Uppgraderar var 10:e år och känner mig rätt novis. 30k i budget.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar var 10:e år och känner mig rätt novis. 30k i budget.

Hej,
Som rubriken lyder så uppgraderar jag dator ca var 10 år. Och nu har det kommit till den punkten att det börjar vara dags.
Jag vet att med tanke på hur sällan jag byter dator så väljer jag en dator som är kraftigt overkill för mina ändamål. För mig handlar det om att den ska hålla 10 år framåt.
Eftersom att jag lite snabbt förfriskar minnet gällande datorbyggande var 10:e år så är jag inte helt 100 på mina kunskaper och söker därför lite hjälp.
Jag vill ha ett bygge som är snyggt och bra. Jag har valt ett så vitt bygge som möjligt, och det jag känner mig osäker på är om allt är kompatibelt, och om cpu kylaren är bra?
Jag förstår att det blir mindre att välja mellan när allt ska vara vitt, men är det något uppenbart som bör bytas ut så vill jag gärna ha input på det innan jag trycker på beställ knappen.

De jag har som krav är väl följande:
3900x
Minst ett RTX 2080 Super (vet inte om det är dumt att snåla in på ett TI kort)
M.2 NVME 4gen 1 TB

Övriga komponenter är helt och hållet estetiska och där har jag inga som helst krav förutom att det gärna får vara vitt

Så här är bygget iallafall:
https://komponentkoll.se/bygg/qUauh

Kan tillägga att budget för själva datorn bör ligga runt 30k. Helst inte mer. Skärmen har jag valt för att jag är extrem prylnörd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

En ide om hur det kan se ut i vitt: https://i.imgur.com/isPkLP6.jpg

Chassi:BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition. CPU: Intel i9-9900K. Moderkort: Asus Prime z390-a. RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz. GPU: Asus RTX 2080 Ti ROG Strix OC White Edition. PSU: Corsair RM850x white. CPU kylning: Corsair H100i RGB Platinum. Totalt 6 st Corsair LL120 fläktar samt en BeQuiet 140mm fläkt i botten.

Saknas en fläkt i taket på bilden pga reklamation.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ska den hålla i 10år så bör du åtminstone vänta in nästa generations grafikkort som släpps om ett par månader mest troligt.

Permalänk
Viking

Snyggaste chassit som finns (imo)! 9x fläktar och vitt tema.

+ En Commander PRO: https://www.inet.se/produkt/6902363/corsair-commander-pro

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan en dator för 30k kunna hålla i 10 år, borde vara betydligt bättre att köpa en ny dator var ungefär var 6e år för 1600-17000 kr..

Kommer du planera att alternera med två skärmar en 1440P i början och en 1080P efter några år när datorn ej håller måttet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Ska den hålla i 10år så bör du åtminstone vänta in nästa generations grafikkort som släpps om ett par månader mest troligt.

Har tänkt på det också, men frågan är ju hur mycket dyrare det blir? Eller brukar nya hamna i samma prisklass som de tidigare generationerna. Jag vill inte behöva vänta ett halvår på att de nya ska droppa i pris. Om du förstår hur jag menar.

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Tack! Verkligen det jag behövde. En liten tweak på det jag själv känner mig osäker på för att kunna klämma in ett 2080ti.
Läste på Inet att det krävs ett x570 mobo för m2 gen 4, men det stod även på det mobot du la till att den fanns en hyper plats som klarade gen 4, så då borde det va lugnt va?

Enda anledning till att jag ville ha en AIO istället för stock va egentligen utseendet, men det är klart att det är bättre att dra ner lite på det och köpa en bättre gpu. Och vill man ändra framöver är det ju bara att köpa till en AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

En ide om hur det kan se ut i vitt: https://i.imgur.com/isPkLP6.jpg

Chassi:BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition. CPU: Intel i9-9900K. Moderkort: Asus Prime z390-a. RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz. GPU: Asus RTX 2080 Ti ROG Strix OC White Edition. PSU: Corsair RM850x white. CPU kylning: Corsair H100i RGB Platinum. Totalt 6 st Corsair LL120 fläktar samt en BeQuiet 140mm fläkt i botten.

