Intel-ingenjör: "Problem med Skylake orsak till Apples ARM-skifte"

Permalänk
Melding Plague

Intel-ingenjör: "Problem med Skylake orsak till Apples ARM-skifte"

Den tidigare Intel-anställde François Piednoël menar att Apple beslutade att bryta med processorjätten till följd av missnöje.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett många av Louis Rossmanns videor är det rätt så skrattretande att Apple klagar på intels QA.

Permalänk
Medlem

...Eller helt enkelt bara för att ni släpper tråkiga produkter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Efter att ha sett många av Louis Rossmanns videor är det rätt så skrattretande att Apple klagar på intels QA.

Olika teams gör olika saker. Det är lixom inte ett team på 10 pers som designar en macbook utan några tusen...De som har hand om CPU delen eller mjukvarudelen har ju 100% inget att göra med resten av designen av moderkortet. Och jag har aldrig hört Rossman klaga över själva CPU delen...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Efter att ha sett många av Louis Rossmanns videor är det rätt så skrattretande att Apple klagar på intels QA.

Jo, fast det drabbar ju mest deras kunder och inte så mycket Apple själva. 😋

Permalänk
Medlem

Känns som undanflykter. Ända fram till 2018 var Intel den självklara prestandakungen. Och det enda som gav AMD en chans var Intels prissättning, ingenting annat. Nja, tror nog att sanna skälet är att Apple vill kunna låsa ner sina kunder ännu lite hårdare, precis som de gjort i årtionden. Deras dröm måste ju vara att sälja en dator där precis allt måste säljas genom eller licensieras av Apple. Det är då man kan ta 10 000 kronor för ett stativ till en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som undanflykter. Ända fram till 2018 var Intel den självklara prestandakungen. Och det enda som gav AMD en chans var Intels prissättning, ingenting annat. Nja, tror nog att sanna skälet är att Apple vill kunna låsa ner sina kunder ännu lite hårdare, precis som de gjort i årtionden. Deras dröm måste ju vara att sälja en dator där precis allt måste säljas genom eller licensieras av Apple. Det är då man kan ta 10 000 kronor för ett stativ till en skärm.

Detta tror jag också är den riktiga anledningen. Det kommer att bli App store med 30 % på all försäljning, inkl Photoshop och alla andra riktiga program.

Prestanda lär det inte vara, den räcker väl till det mesta redan, och batteritid? Vem behöver mer batteritid än en arbetsdag? Vem behöver ens det? 99,9 % lär sitta vid ett skrivbord ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Knappast kvalitetsorsaker till Apples beslut, beskrivna problem underlättade ju givetvis men en petitess i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Nu när Apple kommer köra sina egna processorer och AMD tagit över mycket marknadsandelar hur skakiga är intel tro?

Permalänk
Medlem

ARM i all ära men detta är som @Hulle och @hakro807 skriver. Det är för att ha full kontroll på hela kedjan, minsta grej ska gå via dem och de kan då bestämma 1. prissättning 2. hur reparationen går till (tillsvidare) 3. hur försäljning etc med appar / program ska ske. Allt ska gå via dem med ett % påslag.

Kvaliteten på Apples produkter har också blivit rätt så mycket sämre enligt mig, fina att titta på och röra men inuti är det en hemsk röra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Missnöje med Intel kan säkert spela in men knappast så att det avgör nåt så viktigt som ett byte av CPU-arkitektur.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Piednoel har inte haft någon jätteviktig position på Intel, han var principal engineer, och det innebär att det finns tre ingenjörsnivåer ovanför hans nivå. Och han är också känd för allmänt osakliga uttalanden. Så inget att bry sig om, han har blivit känd utan meriter kan man säga.

Permalänk

Jag tycker faktiskt synd om Intel nu. Det är inte mycket som gått deras väg på sistone.

Permalänk
Medlem

ARM känns ju som framtiden! bättre energieffektivitet och möjlig prestanda är redan nära x86 och lär snart vara förbi i utvecklingstakten som är. Jag är helt för! ge mig en armhtpc. hallonpaj på steroider vill jag ha.

