Nytt Unifi-system, men har jag missat några nyheter och köper gamla saker?

Permalänk

Nytt Unifi-system, men har jag missat några nyheter och köper gamla saker?

Jag tittar på att byta ut nuvarande utrustning som är tio år, till något motsvarande detta nedan:

Unifi Security Gateway
Unifi Switch (någon)
Unifi Cloud Key G2
(Unifi LTE)
Unifi Switch Flex

Är det vettigt med dessa komponenter? Och är det några nyheter som är på gång som jag missar om jag köper idag?

Hur fungerar deras kameror?
Det verkar dock lockande att ha allt på ett ställ(?) och få en bra översikt med deras Controller.

Tacksam för återkoppling

Permalänk
Medlem

Inga AP?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Tobias_T230: Beroende på vad du ska göra och var du tänkt använda det kanske en Unifi Dream Machine är något för dig. D.v.s en USG + Cloud key + Switch + AC HD i ett. Sen kan du såklart koppla på resten efter behov om du behöver fler portar eller mer täckning.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det blev tyvärr utelämnat, har Unifi AP idag som jag tänkte använda.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

@Tobias_T230: Beroende på vad du ska göra och var du tänkt använda det kanske en Unifi Dream Machine är något för dig. D.v.s en USG + Cloud key + Switch + AC HD i ett. Sen kan du såklart koppla på resten efter behov om du behöver fler portar eller mer täckning.

Min tanke var att det i längden blir billigare med separata komponenter?? Vid ex uppgradering.
Vet inte om jag tänker rätt..

Men är det någon ny USG i planerna för Ubiq?

Permalänk
Medlem

USG säljs fortfarande men vad jag förstår så kommer de att ersättas av UGM.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/f6d5lo/is_the_usg_...

UDM är inte ersättaren för USG men kanske skulle vara något som du börjar med beroende på vad du vill uppnå.

Jag förstår inte ditt use case riktigt på det det du skriver - vill du ha fuktionerna av enheterna du listar eller har du dem redan idag?

Hade jag bott i lägenhet så hade jag nog tittat på UDM, men bor i hus och har istället en POE switch och separata APs samt cloud key.
Mina kameror är inte UniFi så dem kör jag i Milestone istället, samt så har jag en Mikrotik router då nuvarande USG 4 Pro inte har kraft nog att hantera min line speed samt är väldigt dåligt på VPN (hastighet).

Om du skriver lite mer om vad du vill uppnå och vad du är bekväm med tekniskt så kanske vi kan spåna vidare i froumet. (Jobbar du med nätverk på jobbet så får du inga problem med Mikrotik - om inte så kommer du att googla och följa guider för att sätta upp en sådan enhet innan du lär dig).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

I dagsläget har jag bara AP från Ubiq.

De enheter jag listade var bara lite hur jag har tänkt jag velat göra.

Jag vill ha ett nätverk där jag smidigt kan lägga till nya delar, både nya enheter och utbyggnad.
Bor i villa och har tänkt dra nätverkskabel utomhus till några punkter. Ca 200 meter kabel och 4-5 platser.

Inte hört om Milestone förut, ska läsa lite om det. Vad har du för märke på kamerorna?

Mikrotik är utanför min bekvämlighetszon. Och heller något nätverksjobb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_T230:

Bor i villa och har tänkt dra nätverkskabel utomhus till några punkter. Ca 200 meter kabel och 4-5 platser.

Tänkte du dra 200m kabel mellan två platser? Tror inte vanliga TP-kablar klarar det avståndet. Kan ha ändrats med tidigare låg det på runt 100m. Du får kanske titta på fiber för att klara det eller trådlös länk.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Tänkte du dra 200m kabel mellan två platser? Tror inte vanliga TP-kablar klarar det avståndet. Kan ha ändrats med tidigare låg det på runt 100m. Du får kanske titta på fiber för att klara det eller trådlös länk.