Saknas en fläkt i taket på bilden pga reklamation.

Grymt snyggt! Exakt så jag vill ha det. Kul att få en bild på hur det kan se ut med samma gpu som jag vill ha också Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Snyggaste chassit som finns (imo)! 9x fläktar och vitt tema.
https://komponentkoll.se/bild/IAYDc.png
+ En Commander PRO: https://www.inet.se/produkt/6902363/corsair-commander-pro

Jag va inne på det chassit förut, men jag har fastnat mer för det jag la till.
Vad gäller Commander PRO, detta är helt nytt för mig. Jag har sett folk montera in såna där grejer i sina burkar, men jag har aldrig riktigt förstått hur det går till. Får kolla lite klipp på hur de fungerar helt enkelt. Det känns ju som ett självklart val att ha en sån också. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kan en dator för 30k kunna hålla i 10 år, borde vara betydligt bättre att köpa en ny dator var ungefär var 6e år för 1600-17000 kr..

Kommer du planera att alternera med två skärmar en 1440P i början och en 1080P efter några år när datorn ej håller måttet?

Håller helt med om att det vore smartare att byta oftare för mindre peng per gång. Men det är det jag har problem med. Vill ha det bästa (inom rimliga gränser) fastän jag inte behöver det.

Vad menar du med skärmarna? Förstår inte hur du tänker. Denna skärm jag la till borde väl klara sig rätt många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fendor:

Håller helt med om att det vore smartare att byta oftare för mindre peng per gång. Men det är det jag har problem med. Vill ha det bästa (inom rimliga gränser) fastän jag inte behöver det.

Vad menar du med skärmarna? Förstår inte hur du tänker. Denna skärm jag la till borde väl klara sig rätt många år?

Jag tror inte att han menar att skärmen kommer att gå sönder, snarare att grafikkortet inte kommer klara av framtida spel i den skärmens upplösning. Ett GTX 480 (bästa för 10 år sedan) klarar precis av mindre krävande spel i 1080p på lägsta grafik om man vill ha över 60 FPS. I de mer krävande spelen kommer man inte ens nära.

Det är knappt så att det går att få 240 FPS med den upplösningen i många av dagens spel med ett 2080 Ti. Prestandan lär inte magiskt bli bättre i framtida spel med ett 2080 Super.

Permalänk
Medlem

@Fendor:

Tänkte mest att grafikkortet du köper nu klarar nog inte 1440p gaming om 8+ år..
Max 5 år till kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fendor:

Har tänkt på det också, men frågan är ju hur mycket dyrare det blir? Eller brukar nya hamna i samma prisklass som de tidigare generationerna. Jag vill inte behöva vänta ett halvår på att de nya ska droppa i pris. Om du förstår hur jag menar.

Nu spekulerar jag bara, men 2000-serien är den första med hårdvaruaccelererad ray tracing. Om trenden håller i sig och ray tracing används mer och mer i spel, vilket jag hoppas, så känns det tveksamt att ens ett 2080 Ti kommer stå sig särskilt bra med tiden. Just ray tracing-prestandan är något som ryktena säger kommer förbättras rejält med 3000-serien. Men det är som sagt bara rykten, vi vet inte särskilt mycket om 3000-serien än så länge.

Skrivet av Fendor:

Läste på Inet att det krävs ett x570 mobo för m2 gen 4, men det stod även på det mobot du la till att den fanns en hyper plats som klarade gen 4, så då borde det va lugnt va?

