Permalänk
Medlem

TKL tangentbord med USB-hubb?

Jag vet inte om jag snurrat in mig i en jakt efter en produkt som inte finns öht, men jag hittar inget iallafall.

Har idag ett QPAD MK-85 med USB-hubb inbyggt vilket jag tycker är väldigt smidigt för bland annat USB-mottagaren till den trådlösa musen. Klart att det finns andra lösningar, USB-hubb i skärmen, separat hubb osv, men min frågeställning är alltså:

Finns det något mekaniskt TKL (dvs utan numpad/eller piltangenter 60/80%) tangentbord med usb-hubb inbyggt som går att köpa i svensk butik?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sedär ja, tack för tipset.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Bara en fråga här TKL - står det för tangentklaviatur eller?

Första gången jag i så fall ser den beteckningen. TGB är den jag sett normalt - Tangentbord.

Annars är det bra att undvika förkortningar eftersom det är en grogrund för förvirringar och felaktiga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara en fråga här TKL - står det för tangentklaviatur eller?

TKL står för TenKeyLess, alltså att tangentbordet saknar numpad-delen. Kallas även ibland för 80% tror jag.
Likaså finns det 60% som är ännu mindre, saknar piltangenter och området ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara en fråga här TKL - står det för tangentklaviatur eller?

Första gången jag i så fall ser den beteckningen. TGB är den jag sett normalt - Tangentbord.

Annars är det bra att undvika förkortningar eftersom det är en grogrund för förvirringar och felaktiga svar.

Bra poäng, har förtydligat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMoo:

TKL står för TenKeyLess, alltså att tangentbordet saknar numpad-delen. Kallas även ibland för 80% tror jag.
Likaså finns det 60% som är ännu mindre, saknar piltangenter och området ovanför.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMoo:

TKL står för TenKeyLess, alltså att tangentbordet saknar numpad-delen. Kallas även ibland för 80% tror jag.
Likaså finns det 60% som är ännu mindre, saknar piltangenter och området ovanför.

Finns även 87%(ANSI) å 88%(ISO/Nordic bl.a).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Finns även 87%(ANSI) å 88%(ISO/Nordic bl.a).

Mja, då använder man inte % utan key istället.

@ehsnils
Här är en lista på de vanligaste layouterna som används.
https://drop.com/talk/947/physical-keyboard-layouts-explained...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, då använder man inte % utan key istället.

@ehsnils
Här är en lista på de vanligaste layouterna som används.
https://drop.com/talk/947/physical-keyboard-layouts-explained...

Den siten ger mig "Drop requires JavaScript to work, but it is disabled in your web browser.
Here are the instructions on how to enable JavaScript in your web browser."

Men det är egentligen inte det som var mitt problem utan att det skrevs med bara förkortningen utan förklaring. Genom åren så har det funnits massor av förkortningar som kommit och gått.

För de som är äldre så innebär JSP "Jackson Structured Programming" och inte "Java Server Pages".