Dator + tillbehör för flygsimulatorer i VR

Permalänk
Medlem

Dator + tillbehör för flygsimulatorer i VR

Hej!

Tänkte be om lite köpråd för en stationär dator inklusive skrivbord, skärm, headset/ljudsystem som klarar av flygsimulatorer på högsta inställningarna i VR. Kommer säkert spela andra spel också, men mitt krav är att kunna spela DCS World och det kommande Microsoft Flight Simulator på högsta inställningarna och med bibehållen prestanda.

Äger för närvarande endast en laptop och en mus och måste alltså köpa in allt annat också. Är lite nyfiken på hur ett sådant bygge skulle kunna se ut och vad man får ge för det. Räknar med att det säkert kommer gå på 20k men om det går att pressa priset är jag såklart nöjd. VR-headset behöver inte ingå i paketet just nu utan kan vänta ett tag till.

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Viking

Jag skulle börja så här, och sedan uppgradera grafikkortet till hösten då nya lanseras:

5700 xt är överlägset det mest prisvärda idag.
Sedan valde jag 32gb RAM eftersom det rekommenderas för Microsofts kommande simulator.
Valde också ett mATX chassi om sånt uppskattas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Nvidia när det kommer till VR, samt inväntat Ampere som släpps i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle börja så här, och sedan uppgradera grafikkortet till hösten då nya lanseras:
https://komponentkoll.se/bild/rzSUy.png

5700 xt är överlägset det mest prisvärda idag.
Sedan valde jag 32gb RAM eftersom det rekommenderas för Microsofts kommande simulator.
Valde också ett mATX chassi om sånt uppskattas.

Flygsimulatorer älskar Intel, Intel och Nvidia.

...så sorry, AMD..., möjligen till Microsoft Flight Simulator 2020 (återstår att se vad Microsoft lyckats med), men för alla befintliga är Intel kung, då man vill ha snabbast möjliga singeltråd.

...och likaså Nvidia gpu:er över AMDs, för att inte prata om alla problem som folk har med P3D och AMD gpu:er...

Så skulle säga 10900K/10700K som CPU och sen snabbaste Nvidia GPU som ryms inom budgeten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

Flygsimulatorer älskar Intel, Intel och Nvidia.

...så sorry, AMD..., möjligen till Microsoft Flight Simulator 2020 (återstår att se vad Microsoft lyckats med), men för alla befintliga är Intel kung, då man vill ha snabbast möjliga singeltråd.

...och likaså Nvidia gpu:er över AMDs, för att inte prata om alla problem som folk har med P3D och AMD gpu:er...

Så skulle säga 10900K/10700K som CPU och sen snabbaste Nvidia GPU som ryms inom budgeten.

Kan dock inte hitta någonting som styrker det du säger. Du får gärna länka något test eller annat.
Självklart är en överklockad Intel-processor bättre i spel, det är inget nytt. Men jämför du en 10600k med en 3700x så skulle majoriteten välja en 3700x. Sedan kan en Zen 3-processor troligen ge mycket bättre prestanda i spel ifall man vill uppgradera.
Sedan måste du räkna med att man inte behöver jättemycket FPS i VR (beroende på headset). De flesta har ju en uppdateringsfrekvens på ca 90hz, och jag tvivlar på att Zen 2-kärnor har problem med det.

Och säg inte att problemen med 5700 xt var för några månader sedan, för då hade ju 50% av alla problem. Är problemen du nämner något som fortfarande är aktuellt?
För vad jag kan se ska en 5700 xt inte ha problem i VR. Men självklart är ett 2080 super bättre också, men då kostar det mer än dubbelt så mycket.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

För DCS och MSFS 2020 hade jag personligen väntat lite, Ampere är på gång, MSFS är inte här än och Vulkan kommer också till DCS.

Som det är nu hade jag kört med Intel+Nvidia, kanske Vulkan kommer ändra det till AMDs fördel men jag tror inte det.

https://www.youtube.com/watch?v=XBCrDktiecI

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19edU71_8-AkmRp09gZoRy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan dock inte hitta någonting som styrker det du säger. Du får gärna länka något test eller annat.

