Permalänk

Ersätta Ownit Mediakonverter

Hejsan!
Jag har fiber från Ownit och en Inteno F500 mediakonverter som har börjat fungera dåligt och kräver dagliga omstarter. Jag använder den för Ownit-TV, och har en bryggad port till en Asus-router som används för lan och wlan.

Så min fråga är:
Kan jag sätta en mediakonverter istället för Inteno F500 och då även konfigurera Asus routern så att Ownit-IPTV går via Asus-routern.
Fiberkabeln är en sån här: SC UPC to SC UPC Simplex 2.0mm

Och har ni någon mediakonverter att rekommendera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kingisland10000:

Hejsan!
Jag har fiber från Ownit och en Inteno F500 mediakonverter som har börjat fungera dåligt och kräver dagliga omstarter. Jag använder den för Ownit-TV, och har en bryggad port till en Asus-router som används för lan och wlan.

Så min fråga är:
Kan jag sätta en mediakonverter istället för Inteno F500 och då även konfigurera Asus routern så att Ownit-IPTV går via Asus-routern.
Fiberkabeln är en sån här: SC UPC to SC UPC Simplex 2.0mm

Och har ni någon mediakonverter att rekommendera.

Det är inte din enhet utan ingår i nätet men går att byta om du vill men låt helst bli utan felanmäl.
Ska du byta måste det vara exakt samma egenskaper på den du ersätter med för att fungera och inte riskera att förstöra operatörens optiska utrustning.
Konfigurera dina tv vlan får du göra själv efter du analyserat trafiken så du vet hur det ska göras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för input.
Och den är felanmäld, men kostar ett par tusen att få utbytt, så tänkte hitta en billigare och smidigare lösning.

MVh, Fred

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kingisland10000:

@mrqaffe: Tack för input.
Och den är felanmäld, men kostar ett par tusen att få utbytt, så tänkte hitta en billigare och smidigare lösning.

MVh, Fred

Menar du på allvar att de ska ha betalt för att reparera sin utrustning ? Du är väl inte nätägare utan konsumentens ansvar börjar efter fiberomvandlare/tjänstefördelare, dit är det nätägaren som har ansvar för att det ska fungera så att kunden kan erbjudas en tjänst.
Har aldrig hört att nått sånt du beskriver existerar om det inte handlar om yttre åverkan från kundens sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du på allvar att de ska ha betalt för att reparera sin utrustning ? Du är väl inte nätägare utan konsumentens ansvar börjar efter fiberomvandlare/tjänstefördelare, dit är det nätägaren som har ansvar för att det ska fungera så att kunden kan erbjudas en tjänst.
Har aldrig hört att nått sånt du beskriver existerar om det inte handlar om yttre åverkan från kundens sida.

Ja det är så dom säger i alla fall.
Får kolla upp en gång till vart ansvaret ligger, vems utrustningen är och vart leverantörens gräns går.

Permalänk
Medlem

Håller med @mrqaffe om att man inte skall pilla på fibern själv.

Men om man nu vill så finns en video här: https://www.youtube.com/watch?v=1mKPHGD7d2k
2:40 in i videon så ser man vilken SFP de har använt.
FG500 använder 1000 BASE-BX fiber.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du på allvar att de ska ha betalt för att reparera sin utrustning ? Du är väl inte nätägare utan konsumentens ansvar börjar efter fiberomvandlare/tjänstefördelare, dit är det nätägaren som har ansvar för att det ska fungera så att kunden kan erbjudas en tjänst.
Har aldrig hört att nått sånt du beskriver existerar om det inte handlar om yttre åverkan från kundens sida.

Finns tyvärr X antal nätägare som kör med modellen att det är kunden som äger tjänstefördelaren. För att sen göra det hela ännu värre så får man bara använda av nätägaren godkända fördelare så de slipper ta ansvar för dem och kan sen ta rövarpriser för nya

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du på allvar att de ska ha betalt för att reparera sin utrustning ? Du är väl inte nätägare utan konsumentens ansvar börjar efter fiberomvandlare/tjänstefördelare, dit är det nätägaren som har ansvar för att det ska fungera så att kunden kan erbjudas en tjänst.
Har aldrig hört att nått sånt du beskriver existerar om det inte handlar om yttre åverkan från kundens sida.

I detta fallet så är det troligtvis hans BRF/Samfällighet som köpt hårdvaran utav Ownit och såldes är det föreningens och dess medlemmar som äger hårdvaran och för stå för utbytet.

Permalänk

Hej!
Ja det stämmer att vi som kunder får stå för ersättningen av boxen om den går sönder efter garantitiden.

Det som är bra är att efter att jag kopplat loss all utrustning och fabriksåterställt alla delar så verkar det fungera och det var något som störde Ownitroutern.