Ingenjör bygger taktil display med lidar-sensor från Apples Ipad Pro

Permalänk
Melding Plague

Ingenjör bygger taktil display med lidar-sensor från Apples Ipad Pro

På Youtube-kanalen Stuff Made Here används senaste Ipad Pro och kreativa lösningar för att navigera med enbart känseln som hjälp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cool prototyp måste jag säga, men känns som ett långt steg från en färdig produkt

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, om inte Stuff Made Here går vidare med id'en får vi hoppas någon annan gör det. En tidig prototyp med stor potential, har kanske svårt att se att stora ekonomiska aktörer skulle intressera sig men tänk ett konsortium av intresseorganisationer för synskadade och hjälpmedelscentralen/ kommunala/ statliga aktörer. Vad jag menar är att intresset borde vara stort och det borde finnas medel för att verkligen finslipa id'en. Blir varm i hjärtat när teknologi används för att verkligen förbättra människors levnadsvillkor och då menar jag inte appar som beskriver närmsta vägen till vad du nu behöver hitta till eller ett mytt grafikkort för 15k...

Min hjärna börjar arbeta för högvarv, tänker proprietär hårdvara, hur lätta är Mac att arbeta med? Microsoft enklare? De släppte väl ett gäng controllers till Xboxen som var riktade mot syn/hörselskadade samt rörelsehindrade för några år sedan, de controllers de släppte var dyra men knappast en vinstaffär för MS. Kanske skulle det gå att involvera MS. Osv osv osv

edit: stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Fantastiskt, om inte Stuff Made Here går vidare med id'en får vi hoppas någon annan gör det. En tidig prototyp med stor petential, har kanske svårt att se att stora ekonomiska aktörer skulle intressera sig men tänk ett konsortium av intresseorganisationer för synskadade och hjälpmedelscentralen/ kommunala/ statliga aktörer. Vad jag menar är att intresset borde vara stort och det borde finnas medel för att verkligen finslipa id'en. Blir varm i hjärtat när teknologi används för att verkligen förbättra människors levnadsvillkor och då menar jag inte appar som beskriver närmsta vägen till vad du nu behöver hitta till eller ett mytt grafikkort för 15k...

Min hjärna börjar arbeta för högvarv, tänker proprietär hårdvara, hur lätta är Mac att arbeta med? Microsoft enklare? De släppte väl ett gäng controllers till Xboxen som var riktade mot syn/hörselskadade samt rörelsehindrade för några år sedan, de controllers de släppte var dyra men knappast en vinstaffär för MS. Kanske skulle det gå att involvera MS. Osv osv osv

Fast en pinne har ju inga buggar eller någon batteritid som tar slut, nu är inte jag målgrupp men jag vet inte om detta är något man vågar lita på om det ska användas ute bland trafik. Pinnen är dessutom en tydlig signal för folk runtom att de ska ta hänsyn till att personen inte ser riktigt.
Går de runt med en platta/telefon och filmar ser de ut som vilken ungdom som helst.
Däremot kan de ju "se" längre med detta än vad pinnen tillåter så det finns säkert någon användning för det.
Kul projekt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

AR glasögon för att "läsa in" omgivningen med, eller mindre sensor montar som t.ex hörapparat. Pinne bär du givetvis med dig i reserv. Kan vi ha självkörande bilar nog fasikens ska väl det här systemet kunna utvecklas till nära nog perfektion.

Permalänk
Hedersmedlem

Ipad kanske inte är rätt formfaktor för en sådan produkt, blir jobbigt att gå och hålla en sån framför sig. Något som sitter på huvudet eller möjligtvis hålls med en hand vore lämpligare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@jOnÄTÄn:

AR glasögon för att "läsa in" omgivningen med, eller mindre sensor montar som t.ex hörapparat. Pinne bär du givetvis med dig i reserv. Kan vi ha självkörande bilar nog fasikens ska väl det här systemet kunna utvecklas till nära nog perfektion.

Fast vi kan inte ha självkörande bilar än. Kollar man på youtube på lite tesla autopilot klipp (tesla anses väl ligga på topp med just sjävlkörande bilar?) så ser man ju hur dåliga de är på att hantera specialsituationer och kräver ingripande från föraren.
När vet en blind att det är dags att ta fram reservpinnen de kan ju inte se när systemet inte kan hantera situationerna?
Jag tror det är långt kvar innan pinnen byts ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Härligt, prenumeration på honom.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast vi kan inte ha självkörande bilar än. Kollar man på youtube på lite tesla autopilot klipp (tesla anses väl ligga på topp med just sjävlkörande bilar?) så ser man ju hur dåliga de är på att hantera specialsituationer och kräver ingripande från föraren.
När vet en blind att det är dags att ta fram reservpinnen de kan ju inte se när systemet inte kan hantera situationerna?
Jag tror det är långt kvar innan pinnen byts ut.

Det ärnstor skillnad på styrassistans och autonoma bilar. Det finns idag helt autonoma bilar som inte släppts för konsumentmarknaden än, och det lär förmodligen dröja innan de släpps. Tknikiken måste mogna, och juridiken ska hinna ifatt osv. I jämförelse med autonoma bilar, båtar, drönare (på sikt flygplan, fast man skulle kunna argumentera för att kommerciella flygplan faktiskt skulle kunna operera helt autonomt redan idag) borde det vara en piece of cake att få ett sådant här system att fungera.

edit: stavning, mjukvarutangentbord är så kassa

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det ärnstor skillnad på styrassistans och autonoma bilar. Det finns idag helt autonoma bilar som inte släppts för konsumentmarknaden än, och det lär förmodligen dröja innan de släpps. Tknikiken måste mogna, och juridiken ska hinna ifatt osv. I jämförelse med autonoma bilar, båtar, drönare (på sikt flygplan, fast man skulle kunna argumentera för att kommerciella flygplan faktiskt skulle kunna operera helt autonomt redan idag) borde det vara en piece of cake att få ett sådant här system att fungera.

edit: stavning, mjukvarutangentbord är så kassa

Tesla lovar ju att deras bilar ska bli autonoma om man köper till det tillvalet.

Jo det fungerar fram till något går fel hur avancerade är autopiloterna i ett modernt flygplan? Kan ett flygplans autopilot improvisera landa "säkert" i en flod när båda motorer rasat? Tänker på situationen för massa år sedan i newyork där båda motorer slogs ut av fåglar.
Med bilar är det ju enklare de behöver bara stanna vid sidan av vägen om någon kritisk del går sönder.
Jag tror också på att det kommer men det kommer nog dröja 10 år säkert mer innan man kan sätta sig i en förarlös bil i alla fall om den ska få vara ute fritt i trafiken och inte längs med speciella slingor.

Och hur ska en blind person veta när detta systemet personen ska lita på, ger felaktiga värden? Typ inte ser ett stup på 2 meter. Mest det jag är nyfiken på.

Jag är också medveten om alla bilar är autonoma och kommunicerar med varandra så skulle säkert färre dö i trafiken än när det är massa SMS:ande stressade Mercedes/volvo/audi förare i trafiken, som ska köra om med minsta möjliga marginal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Se gärna videon innan ni kommenterar uppenbara saker som ingenjören förklarar i videon. Formfaktor är en. Att ha lite allmänbildning i området hjälper också. Det finns självnavigerande vagnar i sjukhus bla. Att säga att det inte fungerar för att en bil som använt lidar krockade är inte heller särskilt relevant. Jag kan hålla med om att lidar och kamerasensorer skulle behöva kompletteras med radar för högre trafiksäkerhet men att jämföra fordon i tvåtonsklassen som går över 100Km/h med en gående person är verkligen inte ens det minsta intressant. Kolla gärna det dessvärre nedlagda project Tango från Google för att förstå mer om inomhusnavigation och dess användningsområden.

PS det heter lidar på svenska precis som vi har radar på svenska.

Permalänk
Avstängd

Vill man ha ett alternativ till käppen så kan jag tänka mig att en laserdistometer på pekfingret kombinerat med en taktil längd som fästs på underarmen för att känna hur långt bort något är.
Är den tillräckligt responsiv så torde en van användare kunna promenera runt som en mänsklig radar, viftandes med fingret för att få en hum om hur omgivningen ser ut.

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var häftigt! Finns ju potential i det. Jag menar, detta är en kille som lagt lite tid på och fått ihop en prototyp som trots allt fungerar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tesla lovar ju att deras bilar ska bli autonoma om man köper till det tillvalet.

Jo det fungerar fram till något går fel hur avancerade är autopiloterna i ett modernt flygplan? Kan ett flygplans autopilot improvisera landa "säkert" i en flod när båda motorer rasat? Tänker på situationen för massa år sedan i newyork där båda motorer slogs ut av fåglar.
Med bilar är det ju enklare de behöver bara stanna vid sidan av vägen om någon kritisk del går sönder.
Jag tror också på att det kommer men det kommer nog dröja 10 år säkert mer innan man kan sätta sig i en förarlös bil i alla fall om den ska få vara ute fritt i trafiken och inte längs med speciella slingor.

...

Det som är lite intressant med just olyckan i New York är att om flygplanet hade vänt tillbaka till flygplatsen exakt när de träffades av fåglarna så hade det varit möjligt att landa igen på flygplatsen (i alla fall enligt filmen). Det tar lite tid för piloterna att förstå omfattningen och planera var de ska landa och även lägga tid på att försöka få igång motorerna igenn. En autopilot hade kanske kunnat reagera blixtsnabbt och vänt direkt och även direkt dirigera om andra flyg för att prioritera ett säkert luftrum och säker landning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tesla lovar ju att deras bilar ska bli autonoma om man köper till det tillvalet.

Jo det fungerar fram till något går fel hur avancerade är autopiloterna i ett modernt flygplan? Kan ett flygplans autopilot improvisera landa "säkert" i en flod när båda motorer rasat? Tänker på situationen för massa år sedan i newyork där båda motorer slogs ut av fåglar.
Med bilar är det ju enklare de behöver bara stanna vid sidan av vägen om någon kritisk del går sönder.
Jag tror också på att det kommer men det kommer nog dröja 10 år säkert mer innan man kan sätta sig i en förarlös bil i alla fall om den ska få vara ute fritt i trafiken och inte längs med speciella slingor.

Och hur ska en blind person veta när detta systemet personen ska lita på, ger felaktiga värden? Typ inte ser ett stup på 2 meter. Mest det jag är nyfiken på.

Jag är också medveten om alla bilar är autonoma och kommunicerar med varandra så skulle säkert färre dö i trafiken än när det är massa SMS:ande stressade Mercedes/volvo/audi förare i trafiken, som ska köra om med minsta möjliga marginal.

Systemet borde kunna fungera utmärkt med hjälp av tidigare scannad användardatadata (tänk flera användare) parad med gpsdata, vad gäller stup och annat finns de i gpsdata. Som jag förstått det är väl macs lidar system främst framtaget för rums/stadsmiljöer, givetvis finns det små frågetecken att räta ut som med alla nya system. Videon är en persons försök till ett system för synskadade, tänk dig vad ett helt gäng av duktiga programmerare/ terapeuter/ ingenjörer skulle kunna åstadkomma. Se möjligheterna.

Gällande autonoma bilar har jag ingen direkt åsikt förutom att de förefaller tråkiga och jag vill inte ha en

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast en pinne har ju inga buggar eller någon batteritid som tar slut, nu är inte jag målgrupp men jag vet inte om detta är något man vågar lita på om det ska användas ute bland trafik. Pinnen är dessutom en tydlig signal för folk runtom att de ska ta hänsyn till att personen inte ser riktigt.
Går de runt med en platta/telefon och filmar ser de ut som vilken ungdom som helst.
Däremot kan de ju "se" längre med detta än vad pinnen tillåter så det finns säkert någon användning för det.
Kul projekt i alla fall.

Det finns väl inte riktigt någon anledning för en blind person att använda sig av en vanlig platta i vilket fall, då de ju inte ser vad som finns på skärmen

Om det skulle göras som en mer seriös produkt skulle man säkert överväga att integrera tekniken med kamera och taktil display direkt i en vanlig blindpinne, så man får tillgång till både i ett, dock så skulle man givetvis då få just problemet att ens pinne kan ha buggar och batteritid som tar slut

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har funderat en bit på vad jag skulle vilja jobba i framtiden efter att ha gått en utbildning på 6 år och trivs inte så bra. Jobbet jag har är sämre betalt och mindre kreativt än vad jag trodde. Att uppfinna grejer med hjälp av programmering och mekanik är ju hur roligt som helst, någon vet vad för typ av jobb och utbildning det skulle vara? Älskar gadgets, teknik och effektivisering. Har meckat lite med rasp pi etc. Typ Designingenjör?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Fantastiskt, om inte Stuff Made Here går vidare med id'en får vi hoppas någon annan gör det. En tidig prototyp med stor potential, har kanske svårt att se att stora ekonomiska aktörer skulle intressera sig men tänk ett konsortium av intresseorganisationer för synskadade och hjälpmedelscentralen/ kommunala/ statliga aktörer. Vad jag menar är att intresset borde vara stort och det borde finnas medel för att verkligen finslipa id'en.

Idén är inte ny, bara implementationen. Såg en variant där en platta med ett rutnät av pikar som fälldes ut monterades på ryggen i dokumentär för åtminstone 10 år sedan. Dokumentärfilmaren kunde i princip omgående navigera i korridorer. Var inte orolig, det både forskas och görs prototyper i massor.

Skrivet av [SmR]BMF:

Det ärnstor skillnad på styrassistans och autonoma bilar. Det finns idag helt autonoma bilar som inte släppts för konsumentmarknaden än, och det lär förmodligen dröja innan de släpps.

D.v.s. det finns idag inte "helt autonoma bilar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

D.v.s. det finns idag inte "helt autonoma bilar"

Såvida ett av kriterierna för att existera inte är att vara tillgänglig på en kommersiell marknad skulle jag nog t.o.m kunna slå vad om att det finns autonoma bilar