Surfa in på valfritt forum om flygsimulatorer, är det något folk som kör flygsimulatorer älskar så är det att spendera mycket pengar på att klämma ut några fps/ögongodis till. Och det testas rätt friskt för att hitta optimala kombon av hårdvara.

Även DCS älskar sin singlecore prestanda fortfarande, t.ex. här hittade jag vid snabb googling:
https://www.gamersbynight.com/dcs-vr-cpu/

På GPU-fronten är det likadant när det gäller Nvidia vs AMD

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

Surfa in på valfritt forum om flygsimulatorer, är det något folk som kör flygsimulatorer älskar så är det att spendera mycket pengar på att klämma ut några fps/ögongodis till. Och det testas rätt friskt för att hitta optimala kombon av hårdvara.

Även DCS älskar sin singlecore prestanda fortfarande, t.ex. här hittade jag vid snabb googling:
https://www.gamersbynight.com/dcs-vr-cpu/

Det är väl klart att Intel presterar bättre i spel/simulatorer, det är som sagt inget nytt. Men frågan är däremot om det är värt för att spela VR eller spel överlag?
Om vi säger att TS har ett headset med 90hz skärm. AMD-systemet får 110 fps och Intel får 115, då kommer han ändå inte märka skillnad eftersom det är låst till 90. Så i det fallet hade det varit riktigt dumt att lägga extra pengar på sånt som inte märks.
Sedan kan han uppgradera till en Ryzen 4000, som mycket väl kan vara bättre än Intel i spel. Det återstå att se.

Skrivet av Mindfighter:

På GPU-fronten är det likadant när det gäller Nvidia vs AMD

Det beror ju på vad man jämför för kort. Så frågan jag då ställer dig är, tror du att det är värt att lägga 5000 kr mer (125% mer) på ett 2080 super istället för ett 5700 xt?
I vanliga spel är 2080 super ca 17% bättre än 5700 xt men kostar ca 125% mer, så i mina ögon är det väldigt svårt att motivera ett sådant köp. Men du får gärna dela din åsikt när du ser dessa siffror...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väl klart att Intel presterar bättre i spel/simulatorer, det är som sagt inget nytt. Men frågan är däremot om det är värt för att spela VR eller spel överlag?
Om vi säger att TS har ett headset med 90hz skärm. AMD-systemet får 110 fps och Intel får 115, då kommer han ändå inte märka skillnad eftersom det är låst till 90. Så i det fallet hade det varit riktigt dumt att lägga extra pengar på sånt som inte märks.
Sedan kan han uppgradera till en Ryzen 4000, som mycket väl kan vara bättre än Intel i spel. Det återstå att se.

Ja, märks att du inte kör flygsimulatorer, inte ens med 10900k och 2080ti får du några 100+ fps. I flygsimulatorgenren är målet 30+ vilket kräver biffig hårdvara. Med tweakning och sänkt ögongodis kan man få 60+ med 9900K och 2080ti.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

Ja, märks att du inte kör flysimulatorer, inte ens med 10900k och 2080ti får du några 100+ fps. I flygsimulatorgenren är målet 30+ vilket kräver biffig hårdvara. Med tweakning och sänkt ögongodis kan man få 60+ med 9900K och 2080ti.

Ja, så kan det mycket väl vara. Med andra ord så räcker inte en uppgradering på 20k? Men det låter mer som att det bästa är att vänta till höst för nya lanseringar...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, så kan det mycket väl vara. Med andra ord så räcker inte en uppgradering på 20k? Men det låter mer som att det bästa är att vänta till höst för nya lanseringar...

Jorå, räcker långt om man köper komponenter mest lämpade för uppgiften, vilket i det specifika fallet råkar vara intel/nvidia.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

Jorå, räcker långt om man köper komponenter mest lämpade för uppgiften, vilket i det specifika fallet råkar vara intel/nvidia.

Jaha? Men du skrev ju att man behövde sänka inställningarna med ett 2080 ti för att få 60+ fps.
Och TS ville köra på högsta inställningarna, och budgeten räcker tydligt inte till ett 2080 ti.
Eller anses 30+ fps vara spelbart inom simulatorvärlden? Känns som att jag skulle bli illamående med 30 fps i VR

Edit: Jag ser faktiskt inga problem med 5700 xt och en Ryzen-CPU:
https://youtu.be/1OtRqpjF-b8
https://youtu.be/zbK6Xz0z-w4

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jaha? Men du skrev ju att man behövde sänka inställningarna med ett 2080 ti för att få 60+ fps.
Och TS ville köra på högsta inställningarna, och budgeten räcker tydligt inte till ett 2080 ti.
Eller anses 30+ fps vara spelbart inom simulatorvärlden? Känns som att jag skulle bli illamående med 30 fps i VR

Högsta inställningarna är det ingen som kan köra med flygsimulatorer..., det är ingen first-person-shooter, så 30-40 fps ger bra flyt och inget illamående, målet är att undvika så mycket dippar utan ha en konsekvent minimenivå istället.

Sen är det klart att en 3700x från 2019 spöar en 6600k från 2015... (din första länk). Å andra sidan spöar en 9700k en 3700x också... Om vi nu diskuterar det specifika användningsfallet med flygsimulatorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

Sen är det klart att en 3700x från 2019 spöar en 6600k från 2015... (din första länk). Å andra sidan spöar en 9700k en 3700x också... Om vi nu diskuterar det specifika användningsfallet med flygsimulatorer.

Att en 9700k spöar en 3700x är att ta i. Han i videon testar i 1440p, och i 1440p är det inte stor skillnad mellan en 3700x och en 9700k som de flesta vet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga 40 FPS som är OK i VR oavsett om det är flygsimulator eller något annat. VR har högre krav på FPS.

Bara för lite perspektiv: Jag får 50-90 fps vid lite snabb mysflygning med min setup i DCS world (Ryzen 7 3800X, GTX 1080, 32 GB RAM, 2560x1440, inte VR). Då kör jag på "high" grafik. GPU är klart flaskhalsen här, går i 100%.

Med min rigg skulle jag nog därför behöva dra ner grafikinställningarna ordentligt för att inte få för låg FPS för VR i DCS World. Både för att VR är mer krävande (mer pixlar att rita upp) och kräver en högre FPS för att det ska upplevas att flyta på. Nu har jag inget VR-headset tyvärr att köra med.

Permalänk
Medlem

Spännande diskussioner! Tack för tankarna och tipsen! Låter som att VR kanske får vänta ett litet tag till. Har som sagt inte ens en skärm ännu, så kanske ska satsa på det som ger mest "bang for my buck" i nuläget så kostnaderna inte skenar iväg när jag lägger till skärm, tangentbord, headset, operativsystem osv. Tror nog inte att det är realistiskt att jag kommer att köpa absolut senaste värstingkomponenterna direkt när de kommer ut heller.

Tjusig grafik är ju fantastiskt med de här spelen, men man vill ju att det kör med jämna och bra FPS också. Upptäcker nu när jag läser era diskussioner att det inte är säkert att jag ens skulle förstå att uppskatta en liten procentuell ökning i prestanda från en komponent till en annan. Framförallt med tanke på att jag kommer från en spelvardag på en gammal laptop som är på väg att smälta ihop när som helst.

För att hålla det rimligt och inte dubbla priset på vissa komponenter, är det rimligt att ha en Ryzen CPU med något slag av Nvidia GPU? Eller är uppfattningen att Nvidia parar sig bäst med Intel? Första bygget såg ju ändå rätt så rimligt ut prismässigt och verkar ju uppenbarligen klara spelet på både bra grafikinställningar och FPS. Kan ju alltid uppgradera när det börjar kännas mer aktuellt att testa VR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iceman91:

Spännande diskussioner! Tack för tankarna och tipsen! Låter som att VR kanske får vänta ett litet tag till. Har som sagt inte ens en skärm ännu, så kanske ska satsa på det som ger mest "bang for my buck" i nuläget så kostnaderna inte skenar iväg när jag lägger till skärm, tangentbord, headset, operativsystem osv. Tror nog inte att det är realistiskt att jag kommer att köpa absolut senaste värstingkomponenterna direkt när de kommer ut heller.

Tjusig grafik är ju fantastiskt med de här spelen, men man vill ju att det kör med jämna och bra FPS också. Upptäcker nu när jag läser era diskussioner att det inte är säkert att jag ens skulle förstå att uppskatta en liten procentuell ökning i prestanda från en komponent till en annan. Framförallt med tanke på att jag kommer från en spelvardag på en gammal laptop som är på väg att smälta ihop när som helst.

För att hålla det rimligt och inte dubbla priset på vissa komponenter, är det rimligt att ha en Ryzen CPU med något slag av Nvidia GPU? Eller är uppfattningen att Nvidia parar sig bäst med Intel? Första bygget såg ju ändå rätt så rimligt ut prismässigt och verkar ju uppenbarligen klara spelet på både bra grafikinställningar och FPS. Kan ju alltid uppgradera när det börjar kännas mer aktuellt att testa VR.

Du kan kombinera CPU från valfri tillverkare (Intel eller AMD) med GPU från valfri tillverkare (Nvidia eller AMD).

Intel har ett övertag i klockfrekvens vilket gör att den presterar en smula bättre i spel, men om du inte ska bygga en monsterdator med grafikkort i toppklassen så är pengarna du sparar på att köra AMD istället smartare att lägga på ett bättre grafikkort vid samma budget. På det sätter får du mer spelprestanda för samma pengar med en AMD-CPU.

Permalänk

Kör DCS med min burk (i9900K, 2080ti) och tillsammans med min Quest. Allt beroende på uppdateringar i spelet så funkar det bra ibland och mindre bra andra gånger. Kör jag singelpalyer missions så ligger jag konstant på 72 FPS som Quest klarar som max, men i multiplayer kan det variera stort med som lägst 10-15 FPS ibland och då är det inte spelbart. Oftast visar Questen 36 FPS i multiplayer, men det känns som om den ”låser” sig på den siffran trots att FPS:en är högre än så.

Tror att du få räkna med betydligt högre summa än 20K om du ska ha all hårdvara utanför burken för VR flygning. Slår man ihop det jag har lagt så hamnar jag i runda slängar runt 50K. Då har jag i och för sig köpt lite dyrare pedaler och joystick, men 20K kommer troligen inte räcka.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite och kommit fram till att jag nog helst inte bygger maskinen själv. Vet att det innebär extra kostnader men det får vara OK. Med tanke på allt annat jag behöver och budgeten jag har så har jag kommit fram till bygget nedan som Webhallen kan plocka ihop. Vad tycks? Något som saknas? Eller kan bytas? Bättre skärm? Ytterligare kylning?

Permalänk
Viking
Skrivet av Iceman91:

Har tittat runt lite och kommit fram till att jag nog helst inte bygger maskinen själv. Vet att det innebär extra kostnader men det får vara OK. Med tanke på allt annat jag behöver och budgeten jag har så har jag kommit fram till bygget nedan som Webhallen kan plocka ihop. Vad tycks? Något som saknas? Eller kan bytas? Bättre skärm? Ytterligare kylning?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,307848,305422,320867,316918,272113,320619,312751,305124

Gjorde om lite:

- Chassit du valde har formfaktorn mATX medans moderkortet ATX, jag ändrade till ATX-varianten av chassit.
- Ändrade också till ett mycket billigare och bättre grafikkort.
- Sedan är skärmen du valde inte så bra. Rekommenderar att du köper denna istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Tusen tack! Ser att många andra byggen har extra kylning inbyggt, är det något som också rekommenderas med dessa komponenter?

Permalänk
Viking
Skrivet av Iceman91:

@Donnerstal: Tusen tack! Ser att många andra byggen har extra kylning inbyggt, är det något som också rekommenderas med dessa komponenter?

Det inkluderas 2 st 120 mm fläktar till chassit. Du skulle kunna använda de två som utsug och köpa den här CPU-kylaren som insug. För att CPU-kylaren som ingår är inte den tystaste eller svalaste.
Den här rekommenderar jag:
https://www.webhallen.com/se/product/319000-Arctic-Liquid-Fre...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz