Hur koppla PS4 Pro för bästa ljud och bild?

Permalänk

Hur koppla PS4 Pro för bästa ljud och bild?

Hej!

Då jag och sambon snart ska flytta (och därmed koppla in all elektronisk utrustning i ett nytt vardagsrum) så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på många gånger tidigare. Då både min TV, PS4 Pro och förstärkare har HDMI och optiskt ljud; hur bör man koppla ihop dessa för att få bästa möjliga ljud och bild? Jag kör ett 5.1 surroundsystem kopplat till min förstärkare. Spontant tänker jag: HDMI från PS4 till TV, optisk ljudkabel från PS4 till förstärkaren. Men det går ju även att koppla såhär:
- HDMI från PS4 till TV, optisk ljudkabel från TV till förstärkare
- HDMI från PS4 till förstärkare, HDMI ut från förstärkare till TV
- HDMI och optisk kabel från PS4 till förstärkare, HDMI ut från förstärkare till TV

TVn är en LG 55 UJ670V och förstärkaren är en Pioneer VSX-934. Frågan är alltså, blir det någon bild- och/eller ljudförsämring att antingen köra både ljud och bild via HDMI från PS4 till TVn och sedan optiskt ljud till förstärkaren, eller att köra ljud och bild via HDMI från PS4 till förstärkaren och sedan HDMI ut till TVn, än att köra bild via HDMI direkt till TVn och ljud via optisk kabel direkt till förstärkaren? Blev lite rörigt där, men hoppas ni förstår hur jag tänker..

Tack så mycket för hjälpen på förhand!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Ren förstatanke är att ljud över HDMi är digitalt.

Har svårt att tänka mig att ljud över optik är särskilt annorlunda i sin kvalitet.

Ps4 -> förstärkare -> tv över hdmi borde fungera utmärkt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elemental: Försämringen som kan uppstå är vilka ljudformat som skickas igenom vilka sladdar och vilka apparater. Pioneer VSX-934 är från 2019 och en moderna förstärkare som bör klara allt som ska klaras här. Därför bör det inte vara några problem med att du kör det hela som det är tänkt.

PS4 Pro ->HDMI->Pioneer VSX-934->HDMI->TV

Går du genom TV:n är det upp till TV:n vad den skickar genom ARC, vilket lär vara klassisk Dolby Digital eller stereo som "bästa" ljudformat. Samma sak med optisk kabel i de här fallen, även om det öppnar för klassisk dts-ljud, ifall det nu har relevans för hur du använder PS4:n

Permalänk

@Laxpudding, @MaxieTheHatter: Tack så mycket för hjälpen! Så låter det alltså som att jag med gott samvete kan fortsätta med att köra enbart HDMI från PS4 till förstärkare och HDMI från förstärkare till TV i vetskap om att jag får ut både bästa möjliga ljud och bild med min koppling

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Skrivet av Elemental:

@Laxpudding, @MaxieTheHatter: Tack så mycket för hjälpen! Så låter det alltså som att jag med gott samvete kan fortsätta med att köra enbart HDMI från PS4 till 0förstärkare och HDMI från förstärkare till TV i vetskap om att jag får ut både bästa möjliga ljud och bild med min koppling

Om der strular med HDMI kan du köra optiskt. Då får du mest som regel bara stereoljud eller fusk surround. Skillnaden ligger i själva formatstöd.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Om der strular med HDMI kan du köra optiskt. Då får du mest som regel bara stereoljud eller fusk surround. Skillnaden ligger i själva formatstöd.

Så du menar att optiskt inte ger riktigt surroundljud?

@Laxpudding: Såg nu precis att det är en Pioneer VSX-933 som jag har, alltså inte 934 som jag skrev från början. Aningen äldre modell, men verkar stödja samma codecs och format som 934?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Skrivet av Elemental:

Så du menar att optiskt inte ger riktigt surroundljud?

@Laxpudding: Såg nu precis att det är en Pioneer VSX-933 som jag har, alltså inte 934 som jag skrev från början. Aningen äldre modell, men verkar stödja samma codecs och format som 934?

Skillnaden är att optisk ej hanterar de nya flashiga HD formaten. Används mer inom stereo för att sända ljud digitalt. Medan HDMI hanterar större mängd information. Rent ljudmässigt om du hör bättre än vad FLAC genererar till musik då kanske du är stålmannen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elemental: Det är runt 2014-2016 som det är mer osäkert för förstärkarna och vilka bild- och ljudformat de klarar, likt HDR och 4K-signal. För en 2018-modell bör inte vara problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elemental:

Så du menar att optiskt inte ger riktigt surroundljud?

