Panik! Behöver felsöka dator - RAM, SSD, Grafikkort, Moderkort?

Permalänk

Panik! Behöver felsöka dator - RAM, SSD, Grafikkort, Moderkort?

Hej Sweclockers!

Tack för all hjälp på förhand.

Jag har extremt stort behov av min dator just nu och den håller på att strula så jag är på väg att ge upp. Hade jag haft ekonomin skulle jag köpt en ny men just nu finns inte möjligheten. Snälla hjälp mig felsöka dumburken så jag förhoppningsvis kan använda den igen.

Specs
Processor: Intel core i7 6700k 4GHz
Grafik: AMD Radeon R9 390 series
Lagring: Samsung SSD 850 EVO 250 GB
Moderkort: Z170 Pro gaming
RAM: 2x 8Gb Corsair 2133MHz DDR4
Nätagregat: Corsair rm750x
Kylning: Noctua fläktar

Jag har samma utmaning tidigare och uppdaterade då BIOS. Se följande tråd. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545546-problem-med-fr... . För den som inte orkar läsa så sitter jag på runt 1-10 frames när jag har öppnat upp utforskaren och drar den över skärmen. Ingen skillnad om jag öppnar upp 20 processer på samma gång. Datorn rullar stabilt i 1-10 frames.

Resursövervakaren visar samma resultat som dessa https://imgur.com/gallery/mhCaLAO bara att processorn konstant ligger på 99-101% maximal frekvens.

Jag har testat att felsöka RAM minnen genom Windows egna verktyg och att bara ha ett i burken i taget, märker ingen skillnad. Förutom första gången jag tog ut det ena. Då flöt datorn på bra i ca 1 timme innan den blev likadan igen.

Vad är nästa steg? Vad ska jag felsöka. Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänker mjukvaru/drivrutinsfel.
Prova att hämta hem valfri linux live-dist och lägg på ett USB-minne. Testkör datorn under några timmar från USB-minnet.

Om allt fungerar som det ska, gör backup på allt som är viktigt för dig att inte förlora, blås rent SSD:n och installera om Windows.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

@Johan_G3:

OK låter som en plan. Hur stor är sannolikheten att det är SSD:n som håller på att ge upp? Jag funderar på om det är värt att skaffa en ny och göra en ren installation

Permalänk
Medlem

Din processor har en inbyggd grafikkrets. Testa att koppla skärmen till moderkortets grafikportar, ta ur grafikkortet och se hur datorn uppför sig. Om allt är ok då, så är det hyfsat troligt att det är nåt strul med ditt grafikkort eller drivrutinerna till det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Ser ett nytt intressant fenomen. Har ett razer blackwidow tangentbord som kör en chroma i regnbågens färger. När jag upplever problemen så i och med att skärmen hackar så spelar tangentbordet upp färgerna med "lagg" ex efter en låsning så spinner den snabbt igenom färgerna. Har avinstallerat alla drivers för Razer så vet inte ens hur den kan behålla färgschemat jag gett den. Ger detta några ledtrådar?

Permalänk

@cyklonen: Har testat interna kortet. Dock aldrig plockat ut grafikkortet. Får prova detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustChillin37:

@Johan_G3:

OK låter som en plan. Hur stor är sannolikheten att det är SSD:n som håller på att ge upp? Jag funderar på om det är värt att skaffa en ny och göra en ren installation

Svårt att svara på utan att veta hur mycket du använt SSD:n och vad SMART-data säger, men ladda hem Samsung Magician från Samsungs hemsida, https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t... och se vad diagnosen säger om SSD:n, passa på att kolla om det kommit någon nyare firmware också (via magician).

Men annars, börja med det enkla och testa som sagt med ett annat OS eller genom att installera om Windows och går ofta nästan lika snabbt som att felsöka via Windows inbyggda test och reparationsprogram (DISM, SFC).

Ta ur GPU och köra på iGPU som @cyklonen föreslår är väl nästa steg om inte ominstall hjälper, efter att ha kollat över alla anslutningar, kollat så RAM-minnena sitter ordentligt i socklarna och all onödig USB-utrustning är urdragen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE