AMD-moderkort med B550-styrkrets når butik

Permalänk
Medlem

Synd att B550 är dyrare än tidigare versioner men man får också mycket för pengarna så i slutändan är det inte så illa. Om något är dock X570 ganska värdelöst nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att B550 lineupen är rätt intressant, du får ju i princip ett fläktlöst X570 moderkort till ett billigare pris. Och som kommer vara kompatibelt med kommande Zen 3. Eller har jag missuppfattat nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker ändå att B550 lineupen är rätt intressant, du får ju i princip ett fläktlöst X570 moderkort till ett billigare pris. Och som kommer vara kompatibelt med kommande Zen 3. Eller har jag missuppfattat nåt?

Det är ganska rejäl skillnad mellan B550 och X570, X570 har t.ex. mer än tre gånger så mycket PCIe-bandbredd i styrkretsen (10x PCIe 3.0 vs 16x PCIe 4.0) samt dubbelt så hög bandbredd mellan styrkretsen och processorn. Jag skulle säga att B550 är vad X470 borde ha varit, medan X570 är overkill för de flesta.

Permalänk
Medlem

@perost bra sammanfattning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns helt ok att jag inte väntade på B550 för att i bästa fall spara ett par hundra jämfört med X570
Enda som är lite synd är att det blev Gigabyte istället för MSI men de har ju av någon anledning inte gjort ett X570 ITX moderkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker ändå att B550 lineupen är rätt intressant, du får ju i princip ett fläktlöst X570 moderkort till ett billigare pris. Och som kommer vara kompatibelt med kommande Zen 3. Eller har jag missuppfattat nåt?

Ja!
Verkar som att man får vad man behöver i överkant ändå, och att slippa fläkt på chipset är ett stort pluss då fläkten brukar vara det första som ger sig.

Skrivet av perost:

Det är ganska rejäl skillnad mellan B550 och X570, X570 har t.ex. mer än tre gånger så mycket PCIe-bandbredd i styrkretsen (10x PCIe 3.0 vs 16x PCIe 4.0) samt dubbelt så hög bandbredd mellan styrkretsen och processorn. Jag skulle säga att B550 är vad X470 borde ha varit, medan X570 är overkill för de flesta.

Ja! X570 är overkill för dom flesta, enda gången som jag kan se en liten fördel är om någon tänkt köra SLI/X-Fire. Som å andra sidan går lika bra på många av B550 korten.

För några år sen så läste jag några tester med SLI/X-Fire där test gjordes med PCIe 3,0 x8 + x8 vs x16 + x16, skillnaden var minimal så till vida att en del spel var aningen snabbare i x16 + x16 och andra var aningen snabbare i x8 + x8. Samma resultat med ett kort i test mellan x8 och x16, däremot så var det en större skillnad till det negativa hållet överlag om man gick ner till x4.

Skillnaden mellan x8 och x16 gick aldrig över 1 till 2%, däremot så var det som vanligt ett större problem att i en del spel att få SLI/X-Fire att fungera i en del spel, så till den grad att dom spelen var snabbare på ett enkelt grafikkort.

Däremot så kan (kanske) SLI/X-Fire få en viss begränsning om ett kort körs över chipset då en viss fördröjning sker i kommunikationen, något man slipper med x8 + x8 direkt från CPU'n.

Skulle uppriktigt vara kul att se liknande tester mellan X570 och B550, just för att se om det blir någon större mätbar skillnad
Vi har ju mer kraftfulla grafikkort idag och en del ny teknik som kanske mer förlitar sig på just bandbredden.

Vet inte hur många gånger man lagt mer än behövligt på moderkort just med tanke på framtiden, att man kanske ska stoppa i ett till grafikkort. Det hände aldrig, mest för att jag ville undvika problemen med SLI/X-Fire men även att där inte var någon större vinst kostnadsmässigt.

