Permalänk
Medlem

Python för .NET-utvecklare

Hej! Jag är gymnasielärare och har mest jobbat med C# som jag använt som språk i programmering 1.

Nu tänkte jag gå över till Python då många andra lärare kör det i t.ex. matematik.

Det som gör mig lite förvirrad är vilket IDE jag ska använda.

Visual Studio eller Visual Studio Code borde väl fungera, men är det bäst?

Har sett videor där man använder command-line för att köra kommandon direkt men vad är fördelen med detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

@Larsp777: PyCharm använder jag, det är den IDE'n som brukar rekommenderas:
https://www.jetbrains.com/pycharm-edu/
Kolla även in Anaconda för pakethantering:
https://www.anaconda.com/products/individual

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

@Larsp777: PyCharm använder jag, det är den IDE'n som brukar rekommenderas:
https://www.jetbrains.com/pycharm-edu/
Kolla även in Anaconda för pakethantering:
https://www.anaconda.com/products/individual

Jag rekommenderar också PyCharm det är en mycket bra IDE.

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem

Föreslår Visual Studio eftersom det är en IDE som ju stödjer så många andra språk också. Även om det inte nödvändigtvis är den absolut bästa för just Python, så är det skönt att kunna använda en gemensam IDE för alla de olika språk som man använder.

Om eleven senare börjar högskolan så är C# ett väldigt populärt språk, att då har en IDE som man känner igen sedan tidigare är alltid positivt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Har sett i tutorials att man kör ibland via kommandotolken. Är det något speciellt för Python?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Larsp777:

Tack alla!

Har sett i tutorials att man kör ibland via kommandotolken. Är det något speciellt för Python?

Tycker absolut det finns ett värde i att kunna programmera utan en IDE. Det går att jobba i de flesta språk utan en IDE, men hur praktiskt det är skiljer sig från språk till språk.

Förstår i övrigt inte riktigt frågan i trådstarten. Hur kommer .NET in i bilden? Vad har frågan om vilken IDE som "är bäst" att göra med ditt yrke?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker absolut det finns ett värde i att kunna programmera utan en IDE. Det går att jobba i de flesta språk utan en IDE, men hur praktiskt det är skiljer sig från språk till språk.

Förstår i övrigt inte riktigt frågan i trådstarten. Hur kommer .NET in i bilden? Vad har frågan om vilken IDE som "är bäst" att göra med ditt yrke?

Ursäkta men förstår inte din förvirring.

Jag har jobbat mycket med Visual Studio som jag tycker är ett mycket bra IDE, bättre än t.ex. Eclipse för Java.

Dock var jag osäker på om det var det bästa valet för Python.

Anknytningen till mitt yrke är vilket IDE jag ska använda vid undervisning i programmering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Föreslår Visual Studio eftersom det är en IDE som ju stödjer så många andra språk också. Även om det inte nödvändigtvis är den absolut bästa för just Python, så är det skönt att kunna använda en gemensam IDE för alla de olika språk som man använder.

Om eleven senare börjar högskolan så är C# ett väldigt populärt språk, att då har en IDE som man känner igen sedan tidigare är alltid positivt

Finns det någon anledning att ladda ner Python om man kör Visual Studio eller är allt inkluderat redan?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Finns det någon anledning att ladda ner Python om man kör Visual Studio eller är allt inkluderat redan?

Precis som med allt annat i Visual Studio så måste du fylla i Pyhton i Visual Studio Installer. Detta kan dock göras även i efterhand. Utöver det finns det inget annat du behöver ladda ner

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Larsp777:

Anknytningen till mitt yrke är vilket IDE jag ska använda vid undervisning i programmering.

Var bland annat detta jag undrade; det hjälper mig att förstå problemets kontext.

Är det självskrivet att ni ska ha en IDE överhuvudtaget? Det lägger ju helt klart till ett lager av "magi" för eleverna. Skulle nog vilja föreslå att satsa på att de ska kunna skriva och köra åtminstone Hello World utan en IDE; då får de god förståelse för hur allt hänger ihop rent praktiskt. Vilken IDE som sedan är "bäst" för större program vågar jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers