att det finns skal som kan göra alla mobiler vattentäta vet jag givetvis så det är inget ni behöver nämna.

Jo då. "vattentät" betyder samma sak idag som för 10 år sedan. Det som har ändrat är däremot hur mycket man vågar utlova i marknadsföringen kring det här. Det du upplever är alltså att man ändrat tonläget i marknadsföringen - inte i vattentäthetsklassningen.
Vad IPklassningen egentligen innebär var väl inte direkt känt av gemene man för 10 år sedan. Iaf inte när det applicerades på mobiler. Efter att företagen bränt sig lite kring för frikostig marknadsförint så skruvade man ner den delen lite för att kunder inte skulle missförstå vad telefonerna faktiskt förväntades klara av.
Samma sak gäller väl för mobielr som för klockor när det kommer till IPklassning. De har labtestats helt nya i väldigt stilla vatten där trycket höjts försiktigt och då ska de klara ett visst vattendjup. Stöter man till mobilen mot handen en halvmeter ner så kan det innebära mångdubbelt högre påfrestningar för vattenbarriären än telefonen testats för däremot. Så faktisk "live hantering" i vattnet är något helt annat än de försiktiga labbtesterna som IPklassningen innebär.

Här har du en gammal - men lika aktuell artikel gällande klockor:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/sanningen-om-den-vatte...

Det kan såklart upplevas missvisande. Men det handlar alltså om att förstå vad IPklassningen faktiskt innebär. Vad det är för typ av mått och vad måttet faktiskt utlovar.
Kanske är det inte helt identiskt för mobiler. Det kan säkerligen finnas någon form av skillnad. Men i grunden är det rimligt att ha det här i åtanke även när du väljer mobil med vattentålighetsnivå.
Jag tror säkert att det finns mängder av exempel där mobilerna håller en bit utöver vad som utlovas. Frågan är väl om just ditt exemplar klarar det efter en tids användning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag har badat flera gånger med min Samsung S9+ och den håller bra. Däremot går det inte är filma eller ta bilder då touchskärmen ballar ur i vattnet och zoomar, pausar eller allt annat möjligt. Ska ni filma under vatten är nog en GoPro ett bättre alternativ 😉

Finns nån inställning för att ta kort/filma med volymknappen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. "vattentät" betyder samma sak idag som för 10 år sedan. Det som har ändrat är däremot hur mycket man vågar utlova i marknadsföringen kring det här. Det du upplever är alltså att man ändrat tonläget i marknadsföringen - inte i vattentäthetsklassningen.
Vad IPklassningen egentligen innebär var väl inte direkt känt av gemene man för 10 år sedan. Iaf inte när det applicerades på mobiler. Efter att företagen bränt sig lite kring för frikostig marknadsförint så skruvade man ner den delen lite för att kunder inte skulle missförstå vad telefonerna faktiskt förväntades klara av.
Samma sak gäller väl för mobielr som för klockor när det kommer till IPklassning. De har labtestats helt nya i väldigt stilla vatten där trycket höjts försiktigt och då ska de klara ett visst vattendjup. Stöter man till mobilen mot handen en halvmeter ner så kan det innebära mångdubbelt högre påfrestningar för vattenbarriären än telefonen testats för däremot. Så faktisk "live hantering" i vattnet är något helt annat än de försiktiga labbtesterna som IPklassningen innebär.

Här har du en gammal - men lika aktuell artikel gällande klockor:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/sanningen-om-den-vatte...

Det kan såklart upplevas missvisande. Men det handlar alltså om att förstå vad IPklassningen faktiskt innebär. Vad det är för typ av mått och vad måttet faktiskt utlovar.
Kanske är det inte helt identiskt för mobiler. Det kan säkerligen finnas någon form av skillnad. Men i grunden är det rimligt att ha det här i åtanke även när du väljer mobil med vattentålighetsnivå.
Jag tror säkert att det finns mängder av exempel där mobilerna håller en bit utöver vad som utlovas. Frågan är väl om just ditt exemplar klarar det efter en tids användning.

Det ligger väldigt mycket i vad du säger, men samtidigt så fanns det ju en del telefoner som var väldigt tåliga, mot vatten och annat, innan smartphones, typ hajfenan. Jag tappade en sådan tre-fyra våningar ner på ett stengolv och det var inga som helst problem med vattentäthet eller något annat efter det. En av telefonerna vi hade på jobbet blev också kvarglömd i en hink med vatten över några veckor utan problem.

Det finns ju tåligare telefoner idag också, Galxy Active eller CAT's modeller exempelvis, men jag vet inte om de är på samma nivå som hajfenan och liknande. Sen tillkommer förstås problemet med touchskärmen som förstås inte fungerar under vatten. Vill man filma under vatten så finns det en hel del alternativ dock, actionkameror kan funka men de har sällan den bästa bildkvaliteten men det finns också rätt billiga kompaktkameror som är tåliga. Till exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4978704 Alternativt någon kamera med undervattenshus förstås.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har funderat på en Ulefone om jag ska byta upp mig i telefon och de marknadsför sig ju inte bara som tåliga och har stora batterier på en del modeller utan de har även detta

https://www.ulefone.com/armor-x6.html?utm_source=website&utm_...
Men det är ju detta man vill ha

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fått upp ögonen för CAT S52.
"Waterproof: Down to 1.5 m for 35 minutes"
Låter iallafall bra, någon som haft en sån mobil och kan uttala sig?

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilken ip klassning dom har så vet du sen. Men djupdykningar ska man undvika.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Uppenbarligen så ska man inte bry sig om IPklassning så värst mycket utan istället gå efter vilka garantier tillverkarna ger.
Apple exempelvis säger att deras mobiler inte är vattentäta trots att dom har klassning IP68.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stan Carley:

@Aka_The_Barf: Uppenbarligen så ska man inte bry sig om IPklassning så värst mycket utan istället gå efter vilka garantier tillverkarna ger.
Apple exempelvis säger att deras mobiler inte är vattentäta trots att dom har klassning IP68.

Du ska tolka sån ip klassning som att telefonen tål att vara utomhus i regn eller ligga ute en fuktig natt, för att klara det tryck som uppstår om telefonen förflyttas under vatten krävs bättre tätning, ip testet innebär att den mycket lugnt och försiktigt sänks ner och sedan inte rörs, alltså mycket olikt att man ska manövrera telefonen på samma "djup" för då mångdubblas trycken pch blir ojämt fördelade över ytan.
Kollar du på Ulefone så har de modeller som är IP69 kapslade, dvs de klarar lokalt högt tryck dvs rörelser eller att man klämmer på telefonen under vatten och inte bara låter den ligga helt stilla, troligen klarar de alltså större djup än de anger om de klassats som IP68 men då får man ju i praktiken inte använda telefonen under vatten.
Men hursomhelst är telefoner inte jättesmidiga att manövrera under vatten eller i regn även om de tål det.
När jag testade Huawei P40pro så påpekade jag det med manövrering i regn.

Ett UV hus kan ju vara ett bättre val än en utomhustelefon om man inte ska använda telefonen mycket utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

@Aka_The_Barf: Uppenbarligen så ska man inte bry sig om IPklassning så värst mycket utan istället gå efter vilka garantier tillverkarna ger.
Apple exempelvis säger att deras mobiler inte är vattentäta trots att dom har klassning IP68.

Klassningen avgör hur tät en sak är så är den klassad som ip 68 så klarar den det som 68 innebär. sen kanske tillverkarna vill vara på den säkra sidan endå och inte få onödigt många reklamationer för att folk inte läser hela klassningen och tror att den är tät ner till 500 meters djup.
har badat med alla mina telefoner som varit ip klassade för vattentäthet men där tillverkarna inte uppmanat till det. min sony z3 compact spenderade en hel natt på botten av en badtunna med 40-50 gradigt vatten och massor av onyktert folk i. den fungerade bra efter den pärsen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.