Hur får jag bort allt detta med HP!?

Permalänk
Viking

Hur får jag bort allt detta med HP!?

Ska försöka ta det här kort.
Hade för några år sedan en HP-dator, jag sparade sedan processorn och lagringen från den till en uppgradering. Har nu uppgraderat datorn två gånger sedan dess och har fortfarande kvar en SSD och en HDD.
Men nu när jag fått fiber gjorde jag en ominstallation av Windows, det blev klart och det första jag ser är:
”Välkommen till din nya HP-dator”
Och nu sitter jag här.
Vad ska jag göra? Hur får jag en ren dator utan HP?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ligger i UEFI.
Tor inte att du kan bli av med det.

Permalänk
Medlem

Utöver att informera om fabrikat så har det ingen påverkan på Windows i sig. Det är bara lite meta data som windows läser från moderkortet.

EDIT: Givet att du faktiskt gör en ominstallation från separat media och inte windows egna återställningsmjukvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Viking
Skrivet av Svensktiger:

Ligger i UEFI.
Tor inte att du kan bli av med det.

Så då är det bara att slänga SSD:n och eventuellt HDD:n?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så då är det bara att slänga SSD:n och eventuellt HDD:n?

UEFI ligger på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så då är det bara att slänga SSD:n och eventuellt HDD:n?

Nej? Du kan totalt ignorera det. Det är troligen bara Windows som kollar moderkortets tillverkare och ser att det är HP, och därmed säger det till dig.

Som sagt innan, givet att du gör en ny installation och inte windows inbygda ominstallation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så då är det bara att slänga SSD:n och eventuellt HDD:n?

UEFI.
Alltså på moderkortet.
En hel massa saker installeras i windows direkt från UEFI.
Bland annat loggor, men även spyware (Lenovo...)

Permalänk
Medlem

om det var SSD och processor du sparade och inget annat från HP datorn gör du ingen riktig "ominstallation" utan en återställning.

Gör en riktig ominstallation så ska du se att du blir av med det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Viking
Skrivet av philipborg:

Nej? Du kan totalt ignorera det. Det är troligen bara Windows som kollar moderkortets tillverkare och ser att det är HP, och därmed säger det till dig.

Som sagt innan, givet att du gör en ny installation och inte windows inbygda ominstallation.

Jag har ju inte kvar något förutom lagringen, så moderkortet är ju inte från HP.
Men jag får göra en ny installation

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Bellerefon:

om det var SSD och processor du sparade och inget annat från HP datorn gör du ingen riktig "ominstallation" utan en återställning.

Gör en riktig ominstallation så ska du se att du blir av med det.

Idag är det bara lagringen, datorn jag har finns i signaturen.
Så jag gör nu bara en riktig ominstallation.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En hel massa saker installeras i windows direkt från UEFI.
Bland annat loggor, men även spyware (Lenovo...)

Va? Jag har aldrig varit med om det vid en riktigt ominstallation från separat media. Det ända är boot screen logan som inte är en del av Windows ens. Har aldrig fått mjukvara från tillverkaren installerad på själva datorn utöver drivrutiner via Windows Update när man gör en ren installation. Det inkluderar även en Lenovo Thinkpad samt en hel del andra fabrikat.

Finner det även väldigt osannolikt med tanke på hur extremt litet minnet på moderkorten är, de brukar vara enstaka MB och på mer påkostade modeller (ergo inte OEM i praktiken) så kan det vara 16/32MB.

Sedan kan man få saker man nödvändigtvis inte vill ha via Windows Update, men det laddas inte in via moderkortet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Donnerstal
Riktig ominstallation betyder att du bör köra MediaCreationTool och återställa via USB eller CD. (Rekommenderar inte att använda någon gammal Windows 10 disk du råkar ha liggandes.)
Man kan också bara ladda ner ISO filen via MediaCreationTool och sedan skriva den till USB med exempelvis Rufus, men det bör fungera med enbart MediaCreationTool men Rufus stödjer i min erfarenhet fler USB minnen.

Sedan när du väl är i installationen så ska du tag bort alla partitioner på disken du vill installera på. Efter det så väljer du sedan den helt tomma disken ifall du inte vill ha manuell partitionering. Notera att Windows är semi-buggat och du bör antingen dra ut alla andra diskar under installation eller säkerhetställa att disken du installerar på är disk 0 (eller lägsta av alla) då den annars kommer installera vissa boot partitioner på den lägsta disken oavsett vad du gör för inställningar under installationen.

