Permalänk

Budget bygge

Hej, jag behöver eran hjälp , eller rättare sagt en kompis behöver hjälp till sin son. Han vill spela GTA, Cs:Go, Fortnite, Overwatch. Men vill helst inte köpa en färdig dator, men på samma gång har egentligen ingen budget. Utan vill gärna bygga den själv då han har chassi och nät agg och hårdiskar med windows på. Han har ett grafikkort, av äldre topp modell som fårnhänga i en stund.

Han vägrar AMD, då dem alltid krånglar när han har byggt eller köpt deras processorer.

Han behöver alltså

*moderkort
*processor
*ram

Har ni fötslag på vad han skall sata på. Hans budget är nästintill obefintlig Men jag kanske skulle säga max 2500.

Finns det några produkter han skulle kunna bygga ihop för denna summa

Tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ifall grejerna måste vara nya har du i princip inget alternativ utöver AMD för din budget. B450 mobo + 3300X är du redan uppe över 2000kr.

Om det kan vara begagnat så gäller det väl bara att spänna ögonen i Swec-marknaden alt. försöka sålla bland ockerpriser på andra sidor.

Permalänk
Medlem

Fick ihop det här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13848918
Glöm inte kolla så att moderkortet får plats i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHun:

Fick ihop det här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13848918
Glöm inte kolla så att moderkortet får plats i chassit.

Tänk då på att dessa komponenter är på förra generationens sockel vilket kan vara begränsande i framtiden

Permalänk
Medlem

Vill han ha någon typ av prestanda så blir det AMD i det här fallet, jag känner spontant att jag inte kan rekommendera Intel bara för att han uppenbarligen inte har någon som helst aning om dagens hårdvara eftersom det inte finns några som helst belägg för hans känsla om AMD.

Kan han pressa ut ett par hundringar till så kan han köpa detta:

Jag rekommenderar dock att så fort som möjligt köpa till en extra sticka med 8gb ram. Om han inte kan pressa fram de extra hundralapparna och promt ska ha Intel så är bygget som länkas ovan med 9100f helt ok även om jag personligen inte skulle vilja vara instängd på en 1151-socket utan rimliga uppgraderingsmöjligheter om jag kunde välja att vara på ett B450 med möjlighet att göra en billig uppgradering till en Ryzen 3600 eller till och med till Ryzen 4000-serien med hjälp av att flasha bios.

Han kan även välja Ryzen 3100 istället för 3300X och hamna inom budget med bra uppgraderingsmöjligheter, den presterar ungefär som en 9100f i spel.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vill han ha någon typ av prestanda så blir det AMD i det här fallet, jag känner spontant att jag inte kan rekommendera Intel bara för att han uppenbarligen inte har någon som helst aning om dagens hårdvara eftersom det inte finns några som helst belägg för hans känsla om AMD.

Kan han pressa ut ett par hundringar till så kan han köpa detta:

https://komponentkoll.se/bild/mljCS.png

Jag rekommenderar dock att så fort som möjligt köpa till en extra sticka med 8gb ram. Om han inte kan pressa fram de extra hundralapparna och promt ska ha Intel så är bygget som länkas ovan med 9100f helt ok även om jag personligen inte skulle vilja vara instängd på en 1151-socket utan rimliga uppgraderingsmöjligheter om jag kunde välja att vara på ett B450 med möjlighet att göra en billig uppgradering till en Ryzen 3600 eller till och med till Ryzen 4000-serien med hjälp av att flasha bios.

Han kan även välja Ryzen 3100 istället för 3300X och hamna inom budget med bra uppgraderingsmöjligheter, den presterar ungefär som en 9100f i spel.

Jag håller med helt!

AMD var för bara några år sedan helt uträknade, men nu ligger dom bättre till än intel på alla sätt! Intel säljer bara gamla skylake processorer (5 år gamla) fortfarande och prestandan går knappt uppåt

Permalänk
Medlem

@Elsaslillaskit: Finns inte mycket att välja på med så snäv budget och krav:

2x4GB är dock bättre än 1x8GB.
Frakt kan också vara en faktor vid denna budget så jag valde lite snabbare ram för 66:- extra då det gav allt i samma butik.
med AMD går det lätt att trycka in mer och snabbare RAM:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Viking

Allting billigare än så här blir helt värdelöst. Det här är den billigaste ”grunden” till en speldator:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Allting billigare än så här blir helt värdelöst. Det här är den billigaste ”grunden” till en speldator:
https://komponentkoll.se/bild/gZHxq.png

