Permalänk

Ev bygga om i3 till i5. Fundereringar.

Hej!
Ny på detta forum och inte så insatt i datorer idag som för 20 år sedan.
Idag så har jag en acer aspire M3870.
Processorn är i3.
Grabben vill ha en sk gaming dator. Men när jag ser specifikationerna på dem datorerna så reagerar jag på min.
Enligt hemsidor är det arbetsdatorer, hemdator,speldator.
Ren gamingdator kostar skjortan o lite till!
Priser han ligger på är 8000-9000kr.
Är det lönt och går det att bygga om min aspire M3870.
Minnet går Max till 8 Gb, 4 sitter i nu.
Går det att sätta i en i5 processor i min
Moderkortchipset är G43, vad nu det är för nåt. Grafikkortet vill man byta till nåt med 2 hdmi uttag, han vill ha 2 skärmar.
Nån som har några vettiga svar? Samt vilken sockel i3:an har idag.
Som sagt lite borta idag gällande datorer

Permalänk

Jag tvivlar på att det är värt att ta något från din gamla dator, du kommer behöva byta moderkort, grafikkort, PSU i alla fall.

Men vad ska sonen spela? Gaming dator är ju lite löst specat.

Permalänk
Viking

Här har du en perfekt speldator för 1080p:

Edit: Alltså om du menar en budget på 8000-9000kr...

stavfel på budget :)
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Hej!
Ny på detta forum och inte så insatt i datorer idag som för 20 år sedan.
Idag så har jag en acer aspire M3870.
Processorn är i3.
Grabben vill ha en sk gaming dator. Men när jag ser specifikationerna på dem datorerna så reagerar jag på min.
Enligt hemsidor är det arbetsdatorer, hemdator,speldator.
Ren gamingdator kostar skjortan o lite till!
Priser han ligger på är 8000-9000kr.
Är det lönt och går det att bygga om min aspire M3870.
Minnet går Max till 8 Gb, 4 sitter i nu.
Går det att sätta i en i5 processor i min
Moderkortchipset är G43, vad nu det är för nåt. Grafikkortet vill man byta till nåt med 2 hdmi uttag, han vill ha 2 skärmar.
Nån som har några vettiga svar? Samt vilken sockel i3:an har idag.
Som sagt lite borta idag gällande datorer

Den där datorn är absolut helt oanvändbar för gaming och kommer inte gå att uppgradera då inget i den är värt att spara.

Vad har du för budget och vad ska ingå? Finns en skärm isf vad för skärm? Behövs mus, tangentbort och headset? Vilka spel ska han spela?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Skärmar finns. Ho o samsung.
Det är mer burken just nu.
Han visar datorer för runt 8000-9000kr.
Han är 13 bast o spelar gratis 5, firtnite, och nån mission. Inte insatt. Han sparar men det tar lite tid. Funderade att komma lite billigare undan men verkar svårt.
Orkar fan inte söka på alla sidor. Amd har jag själv kört innan. Mindre kraschbenägen än intel på den tiden det begav sig. Har byggt en dator för en 8-10 år sedan så det är lugnt på den fronten.

Permalänk
Viking
Skrivet av Roadrunner67:

Skärmar finns. Ho o samsung.
Det är mer burken just nu.
Han visar datorer för runt 8000-9000kr.
Han är 13 bast o spelar gratis 5, firtnite, och nån mission. Inte insatt. Han sparar men det tar lite tid. Funderade att komma lite billigare undan men verkar svårt.
Orkar fan inte söka på alla sidor. Amd har jag själv kört innan. Mindre kraschbenägen än intel på den tiden det begav sig. Har byggt en dator för en 8-10 år sedan så det är lugnt på den fronten.

Billigare går absolut:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Då ingår inget operativsystem

Permalänk

Det ser lovande ut!
Ska prata med grabben. Lite hushållssysslor så är han där.

