Youtube music eller spotify, vad gillar ni mest?

Permalänk
Inaktiv

Youtube music eller spotify, vad gillar ni mest?

Hej. Jag har haft spotify sen 2010, det är smidigt, enkelt, men priset kunde de ha sänk till 70 kronor istället per månad. Youtube music, jag antar att man får access till deras egen producerade tv serier, man slipper reklam och allt annat på youtube också? Den tjänsten har ju alltid nästan tillgång till alla låtar. Min fråga är enkel, vilken app tycker du är bäst, Youtube eller Spotify och varför? Jag tänkte prova youtube nu, men vill veta vad ni har att säga om det först.

Permalänk
Inaktiv

Ingen, kör Tidal för jag vill ha bäst möjliga kvalitet på ljudet och de går inte att få via nån annan tjänst idag, sedan jag började med 2 kanals ljud så dög inte Spotify längre speciellt när man fått jämföra med Tidal, den dagen Spotify höjer ljud kvalitet så kanske jag kommer tillbaka men de lär knappast hända.

Permalänk
Hedersmedlem

Gratis Spotify. Har inga problem med reklamen där och jag hade aldrig ens övervägt att betala för Youtube.

Permalänk
Medlem

Spotify premium kör jag, även om jag har youtube premium så använder jag inte youtube music. Iaf inte ännu. Följer för att få lite info.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag har kört Youtube Premium sen den var möjligt att ha den här i Sverige. Jag kör den främst för att få fördelarna på Youtube. Använder också Google Music för att sist jag testade drog Youtube Music appen enorma mängder ström på mobilen. Jag upplevde också att Youtube Music hade sämre ljudkvalité än Google Music och Spotify så jag körde på GM. Vet att Google ska slå ihop GM och YM så får se vad jag tycker om YM när jag tvingas över, just nu är det mest en bonus

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Google Play Music ( heter väl numera endast YouTube Music ) körde jag några år, nu kör jag inget, biblioteket var för min del lika bra som Spotify, finns alltid med automatiskt i Andoroid-lurar och så får man reklamfri YouTube.

Ljudkvalité skiter jag personligen i, lyssnar med mediokra lurar i telefonen/bilen när jag använder tjänsten, kvalitén duger i alla tjänster.

Permalänk
Medlem

Tidal är givna valet för mig och det enda alternativet. Med bra utrustning eller det dumt att försämra ljudet genom att använda sämre "källa".

Permalänk
Rekordmedlem

Oströmmat är det som gäller
Om man tvunget vill ha strömmad musik är Tidal de enda som inte slaktar ljudkvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör Spotify. Är youtube music ens något att betraktas som ett alternativ för en musikströmmningstjänst? Verkar ju vara musikvideor?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Inget av dem. Testade Apple Music gratis i 3 månader och fastnade på det då jag tycker deras gränssnitt är betydligt smidigare än Spotify. Har Spotify Premium men använder det sällan i dagsläget.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Ingen, kör Tidal för jag vill ha bäst möjliga kvalitet på ljudet och de går inte att få via nån annan tjänst idag, sedan jag började med 2 kanals ljud så dög inte Spotify längre speciellt när man fått jämföra med Tidal, den dagen Spotify höjer ljud kvalitet så kanske jag kommer tillbaka men de lär knappast hända.

Deezer och Qobuz erbjuder FLAC. De är inte lika populära. Priset är likvärdigt mot Tidal.
Jag tycker faktiskt Apple Music är bättre rent ljudmässigt än Tidal. AAC containern förstör inte lika mycket som Tidal Dolby codec. Kör mest egen rippad musik eller radio via wifi.

Permalänk
Medlem

Har växlat mellan Spotify och Apple Music senaste månaderna nu, och föredrar Apples renare gränssnitt. Utbudet är för mig det jag lyssnar på i princip identiskt.
Testade Tidal och det var definitivt den bästa tjänsten, dock är det för mycket pengar sett till hur mycket jag faktiskt lyssnar/månad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spotify pga Spotify Connect.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tjejen har youtube music och jag är inte speciellt imponerad. Föredrar Apple Music för den typ av musik jag lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Jag kör mp3 eller vanliga gratis-youtube

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Jag har kört Youtube Premium sen den var möjligt att ha den här i Sverige. Jag kör den främst för att få fördelarna på Youtube. Använder också Google Music för att sist jag testade drog Youtube Music appen enorma mängder ström på mobilen. Jag upplevde också att Youtube Music hade sämre ljudkvalité än Google Music och Spotify så jag körde på GM. Vet att Google ska slå ihop GM och YM så får se vad jag tycker om YM när jag tvingas över, just nu är det mest en bonus

/S

Ställ in ljudkvaliten på hög eller alltid hög när du använder Youtube Music, den är inställd på normal från början.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Kör spotify premium sen 2015 typ. Nu är vi 3 som delar på det, jag, frugan och svärfar. Eftersom det inte är familjeplanen så får jag ofta köra offlineläge då de andra inte är lika hajja på att sätta på det/stänga av internet. Stör mig inte, har spellistorna jag använder nedladdade ändå

Skrivet av e1m1:

Kör Spotify. Är youtube music ens något att betraktas som ett alternativ för en musikströmmningstjänst? Verkar ju vara musikvideor?