Verkar som att Inet helt enkelt inte uppdaterat sidan för MP600, B550 är ju relativt nytt och tillåter att man använder processorns PCIe 4.0-linor. D.v.s. man får PCIe 4.0 till en PCIe x16-port samt en M.2-port. Däremot kör själva B550-kretsen PCIe 3.0, så t.ex. extra M.2-portar kommer bara vara PCIe 3.0 (x2 på moderkortet som länkades, men det finns många med x4 om du vill ha det). X570 kör däremot PCIe 4.0 överallt, inklusive för kommunikationen med processorn, och har även fler PCIe-banor tillgängliga för extra portar och annat.

Permalänk
Medlem

Tänk så här:
Tillverkare snålar nu mycket mer än tidigare med kvaliteten på sina komponenter.
Det är inte sällan saker går sönder så fort garantitiden är ute.

Men detta sagt hävdar jag att 3 år är snitt livslängd för komponenter idag. Visst finns det saker med livstidsgaranti (RAM från gSkill) eller 10 års garanti på bra PSU. Men få andra komponenter kommer hålla i 10 år.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar starkt att invänta Zen 3 och RTX 3000-serien med tanke på vad för komponenter du siktat in dig på. På 10 år, vad är någon månad till?

Permalänk
Skrivet av Fendor:

Grymt snyggt! Exakt så jag vill ha det. Kul att få en bild på hur det kan se ut med samma gpu som jag vill ha också Tack!

Tack och vad roligt att höra. Du kanske fick någon idé som sagt var. 👍

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Viking
Skrivet av Fendor:

Jag va inne på det chassit förut, men jag har fastnat mer för det jag la till.
Vad gäller Commander PRO, detta är helt nytt för mig. Jag har sett folk montera in såna där grejer i sina burkar, men jag har aldrig riktigt förstått hur det går till. Får kolla lite klipp på hur de fungerar helt enkelt. Det känns ju som ett självklart val att ha en sån också. Tack för tipset

Angående Commander PRO så kopplar du bara in alla fläktar där, sedan kan du justera RPM, fläktkurva och RGB-belysning i iCUE. Detsamma gäller belysningen på dina andra Corsair komponenter, enkelt att styra i iCUE.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

För 10 år sen kunde du köpa en i7 och Geforce 580, det är fortfarande användbart idag men för 20 år sen kunde du köpa en Pentium 3 och ett Geforce DDR. Gissar att du inte satt kvar med en sån dator för 10 år sen

Hursom, instämmer jag i att vänta in nya cpuer och grafikkort om planerar att ha datorn så länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tror inte att han menar att skärmen kommer att gå sönder, snarare att grafikkortet inte kommer klara av framtida spel i den skärmens upplösning. Ett GTX 480 (bästa för 10 år sedan) klarar precis av mindre krävande spel i 1080p på lägsta grafik om man vill ha över 60 FPS. I de mer krävande spelen kommer man inte ens nära.

Det är knappt så att det går att få 240 FPS med den upplösningen i många av dagens spel med ett 2080 Ti. Prestandan lär inte magiskt bli bättre i framtida spel med ett 2080 Super.

Tack för förklaringen. Låter rimligt, men frågan är ju hur långt bort nästa generation av gpu är. Sitter just nu på i5 3570k och gtx 680 kort. Så det börjar va rätt dags att ta tag i detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu spekulerar jag bara, men 2000-serien är den första med hårdvaruaccelererad ray tracing. Om trenden håller i sig och ray tracing används mer och mer i spel, vilket jag hoppas, så känns det tveksamt att ens ett 2080 Ti kommer stå sig särskilt bra med tiden. Just ray tracing-prestandan är något som ryktena säger kommer förbättras rejält med 3000-serien. Men det är som sagt bara rykten, vi vet inte särskilt mycket om 3000-serien än så länge.
Verkar som att Inet helt enkelt inte uppdaterat sidan för MP600, B550 är ju relativt nytt och tillåter att man använder processorns PCIe 4.0-linor. D.v.s. man får PCIe 4.0 till en PCIe x16-port samt en M.2-port. Däremot kör själva B550-kretsen PCIe 3.0, så t.ex. extra M.2-portar kommer bara vara PCIe 3.0 (x2 på moderkortet som länkades, men det finns många med x4 om du vill ha det). X570 kör däremot PCIe 4.0 överallt, inklusive för kommunikationen med processorn, och har även fler PCIe-banor tillgängliga för extra portar och annat.