även riscv kanske kommer bli något att ha innan jag dör förhoppningsvis.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Känns krystat; det finns andra x86 alternativ som är bättre och antagligen billigare.
Jag tror att Apple vill plocka bort allt "ogräs" i sin proprietära trädgård, allt som inte tillverkats av Apple skall bort.

Permalänk
Medlem

x86-arkitekturen är faktiskt direkt jämförbart med dinosaurierna.
Det är inte nyare x86-arkitekturer som är framtiden, det är något helt annat, ARM, kvant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

x86-arkitekturen är faktiskt direkt jämförbart med dinosaurierna.
Det är inte nyare x86-arkitekturer som är framtiden, det är något helt annat, ARM, kvant...

Kvantberäkningar kan bara användas på en viss rymd av problem. Inte några som du antagligen kommer i kontakt med till vardags. Precis som att SIMD är bra på vissa beräkningar, men absolut inte vettiga till andra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Känns som undanflykter. Ända fram till 2018 var Intel den självklara prestandakungen. Och det enda som gav AMD en chans var Intels prissättning, ingenting annat. Nja, tror nog att sanna skälet är att Apple vill kunna låsa ner sina kunder ännu lite hårdare, precis som de gjort i årtionden. Deras dröm måste ju vara att sälja en dator där precis allt måste säljas genom eller licensieras av Apple. Det är då man kan ta 10 000 kronor för ett stativ till en skärm.

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Kommer än idag ihåg första gången jag hörde att man var låst om man använder en iPhone. Har haft Android från och till med root, custom rom, osv. Ja man kan ladda ner pirat-filer utanför Google Play med mera, flytta appar där man vill ha dem och storleks ändra widgets, man kan ändra standardwebbläsare, ha vilken mejl app man vill, är detta svaret på min fråga nedan?

Minns som sagt första gången jag fick höra att jag hade en låst telefon och konversationen såg ut såhär:

Han: ”Aha, du tycker om att vara låst i din telefon”

Jag: ”Hur då?”

Han: ”Ja, du är låst, du har iPhone”

Jag: ”Men hur?”

Han: ”Du skall inte använda iPhone då du inte kan göra saker”

Sedan tog konversationen slut om detta ämne.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

(Jag vet att det finns ett genuint hat mot Apple på detta forum också men den som besvarar får gärna hålla sitt personliga hat borta och försöka hålla det objektivt)

Gällande MacBook och denna övergång kan man såklart konspirera, och man kan fundera på vad som får denna ingenjör att uttala sig om detta om det inte skulle finnas någon sanningshalt i det han säger, vad skulle han vinna på det? Kommer ju inte påverka något ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Piednoel har inte haft någon jätteviktig position på Intel, [...], han har blivit känd utan meriter kan man säga.

Som någon som faktiskt har haft en hel del kontakt med honom genom åren håller jag inte med. Han var alltid bra att ha att göra med, och det var tråkigt att få ett mail där han meddelade att han hade sagt upp sig från Intel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Kommer än idag ihåg första gången jag hörde att man var låst om man använder en iPhone. Har haft Android från och till med root, custom rom, osv. Ja man kan ladda ner pirat-filer utanför Google Play med mera, flytta appar där man vill ha dem och storleks ändra widgets, man kan ändra standardwebbläsare, ha vilken mejl app man vill, är detta svaret på min fråga nedan?

Minns som sagt första gången jag fick höra att jag hade en låst telefon och konversationen såg ut såhär:

Han: ”Aha, du tycker om att vara låst i din telefon”

Jag: ”Hur då?”

Han: ”Ja, du är låst, du har iPhone”

Jag: ”Men hur?”

Han: ”Du skall inte använda iPhone då du inte kan göra saker”

Sedan tog konversationen slut om detta ämne.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

(Jag vet att det finns ett genuint hat mot Apple på detta forum också men den som besvarar får gärna hålla sitt personliga hat borta och försöka hålla det objektivt)

Gällande MacBook och denna övergång kan man såklart konspirera, och man kan fundera på vad som får denna ingenjör att uttala sig om detta om det inte skulle finnas någon sanningshalt i det han säger, vad skulle han vinna på det? Kommer ju inte påverka något ändå.

