★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Medlem

Fick @webhallen äntligen in sina första 10900k? Grön bock efter mååånga dagars väntande!! Förbokat sedan release kl 16

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fick @webhallen äntligen in sina första 10900k? Grön bock efter mååånga dagars väntande!! Förbokat sedan release kl 16
https://i.gyazo.com/0f55db52f721305bfb33eb6505f97062.png

Har också fått en grön checkmark i beställningar, undrar dock om det betyder att dem kommer skicka en? Beställde på release dagen som du runt kl 16.00

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Har också fått en grön checkmark i beställningar, undrar dock om det betyder att dem kommer skicka en? Beställde på release dagen som du runt kl 16.00

Haft en gul bock sedan den dagen och kikat till det dagligen, supporten sa tidigare att den lilla leverans dom väntade i slutet av maj bör täcka min preorder. Bör väl gälla din också om du beställt kring samma tid

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Haft en gul bock sedan den dagen och kikat till det dagligen, supporten sa tidigare att den lilla leverans dom väntade i slutet av maj bör täcka min preorder. Bör väl gälla din också om du beställt kring samma tid

Okej låter trevligt får hoppas på det bästa

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Skrivet av FEGISEN:

Okej låter trevligt får hoppas på det bästa

Pratade med webhallens kundtjänst, han hade inte hört att dom skulle ha fått in några i9or och att de förväntas vara i lager under vecka 24..

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med nätverksporten på sin Asus Z490 bräda?
Min vekar leva ungefär varannan gång jag startar datorn, vilket känns som ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Någon annan som har problem med nätverksporten på sin Asus Z490 bräda?
Min vekar leva ungefär varannan gång jag startar datorn, vilket känns som ett mjukvaruproblem.

Hade samma problem från start. Löstes genom att installera Intel_LAN_Driver_V1.0.0.13 som är en gammal driver.
Den nya var buggig som tusan. Nu funkar allt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grinpelle:

Hade samma problem från start. Löstes genom att installera Intel_LAN_Driver_V1.0.0.13 som är en gammal driver.
Den nya var buggig som tusan. Nu funkar allt perfekt.

Stort tack, helt sjukt att en så gammal produkt ändå har så mycket buggar :S
Känns lite som Ryzen 1 lanseringen fast det var ändå en ny produktserie, vad är ursäkten i detta fall?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av grinpelle:

Hade samma problem från start. Löstes genom att installera Intel_LAN_Driver_V1.0.0.13 som är en gammal driver.
Den nya var buggig som tusan. Nu funkar allt perfekt.

+1 på detta. Hade samma problem och löste genom att nedgradera till V1.0.0.13.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

+1 på detta. Hade samma problem och löste genom att nedgradera till V1.0.0.13.

Vart hittar ni denna?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vart hittar ni denna?

Den finns här under LAN-->Visa Alla
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z490-E-GAMING/...

Permalänk
Medlem

Min 10900k från Webhallen är äntligen skickad Beställde 15:45 på release dagen

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag hade också problem med Lan-porten (Asus Z490-F). Det verkar ha löst sig efter installation av "Intel ME driver"? Har inte haft problem efter det, och kör med nyaste LAN drivern.

ME drivrutinen hittade jag inte på Asus hemsida dock, utan på skivan som följde med moderkortet. Tur att jag har en gammal extern DVD spelare kvar!

Säger inte att det var det som var felet, men efter installation av ME drivrutinen har jag inte haft problem med Lan-porten än så länge iallafall.

Edit: Ser nu på länken ovan att det finns en ME driver, dock står det "betaversion" på den?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk

Någon som har Asus ProArt Z490 Creator? Verkar riktigt intressant för oss som behöver Thunderbolt 3 -- plus 10Gbe! Sitter på ett Gigabyte Z390 Designare nu men är inte direkt blown away.

Permalänk
Medlem

Tänkte nedanstående kunde passa i den här tråden.

