Permalänk
Medlem

För stark processor?

Tjena.

Jag har beställt ett intel core i5 10600k processor tillsammans med ett RTX 2060 Super. Kommer dessa funka bra tillsammans eller är processorn för stark för grafikkortet? Tack!

Permalänk
Medlem

Hur skulle en processor kunna vara "för stark"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tjena.

Jag har beställt ett intel core i5 10600k processor tillsammans med ett RTX 2060 Super. Kommer dessa funka bra tillsammans eller är processorn för stark för grafikkortet? Tack!

Du kan mixa och matcha lite som du vill, frågan är snarare vart du får flaskhalsen.
Vart du får flaskhalsen beror till stor del på vad du ska använda datorn till.

Permalänk
Inaktiv

@ax320: Det kommer fungera utmärkt Vilken upplösning spelar du i?

Skrivet av Erik_T:

Hur skulle en processor kunna vara "för stark"?

Inte så svårt att förstå att han menar om det blir flaskhals nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte så svårt att förstå att han menar om det blir flaskhals nånstans.

Det finns alltid en flaskhals någonstans. Det är inte ett problem.
För kraftfull processor är aldrig ett problem.

Vad som kan vara vettigt att fråga är "Är det här en onödigt dyr processor för mina ändamål?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tjena.

Jag har beställt ett intel core i5 10600k processor tillsammans med ett RTX 2060 Super. Kommer dessa funka bra tillsammans eller är processorn för stark för grafikkortet? Tack!

Det kommer funka utmärkt och 10600k presterar som en 8700k om jag inte har helt fel.
Beroende på vad man förväntar sig av sin dator och har för krav så kan man trycka dit ett RTX Titan med en gammal i7a och det kommer funka men det är ju bara om man inte har höga krav förstås då det kommer bli bottleneck men allt går

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Det finns alltid en flaskhals någonstans. Det är inte ett problem.
För kraftfull processor är aldrig ett problem.

Vad som kan vara vettigt att fråga är "Är det här en onödigt dyr processor för mina ändamål?"

Du tycker inte det är bättre att vara hjälpsam än att hålla på att ifrågasätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du tycker inte det är bättre att vara hjälpsam än att hålla på att ifrågasätta?

Att belysa ett felaktigt resonemang så att personen ifråga kan dra lärdom är alltså inte hjälpsamt?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Man kan alltid kolla på https://pc-builds.com/ och använda deras bottleneck calculator, vet inte hur bra den stämmer dock men en fingervisning får man.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker i fortsättningen köpa bästa möjliga CPU för spel när jag uppgraderar. Blev väldigt positivt överraskad när jag gick fråg 9400f till 9900k. Betydligt högre FPS och Mycket bättre low 1%. Detta var dessutom med ett ganska klent grafikkort (5500xt 4gb) dock spelar jag alltid på låga inställningar

Edit.
Din cpu är altså inte för bra, det blir den aldrig. Att ha ett klenare grafikkort är att föredra för att undvika så kallat stutter som ofta uppstår när man sparar på CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att belysa ett felaktigt resonemang så att personen ifråga kan dra lärdom är alltså inte hjälpsamt?

Eller så var resonemanget helt korrekt men med en annorlunda formulering?
Som ändå innebär att man med lätthet förstår/kan anta innebörden och enkelt formulera ett hjälpsamt svar, t ex:
"Om du menar att den skulle "bottlenecka" kan du vara lugn och köra på :)"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Du tycker inte det är bättre att vara hjälpsam än att hålla på att ifrågasätta?

Han var ju hjälpsam och svarade TS?

Permalänk
Medlem

Kommer att fungera bra ihop. Som ovan så tycker även jag att frågan är felställd. En processor kan inte vara för stark i en speldator däremot kan den vara onödigt dyr. Det normala är ju att man vill att grafikkortet ska vara flsakhalsen alltså att det utnyttjas till fullo. Sen är det bara bra om processorn är mer än tillräcklig eftersom man då i bästa fall kan uppgradera grafikkortet i framtiden utan att behöva byta processor samtidigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Man kan alltid kolla på https://pc-builds.com/ och använda deras bottleneck calculator, vet inte hur bra den stämmer dock men en fingervisning får man.

Inte uppdaterad är 10:onde generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kommer att fungera bra ihop. Som ovan så tycker även jag att frågan är felställd. En processor kan inte vara för stark i en speldator däremot kan den vara onödigt dyr. Det normala är ju att man vill att grafikkortet ska vara flsakhalsen alltså att det utnyttjas till fullo. Sen är det bara bra om processorn är mer än tillräcklig eftersom man då i bästa fall kan uppgradera grafikkortet i framtiden utan att behöva byta processor samtidigt.

Okej. Nej jag blev bara lite orolig att det kommer bli strul med grafiker och sådant i spel för att den ena är starkare än den andra. Inte speciellt insatt i datorer och det känns som om en flaskhals inte är något man strävar efter men om ni säger att allt kommer gå fint och funka bra tillsammans så litar jag på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du kan mixa och matcha lite som du vill, frågan är snarare vart du får flaskhalsen.
Vart du får flaskhalsen beror till stor del på vad du ska använda datorn till.

Vad menar du med ”vart du får flaskhalsen” kan du vara lite mer specifik. Inte speciellt insatt i datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@ax320: Det kommer fungera utmärkt Vilken upplösning spelar du i?

Inte så svårt att förstå att han menar om det blir flaskhals nånstans.