Permalänk

Jag kollade den där kompentsidan. Valde lite o hamnade på 10000kr. Vete tusan vad man tryckte på. SAS är väl hårddisken? Fanns inte på min unga tid😏

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roadrunner67:

Jag kollade den där kompentsidan. Valde lite o hamnade på 10000kr. Vete tusan vad man tryckte på. SAS är väl hårddisken? Fanns inte på min unga tid😏

Du vill inte använda en sas disk för de är för servrar och normala datorer brukar inte stödja sas utan använde sata.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av Roadrunner67:

Då ingår inget operativsystem

Du kan köpa Windows för ca 100kr på vissa hemsidor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Är detta ett bra alternativ?
Ingen kritik nu. Finns så många spel ute idag.
Ska prata med grabben vilka han kör. Tänkte mer vad den inte klara av. Namnge några spel.
Gta 5 o fortnite o nån mission!
Grafikkortet! Går det att koppla in 2 skärmar? Vad man nu ska ha det till. Sa till grabben att koppla in dator till 65 tums teven🤣🤣

Permalänk

Ligger Windows os på dem priserna? 1200-1400kr

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Roadrunner67:

Grafikkortet vill man byta till nåt med 2 hdmi uttag, han vill ha 2 skärmar.

HDMI är inte det enda sättet att ansluta skärmar. Alla moderna grafikkort har tillräckligt med utgångar för att köra två skärmar, nästan oavsett vilka skärmar det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

OS kan du köpa på "gray market" för några kronor.
https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-10-professional-c...

Kan få en nyckel på ebay för en tia oxå om man vill.
Råkar man ha lite högre moral så kan man köpa för en tusenlapp.

Permalänk

Högre moral😂😂😏 vad är det för nåt.

Permalänk

Pratat med grabben nu. Ovannämnda spel + cs go. Förmodligen inga tunga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Är detta ett bra alternativ?
Ingen kritik nu. Finns så många spel ute idag.
Ska prata med grabben vilka han kör. Tänkte mer vad den inte klara av. Namnge några spel.
Gta 5 o fortnite o nån mission!
Grafikkortet! Går det att koppla in 2 skärmar? Vad man nu ska ha det till. Sa till grabben att koppla in dator till 65 tums teven🤣🤣

Jag hade hoppat upp ett snäbb vad gäller grafikkort till 5600XT

ca 50% mer prestanda enligt SweCs test https://www.sweclockers.com/test/29253-msi-radeon-rx-5600-xt-...

Den har 1 HDMI och 3 Displayport så det kan vara värt att kolla om skärmen man har är displayport. Alla hyfsat moderna bör vara det. ANnars behövs en DP-HDMI kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

OS kan du köpa på "gray market" för några kronor.
https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-10-professional-c...

Kan få en nyckel på ebay för en tia oxå om man vill.
Råkar man ha lite högre moral så kan man köpa för en tusenlapp.

Då kan man lika gärna gå ned till 0 kr.

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...

Tex finns det ingen tidsgräns för hur länge man kan köra utan nyckel. Bara kolla om det är något man vill använda under anpassa meny som kräver nyckel.

Dock funkar alla andra sätt att byta tex bild fortfarande. Hur mycket man kan välja varierar mellan olika sätt. Öppna bilden med det förvalda bildprogrammet eller webbläsaren Firefox och höger klicka på bilden verka ge flera inställnings möjligheter.

Permalänk
Viking
Skrivet av panpo98:

Då kan man lika gärna gå ned till 0 kr.

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...

Tex finns det ingen tidsgräns för hur länge man kan köra utan nyckel. Bara kolla om det är något man vill använda under anpassa meny som kräver nyckel.

Dock funkar alla andra sätt att byta tex bild fortfarande. Hur mycket man kan välja varierar mellan olika sätt. Öppna bilden med det förvalda bildprogrammet eller webbläsaren Firefox och höger klicka på bilden verka ge flera inställnings möjligheter.