Ser inte att man har behov för någon annan form av insticks kort, förutom då i vissa specialfall som kanske filserver och liknande.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Spelar ingen roll om det är kontinuerligt eller bara 1 sek, hastigheten ska finnas där när den behövs.
Stora filer ska väl ändå de flesta HDDer klara av med 120-200MB/s idag. Medel kan ja tänka mig är runt 140MB.

Om lokala nätverken var snabbare så hade många fler satt in SSDer i sina NASar men med 1 Gbit så finns de knappt någon användning för det. Krävs 4 Gbit för att komma upp i 500MB/s

Vet inte om många skulle satsa på SSD i NAS även om bandbredden vore större, där jag skulle kunna se en fördel med SSD är om man sätter upp en NAS med RAID på vanliga HDD och använder en SSD som cache, vilket är bra mycket mer kostnadseffektivt.

Som @mpat skriver så är ju, NBASE-T standarden för 2.5 och 5Gbps Ethernet, sen 2016. Så kanske lite tidigt ännu för fullt genomslag.
10 Gbit är fortfarande en bra bit för dyrt för att motivera en investering.

---
Ja! mpat, Jag fick reda på att det var för kylning av SSD'n, något jag nog känner att jag själv vill lösa om behov av kylning finnes. Annars så är det ännu en onödig kostnad.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne ja bara att skippa fläkten är ett stort plus 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För några år sen så läste jag några tester med SLI/X-Fire där test gjordes med PCIe 3,0 x8 + x8 vs x16 + x16, skillnaden var minimal så till vida att en del spel var aningen snabbare i x16 + x16 och andra var aningen snabbare i x8 + x8. Samma resultat med ett kort i test mellan x8 och x16, däremot så var det en större skillnad till det negativa hållet överlag om man gick ner till x4.

Skillnaden mellan x8 och x16 gick aldrig över 1 till 2%, däremot så var det som vanligt ett större problem att i en del spel att få SLI/X-Fire att fungera i en del spel, så till den grad att dom spelen var snabbare på ett enkelt grafikkort.

Däremot så kan (kanske) SLI/X-Fire få en viss begränsning om ett kort körs över chipset då en viss fördröjning sker i kommunikationen, något man slipper med x8 + x8 direkt från CPU'n.

Skulle uppriktigt vara kul att se liknande tester mellan X570 och B550, just för att se om det blir någon större mätbar skillnad
Vi har ju mer kraftfulla grafikkort idag och en del ny teknik som kanske mer förlitar sig på just bandbredden.

Skillnaden mellan X570 och B550 när det gäller SLI/CF är bara att X570 har dubbelt så hög bandbredd mellan styrkretsen och processorn, vilket innebär att man kan ansluta ett grafikkort via styrkretsen och få nära PCIe 3.0 x8 (eller PCIe 4.0 x4) i hastighet. Men det lär inte finnas någon större mening med det eftersom det är samma bandbredd som man får om man bara delar på PCIe-banorna från processorn så att man får x8/x8.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ser inte att man har behov för någon annan form av insticks kort, förutom då i vissa specialfall som kanske filserver och liknande.

PCIe används till mer saker än bara instickskort, t.ex. M.2- och SATA-portar. Just M.2 är i mitt tycke den stora bristen hos 300- och 400-serien, eftersom de endast har PCIe 2.0 och inte klarar av två M.2-portar med full hastighet. En M.2 PCIe SSD är i stort sett standard i nya datorbyggen, och det är lite tråkigt att inte kunna komplettera med en till senare utan en massa kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaden mellan X570 och B550 när det gäller SLI/CF är bara att X570 har dubbelt så hög bandbredd mellan styrkretsen och processorn, vilket innebär att man kan ansluta ett grafikkort via styrkretsen och få nära PCIe 3.0 x8 (eller PCIe 4.0 x4) i hastighet. Men det lär inte finnas någon större mening med det eftersom det är samma bandbredd som man får om man bara delar på PCIe-banorna från processorn så att man får x8/x8.