Har man pressad budget kan man snåla lite till på moderkortet utan att förlora prestanda i spel.
https://www.webhallen.com/se/product/313924-ASRock-B450M-HDV-...
699kr

3100 istället för 3300x sparar man också några hundralappar på den är lite sämre men också lite billigare. Den är i alla fall bättre än i3 9100f.
https://www.inet.se/produkt/5303157/amd-ryzen-3-3100-3-6ghz-1...
1229kr

Tar man de minnena du rekommenderade hamnar man på 2677kr vilket fortfarande är över budget men kanske lite lättare att nå till.
Vet inte hur det är att spela med 8GB nu för tiden men det kanske går att börja med 8GB och fortfarande ha okej prestanda. Sedan uppgradera till 16 när pengar finns.
(ja jag vet att prestanda/krona är säkert bättre på 3300x, och moderkortet är begränsat. Men har man låg budget så har man.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har man pressad budget kan man snåla lite till på moderkortet utan att förlora prestanda i spel.
https://www.webhallen.com/se/product/313924-ASRock-B450M-HDV-...
699kr

Det skulle såklart funka. Men att spara 150kr på en bekostnad att få ett moderkort som knappt klarar en 3600 utan att flaska är ett stort frågetecken för mig. Onödigt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

3100 istället för 3300x sparar man också några hundralappar på den är lite sämre men också lite billigare. Den är i alla fall bättre än i3 9100f.
https://www.inet.se/produkt/5303157/amd-ryzen-3-3100-3-6ghz-1...
1229kr

Att spara 250kr men att förlora 12-15% i spelprestanda är aldrig värt det. Det är en större skillnad än med en 6700k och 7700k för bara 250kr. Ovärt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det skulle såklart funka. Men att spara 150kr på en bekostnad att få ett moderkort som knappt klarar en 3600 utan att flaska är ett stort frågetecken för mig. Onödigt.

Att spara 250kr men att förlora 12-15% i spelprestanda är aldrig värt det. Det är en större skillnad än med en 6700k och 7700k för bara 250kr. Ovärt.

Som jag skrev på slutet vet jag att moderkortet är begränsat och att man får mer prestanda/kr om man väljer 3300x. Men om man har en låg budget då får man göra uppoffringar och att välja en 3100 är inte en särskilt stor sådan, jag spelar för det mesta på en laptop med en 3750h som lär vara mycket sämre än en 3100 och jag mår fint. Det optimala vore ju självklart att vänta någon månad eller två och höja budget några hundralappar.

Det jag visade var bara att det går komma lägre i pris om man är villig att offra lite prestanda, det blir inte "helt värdelöst" bara för att moderkortet inte har en bra VRM eller processorn är 15% långsammare.

Oavsett så spelar det ingen roll såg nu att personen i fråga vägrar AMD och då är det nog någon i3 som blir aktuell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tackar för alla kommentarer. Så om jag förstår det hela rätt. Så för att komma undan med den budgeten han har så kommer han behöva välja amd. Men om säger att jag lyckas få honom att välja Amd, vad skal han tänka på ?

Permalänk
Viking
Skrivet av Elsaslillaskit:

Tackar för alla kommentarer. Så om jag förstår det hela rätt. Så för att komma undan med den budgeten han har så kommer han behöva välja amd. Men om säger att jag lyckas få honom att välja Amd, vad skal han tänka på ?

Det är väl inget speciellt egentligen som han behöver tänka på. Du märker i stort sett ingen skillnad mellan de två. Jag tycker han borde köpa som sämst en 3300x, 16gb ram och något b450. Se mitt inlägg ovanför, det är mest prisvärt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Tackar för alla kommentarer. Så om jag förstår det hela rätt. Så för att komma undan med den budgeten han har så kommer han behöva välja amd. Men om säger att jag lyckas få honom att välja Amd, vad skal han tänka på ?

Se till att klocka upp RAM till XMP i BIOS, annars kanske dem kör i 2133MHz trots att dem har specs på 3600MHz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Tackar för alla kommentarer. Så om jag förstår det hela rätt. Så för att komma undan med den budgeten han har så kommer han behöva välja amd. Men om säger att jag lyckas få honom att välja Amd, vad skal han tänka på ?

Kolla vad donnestal säger, hans tips är bäst enligt mig