Men då får du ett "watermark" nere i hörnet där det står "aktivera Windows"...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Chibariku:

Jag hade hoppat upp ett snäbb vad gäller grafikkort till 5600XT
https://komponentkoll.se/bild/zLsFV.png

ca 50% mer prestanda enligt SweCs test https://www.sweclockers.com/test/29253-msi-radeon-rx-5600-xt-...

Den har 1 HDMI och 3 Displayport så det kan vara värt att kolla om skärmen man har är displayport. Alla hyfsat moderna bör vara det. ANnars behövs en DP-HDMI kabel

Isåfall ska han verkligen inte köpa just det där grafikkortet. Det här är mycket bättre:

Och så är det prisvärdare med 3600mhz minnen nu...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

De spelen finns ju till konsol, kan han vänta till slutet av året när nya Xbox och PlayStation kommit?
Då lär han kunna få en rätt bra upplevelse till sannolikt något lägre pris.

Konsoler kommer ju även vara enklare att hantera och kräva mindre underhåll (och ev support).
För vad händer sen när han vill ha nyare spel, då blir det dags för uppgradering av datorn. Medan man med konsol inte behöver bry sig om specifikationer och vad datorn klarar eller inte, man köper bara spel för den enheten och det fungerar som det ska direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

De spelen finns ju till konsol, kan han vänta till slutet av året när nya Xbox och PlayStation kommit?
Då lär han kunna få en rätt bra upplevelse till sannolikt något lägre pris.

Konsoler kommer ju även vara enklare att hantera och kräva mindre underhåll (och ev support).
För vad händer sen när han vill ha nyare spel, då blir det dags för uppgradering av datorn. Medan man med konsol inte behöver bry sig om specifikationer och vad datorn klarar eller inte, man köper bara spel för den enheten och det fungerar som det ska direkt.

Ska han spela cs på konsol?

Sen så är man ju fast med både sketen upplösning samt handkontroll mm. Känns som att tipsa någon som är ute efter en bil att köpa elscooter...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Isåfall ska han verkligen inte köpa just det där grafikkortet. Det här är mycket bättre:
https://komponentkoll.se/bild/Pbjnk.png
Och så är det prisvärdare med 3600mhz minnen nu...

Helt riktigt Windforce verkar prestera riktigt dåligt.

Permalänk
Viking
Skrivet av Chibariku:

Helt riktigt Windforce verkar prestera riktigt dåligt.

Japp, minnet går endast i 12gbps medans de flesta andra har 14gbps. Och temperaturen och ljudnivån är ju inte bra den heller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ska han spela cs på konsol?

Sen så är man ju fast med både sketen upplösning samt handkontroll mm. Känns som att tipsa någon som är ute efter en bil att köpa elscooter...

Kollade TS första inlägg där spel nämndes; GTA:V och Fortnite.

Men för många är konsol vettigare alternativ. Bl a enklare att hantera (dvs oftast bara fungerar det) och billigare. För en i nedre tonåren och dessutom med rätt begränsad budget är det inte alls fel att rekommendera konsol. Många rekommenderar slentrianmässigt PC för att de själv har det och ev kan hantera sådan också.

Kan ju knappast räkna med rejäl prestanda i högre upplösningar med maskiner i de prisklasserna. Har de dessutom skärm köpt i samband med datorn el strax efter så är risken rätt stor att det är 1080p@60Hz, dvs kan snart bli dags för skärm också. Men ev även spelmus, tangentbord, hörlurar.. Då snackar vi inte längre 8-9k.
Dvs har man en hyfsad budget och kan hantera maskinen (dvs behöver inte hjälp så snart det är något, vilket är vanligt) så visst, köp en PC. Därmed inte sagt att PC är helt uteslutet, ville snarare informera om alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ska han spela cs på konsol?