Bra info gällande mobos. Tack! Nu fick jag lite mer att tänka på
Hur ofta kommer det nya serier av cpu/gpu. Känns som att det alltid kommer något nytt runt hörnet som är mycket bättre. Nån gång vill man ju kunna slå till. Med det sagt så kan jag hålla mig ett tag till, även om det kliar i fingrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tänk så här:
Tillverkare snålar nu mycket mer än tidigare med kvaliteten på sina komponenter.
Det är inte sällan saker går sönder så fort garantitiden är ute.

Men detta sagt hävdar jag att 3 år är snitt livslängd för komponenter idag. Visst finns det saker med livstidsgaranti (RAM från gSkill) eller 10 års garanti på bra PSU. Men få andra komponenter kommer hålla i 10 år.

Oj, det hade jag ingen aning om. Så med andra ord är det rent idiotiskt att slänga såna pengar på top of the line grejer. Bättre att köra ett mediokert system för 15k och byta upp sig om några år?
Återigen så spelar jag inga krävande spel, utan vill bara ha en stationär dator som "KAN" spela nya spel om andan skulle falla på, men i övrigt ska den bara känna snabb och så. Vilket min nuvarande burk inte längre gör.

På ett sätt är det så enkelt när man inte är insatt att bara ta typ det bästa för då vet man att det blir bra i slutändan. Ska man ner i mellansegmentet så finns det massor att välja mellan. Vad kommer vara tillräckligt? 3600x?3700x?. 2060 super?2070? Osv. Eller ska man ner ännu mer. Och vilka komponenter lirar balanserat så att det inte blir en tydlig flaskhals på ex cpu.

Känns som det dyker upp fler frågor ju mer hjälp jag får. Vilket är positivt för då lär jag mig mer om det hela, och det är ju det jag vill i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Rekommenderar starkt att invänta Zen 3 och RTX 3000-serien med tanke på vad för komponenter du siktat in dig på. På 10 år, vad är någon månad till?

Släpps det nya generationer 1 gång/år eller? Känns som att det alltid är något nytt på gång som man bör vänta in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Angående Commander PRO så kopplar du bara in alla fläktar där, sedan kan du justera RPM, fläktkurva och RGB-belysning i iCUE. Detsamma gäller belysningen på dina andra Corsair komponenter, enkelt att styra i iCUE.

Tack. Ett sånt slänger jag absolut med i paketet. Inget jätte fan av RGB, men när man väl har det så vet jag att jag kommer tycka om det

Permalänk
Medlem

@Fendor:
Precis så.. hellre 2 datorer var 5e år istället en ny var 10e år.

för 15000 får du en mycket kapabel maskin. Inga mediokra saker.

För 15000 får du en ryzen 3600 + b450 moder + 16gb ram + 1-2gb ssd + 750W psu + rx5700xt eller rtx2070super

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fendor:

Släpps det nya generationer 1 gång/år eller? Känns som att det alltid är något nytt på gång som man bör vänta in

ja nya grejer släpps varje år och ny hårdvara kan mycket väl bli 30% bättre än det som var året innan.
Ännu ett argument till att inte köpa det som råkar vara allra bäst idag, för det kommer bli mediokert snart.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fendor:

Oj, det hade jag ingen aning om. Så med andra ord är det rent idiotiskt att slänga såna pengar på top of the line grejer. Bättre att köra ett mediokert system för 15k och byta upp sig om några år?
Återigen så spelar jag inga krävande spel, utan vill bara ha en stationär dator som "KAN" spela nya spel om andan skulle falla på, men i övrigt ska den bara känna snabb och så. Vilket min nuvarande burk inte längre gör.

