Hur veta om HDMI-kabel klarar 4K och HDR?

Permalänk

Hur veta om HDMI-kabel klarar 4K och HDR?

Hej! Antar att det finns olika HDMI standarder (som inom allt annat).

Har en massa HDMI liggandes ,men har inte den blekaste vilka standarder de har. Behöver en kabel för 4K och HDR.

Kan jag läsa på sladden på något vis, eller se på kontakten "a la scart" haha... Antar att det sistnämnda inte funkar.

Så onödigt att köpa sladd om jag redan har liggande....

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

@spacedebree: Gjorde en artikel om detta för ett år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

TL;DR är certifieringen Premium High Speed där du med QR-kod och hologram ska kunna verifiera kabelns äkthet. Nu brukar det sällan vara problem att få 2 meter korta kablar att fungera oavsett. Problemen (eller kostnaden) kommer i längre längder.

Permalänk
Medlem

Toppen, hade samma fråga. En annan fråga, finns det något sätt att spara artiklar likt den du länkad till på sin profil på det sättet man kan följa forumtrådar?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Toppen, hade samma fråga. En annan fråga, finns det något sätt att spara artiklar likt den du länkad till på sin profil på det sättet man kan följa forumtrådar?

Det kanske finns bättre sätt men ett alternativ är att gå in i kommentarsfältet till artikeln och klicka på följ tråden, men då kommer den bland dina andra följda trådar.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KorvMos:

Toppen, hade samma fråga. En annan fråga, finns det något sätt att spara artiklar likt den du länkad till på sin profil på det sättet man kan följa forumtrådar?

Tyvärr inget bra existerande sätt. Ser själv detta som en del av ett större problem med sajten. Jag söker upp och klipper och klistrar länkar till mina egna artiklar flera gånger om dagen. Artiklarna är dolda i den stora massan som utgör Sweclockers.

Aktuellt ämne: https://www.sweclockers.com/artikel/29908-lasarundersokning-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu brukar det sällan vara problem att få 2 meter korta kablar att fungera oavsett. Problemen (eller kostnaden) kommer i längre längder.

Hej
Har 15 m HDMI 4K, fungerar hur bra som helst. (kostade 1500:-)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr inget bra existerande sätt. Ser själv detta som en del av ett större problem med sajten. Jag söker upp och klipper och klistrar länkar till mina egna artiklar flera gånger om dagen. Artiklarna är dolda i den stora massan som utgör Sweclockers.

Aktuellt ämne: https://www.sweclockers.com/artikel/29908-lasarundersokning-v...

Aha, ja det låter som ni har något att klura på över sommaren ni som styr och ställer på denna sidan

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr inget bra existerande sätt. Ser själv detta som en del av ett större problem med sajten. Jag söker upp och klipper och klistrar länkar till mina egna artiklar flera gånger om dagen. Artiklarna är dolda i den stora massan som utgör Sweclockers.

Aktuellt ämne: https://www.sweclockers.com/artikel/29908-lasarundersokning-v...

Vi borde ha en sektion speciellt för dessa djupare ’tidlösa’ artiklar och guider så de är lätta att hitta för oss, men även för nya användare. Dessa typer av skrifter är ju verkligen inte dussinvaror som tappar relevans bara för att tiden går, mer känslan av ett uppslagsverk eller sånt som helt enkelt är matnyttig information att läsa när man behöver den. Samma med datorbyggar guiden och andra saker