Permalänk
Medlem

Köpa dator med budget 9000

Hej jag är ny till att bygga ihop datorer eller datorer generellt och jag vill gärna ha lite råd om vad som är en bra stationär gaming dator. Jag har en budget på 9000-9500 och vill kunna spela valorant, cs go och lol. Jag hittade en tråd med denna dator och undrar vad det finns för alternativ som ligger runt denna nivå i prestanda och pris. https://www.inet.se/datorbygge/b1163900/9-5k
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den datorn har valt budgetorienterade delar överlag, men det kommer att fungera
- men då rekommenderar jag också att bygga själv och skaffa windows separat och lägga pengarna på svaga delar.

Egentligen så är GPU'n svagaste länken, CPU'n har lite få trådar men funkar nog ett par år, SSD, Minne, MB, låda funkar.
Bygger du själv och skaffar windows speparat skulle du kunna nå upp till RX5700 XT : https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Men då rekommenderar jag att du ser dig om efter ett nätagg på 650W eller ett 500W som är guldklassat eller bättre för att klara av en biffigare GPU.

3300x har färre kärnor/trådar än t.ex 3600 vilket troligtvis kan leda till vissa irriterande dippar i fps om något drar igång i bakgrunden i framtiden, men lägger du pengar på att uppgradera där får du istället kompromissa med GPU'n och där är det svårare att hitta fynd.

Permalänk
Medlem

Här är mitt budgetbygge för ~9365:-
Det flesta saker verkar vara i lager billigt på webhallen just nu... och därför blev det en Ryzen 3600!
Kompromisserna är chassit och nätagget, men nätagget är överdimensionerat och chassit har iaf två fläktar som ingår vilket är värt 150:- bara det.
Minnet är 3200 Mhz men det är en liten uppoffring, man kan testa på att överklocka dom om man hakar upp sig på det i framtiden.

Permalänk
Avstängd

@pacc får gärna kommentera, men denna funkar bra för mig till de spel du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan10:

Hej jag är ny till att bygga ihop datorer eller datorer generellt och jag vill gärna ha lite råd om vad som är en bra stationär gaming dator. Jag har en budget på 9000-9500 och vill kunna spela valorant, cs go och lol. Jag hittade en tråd med denna dator och undrar vad det finns för alternativ som ligger runt denna nivå i prestanda och pris. https://www.inet.se/datorbygge/b1163900/9-5k
Tack på förhand!

Som andra har nämnt, kan du bygga själv och skaffa och installera billig Windows på egen hand så sparar du en hel del pengar som kan läggas på bättre komponenter.
https://www.inet.se/datorbygge/b1165414/9-4k

Plockar du ihop från olika butiker kan du säkert få ner priset en del, men kom ihåg att det kan bli en hel del fraktkostnader då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Plockar du ihop från olika butiker kan du säkert få ner priset en del, men kom ihåg att det kan bli en hel del fraktkostnader då.

Komponentkoll optimerar antalet butiker (även om inet och netonet har fri frakt),
vet inte varför bilden visar Inet så ofta när alla saker utom GPU kan beställas från webhallen...

Det är många bud på olika grafikkort, ska man höfta så är RX5700 XT 45% bättre än 1660 Super
(Det kan vara värt lite drivrutinsstrul med AMD och att hålla koll eller kanske buntbanda kylaren på grafikkortet ifråga)
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
Det är dock svårt att köpa fler fps till sin gamla dator utan att byta grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Gillar att du tänker ett snäpp upp på nivå för komponenter. Men visst, är budgeten supertight så blir pris/prestanda viktigast.

Hur som helst, några snabba kommentarer/tankar:
- be quiets guld-nätaggregat är tyst och svalt.

- Chassit P400A är stilrent och har vettigt luftflöde, håller stilen längden. Finns även nya Lian Li för vettig peng: https://www.inet.se/produkt/6904602/lian-li-lancool-205-vit (svart finns också) där det medföljer två PWM-fläktar, jämfört med Kolinks Molex-anslutna (men de kanske gör sitt jobb, någon som har detta chassi behöver nog kommentera hur de låter och hur temperaturen blir för komponenterna).

- Lagring? Räcker 500GB? Betyder att man har kanske 350GB i praktiken för spel när Windows m.m. basic är installerat. Vad sägs om 1TB Samsung QVO? Medför ju faktiskt 850GB i användbart utrymme jmf 350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

- Lagring? Räcker 500GB? Betyder att man har kanske 350GB i praktiken för spel när Windows m.m. basic är installerat. Vad sägs om 1TB Samsung QVO? Medför ju faktiskt 850GB i användbart utrymme jmf 350.

500 GB räcker ganska långt, men visst - det blir begränsningar i hur många spel och program man kan ha installerade samtidigt.

Själv undviker jag helst QLC NAND i SSDer (vilket är vad som används i Samsung QVO). Sämre prestanda och livslängd än TLC NAND (för att inte tala om jämfört med MLC eller SLC NAND.)
Skall man gå upp till 1TB skulle jag hellre rekommendera någon av WD Blue 3D NAND, Crucial MX500, eller Kingston A2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Bygger du själv och skaffar windows speparat skulle du kunna nå upp till RX5700 XT : https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Var det inte just de ASUS RX 5700 XT korten som hade problem med feldesignad montering av kylare? Men det kanske är fixat nuförtiden?

Permalänk
Medlem

@pacc:

Duger kolink core för ett 5700XT? Förtjänar inte det ett bättre nätaggregat.

Bygge om du kan montera själv 9K

Dold text
Permalänk
Viking
Skrivet av Kvarnis:

@pacc:

Duger kolink core för ett 5700XT? Förtjänar inte det ett bättre nätaggregat.

Bygge om du kan montera själv 9K

Byt grafikkortet, det här är mycket bättre:
https://www.komplett.se/product/1158285/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Javisst, de du nämner är erkänt bra, kan bara hålla med om det du skriver. Bara ett par hundralappar från QVO upp till A2000.

Inte lätt det är med livslängd och prestanda: det känns ju bättre alla dagar att välja de nu nämner pga hållbarhet och de fantastiska prestandasiffrorna. Har själv använt A2000, MX500 och Samsung EVO i x antal byggen. Men å andra sidan, så kommer skillnaden vid dagligt allmänt användande knappt märkas och QVO kommer troligen att hålla länge.

Det är det där med pris & budget. Om det precis går att klämma in en QVO men inte en dyrare så lutar det nog ändå mot 1TB QVO för att få mycket större fritt lagringsutrymme.

Något att tänka på är att SSDer inte mår bra om det börjar bli trångt, säg <10% ledigt. Då blir det allt fler skrivningar på de (färre) lediga cellerna och de slits ut snabbare. Så det skulle faktiskt kunna vara så också att en 1TB QVO med gott om ledigt utrymme kan hålla väl så länge jämfört med en TLC det är trångt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var det inte just de ASUS RX 5700 XT korten som hade problem med feldesignad montering av kylare? Men det kanske är fixat nuförtiden?

Skrivet av Donnerstal:

Jo, problemet med kylaren ska ju vara lätt att upptäcka bara genom att trycka kylaren mot VRM-delen och se om det rör sig.
I så fall bör man byta skruvar / lägga in fjädrar som pressar eller som någon gjorde på forumet dra ett par buntband vid sidan av.
- Strix RX5700 XT hann ju få rätt bra reviewer innan de upptäckte vad som hände om det började att glappa.

Ett 5600 kanske är ett bra billigare alternativ om man slipper problemen ovan och dessutom undviker välja topprodukten
som maxar prestanda och benchmarkpoäng utan någon som helst hänsyn till värme, strömförbrukning eller livslängd...
Just RX5600 XT fick ju mycket kritik för att AMD i efterhand överklockade minnena mer än de var klassade för.

Permalänk
Medlem

Gigabyte B450M DS3H kommer behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibel med Zen 2. Kan vara problematiskt om inte @simpan10 har en Zen/Zen+ propp liggandes. Skulle sikta på att välja ett moderkort som är kompatibelt direkt ur lådan.

Hade gjort ungefär såhär om jag var du och sedan lagt till någon extra fläkt eventuellt bytt ut chassi efter eget tycke.

Budgetdator prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan10:

Hej jag är ny till att bygga ihop datorer eller datorer generellt och jag vill gärna ha lite råd..

Ett till tips som kan vara bra är att du inte snålar in alldeles för mycket på chassi om det är första datorn du ska bygga. Ofta är chassin vid prisklasserna längst ner knöliga att bygga, dra kablar och inte helt användarvänligt. Andra saker du tjänar på är att du ofta kan få dammfilter och tystare ljudnivå om du lägger på några hundra kronor för ett chassi. Många tenderar att spara in på just chassi och nätaggregat då de inte ser någon direkt vinst i prestanda men köper du ett bra nätaggregat och ett bra chassi så kan du använda det i 10-12 år innan du byter ut dem.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Fractal Design Focus G är ett exempel på chassi i budgetklass med fokus på kvalité och användarvänlighet med 2st förinstallerade 120mm fläktar.

Permalänk
Viking
Skrivet av kaptengrek:

Gigabyte B450M DS3H kommer behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibel med Zen 2. Kan vara problematiskt om inte @simpan10 har en Zen/Zen+ propp liggandes. Skulle sikta på att välja ett moderkort som är kompatibelt direkt ur lådan.

Hade gjort ungefär såhär om jag var du och sedan lagt till någon extra fläkt eventuellt bytt ut chassi efter eget tycke.

Budgetdator prisjakt

Hur kan du säga att ett ds3h skulle behöva en BIOS-uppdatering när du inte har en aning om det skulle behövas?

Och grafikkortet du valt är helt värdelöst för priset, bättre att köpa något av de här:
https://www.komplett.se/product/1158285/datorutrustning/dator...
Eller
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Funktionell kvalitet skulle jag kanske uttrycka det när det gäller det chassit. Luftflöde, bra fläktar, troligen lättbyggt i som andra Fractalchassin. Men jag kände och klämde litet på ett i en av Inets butiker och tycker att det gav ett ganska enkelt och plastigt intryck. Skulle hellre lägga 250:- till för ett Phanteks P400A exempelvis eller som jag nämnde ovan ett Lian Li.