Vill du ha disken riktigt ren så ska du egentligen rensa MBR/GPT innan också, men såvitt jag vet så ska det inte påverka ifall saker hålls kvar.

EDIT: Om det inte var tydligt ovan så kommer allting rensas, så ha ingenting på disken som du vill behålla.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Viking
Skrivet av philipborg:

@Donnerstal
Riktig ominstallation betyder att du bör köra MediaCreationTool och återställa via USB eller CD. (Rekommenderar inte att använda någon gammal Windows 10 disk du råkar ha liggandes.)
Man kan också bara ladda ner ISO filen via MediaCreationTool och sedan skriva den till USB med exempelvis Rufus, men det bör fungera med enbart MediaCreationTool men Rufus stödjer i min erfarenhet fler USB minnen.

Sedan när du väl är i installationen så ska du tag bort alla partitioner på disken du vill installera på. Efter det så väljer du sedan den helt tomma disken ifall du inte vill ha manuell partitionering. Notera att Windows är semi-buggat och du bör antingen dra ut alla andra diskar under installation eller säkerhetställa att disken du installerar på är disk 0 (eller lägsta av alla) då den annars kommer installera vissa boot partitioner på den lägsta disken oavsett vad du gör för inställningar under installationen.

Vill du ha disken riktigt ren så ska du egentligen rensa MBR/GPT innan också, men såvitt jag vet så ska det inte påverka ifall saker hålls kvar.

EDIT: Om det inte var tydligt ovan så kommer allting rensas, så ha ingenting på disken som du vill behålla.

Har fixat en USB med Windows.
Och jag vill egentligen bara rensa allt, har inget att spara.
Tittar nu på lite Youtube för att exakt veta vad jag ska göra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Va? Jag har aldrig varit med om det vid en riktigt ominstallation från separat media. Det ända är boot screen logan som inte är en del av Windows ens. Har aldrig fått mjukvara från tillverkaren installerad på själva datorn utöver drivrutiner via Windows Update när man gör en ren installation. Det inkluderar även en Lenovo Thinkpad samt en hel del andra fabrikat.

Finner det även väldigt osannolikt med tanke på hur extremt litet minnet på moderkorten är, de brukar vara enstaka MB och på mer påkostade modeller (ergo inte OEM i praktiken) så kan det vara 16/32MB.

Sedan kan man få saker man nödvändigtvis inte vill ha via Windows Update, men det laddas inte in via moderkortet.

Att användaren inte visste om det var ju lite av grejen.

Permalänk
Viking

Vad har jag gjort nu?
Skulle välja SSD:n att installera Windows på, men det står:
”Den valda disken har partitionstypen GPT”
Den ända disken Windows kan installeras på är HDD:n, och det vill jag ju inte.
Hjälp!

Edit: Måste jag installera på HDDn först för att fixa detta?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Permalänk
Viking

Verkar funka nu. Tack!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att användaren inte visste om det var ju lite av grejen.

Källa? För jag trodde du antingen menade deras skumma root certifikat eller deras bloatware. Kanske har missat vad du syftar på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Källa? För jag trodde du antingen menade deras skumma root certifikat eller deras bloatware. Kanske har missat vad du syftar på.

Knappast en nyhet, var stora rubriker ett par år sen.

https://www.zdnet.com/article/lenovo-rootkit-ensured-its-soft...
https://thehackernews.com/2015/08/lenovo-rootkit-malware.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Idag är det bara lagringen, datorn jag har finns i signaturen.
Så jag gör nu bara en riktig ominstallation.

Om du inte måste installera på samma disk som du plockade ur HP datorn så kan du nog koppla ur den och installera på en annan för att slippa eventuella HP grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ska försöka ta det här kort.
Hade för några år sedan en HP-dator, jag sparade sedan processorn och lagringen från den till en uppgradering. Har nu uppgraderat datorn två gånger sedan dess och har fortfarande kvar en SSD och en HDD.
Men nu när jag fått fiber gjorde jag en ominstallation av Windows, det blev klart och det första jag ser är:
”Välkommen till din nya HP-dator”
Och nu sitter jag här.
Vad ska jag göra? Hur får jag en ren dator utan HP?

Jag missade helt att du verkar ha fått ordning på problemet.
Men jag väljer att tillföra informationen nedan ändå.

Jag vet inte om dolda installationspartitioner syns när man använder "Windows Installations"-media då de kan döljs i diskpart med speciella parametrar. (Jag har ingen ledig USB-sticka för att kontrollera.)

