Permalänk
Medlem

Första projekt med vattenkylning

Hejsan gott folk,

En ny medlem här som precis har uppgraderat datorn. Tanken var att bara köpa en ny skärm men... blev ett grafikkort också, sedan en ny cpu eftersom det var den som gick i taket när jag körde cod och gpun var relativt oanvänd... och då behövdes det ett nytt moderkort och minnen... och lika bra att köpa nytt snyggt chassi till alla nya fina komponenter.

Nu går jag i tankarna att vattenkyla, dels för att få ner ljudnivå och temperatur men även att att ha ett hobbyprojekt under semestern att pilla på.

Eftersom jag aldrig har gjort något liknande innan så tänkte jag att det är en god idé att bli medlem här för att kunna få lite tips på vägen men även dela med mig till nästkommande gröngöling.

Jag kommer att börja med att kyla enbart CPU:n och senare även GPU:n.
CPU:n är en Ryzen 9 3900
GPU är GeForce RTX 2080 Ti GAMING OC
Chassit är ett Lian Li O11

Komponenterna för kylning kommer att vara följande:
Lian Li distro plate pump och reservoar
Monteras i bak på chassit, det finns en bild och film längst ner som visar hur den kommer att sitta.
https://www.webhallen.com/se/product/306881-Lian-Li-G1-Distro...

Corsair Hydro X XC7 vattenblock
https://www.webhallen.com/se/product/311201-Corsair-Hydro-X-X...

EK CoolStream PE Classic 360 radiator
Monteras i toppen av chassit.
https://www.webhallen.com/se/product/313098-EK-CoolStream-PE-...

Sedan kommer jag att köpa mjuk slang och kopplingar till den.
Corsair Hydro Slang 13/10
https://www.webhallen.com/se/product/311200-Corsair-Hydro-X-T...

Corsair Hydro X STC 1/4" beslag
2 st till radiatorn
2 st till reservoar för radiatorn
2 st till CPU
2 st till reservoar för CPU
2 st för att förbikoppla uttag i reservoar för GPU
2 st för att förbikoppla uttag för 2:a radiator i reservoaren
https://www.webhallen.com/se/product/311281-Corsair-Hydro-X-S...

Köper småsaker som kulventil och lite vinklar om det skulle vara något som är svårt att montera. Går ju alltid att lämna tillbaka om det inte används. Ska även se om det finns anslutningar på moderkortet för pump mm.

Frågor
Räcker en radiator med 360 bredd, tjocklek på 45 mm och en FPI på 13 till både CPU och GPU om man inte har någon direkt fetish för överklockning utan troooooligtvis kommer att köra komponenterna på sina respektive avsedda frekvenser?

Är det någon som vet med sig att kombinationen av komponenterna ovan rikserar att korridera?
Lian Li G1 Distro Plate har som material Aluminum Oxide, är det någon här som vet vilka delar som är gjorda i aluminium? Finns det risk för korrision? Om jag inte hittar ett säkert svar så kommer jag troligtvis byta ut pluggarna/stoppers till ett par som är gjorda i något plast material för att vara på säkra sidan. Tex. https://www.webhallen.com/se/product/313094-EK-PLUG-G14-Aceta...

Fick med mig en flaska med vätska från webhallen som ska motverka korrision, någon som vet om den är bra? Finns det andra rekommendationer? https://www.webhallen.com/se/product/313643-EK-CryoFuel-Clear...

I nuläget ser det ut som bilden nedan, har skruvat in reservoaren. Ska byta fläktarna så att det bara sitter 120 i toppen, får se vad jag sätter där nere.

Loopen kommer att dras likadant som på denna filmen https://youtu.be/CTAN5imX-CY?t=219

Kritik och kloka ord är väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut, själv har jag nån D5 pump, ville ha en bra och tyst pump. Ingen aning vad det är för pump i den du köpt. Men dela gärna med dig om den fungerar bra, är tyst osv.

Jag har använt en 360 radiator för en i7-3770 och 2st amd grafikkort 270x typ.. var inga problem.
Jag brukar se till att CPUn får vatten först, då om det skulle bli varmt så gissar jag att CPU throttlar före GPU. (Fick aldrig så varmt dock med 3 fläktar på låga varv)

Se till att köra pumpen med vatten INNAN du slår igång datorn så du upptäcker eventuella läckage.
Vissa sidor rekommenderar ett antal timmar, men jag brukar nöja mig med 10-20 min.
Har dock hittat läckage vid flera tillfällen (vid första installation) så helt klart värt jobbet.
Är datorn avstängd så är vatten inte särskilt farligt för datorn, iaf bättre än när den är på.

