Räcker mitt nätaggregat till detta?

Permalänk
Medlem

Räcker mitt nätaggregat till detta?

Hej alla,

Nätaggregat är inte min starka sida och det verkar inte vara helt lätt att hitta någon bra generell info om det heller. Jag tänkte köpa ett ASUS ROG Strix 750W till följande komponenter:

- MSI Z490 MAG Tomahawk
- I9 10900k
- NZXT Kraken X73
- MSI RTX 2070 Ventus 8 GB
- Samsung 860 Pro
- Fractal Design Define C TG

Så frågan är om nätagget räcker till detta eller om jag behöver uppgradera till 850W istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det räcker.

https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Finns ingen i9-10900K i kalkylatorn, men du kan ju höfta genom att lägga in en i9-9900K och lägga på lite effekt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Henka70: Det räcker och blir över

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Inga problem, kommer nog max att belasta det till hälften.

Permalänk
Medlem

@loefet, @pv2b, @NordhNet :

Alright, tackar för snabba svar Då kör jag på det.

Permalänk

@loefet: njaa, kör man en 10900k stock/mce så klättrar den lätt över 200w utan vrm loss etc.

Gpu med släppta powertargets och lätt oc kan även den börja dra lite. Så man får räkna lite högt på 500w

Men 750 lär räcka

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henka70:

Hej alla,

Nätaggregat är inte min starka sida och det verkar inte vara helt lätt att hitta någon bra generell info om det heller. Jag tänkte köpa ett ASUS ROG Strix 750W till följande komponenter:

- MSI Z490 MAG Tomahawk
- I9 10900k
- NZXT Kraken X73
- MSI RTX 2070 Ventus 8 GB
- Samsung 860 Pro
- Fractal Design Define C TG

Så frågan är om nätagget räcker till detta eller om jag behöver uppgradera till 850W istället?

750W kommer att räcka och bli över. Du skulle antagligen kunna klara dig med bara ett 550W nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@loefet: njaa, kör man en 10900k stock/mce så klättrar den lätt över 200w utan vrm loss etc.

Gpu med släppta powertargets och lätt oc kan även den börja dra lite. Så man får räkna lite högt på 500w

Men 750 lär räcka

2070 drar inte så mycket, kört överklockad 9600k och RTX2070 på 450w nätagg, det vart inte ens svettigt. 10900k drar ju betydligt mer men komponenterna belastas sällan i 100% i annat än benchmarks vilket inte är realistiska siffror.