Permalänk
Inaktiv

Rengöra tangentbord?

Jag har funderat på ett tag att uppgradera tangentbordet, då jag kör icke-mekaniskt i dagens läge.
Dock brukar mina tangentbord bli väldigt smutsiga under/mellan tangenterna och därför är jag lite tveksam till att köpa nåt dyrare tangentbord (sitter för tillfället med ett memchanical från Cooler Master där tangentbord+mus kostade ca 500 kr).

Så hur rengör jag ett mekaniskt tangentbord isåfall? Om man tittar på exempelvis Corsair K70

Tidigare har jag duschat av den i duschen och låtit tangentbordet torka i 24+ timmar, men det känns inte som en bra idé på dessa?

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka loss tangenterna, diska dem separat i handdisk eller diskmaskin och ta tangentbordet manuellt? Tvålvatten och en fin pensel fungerar hur bra som helst för att få loss skräp på små ytor.

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: Min fru gjorde den en gång med ett tangentbords knappar....tvättade bort färgen på det också...så det känner jag väl mig lite tveksam till... Men det brukar inte vara tangenterna i sig som brukar vara problemet.
Tvålvatten och pensel alltså? Tåls att tänka på.

Permalänk
Medlem

alkogel/annan sprit och bomullspinnar
och låt bli att äta vid datorn. 99% av alla skit är oftast mat

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Det finns flera bra äldre trådar om att tvätta mekaniska tangentbord.
Jag dammsuger och torkar av med isopropyl-alkohol varje vecka. Storrengöring behöver man inte göra så ofta om man lyckas hålla smulor borta från det.

De bästa tipsen för när du tvättar är:
* Skaffa en tangent-dragare ("keycap puller") så att du kan dra tangenterna rakt upp utan att riskera att skada dem
* Smussla undan en av frugans tvättpåsar som hon tvättar underkläder i, lägg tangenterna i den, zippa ihop och tvätta och torka hela påsen. Den gör proceduren så mycket enklare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Jag har funderat på ett tag att uppgradera tangentbordet, då jag kör icke-mekaniskt i dagens läge.
Dock brukar mina tangentbord bli väldigt smutsiga under/mellan tangenterna och därför är jag lite tveksam till att köpa nåt dyrare tangentbord (sitter för tillfället med ett memchanical från Cooler Master där tangentbord+mus kostade ca 500 kr).

Så hur rengör jag ett mekaniskt tangentbord isåfall? Om man tittar på exempelvis Corsair K70

Tidigare har jag duschat av den i duschen och låtit tangentbordet torka i 24+ timmar, men det känns inte som en bra idé på dessa?

För alla dina rengöringsbehov:Guide!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite gott att snacksa på och kolla in den här ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Lite gott att snacksa på och kolla in den här ?

https://www.youtube.com/watch?v=pgnF42ZoRSw

Jag gjorde det en gång, switcharna på vissa knappar kändes ej likadant efterått.
Men den överlevde ju iallafall. (Mekaniskt, blå cherry)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Diskmaskin= Blä!
Kolla länken jag länkade ovan!

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

alkogel/annan sprit och bomullspinnar
och låt bli att äta vid datorn. 99% av alla skit är oftast mat

Du körde bomullspinnarna mellan switcharna?

Skrivet av anon257891:

För alla dina rengöringsbehov:Guide!

Det där säger mig ingenting. Vad och hur används till vad?