På ett sätt är det så enkelt när man inte är insatt att bara ta typ det bästa för då vet man att det blir bra i slutändan. Ska man ner i mellansegmentet så finns det massor att välja mellan. Vad kommer vara tillräckligt? 3600x?3700x?. 2060 super?2070? Osv. Eller ska man ner ännu mer. Och vilka komponenter lirar balanserat så att det inte blir en tydlig flaskhals på ex cpu.

Känns som det dyker upp fler frågor ju mer hjälp jag får. Vilket är positivt för då lär jag mig mer om det hela, och det är ju det jag vill i slutändan.

Om du siktar in dig på att köpa ett billigare system runt 15k så hade jag gjort såhär:

Om du behöver mer lagring så är det bara att lägga till en 1-2 tb ssd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Att räkna med tio års livslängd är vågat. Vid rätt tidpunkt kan det gå bra, vid andra betydligt sämre. För att bara ta en så enkel sak som processorn så hade det tidigt 2011 gått utmärkt att kunna köpa sig en Sandy Bridge av det kraftfullare slaget och klara sig på det fram tills idag, men hade man hoppat på tåget ett par år tidigare så hade man haft det tungt de sista åren.
Grafikkort? Nej ... det är man dömd att uppgradera oftare om man spelar något nyare alls, delvis på grund av prestandan, men även av anledningar så som drivrutinsstöd. Med lite tur stöds kortet i drivarna som är tillgängliga för supportad utgåva av framtidens operativsystem, men det är inget man ens bör chansa på, särskilt med dagens priser på grafikkort.
Moderkort riskerar framför allt att få trasiga kondningar, vilket den händige kan fixa till nya på, men om det inte är ett alternativ får man räkna med att det kommer att bli tufft att hitta ersättningskort om det ryker.
Nätagget kan mycket väl tänkas klara sig i tio år, men det är att leva på marginalen.
Diskar kan med lite otur ha gått över till ett nytt gränssnitt om tio år, och sparar man någon form av oersättlig data så skulle åtminstone inte jag räkna med att den kommer att överleva på en och samma disk så länge.

Skärm, ja den kan också tänkas hänga med i tio år, men där skulle jag säga att man bör köpa nya när de gamla inte håller måttet eller går sönder, inte nödvändigtvis när man köper en ny burk.

Så ja, det som kvarstår är väl ungefär chassit som man bör kunna räkna med att det överlever i tio år, även om det säkerligen kommer att ha hänt en hel del även på den fronten tills dess.

Med andra ord, om du är villig att leva med en gammal utdaterad dator i fem år till om fem år, ja då bör du starkt överväga att spendera hälften så mycket som du tänkt lägga på en nu och köpa en ny i samma prisklass om fem år igen. Du kommer att bli betydligt mer nöjd med prestandan i snitt över dessa tio år på det viset, för även om inte prestandan blir nämnvärt sämre över tid så kommer du ofrånkomligen att ha en gammal dator om tre år oavsett.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fendor:

Oj, det hade jag ingen aning om. Så med andra ord är det rent idiotiskt att slänga såna pengar på top of the line grejer. Bättre att köra ett mediokert system för 15k och byta upp sig om några år?

Om du inte faktiskt behöver top of the line grejer, ja.
15k får du en rätt bra dator för. Inte en värsting dator, men rätt bra. Skall man upp i bättre prestanda så blir det snabbt mycket pengar för en ganska måttlig prestandaökning.
Ta t.ex. ett RTX 2080 Super grafikkort kontra ett RTX 2080 Ti. 2080Ti är kanske 15% snabbare, men 60% dyrare.

Tio år kan det dessutom vara rätt tveksamt om alla komponenter håller, som nämnts.
Fem år kan man nog räkna rätt säkert med att saker skall hålla, och många komponenter kommer att hålla längre än så, men knappast alla.

Själv skulle jag nog säga att byta/uppgradera datorn vart femte år eller så är rätt lagom. Då sitter man aldrig med någon riktigt föråldrad dator, och slipper oftast köpa nytt i panik för att det gamla gått sönder.