Använd flaskan med medel mot korrision, de brukar även förhindra alg tillväxt.
Jag har kört med koppar block CPU + GPU och aluminium radiatorn förut.
Det är inget jag rekommenderar, men de gick bra i ca 4-5 år. Hade säkert fungerat längre, men gjorde rent då. Mycket skräp i loopen som blir en potentiell fara i längden.
Men han köpa ny datorn innan de hände något för mig...

Permalänk
Medlem

@Sions: Pumpen i den reservoaren heter DDC 3.1 vet inte om det säger något.

Positivt att höra att ett 360 räcker till CPU och GPU, det hade blivit lite trångt att få in mer även om det skulle vara möjligt.
Slingan är inbyggd i min reservoar och vet inte hur mycket jag kan styra över vad som får vatten först, skulle gissa på att det blir GPUn.

Tack för påminnelse att testköra slingan först, har tänkt att göra det, beställde kabel för att kunna köra pumpen även om moderkortet inte är inkopplat.

Ska uppdatera med ljudnivå mm. när jag har skruvat ihop alla prylar och testkört, väntar fortfarande på leveranser så blir nog först mot slutet av kommande veckan.

Det verkar ju helt klart inte vara att rekommendera att blanda aluminium med några andra metaller. Tänker att det måste vara någon irrelevant del som är gjord av aluminium på den reservoaren. Men byter alla pluggar iaf för att vara på säkra sidan, då är det bara pumpen och plasthuset kvar.

Permalänk
Medlem

Blev lite osäker nu när jag läser om den pumpen, kanske ska byta till en platta som har en D5 istället, blir tyvärr en tusenlapp till men trist om det skulle visa sig att den låter för mycket.. Får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Googla lite på pumpen först, om du inte behöver knäptyst så duger den troligen.
Beror på vilka krav man har, sen dämpar chassit en del med (eller ger resonans och låter mer)

Permalänk

Märkligt att inte webhallen specificerar pump-modell men för ett vaket öga ser man direkt genom glaset att de är en Laing DDC, och vidare enligt corsairs produkt-modell en Laing DDC 3.1 10w. Duger långt, väldigt vanlig pump som levererar bra och är känd för låg ljudnivå.

En 360 räcker gott och väl. En alphacool PE 360 ska vara anpassad för låg som hög fläkt-rpm.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack för svar, söker en del på nätet och verkar som om D5 upplevs som något tystare, tror dock att DDC 3.1 räcker för mig som coolerfreak säger, inte minst då jag har en enkel vattenslinga.

Permalänk
Avstängd

D5 och DDC är seriösa grejer, DDC är mer kraftfull/D5 mer tyst, DDC kyler bort sin egen värme via kylflänsar (optional), D5 avleder sin värme via vattnet i loopen. DDC är mindre vilket passar bra i många applikationer ex distro plates.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in allt samman, valde att behålla distroplattan och pumpen och jag upplever pumpen som väldigt tyst.
När den går på fullt varv, chassit är öppet och jag sätter upp örat precis emot den så hör man hur den surrar. Inte så mycket ett roterande ljud som ett hummande.

Jag bytte radiatorn mot en Corsair Hydro X XR 5 eftersom det tog för lång tid för webhallen att få in den radiatorn som jag hade beställt.

Med undantag för att jag hade råkat beställa fel dimension på slangen så gick allting väldigt smidit. Lite vinklande och roterande för att få ut bubblor men tror att de flesta är ute nu.

En sak att komma ihåg när man monterar Corsairs Hydro X XC7 vattenblock är att ena anslutningen är inlopp och att andra är utlopp. Detta står med i instruktionsboken först efter att man har följt instruktionsanvisningarna som säger att rotationen inte spelar någon roll. Och det gör den ju inte för blockets kylförmågas skull men det kan ju vara smidigare att dra slangar om de sitter i en viss ordning. Jag har tex inlopp längst ner och tvärt om hade blivit väldigt konstigt.

Bifogar bilder, slangen var tänkt att vara genomskinlig men fick ta den enda som fanns eftersom jag failade min ursprungliga beställning.

Enda kruxet med denna setupen är att det är svårt att montera en utloppskran på Lian Lis G1 distroplatta.

