Permalänk
Medlem

i7 10700k visar felaktig ghz

Hej, har precis uppgraderat min cpu, moderkort och ram.

Har införskaffat mig en i7 10700k, MSI mpg z490 gaming plus och 16gb ram ddr4 3200(OC) HyperX

I windows så står det att min cpu hela tiden hoppar mellan 0-100% workload, och farten på processorn går allt ifrån 1 ghz upp till 50ghz, 100 000ghz osv.. Vet inte vad detta kan bero på, så jag undrar om något annan vet? Jag har installerat de senaste uppdateringarna för moderkortet, men jag har inte installerat senaste BIOSen.

vad tror ni?

Video som visar problemet:
https://youtu.be/Vgx-Y9MDM40

Hälsingar,
ye546

Lade till youtube länk
Permalänk
Medlem

Var i Windows står det att klockfrekvensen hoppar så?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Var i Windows står det att klockfrekvensen hoppar så?

Task Manager -> performance -> CPU

Permalänk
Inaktiv

Låter som en BIOS-uppdatering är på sin plats eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Task Manager -> performance -> CPU

Felet är att du använder task manager för att kolla klockfrekvensen. I min erfarenhet är den endast ungefär rätt 10-20% av fallen.

Ladda ner HWiNFO eller ett liknande program och kolla där.

Permalänk
Medlem

Jag spelade in en kort video som visar mitt problem, har några program som avläser cpus samtidigt, kanske kan i tolka det bättre än mig? Vet inte om core-coltagen är ok så som den ser ut i respektive program!

Här är videon
https://youtu.be/Vgx-Y9MDM40

testade även att flasha bios med det gjorde ingenting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ye546:

Jag spelade in en kort video som visar mitt problem, har några program som avläser cpus samtidigt, kanske kan i tolka det bättre än mig? Vet inte om core-coltagen är ok så som den ser ut i respektive program!

Här är videon
https://youtu.be/Vgx-Y9MDM40

testade även att flasha bios med det gjorde ingenting.

Gissar att det bara är Windows som tuppjuckar lite.
HWInfo verkar ju visa rätt.

Men vad är det som gör att den drar 100%?

Permalänk
Medlem

@anon42512: Det vet jag faktiskt inte, ena stunden är det firefox, sen är det steam eller något annat program. Vet inte heller om det enbart är Windows som knasar sig i detta fallet också.

Permalänk
Medlem

De är ju bara att gratulera, PS när de slår till som högst och sen lägger du ut den på ebay eller före du säljer den kanske gå in på något OC forum o låtsas va kung?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@ye546:
Världens snabbaste 10700K, uppe i 200000+ GHZ ;).
Definitivt något med din Windows version, du återanvände väl inte en äldre windows installation för annan hårdvara? Vilken version kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ye546:
Världens snabbaste 10700K, uppe i 200000+ GHZ ;).
Definitivt något med din Windows version, du återanvände väl inte en äldre windows installation för annan hårdvara? Vilken version kör du?

haha nej då! Ominstallerade windows helt. Så kör för nuvarande version 1909 build 18363.900. Hoppas att det fixas i någon uppkommande uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av ye546:

Jag spelade in en kort video som visar mitt problem, har några program som avläser cpus samtidigt, kanske kan i tolka det bättre än mig? Vet inte om core-coltagen är ok så som den ser ut i respektive program!

Här är videon
https://youtu.be/Vgx-Y9MDM40

testade även att flasha bios med det gjorde ingenting.

Det är uppenbart att Taskmanager har flippat ur..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Känns helt klart som en bugg i moderkortet/drivrutinen. Verkar ju dessutom köra någon överklock som sätter Intels egna boosts ur spel och alla kärnor är synkade. Jag gissar att problemet försvinner om du kör på Intel spec.

Permalänk
Medlem

Hastigheten enligt task manager är helt åt skogen ja. Håller med Mordekai i att det låter som mjukvarustrul. 10700k är ju hyfsat ny, så det kommer nog säkert lösa sig i framtiden med nya drivisar/BIOS/windows updates. Angående att den hoppar mellan 0-100%, jag såg att du har mycket aktivitet på dina hårddiskar, speciellt D:\, så det är definitivt något som jobbar nånstans.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Känns helt klart som en bugg i moderkortet/drivrutinen. Verkar ju dessutom köra någon överklock som sätter Intels egna boosts ur spel och alla kärnor är synkade. Jag gissar att problemet försvinner om du kör på Intel spec.

Får hoppas att det är felet! Kör för övrigt ingen överklockning, utan allting är default

Skrivet av Poppu-chan:

Hastigheten enligt task manager är helt åt skogen ja. Håller med Mordekai i att det låter som mjukvarustrul. 10700k är ju hyfsat ny, så det kommer nog säkert lösa sig i framtiden med nya drivisar/BIOS/windows updates. Angående att den hoppar mellan 0-100%, jag såg att du har mycket aktivitet på dina hårddiskar, speciellt D:\, så det är definitivt något som jobbar nånstans.

Det är det som är underligt, jag kör steam och discord, ochd et verkar vara främst det som gör att processorn ligger på 100% load vilket är konstigt. Får hoppas på att även det löser sig vid en framtida drivrutin

Permalänk
Medlem

@ye546: Många moderkort har automatisk överklockning som default... Men jag tittade på fel del i HWInfo, kolla längre ner på Core x Tx Effective clock (x är en siffra).

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Aha, okej. Jag kollade ändå upp det där med default clockan, och hittade någonting om "CPU Ratio Apply Mode". Testade att ändra det från "Auto" till "Per core", men ingenting förändrades så vitt jag kunde se.