Det längsta avståndet är 100 meter (enligt mätning på eniro) + någon meter för inkopplingen. Det totalt 200 meter ledning.

Permalänk
Medlem

Unifi dream machine och udm.pro är fortfarande rejält buggiga. För mig går det helt bort att köpa en allt i ett maskin. Du blir mer sårbar, single point of failure, samt att det blir svårare att uppgradera i framtiden då du måste byta ut allt.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

@DuckMuck:
Jo det är lite så jag också tänker, annars hade jag lika gärna kunna köpa en komplett enhet av annat märke som innehåller allt sammankopplat i en liten låda.

Hade inte koll på att de var buggiga fortfarande, bra tillägg!

Finns det någon nackdel med Unifi-produkter överlag? I sig/eller om man ska ha andra tjänster? (Oavsett vad som gör att det blir dubbla system pga inkompatibilitet eller liknande.)
(Nästan) det enda jag har sett som dåliga omdömen om den är från personer som verkar tro att det är bara att plugga in kabeln och den funkar precis som en "konsumentrouter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Unifi dream machine och udm.pro är fortfarande rejält buggiga. För mig går det helt bort att köpa en allt i ett maskin. Du blir mer sårbar, single point of failure, samt att det blir svårare att uppgradera i framtiden då du måste byta ut allt.

Håller helt med. Jag förstår att det finns ett intresse av en sådan enhet, men ser också ut att vara många som köpt dem bara för att de är nyare än USG. Än så länge har ju deras nya Unifi OS (en egen Linux-dist byggd med buildroot) som UDM kör inte lika robust och saknar även en del av den mer avancerade funktionaliteten.

Skrivet av Tobias_T230:

@DuckMuck:
Jo det är lite så jag också tänker, annars hade jag lika gärna kunna köpa en komplett enhet av annat märke som innehåller allt sammankopplat i en liten låda.

Hade inte koll på att de var buggiga fortfarande, bra tillägg!

Finns det någon nackdel med Unifi-produkter överlag? I sig/eller om man ska ha andra tjänster? (Oavsett vad som gör att det blir dubbla system pga inkompatibilitet eller liknande.)
(Nästan) det enda jag har sett som dåliga omdömen om den är från personer som verkar tro att det är bara att plugga in kabeln och den funkar precis som en "konsumentrouter".

Förutom ursprungliga USG finns ju även USG‑PRO‑4 som bygger på samma plattform som den senaste Cavium-baserade EdgeRouter-serien (4, 6P, 12, 12P) och är tänkt att rackmonteras. Den är inte speciellt billig dock så beroende på vilka krav du har kanske det kan vara värt att börja med en USG och uppgradera i framtiden när behovet uppstår. Så länge du inte aktiverar funktioner som hindrar dig från att använda hardware offloading så klarar den ju ca 950 Mbit/s (baserat på siffror från EdgeRouter Lite som kör samma hårdvara).

Rörande deras switchar bör man dubbelkolla vilka PoE-varianter den switchen man köper stödjer för det varierar en hel del, även inom vad som ser ut att vara väldigt snarlika produkter förutom antalet portar. Detta är speciellt värt att tänka på om man vill driva sina APs via den. Se till att switchen du köper har stöd för 802.3at (PoE+) för att säkerställa stöd för att driva deras senaste och kommande AP-modeller.

För mig har Ubiquiti-prylar fungerat utmärkt och väldigt stabilt (de enda omstarterna är när jag uppdaterar firmware). Som du säger är de flesta omdömen man ser på prisjakt och liknande från folk som inte riktigt förstått vad de köpt. De verkar ha minskat en del sedan de lade till möjligheten att sätta upp deras APs i standalone mode med deras mobilapp. Som med alla produkter finns det ju alltid en liten andel användare som stöter på problem med vissa obskyra enheter men inte mer än andra tillverkares APs.

När det gäller nya produkter som är på väg finns ju som sagt UXG-Pro (initialt kallad UGM) samt flera nya APs för Wifi 6 (några av är listade i deras Early Access Store medan andra finns dokumenterade hos FCC).