Precis min tanke! Då är vi på samma våglängd
RIX-FM

Skrivet av perost:

PCIe används till mer saker än bara instickskort, t.ex. M.2- och SATA-portar. Just M.2 är i mitt tycke den stora bristen hos 300- och 400-serien, eftersom de endast har PCIe 2.0 och inte klarar av två M.2-portar med full hastighet. En M.2 PCIe SSD är i stort sett standard i nya datorbyggen, och det är lite tråkigt att inte kunna komplettera med en till senare utan en massa kompromisser.

Ja, det skulle isåfall vara den biten, nu när Store-MI har gått i graven.
Ska visst vara något annat på gång.

Finns även tredjepart som ju Store-MI egntligen var...

Vet att det även styrs av vad man använder PC'n till, men för egen del så är jag rätt nöjd med att använda en SSD som arbetsdisk och ha en eller flera HDD för datalagring.

Edit: Dom flesta B550 kort verkar ju ha två M.2, där en är PCIe 4,0 x4 och dom andra är PCIe 3,0 x4. Just nu så är ju inte vinsten särskilt stor att gå till PCIe 4,0 för SSD, samt att kostnaden även är större.

Av 43 listade moderkort på prisjakt så har 40 st, 2 st M.2 .
En (Gigabyte B550 Aorus Master) har tre st m.2.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

... Skillnaden mellan x8 och x16 gick aldrig över 1 till 2%, däremot så var det som vanligt ett större problem att i en del spel att få SLI/X-Fire att fungera...
Vi har ju mer kraftfulla grafikkort idag och en del ny teknik som kanske mer förlitar sig på just bandbredden.

Bästa nuvarande exemplet på utnyttjande av bandbredd är nog Radeon RX 5500XT (4GB), som har gränssnittet PCIe 4.0 x4.
Vid lite högre upplösning/detaljer tappar kortet ganska mycket prestanda om moderkortet bara stöder PCIe 3.
Kommer det fler sådana exempel framöver? Framtiden får utvisa...

Permalänk
Medlem

@Olle P: OK!

Då var det när grafikminnet tog slut antar jag.
Där kan x8 / x16 och PCIe 3,0 / PCIe 4,0 helt klart spela in.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Fasiken.

Ser att vissa B550 moderkort även har den lilla fläkten.
Jag vet inte alla men kollade på ITX brädorna nu och ser att dessa har den.

ROG STRIX B550-I GAMING
och
MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi

Själv beställde jag ett Gigabyte B550I Aorus Pro AX

Är detta ett bra kort eller har någon lite mer info om kortet som kanske inte är ok?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Själv beställde jag ett Gigabyte B550I Aorus Pro AX

Är detta ett bra kort eller har någon lite mer info om kortet som kanske inte är ok?

Tycker själv det verkar vara ett av de mer intressanta moderskeppen med b550 i itx-format:
https://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-b550i-aorus-pr...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Tycker själv det är ett av de mer intressanta moderskeppen med b550 i itx-format:
https://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-b550i-aorus-pr...

@Mindfighter

Ja det verkar även ha väl tilltagna faser "Direct 8 Phases Digital VRM Solution with 90A Smart Power Stage (SPS)"

720A kommer man en bit på

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Mindfighter

Ja det verkar även ha väl tilltagna faser "Direct 8 Phases Digital VRM Solution with 90A Smart Power Stage (SPS)"

720A kommer man en bit på

Det är tydligen samma typ av faser som på deras TRX40-bräda, så det är rejäla doningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Fasiken.

Ser att vissa B550 moderkort även har den lilla fläkten.
Jag vet inte alla men kollade på ITX brädorna nu och ser att dessa har den.

ROG STRIX B550-I GAMING
och
MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi

Själv beställde jag ett Gigabyte B550I Aorus Pro AX

Är detta ett bra kort eller har någon lite mer info om kortet som kanske inte är ok?

Mvh

Hejsan hoppsan, dra ända in i rövsvettsdalen, det hade jag totalt missat!

