Permalänk
Medlem

Speldator 13-15k

Hej,

Planerar att köpa en ny dator för ungefär 13-15k nu i sommar, och jag är inte någon som uppdaterar så mycket eftersom utan den kommer troligen se likadan ut de kommande 3-4 åren.

Datorn används mest för spel som Path of Exile, DotA, WoW och Overwatch, men även typ Witcher 3 och Cyberpunk när det kommer. Just nu kör jag med två skärmar 1440p 60 Hz, men en uppgradering till 144 Hz lär ske inom 1-2 år kanske. Är inget krav att kunna köra maxade inställningar på allt, men iallafall motsvarigt till "High" ett tag framöver är väl målet.

Lär inte överklocka heller, kanske om det finns någon automatisk/lättanvänd överklockningsfunktion på moderkortet att jag använder den, men knappast något manuellt pillande.

Jag kommer att beställa allt på Inet (eller annan butik med montering) och kommer att beställa med montering. Windows har jag redan!

Har kikat runt lite och kommit fram till datorn nedan, men har några funderingar.

1. Minnena. När jag använder Inets "Datorbyggare" står det att minnesfrekvenserna inte matchar moderkortets. Är det för att 2666 MHz är standard på moderkortet, och 3200 MHz är vid overclock? Så minnena kommer fungera, men för att köra i 3200 måste man överklocka? Är det värt att gå på en högre minneshastighet?
1a. Är det värt att gå på 3600 MHz? Måste man gå på B550 då?

2. Moderkortet. Vad är fördelar/nackdelar med B450 vs B550? B550 är mer framtidssäkert och fungerar med kommande generationers processorer? Har knappast tänkt uppdatera på 3-4 år efter detta köpt, är det lika bra att gå på B450 då? Är isåfall det moderkortet jag valt bra, eller kan jag uppnå samma funktionalitet billigare?

3. Kylning/ljudnivå. Om man kör på det chassit och kylning/fläktar, kommer datorn gå relativt svalt och tyst? Behövs de extra fläktarna jag valt till? Om datorn går svalt/tyst lägger jag gärna någon hundralapp extra. Gillar Fractal Design och vill nog köra på ett sådant chassi.

4. Ser det bra ut i övrigt? Något ni ser som ni skulle ändrat?

https://www.inet.se/datorbygge/b1164818/datorbygge

Tack!

Permalänk
Viking

Det här är ett bättre och billigare alternativ:

Det som främst är bättre är moderkortet, sedan är det bättre pris på mycket annat.
Du kan ju lägga till fler fläktar om du vill ha det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkie:

Hej,

Planerar att köpa en ny dator för ungefär 13-15k nu i sommar, och jag är inte någon som uppdaterar så mycket eftersom utan den kommer troligen se likadan ut de kommande 3-4 åren.

Datorn används mest för spel som Path of Exile, DotA, WoW och Overwatch, men även typ Witcher 3 och Cyberpunk när det kommer. Just nu kör jag med två skärmar 1440p 60 Hz, men en uppgradering till 144 Hz lär ske inom 1-2 år kanske. Är inget krav att kunna köra maxade inställningar på allt, men iallafall motsvarigt till "High" ett tag framöver är väl målet.

Lär inte överklocka heller, kanske om det finns någon automatisk/lättanvänd överklockningsfunktion på moderkortet att jag använder den, men knappast något manuellt pillande.

Jag kommer att beställa allt på Inet (eller annan butik med montering) och kommer att beställa med montering. Windows har jag redan!

Har kikat runt lite och kommit fram till datorn nedan, men har några funderingar.

1. Minnena. När jag använder Inets "Datorbyggare" står det att minnesfrekvenserna inte matchar moderkortets. Är det för att 2666 MHz är standard på moderkortet, och 3200 MHz är vid overclock? Så minnena kommer fungera, men för att köra i 3200 måste man överklocka? Är det värt att gå på en högre minneshastighet?
1a. Är det värt att gå på 3600 MHz? Måste man gå på B550 då?

2. Moderkortet. Vad är fördelar/nackdelar med B450 vs B550? B550 är mer framtidssäkert och fungerar med kommande generationers processorer? Har knappast tänkt uppdatera på 3-4 år efter detta köpt, är det lika bra att gå på B450 då? Är isåfall det moderkortet jag valt bra, eller kan jag uppnå samma funktionalitet billigare?

3. Kylning/ljudnivå. Om man kör på det chassit och kylning/fläktar, kommer datorn gå relativt svalt och tyst? Behövs de extra fläktarna jag valt till? Om datorn går svalt/tyst lägger jag gärna någon hundralapp extra. Gillar Fractal Design och vill nog köra på ett sådant chassi.

4. Ser det bra ut i övrigt? Något ni ser som ni skulle ändrat?

https://www.inet.se/datorbygge/b1164818/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1164818/datorbygge

Tack!

5700XT Strix är 3999 på Elgiganten afaik.

Skaffa ett B550. Värt pengar för mkt bättre kvalite på dem, mer ports och mkt bättre VRM än B450.