@Laxpudding: Såg nu precis att det är en Pioneer VSX-933 som jag har, alltså inte 934 som jag skrev från början. Aningen äldre modell, men verkar stödja samma codecs och format som 934?

En tv får inte pga DRM/ HDCP vidarebefordra surroundljud som kommer in i den via hdmi utan DRM, om tvn följer reglerna och det gör de flesta så kommer du alltså inte att få ut DD/DTS ljud från den via toslink om annan signalkälla än dess tuner används.
Det var därför ARC kom till hdmi för från början gick det inte alls att få ut surronndljud via tvn om den inte var den ursprungliga signalkällan och många kopplade ju inte via en hembiodekoder som det egentligen är tänkt utan satte signalkällorna i tvn occh drog ut ljudet från den i stället.

Optisk utgång är så "äkta" det kan bli, det är inget virtuellt surround inblandar ens i analoga system som Dolby surround och Dolby pro logic utan de är äkta men de är inte digitala men är absolut äkta då ljudet kan positioneras i mixningen och dekodern kodar av det och placerar det på rätt ställe.
Yamaha cinema dsp är däremot ett system som kan kallas oäkta för det är inte baserat på bara inspelningen, det finns också många underliga system i samband med datorer och kanske speciellt "spelljud" som är så oäkta och ofta dåliga det bara kan bli.

Toslink skulle utan vidare tekniskt sett klara av alla använda digitalljudformats bitrates som används idag men det är svårt om inte omöjligt att få in DRM så därför har många prylar gått över till hdmi även för ljud, helt enkelt ett sätt att tvinga in DRM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Buddaz112: Aha, där ser man, tack för infon!

@Laxpudding: Åh, bra att veta! Tack så mycket!

@mrqaffe: Oj, det där visste jag inte överhuvudtaget, tack! Men menar du att TVn bara inte kan vidarebefordra riktigt 5.1 surroundljud via toslink, men att man fortfarande får surround ut om man streamar exempelvis Netflix via webOS?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elemental:

@Buddaz112: Aha, där ser man, tack för infon!

@Laxpudding: Åh, bra att veta! Tack så mycket!

@mrqaffe: Oj, det där visste jag inte överhuvudtaget, tack! Men menar du att TVn bara inte kan vidarebefordra riktigt 5.1 surroundljud via toslink, men att man fortfarande får surround ut om man streamar exempelvis Netflix via webOS?

Jag vet inte hur apptv funkar i det fallet men tunerdelen kan i vart fall mata ut Dolby digital via toslink om det finns i sändningen man tar emot. Exakt vilka kopieringsskydd och artificiella begränsningar man har på apparna varierar nog.
Hursomhelst är det ju tekniskt ett ganska löjligt "skydd" från början och antagligen var det väl ungefär som med Apples egna kontakter, vissa företag tjänar helt enkelt pengar på licensen för hdmi men inte från Toslink som är en gammal standard nu, den är väl ungefär så gammal att det inte finns giltiga patent längre och det var dessutom enbart Toshiba som uppfann det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur apptv funkar i det fallet men tunerdelen kan i vart fall mata ut Dolby digital via toslink om det finns i sändningen man tar emot. Exakt vilka kopieringsskydd och artificiella begränsningar man har på apparna varierar nog.
Hursomhelst är det ju tekniskt ett ganska löjligt "skydd" från början och antagligen var det väl ungefär som med Apples egna kontakter, vissa företag tjänar helt enkelt pengar på licensen för hdmi men inte från Toslink som är en gammal standard nu, den är väl ungefär så gammal att det inte finns giltiga patent längre och det var dessutom enbart Toshiba som uppfann det.

Ah, då förstår jag! Bra att veta hur som helst, tack för informationen!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag är i liknande situationen att jag vill förstå hur jag ska koppla PS4 Pro till hemmabion-systemet för att få ut HD ljudet i högtalarna när jag spelar Bluray skivor.

Nu kopplar jag PS4 > TV (LG CX) via HDMI. TV > Receiver (Sony STR-DH550) via HDMI och Toslink. Samt PS4 > Receiver via Toslink. Resultatet ger PCM (48kHz) 2.0 både med optisk och via ARC.

Jag vill få ut DTS och Dolby i 5.1. Hur skulle ni koppla ihop apparaterna?

Varför jag inte kopplat PS4 > Receiver > TV var pga att TV har en HDMI 2.1 port och Receivern har ingen och det var med fokus för spel. Men jag kanske tänker fel där. Ser mesta filmen idag via Apple TV. Men vill även få en vettig Bluray lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Intressant tråd. Jag är i liknande situationen att jag vill förstå hur jag ska koppla PS4 Pro till hemmabion-systemet för att få ut HD ljudet i högtalarna när jag spelar Bluray skivor.

Nu kopplar jag PS4 > TV (LG CX) via HDMI. TV > Receiver (Sony STR-DH550) via HDMI och Toslink. Samt PS4 > Receiver via Toslink. Resultatet ger PCM (48kHz) 2.0 både med optisk och via ARC.

Jag vill få ut DTS och Dolby i 5.1. Hur skulle ni koppla ihop apparaterna?

Varför jag inte kopplat PS4 > Receiver > TV var pga att TV har en HDMI 2.1 port och Receivern har ingen och det var med fokus för spel. Men jag kanske tänker fel där. Ser mesta filmen idag via Apple TV. Men vill även få en vettig Bluray lösning.

Det eviga problemet med LG CX Som jag förstår det så har LG sparat in på pengarna genom att inte stödja DTS, så det är omöjligt att skicka DTS via TV:n till receivern. DD ska fungera dock. Bästa lösningen är nog PS4 > Receiver > TV för film, och PS4 > TV > Receiver för spel (ger lägre latens).

PS4 > TV > Receiver ska dock fortfarande ge (komprimerat) 5.1-ljud, det fungerar för mig. Kolla inställningarna i PS4 och även TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Varför jag inte kopplat PS4 > Receiver > TV var pga att TV har en HDMI 2.1 port och Receivern har ingen och det var med fokus för spel. Men jag kanske tänker fel där. Ser mesta filmen idag via Apple TV. Men vill även få en vettig Bluray lösning.

Samma svar som ovan, HDMI hela vägen för minsta möjliga problem. Tror inte PS4 ens har stöd för 4K så är HDMI 1.4 som krävs (vilket skall klara upp till 4k / 30 fps). Är porten "2.1" så är den bakåtkompatibel hur som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det eviga problemet med LG CX Som jag förstår det så har LG sparat in på pengarna genom att inte stödja DTS, så det är omöjligt att skicka DTS via TV:n till receivern. DD ska fungera dock. Bästa lösningen är nog PS4 > Receiver > TV för film, och PS4 > TV > Receiver för spel (ger lägre latens).

PS4 > TV > Receiver ska dock fortfarande ge (komprimerat) 5.1-ljud, det fungerar för mig. Kolla inställningarna i PS4 och även TV:n.

Ahh det förklarar varför LG vägrar släppa igenom DTS ljudet. Blir att koppla om och köra HDMI PS4 > Receiver > TV känner jag då.

Skrivet av Ibymafayhas:

Samma svar som ovan, HDMI hela vägen för minsta möjliga problem. Tror inte PS4 ens har stöd för 4K så är HDMI 1.4 som krävs (vilket skall klara upp till 4k / 30 fps). Är porten "2.1" så är den bakåtkompatibel hur som.

Bra. Tack. Ska köra HDMI då. PS4 pro ska klara 4K vilket jag testat för spel.

Permalänk
Medlem

@Saddl3r blir det samma problem när jag kör Apple TV > TV och tar ljudet via ARC till Receivern? Alltså att TVn inte stöttar DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

@Saddl3r blir det samma problem när jag kör Apple TV > TV och tar ljudet via ARC till Receivern?

Yes, bäst att gå via receivern. All DTS "försvinner" via TV:n.

Med det sagt så kör jag PS4 Pro > TV > Receiver och får 5.1 att fungera, förvisso komprimerat men jag har inte märkt någon brist i ljudkvalitet. Jag är ingen audiofil dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Yes, bäst att gå via receivern. All DTS "försvinner" via TV:n.

Då kör jag fast i grundproblemet varför jag valde att koppla så här. För att receivern inte stödjer HDR 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Då kör jag fast i grundproblemet varför jag valde att koppla så här. För att receivern inte stödjer HDR 😭

Haha ja asså jag sitter med samma problem och man blir ju sur när man köper en TV för >15k som ska tjafsa på det här sättet. Jag beslutade mig för att köra PS4 Pro > TV > Receiver, hellre HDR och låg latens med komprimerat 5.1.

Det finns såna här man kan köpa, ingen erfarenhet alls av det. Antar att det introducerar latens i spel men kanske fungerar med Apple TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Haha ja asså jag sitter med samma problem och man blir ju sur när man köper en TV för >15k som ska tjafsa på det här sättet. Jag beslutade mig för att köra PS4 Pro > TV > Receiver, hellre HDR och låg latens med komprimerat 5.1.