Alltid fått för mig att det är Youtube fast musik. Har aldrig provat heller. Är det en "musikapp att ha när mobilen är i fickan" kanske det hade varit värt att prova.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Ställ in ljudkvaliten på hög eller alltid hög när du använder Youtube Music, den är inställd på normal från början.

Över lag låter det okej men vissa av låtarna känns det som att YM tagit från något youtube klipp och kvaliten är katastrof, kan vara så att den låten helt enkelt inte finns i högre kvalite. Ska testa YM nu igen och se ifall det är bättre nu Gillar också GM då de har ett trevligare interface tycker jag.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Youtube music är det man oftast får höra om man ber nån "Google-smartsak" att spela nått om man inte definierat nått närmare vad den ska spela utan bara säger artist och titel.
Jag har både home och mini främst som strömbrytare men de funkar ju även som "köksaradio" jag lyssnar visserligen oftast på radionyheterna på dem men nån gång har de spelat nån musikmest för att det är väldigt bekvämt att bara säga artist och titel så spelar den upp det. Det går ju även att ansluta dem till ett vettigare ljudsystem och konfa det så de spelar från andra strömningstjänster om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag har skaffat youtube music nu och tycker om det lite mer då de har mer utbud osv... Vet någon hur man lägger över spellistor från Spotify till Youtube?

Permalänk
Medlem

Föredrar Spotify Premium men har även YouTube Premium för att slippa reklam på YouTube på alla enheter. YouTube Music agerar därmed mest som ett komplement i mitt fall. Tjänsten verkar väl dock helt ok.

Skrivet av e1m1:

Kör Spotify. Är youtube music ens något att betraktas som ett alternativ för en musikströmmningstjänst? Verkar ju vara musikvideor?

Ja, det är en rak konkurrent till Spotify, Apple Music etc. och fungerar precis likadant. De låter dig dock se musikvideor också om du vill men det kan helt stängas av. Den ersätter Googles tidigare tjänst Play Music.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

SPotify premium, skulle aldrig lägga några pengar på youtube.

Permalänk
Medlem

Har gratis Spotify för att lyssna för att sen köpa cd`n eller lp`n om musiken faller mig i smaken

Permalänk
Medlem

Har kört en del olika tjänster, Tidal är rätt hygglig men gav upp dem när de började med MQA-junket...
Så för stunden är det mest min samling offline-album eller slölyssning med Spotify.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Provade Tidal efter alla lovord. Kör nu Spotify igen.

Permalänk
Medlem

Har betalat för Spotify och Tidal, men använder nu Youtube Music istället efter införskaffandet av en Google Home. Bytte ett bra tag innan förvisso.

Permalänk

Hemskt besviken på youtube musik, det går inte att skapa spellistor med valfri musik. Tex this is halloween är en låt jag skulle vilja ha i spellista denna tiden på året. Det får jag inte pga den anses vara riktad till barn, och för att följa något coppa direktiv är det förbjudet att ha den i någon spellista. När jag söker på en artist väljer artisten går det inte att enbart spela musik från den artisten utan då ska youtube in och använda sin algoritm och bara spela liknande musik...

Funderar på säga upp mitt abonnemang jag haft som early adopter av play musik för det funkar inte längre

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Kört Spotify Premium i stort sett sedan det kom.
Alltid varit nöjd, men rättighetstjafs är en irritation ibland. Låtar och artister som ibland försvinner och kommer tillbaka.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Spotify Premium sedan 10 år tillbaka. "mp3 dödaren"
Finns inget att klaga över, utbudet blir bara större och appen fungerar fantastiskt bra i mobil, dator och bilen. Finns inte låten kör ja Soundcloud vid sidan om.

Permalänk
Inaktiv

Tidal är helt klart de bästa om man kör via en bra Stereo anläggning, har testat flera men många har för dålig ljudkvalitet, i mobilen spelar de inte så stor roll men 320 kbit/s är nog de lägsta jag vill ha, jag kör oftast CD rippar via datorn till min stereo och dom ligger över 1000 kbit/s men jag har även massor med 24Bit som ligger på 5000 Kbit/s eller mer och de är otroligt stor skillnad ljudmässigt, har just nu runt 1500 album i min dator på 2 diskar som jag lyssnar via jriver till min Stereo, köper hellre musiken speciellt vinyl, istället för streaming tjänster så lägger jag ett par hundra varje månad på skivor.