Skulle rekommendera MSI Tomahawk B550 eller Gigabyte Auros Pro B550.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkie:

Hej,

Planerar att köpa en ny dator för ungefär 13-15k nu i sommar, och jag är inte någon som uppdaterar så mycket eftersom utan den kommer troligen se likadan ut de kommande 3-4 åren.

Datorn används mest för spel som Path of Exile, DotA, WoW och Overwatch, men även typ Witcher 3 och Cyberpunk när det kommer. Just nu kör jag med två skärmar 1440p 60 Hz, men en uppgradering till 144 Hz lär ske inom 1-2 år kanske. Är inget krav att kunna köra maxade inställningar på allt, men iallafall motsvarigt till "High" ett tag framöver är väl målet.

Lär inte överklocka heller, kanske om det finns någon automatisk/lättanvänd överklockningsfunktion på moderkortet att jag använder den, men knappast något manuellt pillande.

Jag kommer att beställa allt på Inet och kommer att beställa med montering. Windows har jag redan!

Har kikat runt lite och kommit fram till datorn nedan, men har några funderingar.

1. Minnena. När jag använder Inets "Datorbyggare" står det att minnesfrekvenserna inte matchar moderkortets. Är det för att 2666 MHz är standard på moderkortet, och 3200 MHz är vid overclock? Så minnena kommer fungera, men för att köra i 3200 måste man överklocka? Är det värt att gå på en högre minneshastighet?
1a. Är det värt att gå på 3600 MHz? Måste man gå på B550 då?

2. Moderkortet. Vad är fördelar/nackdelar med B450 vs B550? B550 är mer framtidssäkert och fungerar med kommande generationers processorer? Har knappast tänkt uppdatera på 3-4 år efter detta köpt, är det lika bra att gå på B450 då? Är isåfall det moderkortet jag valt bra, eller kan jag uppnå samma funktionalitet billigare?

3. Kylning/ljudnivå. Om man kör på det chassit och kylning/fläktar, kommer datorn gå relativt svalt och tyst? Behövs de extra fläktarna jag valt till? Om datorn går svalt/tyst lägger jag gärna någon hundralapp extra. Gillar Fractal Design och vill nog köra på ett sådant chassi.

4. Ser det bra ut i övrigt? Något ni ser som ni skulle ändrat?

https://www.inet.se/datorbygge/b1164818/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1164818/datorbygge

Tack!

Gjorde några ändringar:
https://www.inet.se/datorbygge/b1165104/14k

Tog ett tystare grafikkort
Tog ett moderkort med mycket bättre vrm än asus moderkortet
Tog 3600mhz istället för 3200mhz ram då man får upp till 15% bättre prestanda och det kostar inte så mycket mer

Skrivet av Akkie:

1. Minnena. När jag använder Inets "Datorbyggare" står det att minnesfrekvenserna inte matchar moderkortets. Är det för att 2666 MHz är standard på moderkortet, och 3200 MHz är vid overclock? Så minnena kommer fungera, men för att köra i 3200 måste man överklocka? Är det värt att gå på en högre minneshastighet?

Inets datorbyggare anser det som överclocking men det ända man behöver göra är att gå in i bios och aktiver xmp profilen så kommer ramen köra då i 3600mhz

Skrivet av Akkie:

1a. Är det värt att gå på 3600 MHz? Måste man gå på B550 då?

Du måste inte gå b550 för köra ramen i 3600mhz b450 funkar lika bra för det

Skrivet av Akkie:

2. Moderkortet. Vad är fördelar/nackdelar med B450 vs B550? B550 är mer framtidssäkert och fungerar med kommande generationers processorer? Har knappast tänkt uppdatera på 3-4 år efter detta köpt, är det lika bra att gå på B450 då? Är isåfall det moderkortet jag valt bra, eller kan jag uppnå samma funktionalitet billigare?

Största skillnaderna mellan b450 vs b550 är nog att b550 så får man pcie 4 och i vissa fall dubbelt så bra vrm över b450 moderkort
Dock skulle jag inte säga att det är värt att gå b550 om du inte ska hålla på med videoredigering då snabbare ssd kan ge en prestanda ökning i det men inte i vanligt bruk eller planerar på att uppgradera till ryzen 4 gen

Skrivet av Akkie:

3. Kylning/ljudnivå. Om man kör på det chassit och kylning/fläktar, kommer datorn gå relativt svalt och tyst? Behövs de extra fläktarna jag valt till? Om datorn går svalt/tyst lägger jag gärna någon hundralapp extra. Gillar Fractal Design och vill nog köra på ett sådant chassi.

Om du ställer in fläktkurvorna rätt och har relativt tysta komponenter som jag har valt så kommer datorn nog gå hyfsat tyst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen!

Några sista funderingar:

1. Minnen. 3600 MHz CL18 vs 3200 MHz CL16. Har jag förstått rätt att CL16 är bättre än CL18? Men sedan är ju också 3600 MHz > 3200 MHz. Vad är bättre i slutändan?
Såg att dessa (https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...) hade nedsatt pris nu, är detta samma som Dundaj länkade? Står att de ska vara optimera för användning med Ryzen?