Du kan kontrollera i Diskhanteraren om du verkar ha hela diskens utrymme, eller om det verkar saknas några GB.
Normalt sätt så syns inte "15,01GB Healty (Recovery Parition)" på min dator, men jag har petat fram den med kommandon i Diskpart.

Jag bestämde mig vid ett tillfälle att denna skulle väck, men det resulterade i haveri, och jag är inte sugen på att installera om, så jag återställde bara med en "disk-avbild" jag skapat innan utifall att...

I mitt fall, så visar diskhanteraren "Disk 1, 119,12GB", sedan en partition på 100MB och en på 104,01GB, man kan alltså se att det saknas ~15GB. (Om jag inte gjort den dolda partitionen synlig.)
Om fallet är likadant för dig, och du vill komma åt det utrymmet så finns det två vägar att gå. Antingen gör man som i videon nedan, eller så går man in i diskpart och manuellt plockar bort partitionen. Det är dock svårt att i förväg avgöra, om man använder diskpart, om det är enkelt att expandera en befintlig partition till det nu frigjorda utrymmet eller inte. Allt beror på vart på disken det frigjorda utrymmet hamnar. Diverse partitionshanteringsprogram klarar ofta att flytta runt partitioner utan större problem.

Text förtydligad.
Permalänk
Medlem

Wow, det där är ju extremt fult. Trodde du syftade på allt snack om Superfish. Yeah, jag hade verkligen fel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

I mitt fall, så visar diskhanteraren "Disk 1, 119,12GB", sedan en partition på 100MB och en på 104,01GB, man kan alltså se att det saknas ~15GB. (Om jag inte gjort den dolda partitionen synlig.)

Om fallet är likadant för dig, och du vill komma åt det utrymmet så finns det två vägar att gå.

Varför inte bara markera dom direkt i installationsprogrammet för Windows 10 och bara välja dom partitioner som finns där och ta bort dom en efter en med hjälp av Delete? Det är ju smidigare än att behöva klicka sig fram till Diskpart, och sedan tillbaks igen.

Så har jag gjort i alla år, dvs valt Drive 0 Partition 1: Recovery och sedan klickat på delete direkt i installationsprogrammet. Repetera för Drive 0 Partition 2 och för Drive 0 Partition 3 övriga partitioner som Drive 0 eventuellt har. Sedan är det ju bara att gå vidare direkt med installationen då alla partitioner är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Varför inte bara markera dom direkt i installationsprogrammet för Windows 10 och bara välja dom partitioner som finns där och ta bort dom en efter en med hjälp av Delete? Det är ju smidigare än att behöva klicka sig fram till Diskpart, och sedan tillbaks igen.

Så har jag gjort i alla år, dvs valt Drive 0 Partition 1: Recovery och sedan klickat på delete direkt i installationsprogrammet. Repetera för Drive 0 Partition 2 och för Drive 0 Partition 3 övriga partitioner som Drive 0 eventuellt har. Sedan är det ju bara att gå vidare direkt med installationen då alla partitioner är borta.

http://privat.bahnhof.se/wb792290/delete.png

För det första så kör jag inte Windows 10, jag har försökt några gånger, men jag tillhör den skara personer som bokstavligt talat spyr över det när det ska konfigureras.
45 Minuter tror jag rekordet är.

För det andra, när jag insåg hur stor återställningspartitionen i mitt fall var, så "var det för sent" att börja om. Jag har helt enkelt ingen lust att installera om den skara program jag har installerade och konfigurera allt igen. Jag har provat att ta bort partitionen med mer avancerade metoder, men insåg tillslut att det var helt enkelt för mycket jobb med det. (Det är en av orsakerna till att partitionen är synlig.)

För det tredje. Jag har själv råkat ut för situation där det inte går att ta bort partitioner under installationsprocessen (Windows 10 installation). Jag kommer inte ihåg vad felmeddelandet i installationsprocessen sa, men jag tänkte dualboota Win10 med en Win8.1 i GPT-läge och en Linuxinstallation i MBR-läge. Ja, det går att ha hybrid-system.
Vid något tillfälle i framtiden när jag orkar, så kommer jag migrera över linuxbiten till GPT också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

För det första så kör jag inte Windows 10, jag har försökt några gånger, men jag tillhör den skara personer som bokstavligt talat spyr över det när det ska konfigureras.
45 Minuter tror jag rekordet är.

O.k, jag förstår.