Sen så är loopen för att koppla förbi kylning för grafikkortet något stor då slangen "kollapsar" om man böjjer den med tightare vinkel. En slang med tjockare ytterhöje hade nog varit att föredra.

Det som låter mest just nu är fläktarna från grafikkortet men dessa ska på sikt bytas mot ett vattenblock.
Jag upplever min Nocturna-fläktar i botten av chassit som tystare än Corsairs ML som sitter i toppen. Kanske kommer att byta de i toppen mot Nocturna också. Lysdioderna på fläktarna är också ganska störande då de syns genom mellanrummet som finns mellan fläkt och radiator. De lyser därför väldigt starkt rakt i ögonen och det lilla mellanrummet måste tätas om jag väljer att behålla dom.
Synd på film som kommer bifogad.

Rgb är inte inkopplat på CPU-blocket nu då kabel var för kort och jag får beställa en förlängning.

Jag valde även att byta internminnen till G.Skill då mina HyperX Fury inte ville komma ihåg sin färg efter att datorn varit avstängd. Verkar dessvärre som att jag har samma problem med dessa och att det kan bero på moderkortet eller att jag gör något fel med mjukvaran.

Frågor:
Hur gör ni med småbubblor, knackar ni tills de släpper och försvinner? Låter dom vara? Försvinner dom at sig självt?
Jag använder EK-CryoFuels vatten, kan man tillsätta något för att minska på ytspänningen för att på så vis bli av med småbubblor?
Hur ofta byter ni vatten. Jag tänkte köra några veckor och sedan montera ett block på GPUn, kanske ska ersätta med nytt vatten då?

Permalänk
Medlem

En till kommentar är att kylpasta till Corsairs Hydro X XC7 satt som lim. Jag var tvungen att ta loss den för att rotera på den och det var våldsamt svårt. Jag har helt övertygad om att cpu och moderkort skulle gå sönder men det släppte till sist. Detta trots att den bara suttit i några minuter och inte varit startad.
Har inte stött på det problemet förut men samtidigt så tror jag inte att jag plockat bort en helt kall kylare tidigare, kanske gått lättare om den varit lite varm...

Permalänk
Medlem

Här är temperaturen när jag kör cod warzone. Till vänster kör jag fläktarna på max och till höger på "min".
Kör inte med något balanserat power mode utan har det inställt på windows max.
Rumstemperaturen är 22°

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda avmineraliserat eller destillerat vatten, kunde ta från mitt gamla jobb. Nu köper jag batterivatten på Biltema om jag behöver mer.
Vet dock inte om det är bättre eller sämre än annat.
För mig kommer bubblorna om det är luft i pumpen, jag försöker köra den med alla möjliga vinklar/upp o ner tills bubblorna är borta, ibland går det bättre om man stänger av pumpen ett tag.
Viktigt att det finns tillräckligt med vatten i loopen så ingen luft kommer in i pumpen.
Sedan kan jag luta hela datorn och hoppas de mesta luften åker ur.

Jag skulle återanvända vattnet om du har en ren behållare att tömma vattnet i.
Ofta är jag gör lat för att byta en gång om året som ofta är rekommendationen.
Så byter om jag gör någon ändring i systemet, kanske 3-4 år.

Permalänk

Tänk nu för gud skull bara på kommande inköp. Såg att du går lite i Corsair-tema och nu kommer de riktigt sorgliga. Tänk inte ens tanken på att köpa nån form av Corsair hydro x GPU-vattenblock för grafikkortet, varför kan man ju då undra? De läcker från anslutningarna out of the box!

De uppdagades för 3-4veckor sen att designen är helt fel. Corsair har använt sig av 2st M3 eller M4 bultar som håller den sido-anslutande del mot själva huvuddelen och här uppstår läckaget. De uppstår när användaren avsiktligt flexar den sidoanslutande delen eller om användaren skulle råka komma åt den här delen av misstag när systemet är igång och pumpen är i full spinn sprutar de rejält, DOCK endast vid beröring inte annars.

Tar vi då den omtyckta tillverkaren EK-waterblocks som bra exempel så kör dom och säkert flertalet andra med 3st bultar. På deras block finns inte en möjlighet till flex och detta just pga att styrkan av 3 bultar förhindrar flex.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Tack för tipset, har precis sett jayztwocents video om det och undvek dom dels av den anledningen. Blev ett Phanteks istället som förhoppningsvis håller.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in allt utom RGB för gpu och cpu då deras kontakter inte passar direkt på moderkortet utan verkar behöva adapter eller något liknande.

Chassit är jag väldigt nöjd med, det är överlägset det snyggaste som jag har haft samtidigt som det är det mest praktiska.
Det enda som är lite negativt är att det finns något begränsat med möjligheter för luft att flöda in och ut.
Vanligtvis så har man väldigt bra möjligheter att sugan in luft i fronten. Där finns ofta en yta som sitter på lite avstånd från fläktarna och som är störren än ytan på fläktarna vilket gör att motståndet blir väldigt.
På detta chassi så sitter alla fläktar direkt mot plåten och öppningarna är ganska snåla. Det är mindre än 50% öpnning och mer än 50% plåt. Kanske 40/60. Utöver detta så kommer dammfiltret som täcker öppningarna ytterligare.
Såhär i efterhand så hade jag kanske valt ett annat chassi om jag tänkt på denna aspekten när jag köpte den men det är tveksamt då det trots allt fungerar väldigt bra.

Eftersom fläktarna fick arbeta lite mer än vad jag först trott att de skulle göra så bytte jag ut samtliga mot Noctua NF-A12 som ska vara bland de bäst presterande, i synnerlighet i förhållande till ljudnivå. Färger på RGB får helt enkelt anpassa sig till den beiga färgen

Grafikkortet var lite pilligt att få på ett vattenblock på. Det var svårt att veta om grafikkortet hade en referensdesign eller inte. Kortet står sällan med över listan kort som vattenblock är kompatibla med men samtidigt så sägs det att dom har en referensdesign med undantag för en ev. extra fläktanslutning som finns på de tidigare utgåvorna.

Jag tog en chansning och beställde till sist ett Phanteks Glacier G2080 Founders Edition RGB tillsammans med sin backplate.
När jag skruvade isär mitt grafikkort så såg jag det fanns en extra fläktkontakt som blockerade blocket.
Jag gjorde så att jag ganska enkelt klippte bort den kontakten, jag kommer troligtvis aldrig att montera luftkylning på det igen.
Det saknades lite thermal pads till det nya blocket och i instruktionerna så stog det att man skulle lägga på färre än vad som sitter där orginal. Jag tog loss de som fanns orginal i de fall som det saknades och satte på lika många som satt där från början.
Jag kom aldrig att använda backplaten då original passa bra även med blocket och det känns därmed lite som bortkastade pengar att använda det.

När alla fläktar och pumpen går på 50% så ligger temperaturen på cpu/gpu på 60° resp 50° medans jag kör COD Warzone med allt uppdraget på max men låst till 100 fps.
Det är inte riktigt så tyst som jag hade hoppats på men det är ganska begränsat med luftflöde i burken som sagt och det är en slimmad radiator som jag har valt.

Summan är att allt passar väldigt bra och fungerar väldigt väl. Sen finns det ju alltid utrymme för förbättringar.
Jag kan tex. komma att montera ytterligare 3 st 120 fläktar och 1 st 140 på högersidan för att bygga upp mera övertryck.
Jag får då också flytta ut distroplattan med några distanser.
Det kan även hända att jag kopplar in en till liknande radiator i botten och blåser ut luft genom den.
Och eventuellt att jag monterar gpu vertikalt för att det är snyggt och för att det då blockerar luftflödet något mindre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Sions: Tack!
Ang vatten så vill jag helst inte köra med destillerat eftersom det kan dra ur mineraler ur metallerna i loopen. Det är bara en hundring för en flaska som har skydd mot korrision och tillväxt och känns som rätt försumbar kostnad.
Agn bubblor så tror jag att jag fått ur det mesta efter en del akrobatik Sitter pyttesmå bubblor på sidan av tanken och i blocken, men de verkar försvinna långsamt så några dagar så är de nog borta.

Sen märker jag nu att pumpen låter lite, men det är bara på vissa varvtal, skulle gissa på att det är vibrationer eftersom den kan låta mindre på ett högre varvtal än på ett lägre.

Permalänk
Avstängd

Snyggt med distro plate. Den fungerar som reservoar också?

Permalänk
Medlem

@sweborn: Exakt, den är reservoar och pump. Den har ju även flera interna fack för vattnet vilket gör att jag inte behöver skapa loopen själv genom att dra slang mellan de olika komponenterna. Istället går allt fram och tillbaka från plattan.