Skärmar blir helt svarta medan datorn fortsätter gå(windows 10)

Permalänk
Medlem

Skärmar blir helt svarta medan datorn fortsätter gå(windows 10)

Hej! Har nu haft detta problem i några veckors tid och försökt mig på en hel del olika grejer själv utan några större framsteg.

Jag kör med 2 skärmar men problemet består även om jag väljer att bara köra med 1 skärm.

Problemet är att skärmarna går helt svart helt utan anledning för att sen aldrig få tillbaka nån bild på dem. Datorn fortsätter gå i bakgrunden, ljud fungerar(Kan fortfarande höra och prata med folk i t.ex Discord) och fläktarna börjar gå på högvarv. Har testat vänta ut det men har aldrig fått tillbaka bilden och enda sättet att lösa det på har varit att stänga av datorn på knappen för att sedan starta upp igen tills nästa gång det händer.

I början hände det väldigt specifikt när jag stängde ner 2 klienter av wow: classic samtidigt men har sedan dess utvecklat och blivit mer frekvent och när jag t.ex bara står still i ett spel och inte gör något annat. Har aldrig hänt utanför ett spel och då endast wow: classic och wow: retail.

Jag har testat att fullkomligt plocka bort GPU drivrutiner och installera om dem, sätta max FPS till 144 och en rad annat mina datorkunniga kompisar har lyckats komma på skulle kunna vara anledningen.

Skärmar jag använder: MSI MAG271CR kopplat med DisplayPort och en BenQ XL2420Z kopplat med DVI.

Specs:

i5-7600K 3.80GHz
Nvidia GeForce GTX 780 Ti
16 GB ram
windows 10 64-bit
500W nätagg

Permalänk
Moderator
Testpilot

Då ställer jag den där klassiska tråkiga frågan; Gjorde du något speciellt med datorn innan detta problemet började uppstå? Installerade någon ny mjuk- eller hårdvara t.ex.?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hela namnet på nätagget behövs också och om den är ny eller jätte gammal.