Jag kommer köra 1920/1080 främst med möjligtvis 1440 p också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det kommer funka utmärkt och 10600k presterar som en 8700k om jag inte har helt fel.
Beroende på vad man förväntar sig av sin dator och har för krav så kan man trycka dit ett RTX Titan med en gammal i7a och det kommer funka men det är ju bara om man inte har höga krav förstås då det kommer bli bottleneck men allt går

Om detta är fallet så blir det bara en 0.03 procentig bottleneck enligt PC Builds. (Om en 10600k~8700k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Vad menar du med ”vart du får flaskhalsen” kan du vara lite mer specifik. Inte speciellt insatt i datorer

Det kommer alltid finnas en flaskhals någonstans, d.v.s. det kommer alltid vara någon del av datorn som begränsar prestandan (annars skulle man ju få obegränsad prestanda, vilket förstås inte är möjligt). Exakt vilken del som flaskhalsar beror på vad man gör med datorn. Även om man bara kollar på spel så kan det hända att processorn kommer flaskhalsa i vissa spel medan grafikkortet flaskhalsar i andra.

Det är alltså omöjligt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom svaret förändras beroende på t.ex. vilket spel du spelar, och även saker som vad du har igång i bakgrunden när du spelar kan påverka. Men generellt kan man säga att en 10600K kommer fungera bra tillsammans med ett RTX 2060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kommer alltid finnas en flaskhals någonstans, d.v.s. det kommer alltid vara någon del av datorn som begränsar prestandan (annars skulle man ju få obegränsad prestanda, vilket förstås inte är möjligt). Exakt vilken del som flaskhalsar beror på vad man gör med datorn. Även om man bara kollar på spel så kan det hända att processorn kommer flaskhalsa i vissa spel medan grafikkortet flaskhalsar i andra.

Det är alltså omöjligt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom svaret förändras beroende på t.ex. vilket spel du spelar, och även saker som vad du har igång i bakgrunden när du spelar kan påverka. Men generellt kan man säga att en 10600K kommer fungera bra tillsammans med ett RTX 2060.

Tänkte från början köra på ett i5 10400F. Gjorde jag ett bättre eller sämre val att ta en 10600k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tänkte från början köra på ett i5 10400F. Gjorde jag ett bättre eller sämre val att ta en 10600k?

Du gjorde ett annat val, "bättre" eller "sämre" är rent subjektiva åsikter.
10600K är en dyrare och överlag snabbare processor än 10400F. Kan du motivera det dyrare valet för dig själv har du gjort ett bra val, annars inte lika bra

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du gjorde ett annat val, "bättre" eller "sämre" är rent subjektiva åsikter.
10600K är en dyrare och överlag snabbare processor än 10400F. Kan du motivera det dyrare valet för dig själv har du gjort ett bra val, annars inte lika bra

Tänkte mest prestanda i förhållande till mitt grafikkort, inte prismässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tänkte från början köra på ett i5 10400F. Gjorde jag ett bättre eller sämre val att ta en 10600k?

Har du en budget? Skall du bara spela?

Med en 10400F eller, för den delen en 3600, hade du haft råd med ett 2070 Super istället för ett 2060 Super.

Vad som skulle varit bäst är helt beroende på vad du är ute efter, och hur du tänkte uppgradera systemet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tänkte mest prestanda i förhållande till mitt grafikkort, inte prismässigt

I så fall är 10600k ett bättre val.

Har du redan köpt 2060? Inte särskilt mycket prestande/krona om man frågar mig när man kan få ett 5700xt för snarlik peng för mycket bättre prestanda

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Tänkte mest prestanda i förhållande till mitt grafikkort, inte prismässigt

Som man frågar får man svar
Du har inte skrivit någonting om vilken upplösning du spelar i, vilka spel du spelar etc. så vi får gissa lite, men generellt kommer du inte märka någon skillnad mellan en 10400F och en 10600K i spel, då det är grafikkortet eller skärmen som begränsar och både processorerna är mer än tillräckliga för att hantera grafikkortet. Dock kommer din 10600K vara snabbare på vissa andra grejer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

👍🏻

Permalänk
Medlem

Som @filbunke har nämnt, så är detta frågan du bör ställa dig. Om du nu kanske ska gå upp i 1440p så är en i överlag svagare processor men starkare grafikkort en bättre kombination. Som hen redan föreslog, en Ryzen 3600 med ett 2070 Super exempelvis, alt. ett 5700XT om du vill hålla ned priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Man kan alltid kolla på https://pc-builds.com/ och använda deras bottleneck calculator, vet inte hur bra den stämmer dock men en fingervisning får man.

Frågan är hur bra den stämmer. den tycker att en 8700 med ett 1080 är 4% flask och med en AMD 3600 är det över 31% och med den bättre 3600X så blir det 39% så dom tycker alltså att ett GTX1080 är på tok för klent för en 3600/3600X men perfekt för en 8700 som inte är direkt mycket sämre, sen är detta lite kul från deras sida oxå:
AMD Ryzen 5 3600 will need at least 32GB of RAM to work well.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax320:

Om detta är fallet så blir det bara en 0.03 procentig bottleneck enligt PC Builds. (Om en 10600k~8700k)

Tror inte jag skulle kolla på den sidan då den säger att en i7 920 har Average bottleneck percentage: 79.74% på ett 1080ti och 3770K Average bottleneck percentage: 8.3% med GTX 1080Ti medans när jag spelar med mina burkar så skiljer det nästan ingenting i fps på dom flesta spelen så jag tror knappast på det där.

Sen om det blir en bottleneck för 10600k/8700k så borde ju folk inte spelat med ett 2080ti vilket dom gör och det funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

När man grejat med datorer i över 30 (hela livet) år så går väl tanken mer såhär:

En processor kan aldrig bli för stark, eller snabb. Däremot för dyr.
Men den kommer alltid att bli för långsam, eller svag, frågan är när.

Jag har haft många datorer med för långsam CPU, men väldigt få med för snabb

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.