Då verkar det åter igen som om den enda moderkortstillverkaren med något vett är Gigabyte (de står ju som säkert bekant bakom den ENDA X570-brädan som inte har fläktfanskap).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Hejsan hoppsan, dra ända in i rövsvettsdalen, det hade jag totalt missat!

Då verkar det åter igen som om den enda moderkortstillverkaren med något vett är Gigabyte (de står ju som säkert bekant bakom den ENDA X570-brädan som inte har fläktfanskap).

@backfeed

Gigabyte itx brädan har en heatpipe från den lilla kylflänsen till den stora vid backplate.
Den klarar nog att kyla det hela riktigt bra.

Vrm lär nog inte bli så varm med sin kapacitet på 720A.

https://www.scan.co.uk/images/products/3192471-c.jpg

https://overclock3d.net/gfx/articles/2020/06/13111613867l.JPG

Skrivet av the squonk:

Det är tydligen samma typ av faser som på deras TRX40-bräda, så det är rejäla doningar.

@the_squonk

Det låter riktigt lovande.
Ska bli ett intressant bygge detta, då jag går på detta moderkort.

Tack för info.

Edit: Finns 4st kvar för leverans den 26e hos komplett osäkert datum, där jag beställde.

Någon moderator får editera om detta räknas som reklam eller dyligt som kanske inte är tillåtet.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Nu packas mitt Gigabyte B550I Aorus Pro AX.

Ska bli kul att bygga med det i början av veckan

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en liten fundering.

Finns det någon prestanda att hämta för mig som sitter på ett msi b450i gaming plus ac och en 3800X med att byta till ett B550 moderkort?

Jag har inget som använder pcie 4 mm, det är ju kul att byta hårdvara men känns kanske onödigt.

Funderar på att avboka mitt B550 kort då de plötsligt flyttade fram leveransdatumet och köra på mitt B450.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon298854:

Jag hade en liten fundering.

Finns det någon prestanda att hämta för mig som sitter på ett msi b450i gaming plus ac och en 3800X med att byta till ett B550 moderkort?

Jag har inget som använder pcie 4 mm, det är ju kul att byta hårdvara men känns kanske onödigt.

Funderar på att avboka mitt B550 kort då de plötsligt flyttade fram leveransdatumet och köra på mitt B450.

Det känns som en väldigt onödig uppgradering, och du kommer inte märka skillnad på en 3800x (så länge du inte överklockar överdrivet)
Den ända anledningen skulle väl vara om du siktar på att uppgradera till en lite kraftigare Ryzen 4000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Det känns som en väldigt onödig uppgradering, och du https://i.imgur.com/hqfKCN3.jpg inte märka skillnad på en 3800x (så länge du inte överklockar överdrivet)
Den ända anledningen skulle väl vara om du siktar på att uppgradera till en lite kraftigare Ryzen 4000.

@Donnerstal
Då klarar jag nog mig med detta kort, det har ju ändå vcore vrm: 6x IR3555 360A 6 riktiga faser

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort det extremt enkelt för mig att sätta in en Zen 3 och ett RTX3070/3080. Prime Pro i andraburken, den som är främst DAW, blev utbytt mot ROG Strix B550-F. Mest för att jag tröttnat på att ha 99.8MHz BCLK och var uttråkad

B550-F är rätt trevligt, kraftig VRM, har bios flashback, 2.5G LAN och inga onödiga finesser bara det man behöver. Flashback fungerade fint, det var det första jag gjorde att dra in senaste bios med en USB-sticka. Bioset är funktionsrikt, men verkar bugga en del, HWINFO hittar massor av sensorer på brädan varav dom flesta inte har något namn ännu. Blir förhoppningsvis rättat i senare bios versioner.

Passade på att trycka in min gamla H150i AIO, inte för att det behövs Dark Rock Pro 4 har gjort jobbet perfekt och framför allt tyst, men mest för att jag vill leka lite med AIOn igen. Monteringen blev lyckad, max 72C i Cinebench R20 med fläktar som inte går över 1000 rpm!

Före operationen:

Efter operationen:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||