Sen så är man ju fast med både sketen upplösning samt handkontroll mm. Känns som att tipsa någon som är ute efter en bil att köpa elscooter...

Om nån snacka om en bil till sin unge grabb så hade jag definitivt rekomenderat ett annat fordon... (Och sen vet jag inte varför du kallar 4k sketen upplösning? Pratar ju om ps5, inte 4)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kollade TS första inlägg där spel nämndes; GTA:V och Fortnite.

Men för många är konsol vettigare alternativ. Bl a enklare att hantera (dvs oftast bara fungerar det) och billigare. För en i nedre tonåren och dessutom med rätt begränsad budget är det inte alls fel att rekommendera konsol. Många rekommenderar slentrianmässigt PC för att de själv har det och ev kan hantera sådan också.

Kan ju knappast räkna med rejäl prestanda i högre upplösningar med maskiner i de prisklasserna. Har de dessutom skärm köpt i samband med datorn el strax efter så är risken rätt stor att det är 1080p@60Hz, dvs kan snart bli dags för skärm också. Men ev även spelmus, tangentbord, hörlurar.. Då snackar vi inte längre 8-9k.
Dvs har man en hyfsad budget och kan hantera maskinen (dvs behöver inte hjälp så snart det är något, vilket är vanligt) så visst, köp en PC. Därmed inte sagt att PC är helt uteslutet, ville snarare informera om alternativen.

Man får ju faktiskt en rätt shysst burk för runt 8k, sen så kan man ju dessutom uppgradera datorn efter vägens gång. Angående skärm så är det ju en självklarhet att så fort som möjligt uppgradera till en duglig 144hz-skärm absolut, men de går ju att få för runda tusenlappen beggade så det är ju ingen enorm kostnad. Samma sak gäller mus, tangentbord och headset, antingen köper man beggat eller ett billigt instegspaket typ som detta: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingpaket/mission-sg-ggb... sen kan man succesivt byta ut dom.

Jag tycker personligen att konsol och pc knappt är jämförbart, dels på grund av att man är fast med låg refresh rate osv, men framförallt för att det inte alls är sammma sak för att spela på konsol. Lägg där till hela den sociala biten man får när man hänger i Discord osv. Sen tror jag att man tror för lite om yngre tonåringar om man inte tror att dom har en ganska bra uppfattning om skillnaden mellan pc och konsol.

Skrivet av talonmas:

Om nån snacka om en bil till sin unge grabb så hade jag definitivt rekomenderat ett annat fordon... (Och sen vet jag inte varför du kallar 4k sketen upplösning? Pratar ju om ps5, inte 4)

Vem gamear i 4k? Det finns ingen anledning att spela i högre uppklösning än 1440p, men att spela med 30 eller 60 fps är ju ren skit om man inte bara spela snygga spel 100% på skoj.
¨
Jag uppmuntrar verkligen pc-gaming framför konsol-gaming eftersom det är mer competetive och ett helt annat comunity än konsolspelande. Jag tycker vi bör uppmuntra folk att ta sig in i datorernas fantastiska värld här på SC. Det går att komma igång med gaming även på en riktigt låg budget, vill man få inspiration för det kan man kolla på lide videos från till exempel "Tech yes city" och lära sig hur man kan köpa såväl billiga, bra nya delar, eller bygga med beggat eller helt enkelt bara köpa beggad färdig dator vilket jag hade gjort om jag var TS. Det säljs riktigt shyssta burkar här på marknaden för 7-8k med jämna mellanrum.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Beställde det sistnämnda för 8169kr.
Tyvärr var det förhandsbokning på nätaggregatet och processorn kommer hem 31/8. Grabben gick i taget! Han kör ps4 idag men vill hellre ha dator.

Permalänk

Hur och var laddar man ner win10?
Varit inne på Microsoft hemsida men där betalar man och laddar ner.
Nyckeln inhandlas på eBay eller cdkey.