Vilken sladd ska jag använda från internetuttag till router och från router till enhet?

Permalänk
Inaktiv

Vilken sladd ska jag använda från internetuttag till router och från router till enhet?

Hej. Jag undrar vilken typ av sladd jag ska använda från internetuttaget i väggen till routern? TCP/TCP gissar jag på? Sen när det är från router till enhet, typ tv och dator då är det TCP/TCP ? Jag har 100/10 internet i övrigt men vet inte om det spelar någon roll.

I övrigt undrar jag, hur ser man att en sladd är TCP/TCP och UPD/UPD?

Permalänk
Medlem

Du ska använda en ethernetkabel, cat5e eller eller bättre. Utan skärm, UTP.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

@Karaff: Definiera skärm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag undrar vilken typ av sladd jag ska använda från internetuttaget i väggen till routern? TCP/TCP gissar jag på? Sen när det är från router till enhet, typ tv och dator då är det TCP/TCP ? Jag har 100/10 internet i övrigt men vet inte om det spelar någon roll.

I övrigt undrar jag, hur ser man att en sladd är TCP/TCP och UPD/UPD?

TCP/UDP har inget med kabeln att göra utan är olika kommunikationsprotokoll.
TCP - Transmission Control Protocol
UDP - Unreliable Datagram Protocol

UTP/STP syftar däremot på kabels skärm, är det det du menar `?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Va? jag förstår inte vad alla förkortning UTP osv gör.

Permalänk
Sötast

Gå fram till en hylla med nätverksladdar.
Välj vilken rak sladd som helst som är tillräckligt lång och kör på. Kommer funka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon321431:

@mrqaffe: Va? jag förstår inte vad alla förkortning UTP osv gör.

UTP oskärmad kabel
STP skärmad kabel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel

TCP(UDP är inget som har med kablar att göra.

Ska du koppla ett normalt nätverk bör du ha en rakt kopplad oskärmad kabel som är minst cat5e.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Tack. Då använder jag Cate5 på alla sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@mrqaffe: Tack. Då använder jag Cate5 på alla sladdar.

Nej, du bör har cat5e eller bättre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

@Karaff: Ja, det var ju Cat5e jag sa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

@Karaff: Ja, det var ju Cat5e jag sa

Du skrev "cate5" vilket kan tolkas som en felstavning av vanlig "cat5". Cat5 och Cat5e är inte samma sak, bara för att vara övertydlig.

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: Ah, sorry och tack

Permalänk
Inaktiv

Jag sa fel när jag gjorde det här threadet. Ska alla sladdar vara raka eller korsade, det var det jag menade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon321431:

Jag sa fel när jag gjorde det här threadet. Ska alla sladdar vara raka eller korsade, det var det jag menade.

Raka bör gå bra.
I standarden för Gbit etheretportar ingår att de automatiskt ska kunna ställa om sig mellan rak och korsad kabel (Auto MDI-X) och idag så gör även de flesta 100 Mbit portar det i den mån 100 Mbit används på nya produkter (det är lyckligtvis väldigt ovanligt men förekommer på en del skräproutrar från Asus.)
Korsade kablar är alltså inget som behövs om man inte har äldre utrustning som har 10/100 Mbit portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Hur ser man om sin kabel man har nu är rak eller korsad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon321431:

@mrqaffe: Hur ser man om sin kabel man har nu är rak eller korsad?

Det ser du oftast inte på den, förpackningen var nog märkt men kabeln i sig är ju samma, det är bara kopplingen i kontakten som skiljer men om du inte har gamla 10/100 portar så spelar det ingen roll om kabeln är rak eller korsad.
Om du prompt måste veta det så får du nog mäta upp hur kabeln är kopplad endera med en kabeltestare eller en multimeter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En it-samordnare sa till mig att patchkablar med röda kontakter var korsade.

Permalänk
Inaktiv

@Hubertus: Vad är en patchkabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

En it-samordnare sa till mig att patchkablar med röda kontakter var korsade.

Ja ibland men det finn ju ingen standard för det.

Skrivet av anon321431:

@Hubertus: Vad är en patchkabel?

Den kabel man använder mellan ett fast uttag och klienten, den har flerkardeliga ledare.
Installationskabel har enkardeliga ledare och ska inte förflyttas särkilt mycket för då kan den gå av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.