2. PSU. Behövs mer än 550 W? Allt jag kommer ha i datorn är det som listats här + 2 st mekaniska hårddiskar.

3. GPU. Sapphire Pulse vs Powercolor Red Devil? Är den största skillnaden kylningen, eller är det någon annan skillnad också?

4. Fläktar/kylning. Om man kör Be Quite Pure Rock 2 som processorkylare, och sen ingår 2 fläktar i Fractal Design Define C, räcker det? Kommer som sagt inte överklocka, utan vill bara att den ska gå relativt tyst och svalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akkie:

Tack för förslagen!

Några sista funderingar:

1. Minnen. 3600 MHz CL18 vs 3200 MHz CL16. Har jag förstått rätt att CL16 är bättre än CL18? Men sedan är ju också 3600 MHz > 3200 MHz. Vad är bättre i slutändan?
Såg att dessa (https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...) hade nedsatt pris nu, är detta samma som Dundaj länkade? Står att de ska vara optimera för användning med Ryzen?

2. PSU. Behövs mer än 550 W? Allt jag kommer ha i datorn är det som listats här + 2 st mekaniska hårddiskar.

3. GPU. Sapphire Pulse vs Powercolor Red Devil? Är den största skillnaden kylningen, eller är det någon annan skillnad också?

4. Fläktar/kylning. Om man kör Be Quite Pure Rock 2 som processorkylare, och sen ingår 2 fläktar i Fractal Design Define C, räcker det? Kommer som sagt inte överklocka, utan vill bara att den ska gå relativt tyst och svalt.

Du har PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkie:

Planerar att köpa en ny dator för ungefär 13-15k nu i sommar, och jag är inte någon som uppdaterar så mycket eftersom utan den kommer troligen se likadan ut de kommande 3-4 åren.

Datorn används mest för spel som Path of Exile, DotA, WoW och Overwatch, men även typ Witcher 3 och Cyberpunk när det kommer.

Speldator och inte tänkt uppgradera på ett tag = rekommenderar Intels senaste generation som är en bra bit före AMD i spelprestanda.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Viking
Skrivet av Akkie:

1. Minnen. 3600 MHz CL18 vs 3200 MHz CL16. Har jag förstått rätt att CL16 är bättre än CL18? Men sedan är ju också 3600 MHz > 3200 MHz. Vad är bättre i slutändan?
Såg att dessa (https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...) hade nedsatt pris nu, är detta samma som Dundaj länkade? Står att de ska vara optimera för användning med Ryzen?

Som du säger är CL16 bättre än CL18, desto lägre ju bättre.
Men klockfrekvensen brukar ha en större inverkan, och 3600mhz-minnena är därför bättre.

Skrivet av Akkie:

2. PSU. Behövs mer än 550 W? Allt jag kommer ha i datorn är det som listats här + 2 st mekaniska hårddiskar.
om sagt inte överklocka, utan vill bara att den ska gå relativt tyst och svalt.

Det kommer inte behövas mer än 550W för det, men får du t.ex 750W för en hundring mer är det värt det istället.

Skrivet av Akkie:

3. GPU. Sapphire Pulse vs Powercolor Red Devil? Är den största skillnaden kylningen, eller är det någon annan skillnad också?

Japp, den största skillnaden är kylningen. Det skiljer också lite i klockfrekvens, men det brukar inte märkas. Red Devil är svalare och tystare än Pulse. Men båda är riktigt bra.

Skrivet av Akkie:

4. Fläktar/kylning. Om man kör Be Quite Pure Rock 2 som processorkylare, och sen ingår 2 fläktar i Fractal Design Define C, räcker det? Kommer som sagt inte överklocka, utan vill bara att den ska gå relativt tyst och svalt.

Det räcker helt klart!

Edit: Det ska tilläggas att mitt alternativ från Webhallen är mycket prisvärdare än andras, lägg till de här om du vill:
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...
CPU-kylare ingår ju med processorn, men vill du ha det svalare så lägg till det också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som du säger är CL16 bättre än CL18, desto lägre ju bättre.
Men klockfrekvensen brukar ha en större inverkan, och 3600mhz-minnena är därför bättre.

Det kommer inte behövas mer än 550W för det, men får du t.ex 750W för en hundring mer är det värt det istället.

Japp, den största skillnaden är kylningen. Det skiljer också lite i klockfrekvens, men det brukar inte märkas. Red Devil är svalare och tystare än Pulse. Men båda är riktigt bra.

Det räcker helt klart!

Edit: Det ska tilläggas att mitt alternativ från Webhallen är mycket prisvärdare än andras, lägg till de här om du vill:
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...
CPU-kylare ingår ju med processorn, men vill du ha det svalare så lägg till det också.

Då blir det nog att beställa ikväll, tack för all hjälp!

Någon som vet om man får en kod till Horizon Zero Dawn även på Webbhallen vid köp av Ryzen 5 3600? Hittade ingen info om det...