Permalänk
Viking
Skrivet av pacc:

Ett 5600 kanske är ett bra billigare alternativ om man slipper problemen ovan och dessutom undviker välja topprodukten
som maxar prestanda och benchmarkpoäng utan någon som helst hänsyn till värme, strömförbrukning eller livslängd...
Just RX5600 XT fick ju mycket kritik för att AMD i efterhand överklockade minnena mer än de var klassade för.

Och vad vill du få sagt med det?
Varför välja att 5600 xt från Gigabyte med dålig kylning och sämre klickade minnen?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@kaptengrek: Funktionell kvalitet skulle jag kanske uttrycka det när det gäller det chassit. Luftflöde, bra fläktar, troligen lättbyggt i som andra Fractalchassin. Men jag kände och klämde litet på ett i en av Inets butiker och tycker att det gav ett ganska enkelt och plastigt intryck. Skulle hellre lägga 250:- till för ett Phanteks P400A exempelvis eller som jag nämnde ovan ett Lian Li.

Visst är det så, håller helt med dig. Phanteks Eclipse P400A eller Lian Li (exempelvis LANCOOL 205) ligger dock runt 750-850kr så jag skulle säga att de snarare är i mellanprisklass än budget. Helt klart värt pengarna i form av vad man får. Skrev mest för att påpeka att det absolut billigaste på marknaden inte är nämnvärt hög kvalité. 350-450kr för ett chassi kommer oftast med bra mycket skräp och bråkigheter. Väljer man att gå upp till 550kr kan man i alla fall få något som är relativt bra, som man kan leva med om man kan göra uppoffringar även om det är lite plastig känsla och går man upp till 750-850kr så får man chassin i en medel prisklass och då är det såklart ännu bättre på samtliga områden. Dock har ju @Simpan10 satt en budget.

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Bra skrivet! För TS budget är Fractal Design Focus G ett utmärkt val.

Och när det gäller SSD så har @Erik_T förklarat det bra.
Håller även på hans utmärkta kompletta förslag tidigt i tråden!

En poäng med 1660 Super (jmf 1650 och RX ...) är att 1660 har den senaste NVENC som enligt insupna tester ger bra kvalitet vid streaming. Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVENC och https://www.youtube.com/watch?v=hUU5suAXv8w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför välja att 5600 xt från Gigabyte med dålig kylning och sämre klickade minnen?

Jag antar att du valde 5600 för att det är 1000:- billigare än 5700, då kan man så klart acceptera att andra parametrar varierar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan du säga att ett ds3h skulle behöva en BIOS-uppdatering när du inte har en aning om det skulle behövas?

Och grafikkortet du valt är helt värdelöst för priset, bättre att köpa något av de här:
https://www.komplett.se/product/1158285/datorutrustning/dator...
Eller
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Hm, "inte ha en aning" är väl kanske att ta i ändå? Svårt att säga om den kommer från fabrik eller inte med Version F40 eller äldre BIOS så jag kan inte vara helt säker på att den inte är kompatibel från fabrik. Enligt Webhallen och Inet är de brädorna som ligger i deras sortiment inte uppdaterade. Tycker du inte det är bättre att rekommendera något som garanterat är kompatibelt direkt från fabrik för någon som bygger för första gången?

Permalänk
Viking
Skrivet av kaptengrek:

Hm, "inte ha en aning" är väl kanske att ta i ändå? Svårt att säga om den kommer från fabrik eller inte med Version F40 eller äldre BIOS så jag kan inte vara helt säker på att den inte är kompatibel från fabrik. Enligt Webhallen och Inet är de brädorna som ligger i deras sortiment inte uppdaterade. Tycker du inte det är bättre att rekommendera något som garanterat är kompatibelt direkt från fabrik för någon som bygger för första gången?

Enligt en recension på Webhallen som är 6 månader gammal var moderkortet uppdaterat för Ryzen 3000. Skulle vara konstigt om de hade nyare moderkort för 6 månader sedan än nu...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Enligt en recension på Webhallen som är 6 månader gammal var moderkortet uppdaterat för Ryzen 3000. Skulle vara konstigt om de hade nyare moderkort för 6 månader sedan än nu...

Ja, se där. Bara att klicka beställ i så fall.

Permalänk
Medlem

Förresten hur fixar jag operativ utan cd-läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan10:

Förresten hur fixar jag operativ utan cd-läsare?

USB-sticka.
Lägg OS på en USB-sticka och boota från den. I princip alla moderkort idag kan boota från USB, och det är inte helt ovanligt att programvara distruberas på USB nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan10:

Förresten hur fixar jag operativ utan cd-läsare?

Med en USB-sticka, bör ha minst 8GB utrymme. Tänk på att stickan kommer formateras i samband med det hela så allt på den ryker.
Du laddar ned windows installations verktyg här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Under "ladda ned verktyg" kan du kolla guiden för att installera från USB.