Du kan inte installer inofficell / egenutvecklad mjukvara på din Ipone. Eller det går att installera och låta den kör I några dagar men sen måste du ladda över den igen, möjligt att det går permanent om man har en utvecklar license men det kostar $$$. IOS tillåter inte uvecklare byta ut / modifiera mycket av systemet som går på Android. T.ex installera en custom home screen.
Själv tycker jag det är viktigt att man kan installera osignerad mjukvara det kan minska säkerheten men tillåter också dig att installera open source mjukvara.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk

@korvOlle: Hade en iPhone 3G way back, fick fan inte ens spela in video på den innan man jailbreaka den.

det fixade ju dom så småningom så det har inte varit något bekymmer sen dess.

men det som fick mig att lacka var när jag köpte min iPhone 7, köpte den på realeasen efter att ha kört android ett tag.

hade ett 4G abbonemang som var i princip fri surf(över 100gb data på kort tid fick man berätta för dom vad man gjort, t.ex som internet till dator etc så låste dom upp mer)

men när jag skulle ladda ner hearthstone till luren så fick jag inte det, om jag kopplade upp till wifi, det enda wifi jag hade tillgängligt då var en ADSL lina på 8mbit.

Det skulle gått snabbare för mig på 4G men luren tillät mig inte, var lite nadra grejer jag retade mig på men det minns jag inte nu, inget game breaking ivf.

Men det är deras process och hur dom gör grejer. tillexempel att man inte får ladda ner stora grejer över mobil datan då vissa ställen kanske kan ha överbelastade nät eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

De flesta som slänger ut sådana uttalanden vet ju inte vad dom talar om. De som vet vad de talar om brukar syfta på att du saknar möjlighet att side-loada applikationer utanför Apples store, vilket du kan göra på android med .apk paket. Skulle möjligheten att installera applikationer utanför Apples store försvinna vid övergången till ARM så skulle jag personligen överväga att byta från MacOS, ser det inte som alltför troligt dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Kommer än idag ihåg första gången jag hörde att man var låst om man använder en iPhone. Har haft Android från och till med root, custom rom, osv. Ja man kan ladda ner pirat-filer utanför Google Play med mera, flytta appar där man vill ha dem och storleks ändra widgets, man kan ändra standardwebbläsare, ha vilken mejl app man vill, är detta svaret på min fråga nedan?

Minns som sagt första gången jag fick höra att jag hade en låst telefon och konversationen såg ut såhär:

Han: ”Aha, du tycker om att vara låst i din telefon”

Jag: ”Hur då?”

Han: ”Ja, du är låst, du har iPhone”

Jag: ”Men hur?”

Han: ”Du skall inte använda iPhone då du inte kan göra saker”

Sedan tog konversationen slut om detta ämne.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

(Jag vet att det finns ett genuint hat mot Apple på detta forum också men den som besvarar får gärna hålla sitt personliga hat borta och försöka hålla det objektivt)

Gällande MacBook och denna övergång kan man såklart konspirera, och man kan fundera på vad som får denna ingenjör att uttala sig om detta om det inte skulle finnas någon sanningshalt i det han säger, vad skulle han vinna på det? Kommer ju inte påverka något ändå.

Ptja du är exempelvis låst till en webbläsarmotor vilket är Safaris. Firefox i iOS är bara ett skal.
Anledningen till att jag gick över till Android var av den anledningen.
Nu kan jag köra youtubeklipp/videos med webbläsaren i bakgrunden och med alla andra nödvändiga blockers etc.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Hur stort sd-kort kan du ha i din iPhone? Om du vill byta ut SSD:n i din Macbook, kan du då välja en vanlig sådan, exempelvis från Samsung? Om du vill installera programvara som inte finns på App Store på din IPhone, hur enkelt är detta?

Sedan kan ju en intressant fråga vara varför du inte har en stationär Mac att spela på om du ändå har en Macbook och en Iphone. Kan det handla om pris/utbud av hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

x86-arkitekturen är faktiskt direkt jämförbart med dinosaurierna.
Det är inte nyare x86-arkitekturer som är framtiden, det är något helt annat, ARM, kvant...

Vilken instruktionsuppsättning som används är rätt ointressant idag.
Om det är något x86 har bevisat så är det just att klumpiga instruktioner inte är något hinder för hög prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur stort sd-kort kan du ha i din iPhone? Om du vill byta ut SSD:n i din Macbook, kan du då välja en vanlig sådan, exempelvis från Samsung? Om du vill installera programvara som inte finns på App Store på din IPhone, hur enkelt är detta?

Sedan kan ju en intressant fråga vara varför du inte har en stationär Mac att spela på om du ändå har en Macbook och en Iphone. Kan det handla om pris/utbud av hårdvara?

Inget SD i iPhone, men min MBP 2011 eller va det nu är var inga problem att kasta ur snurr disken ifrån och kasta in en vanlig SSD, även minnen byttes utan problem. Har bytt i flera Macar där det sagts att det inte går, men det har inte varit något som helst problem faktist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@korvOlle: kör du "jailbreaka" på din iPhone?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Kommer än idag ihåg första gången jag hörde att man var låst om man använder en iPhone. Har haft Android från och till med root, custom rom, osv. Ja man kan ladda ner pirat-filer utanför Google Play med mera, flytta appar där man vill ha dem och storleks ändra widgets, man kan ändra standardwebbläsare, ha vilken mejl app man vill, är detta svaret på min fråga nedan?

Minns som sagt första gången jag fick höra att jag hade en låst telefon och konversationen såg ut såhär:

Han: ”Aha, du tycker om att vara låst i din telefon”

Jag: ”Hur då?”

Han: ”Ja, du är låst, du har iPhone”

Jag: ”Men hur?”

Han: ”Du skall inte använda iPhone då du inte kan göra saker”

Sedan tog konversationen slut om detta ämne.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

(Jag vet att det finns ett genuint hat mot Apple på detta forum också men den som besvarar får gärna hålla sitt personliga hat borta och försöka hålla det objektivt)

Gällande MacBook och denna övergång kan man såklart konspirera, och man kan fundera på vad som får denna ingenjör att uttala sig om detta om det inte skulle finnas någon sanningshalt i det han säger, vad skulle han vinna på det? Kommer ju inte påverka något ändå.

Tycker nog du fått ditt svar.

Att du bara verkar tro att det handlar om möjligheten att kunna installera piratappar säger ju mer om dig. Apple har tex slängt ut appar när de kommit med samma funktionalitet i ios.

Men, är du nöjd med att Apple bestämmer vad du får installera och använda så fortsätt köra med din iphone.

Den här ikoniska videon har dock inte åldrats särskilt väl:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Erik_T:

Om det är något x86 har bevisat så är det just att klumpiga instruktioner inte är något hinder för hög prestanda.

Så hur förklarar vi då att Apples A13 utför ungefär 80 % mer per cykel (inte IPC utan faktiskt arbete, d.v.s. hur snabbt ett programspråk kompilerat till x86_64 resp. AArch64 kan köras räknat per MHz) jämfört med Intels/AMDs snabbaste CPUer? Lite svårt att jämföra kretsyta mot Intel, men Apple gör också detta på ~40 % mindre yta på TSMC 7 nm (storlek på Lightning vs Zen2).

Apple A13 kan köra upp till 7 instruktioner per cykel medan AMD/Intel kan köra 4 instruktioner per cykel.

Endera är Intel och AMD totalt inkompetenta, eller så kanske det är så att Apple (och nu även ARM med Cortex X1) har ett betydligt bättre ramverk att jobba inom.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så hur förklarar vi då att Apples A13 utför ungefär 80 % mer per cykel (inte IPC utan faktiskt arbete, d.v.s. hur snabbt ett programspråk kompilerat till x86_64 resp. AArch64 kan köras räknat per MHz) jämfört med Intels/AMDs snabbaste CPUer? Lite svårt att jämföra kretsyta mot Intel, men Apple gör också detta på ~40 % mindre yta på TSMC 7 nm (storlek på Lightning vs Zen2).

Arbete per cykel är inte ett särskilt intressant mått.
Absolut prestanda, pris/prestanda, och prestanda/watt är vad som är intressant - beroende på användningsområde.