Ja det är alltid någon jäkla flaskhals hur jag än vrider och vänder 😅

Hur har du PS4pro och LGn inställd för att få ut det komprimerade 5.1 ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roighan:

Ja det är alltid någon jäkla flaskhals hur jag än vrider och vänder 😅

Hur har du PS4pro och LGn inställd för att få ut det komprimerade 5.1 ljudet?

Jag redigerade mitt förra inlägg med en länk, kika på den

Är tyvärr inte hemma just nu men jag tror att inställningarna är så standard/auto det går på både TV och PS4. Om det inte funkar så börja med att ha PS4-inställningarna på Auto och testa runt med lite olika inställningar på TV:n. Har för mig att det var rätt lätt att få att fungera.

Sen har jag haft problem med att ARC slutar helt att fungera och det enda som hjälper är att starta om TV:n utan Quickstart+, inte relaterat till detta men som en headsup.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ssom jag tur upp i tråden och ursprungsdiskussionen: Sony STR-DH550 är precis för gammal för att hänga med. Verkar vara en produkt som var aktuell 2014, så sju år gammal. Det är först 2015 och åren efter som även lite enklare stärkare hängde med på 4K och HDR-tåget.

Nuvarande lösning är att köra PS4 Pro direkt till TV:n och kör optiskt ut från PS4 Pro till stärkaren för grundläggande dts och dd. Eller köra DD via TV:n och skippa DTS. Fördelen med att köra via TV:n är att det brukar bli bättre med latensen eftersom det skiljer sig mycket mellan spelläget och utanför spelläget som är 100 ms på CX.

En andra lösning som kostar och adderar en pryl som kanske inte fungerar helt problemfritt är en HDMI audio extractor i någon form. Dvs någon apparat som kan separera bild och ljud på två HDMI. Ljudet via HDMI till stärkaren och bilden via HDMI till TV:n. Typisk Amazon- och ebay-produkt i varierande kvalitetsnivå.

Ifall detta primärt handlar om att få bästa ljud för film från BD/UHD BD och DVD är annars den enklare (och tystare) lösningen att köpa en separat UHD-spelare med separat HDMI-ut för ljudet. Slipper man PS4:n för att spela filmer. Slipper tänka på olika latenser, spelläget etc.

Panasonic UB-450 är goto-produkten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag redigerade mitt förra inlägg med en länk, kika på den

Är tyvärr inte hemma just nu men jag tror att inställningarna är så standard/auto det går på både TV och PS4. Om det inte funkar så börja med att ha PS4-inställningarna på Auto och testa runt med lite olika inställningar på TV:n. Har för mig att det var rätt lätt att få att fungera.

Sen har jag haft problem med att ARC slutar helt att fungera och det enda som hjälper är att starta om TV:n utan Quickstart+, inte relaterat till detta men som en headsup.

Tack för det, ska pilla runt i inställningarna.

Skrivet av Laxpudding:

Ssom jag tur upp i tråden och ursprungsdiskussionen: Sony STR-DH550 är precis för gammal för att hänga med. Verkar vara en produkt som var aktuell 2014, så sju år gammal. Det är först 2015 och åren efter som även lite enklare stärkare hängde med på 4K och HDR-tåget.

Nuvarande lösning är att köra PS4 Pro direkt till TV:n och kör optiskt ut från PS4 Pro till stärkaren för grundläggande dts och dd. Eller köra DD via TV:n och skippa DTS. Fördelen med att köra via TV:n är att det brukar bli bättre med latensen eftersom det skiljer sig mycket mellan spelläget och utanför spelläget som är 100 ms på CX.

En andra lösning som kostar och adderar en pryl som kanske inte fungerar helt problemfritt är en HDMI audio extractor i någon form. Dvs någon apparat som kan separera bild och ljud på två HDMI. Ljudet via HDMI till stärkaren och bilden via HDMI till TV:n. Typisk Amazon- och ebay-produkt i varierande kvalitetsnivå.

Ifall detta primärt handlar om att få bästa ljud för film från BD/UHD BD och DVD är annars den enklare (och tystare) lösningen att köpa en separat UHD-spelare med separat HDMI-ut för ljudet. Slipper man PS4:n för att spela filmer. Slipper tänka på olika latenser, spelläget etc.

Panasonic UB-450 är goto-produkten där.

Tack för tipsen också! Känns som min receiver också är en del av problemet som kommer fortsätta bita mig där bak. Får kanske börja jaga runt efter en som klarar de nya ljudformaten som verkar blivit mer eller mindre standard på ny strömmad film också.