vad gjorde du smart senast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av aragon:

här går han igenom både en färdig lösning och en diy lösning
https://www.youtube.com/watch?v=nrUu21NXrx0

sedan kan du söka på aliexpress där finns massa lösningar.

Snyggt! Tack för tips! Så struligt bara att köpa sakerna när man bor i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Melamed:

Snyggt! Tack för tips! Så struligt bara att köpa sakerna när man bor i Sverige.

hur menar du att det är struligt? det är ju bara beställa och korsa fingrarna att man slipper tulla
är det så att leverantören inte skickar till sverige använde man ju bara ett vidarebefordring bolag.
(ok det är inte lika lätt som att beställa från inet men ofta jäkligt mycket billigare)

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av aragon:

hur menar du att det är struligt? det är ju bara beställa och korsa fingrarna att man slipper tulla
är det så att leverantören inte skickar till sverige använde man ju bara ett vidarebefordring bolag.
(ok det är inte lika lätt som att beställa från inet men ofta jäkligt mycket billigare)

Haha, du nämner just allt det struliga med att beställa från kina! Jag får ge det ett försök iallafall. Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Melamed:

Haha, du nämner just allt det struliga med att beställa från kina! Jag får ge det ett försök iallafall. Tack för hjälpen!

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av aragon:

det underhållande är att backar vi ett par årtionden så satt samma typ av personer och skrattade åt dom som installerade denna totalt onödiga sak, "för det gick ju hur bra som helst att gå på uthuset"

Jag är inte helt säker på det. Gå ut mitt i natten i kylan och mörkret för att bli biten i röven av en förbannad mygga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av hypermode:

Jag är inte helt säker på det. Gå ut mitt i natten i kylan och mörkret för att bli biten i röven av en förbannad mygga.

Jo fast jag ser dagens smarta hus funktioner på liknade sätt. "gå upp mitt i natten för att kolla att allt är låst och släckt, och kliver eller slår tån i något" nu går man och lägger sig eller åker hemifrån och vet att allt sköter sig självt eller via ett enkelt ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002

Ordnat så alla lampor (Hue) i vardagsrummet styrs av media playback (play, pause, stop, resume) i Plex.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av KniFF:

Ordnat så alla lampor (Hue) i vardagsrummet styrs av media playback (play, pause, stop, resume) i Plex.

https://www.youtube.com/watch?v=p17AZ33dKmc&feature=youtu.be

snyggt! tror jag ska testa något liknade fast att det bara dimma upp till 50% när man pausar och 100% när man stänger av tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av aragon:

snyggt! tror jag ska testa något liknade fast att det bara dimma upp till 50% när man pausar och 100% när man stänger av tv.

Bra tips, ska nog ändra så det inte blir lika ljust när man pausar.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Trädgårdens planteringar bevattnas nu per automatik varje morgon med hjälp av spridare och gateway från gardena. Har funkat bra de veckor jag använt det.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Stefflo:

Trädgårdens planteringar bevattnas nu per automatik varje morgon med hjälp av spridare och gateway från gardena. Har funkat bra de veckor jag använt det.

ett tips: glöm inte att du måste köra tryckluft genom systemet till hösten och sätta alla ventiler halvvägs ute/in.
(skitsurt när det springer läck eller munstycken och ventiler går åt helsike för man slarvat)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av aragon:

ett tips: glöm inte att du måste köra tryckluft genom systemet till hösten och sätta alla ventiler halvvägs ute/in.
(skitsurt när det springer läck eller munstycken och ventiler går åt helsike för man slarvat)

Tack för tipset men räknar med att helt enkelt skruva bort ventilerna och själva spridarhuvudena till hösten. Dräneringar sitter det vid varje spridare så det ska inte vara några mängder med vatten kvar i slangarna heller.
Skulle det krävas blåsning så får jag en anledning att köpa mig en liten kompressor, har funderat på det ett tag men vet inte riktigt om jag egentligen har behovet.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

flesta delarna har kommit för armatur bygget , efter monterat 7.8meter av 88mm x 40mm profil på takbalken så skulle jag bara dra ner en signalkabel till brytarna..... här insåg jag att elektrikern förmodligen varit lat, närmast hela övervåningen visade sig går på samma fas/säkring och vissa av doserna tycks man glömt ta fram när man slog igen väggarna, så istället för att dra 1 ledare sysslade jag dagen med att försöka spåra doser vilket inte gick då signalen dör någon stans mellan våningarna. Så jag fick tänka om, dock gav det mig en anledning att installera en fire tablett till på väggen, så dagens smarta bygge blev att förbereda för en tablett av den nya fire hd 8 plus modellen samt dra fram en fas för att driva dessa drygt 1000watt led, dessa kommer drivas via 0-10v med qubino flush dimmer. nu ska man bara vänta 2-3 veckor på att usb uttaget ska komma samt tablett och väggfäste...... (hatar att vänta på prylar, tror sjutton jag har pryl-adhd)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Melamed:

Jag håller nämligen på och bygger hus och är sugen på att göra så mycket som möjligt smart. Än så länge har jag bara lampor, högtalare och en dammsugare. Men nu hade det vart kul att få till gardiner som öppnas à la biosalong. Har du några tips på hur man kan lösa det?

Jag har xiaomis och funkar jävligt bra och är grymt nöjd. Fick importera från Kina (aliexpress) men väl värt det. Har 4.5m som jag kör för att mörklägga vardagsrummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av r1kkie:

Jag har xiaomis och funkar jävligt bra och är grymt nöjd. Fick importera från Kina (aliexpress) men väl värt det. Har 4.5m som jag kör för att mörklägga vardagsrummet.

Intressant! Du har inga bilder/filmer man kan få se på hur de fungerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Melamed:

Intressant! Du har inga bilder/filmer man kan få se på hur de fungerar?

Tog en snabb video igår. Kör dem via deconz i HA och man kan enkelt välja hur mycket man vill dra för. Finns skenor för dubbla motorer då kan man styra varje sida individuellt men jag kör en motor så stängs dem symmetriskt.

https://www.youtube.com/watch?v=yW7T7NjWo5w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av r1kkie:

Tog en snabb video igår. Kör dem via deconz i HA och man kan enkelt välja hur mycket man vill dra för. Finns skenor för dubbla motorer då kan man styra varje sida individuellt men jag kör en motor så stängs dem symmetriskt.

https://www.youtube.com/watch?v=yW7T7NjWo5w

Snyggt!
Aa, något sånt där är verkligen precis vad jag vill åt! Men vet du om det går att köra en 90-graders sväng med xiaomis system?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Melamed:

Snyggt!
Aa, något sånt där är verkligen precis vad jag vill åt! Men vet du om det går att köra en 90-graders sväng med xiaomis system?

Japp det ska gå. Xiaomi gör inte skenorna utan endast motorerna om jag kommer ihåg rätt.
Här är exemple på skenor, scrolla så ser du det finns 90 å 45 gradiga hörn. . När jag beställde angav man mått man ville ha så fick man dem färdigkapade. Rekommenderas annars får man kapa å skarva ihop kuggremmen också. Kan vara lite bökigt.

https://www.aliexpress.com/item/4000001338968.html?spm=a2g0o...._