Hardware Unboxed testade i slutet av 2018 några Z390-moderkort av budgetmodell och fann där att VRM hade det väl svettigt att leverera ström.
https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

De har nu testat VRM på några Z490-moderkort och...here we go again!
https://www.youtube.com/watch?v=rdgNEXpBrfg

De kommer fram till att dessa är bra:
Asus Prime Z490-P
MSI Z490-A Pro

Men att man verkligen ska undvika de här budgetkorten:
Asrock Z490 Phantom Gaming 4
Asrock Z490 Pro4
Gigabyte Z490 UD

Permalänk
Webhallen

Imorgon kommer vi att ha 50 st av i9 10900K utöver de redan bokade på lager

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Imorgon kommer vi att ha 50 st av i9 10900K utöver de redan bokade på lager

Är det inte lite konstigt att ni kör med adblocker när ni ibland själva köper reklamplats här på swec?
Känns som lite moment 22 kan jag tycka.
Väldigt OT men ändå.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Är det inte lite konstigt att ni kör med adblocker när ni ibland själva köper reklamplats här på swec?
Känns som lite moment 22 kan jag tycka.
Väldigt OT men ändå.

Fast då har dom ju betalat ordentligt så då kanske det inte gör så mycket...

Permalänk
Webhallen
Skrivet av lasseTM:

Är det inte lite konstigt att ni kör med adblocker när ni ibland själva köper reklamplats här på swec?
Känns som lite moment 22 kan jag tycka.
Väldigt OT men ändå.

Det handlar mer om att jag som privatperson använder adblocker och att mitt arbete här är att finnas tillgänglig så gott det går för att svara på frågor. Sen förstår jag inte vad det hade med mitt svar att göra? Jag måste ha missat något ^^

/// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lasseTM:

Är det inte lite konstigt att ni kör med adblocker när ni ibland själva köper reklamplats här på swec?
Känns som lite moment 22 kan jag tycka.
Väldigt OT men ändå.

Om jag inte missminner mig fel så har inte företagskonton tillgång till ”hjärtat” som visar att man inte har adblocker aktivt, som i @webhallen fall

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Blev ett
ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI tillsammans med 10600k Hoppas moderkortet håller måtten! Någon som vet om det duger?

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Blev ett
ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI tillsammans med 10600k Hoppas moderkortet håller måtten! Någon som vet om det duger?

Om du inte behöver wi-fi så skulle jag överväga att lämna tillbaka moderkortet o köpa denna istället.
https://www.komplett.se/product/1158103/datorutrustning/dator...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Om du inte behöver wi-fi så skulle jag överväga att lämna tillbaka moderkortet o köpa denna istället.
https://www.komplett.se/product/1158103/datorutrustning/dator...

Tack för tipset! Är det bättre eller billigare för samma prestanda?

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Tack för tipset! Är det bättre eller billigare för samma prestanda?

Med en snabb överblick så är skillnaden inte enorm men den jag länkade har bland annat usb integrerad i/o shield, bios flashback knapp och USB.

Kika på denna video så kan du få mer info på djupare nivå, kolla kommentarer för timestamps på de mobos du vill jämföra

https://youtu.be/HJfdLq-y6rI

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Med en snabb överblick så är skillnaden inte enorm men den jag länkade har bland annat usb integrerad i/o shield, bios flashback knapp och USB.

Kika på denna video så kan du få mer info på djupare nivå, kolla kommentarer för timestamps på de mobos du vill jämföra

https://youtu.be/HJfdLq-y6rI

Tack snälla! Ha en fin helg

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Tack snälla! Ha en fin helg

Ha dessutom I åtanke priset osv då jag vet inte vad du betalade för ditt moderkort.

Om du vill ha wifi osv så kan man alltid köpa till ett wifi kort. Säkerligen någpn som säljer på marknaden ibland eller typ tradera.

Jag överväger själv att köpa det moderkortet o en 10th gen men inte bestämt mig än.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig list ut vad detta är för något?
Det ser ju ut som att något är fel, men det kanske ska se ut så?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som kan hjälpa mig list ut vad detta är för något?
Det ser ju ut som att något är fel, men det kanske ska se ut så?

https://www.bildtagg.se/file/nrk8fu39uj6036c168jswcwj

Det är med all säkerhet avsaknad av någon chipsetdrivrutin.
Har du installerat senaste från moderkortets hemsida?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det är med all säkerhet avsaknad av någon chipsetdrivrutin.
Har du installerat senaste från moderkortets hemsida?

Yes har laddat ner och kört senaste chipset från asus sida, har en z490-f planka

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Det var Intel ME drivers som saknades för mig. Den finns på Asus sida för drivers, men man måste trycka "show all" på Chipset för att få se den. "Version 1952.14.0.1470".

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090