Skrivet av Tobias_T230:

Det längsta avståndet är 100 meter (enligt mätning på eniro) + någon meter för inkopplingen. Det totalt 200 meter ledning.

Om kabeln är längre än 100 meter kan du ju alltid se om du har möjlighet att sätta en billig switch mellan som då i princip agerar "repeater".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Då låter det som USGn är valet idag!

Just kabeln på 100 meter blir nog svår att få till en switch på, men det måste bli en vid förgreningen.

Jag har lagt ned PEM-slang och en del är kabelrör, men vill man ha skärmad eller oskärmad nätverkskabel?
100 meterskabeln dras i samma kabelrör som en annan nätverkskabel (väldigt lite trafik på den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_T230:

Då låter det som USGn är valet idag!

Just kabeln på 100 meter blir nog svår att få till en switch på, men det måste bli en vid förgreningen.

Jag har lagt ned PEM-slang och en del är kabelrör, men vill man ha skärmad eller oskärmad nätverkskabel?
100 meterskabeln dras i samma kabelrör som en annan nätverkskabel (väldigt lite trafik på den).

En kabel på 100 meter är ju precis inom standarden så det är ok, men se till att köra CAT6A om du kan så att det är större chans att du kan köra högre hastigheter på den i framtiden.

Jag hade förmodligen satsat på oskärmad kabel. Det är sällan skärmad kabel behövs och det kan i vissa fall introducera andra problem. Vi får väl se om någon annan tycker annorlunda.

Nätverkskablar kan utan problem dras brevid varandra. Det är när man drar dem bredvid elkablar som man riskerar att råka ut för störningar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du ska ha nätverk 200 meter bort. Är det fri sikt mellan platserna?
Har du tittat på vad skillnaden skulle vara i pris om du skapade en WiFi brygga istället ?
Finns lösning för point to mulit point som kanske passar som hand i handske.

Hade detta fungerat för ditt tilltänkta användningsområde eller är det känsligt för den lite längre pingtiden ?

Om du ska dra 200 meter kabel till 4-5 olika platser så kanske nedan inte är optimalt budgetmässigt för en privatperson (jag hade själv tittat på WiFi brygga).

Om jag skulle dra 200 meter för nätverk till _en_ plats så hade jag helt enkelt valt fiber.
Ubiq. har SFP portar på flera av sina små switchar också.
Då får du en mindre switch i mitten som du behöver köpa och underhålla.

Ska du dra kabeln utomhus (hängande i luft/fastspikad på vägg) välj utomhuskabel. Den är dyrare men samtidigt så slipper du tänka på ifall kabeln bråkar med dig om du behöver felsöka i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag räknar med max 105 meter mellan termineringarna, så får sikta på CAT 6A. Men har inte hittat någon sådan kabelvinda som är över 100 meter och är lämplig att lägga ned i markrör?
Kabeln kommer att korsa elledningen på två platser, annars i alla fall 50 cm ifrån el när de är nedgrävda parallella.

Tyvärr ingen fri sikt mellan startpunkt och de två ytterpunkterna.
Och jag tänker att jag har stabilare nät mellan punkterna med en kabel.
Idag har jag en punkt som är trådlös utomhus. Vilket är enklare utrustning än Ubiq. men den stabiliteten är under vad jag söker nu. Dock är det väggar mellan antennerna nu också..

Jag tittar på Ubiquiti UniFi Flex som switch utomhus, men nackdelen är att den kostar 1300 kr...

Permalänk
Medlem

Finns säkert andra ställen att handla kabel på men du hittar längder >100 meter här:
https://www.kabelbutiken.com/kabel/natverkskabel/cat6kabel

Har aldrig själv dragit 100+ meter kabel i markrör - hoppas det funkar bra för dig och att du har dragtråd fördragen

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Finns säkert andra ställen att handla kabel på men du hittar längder >100 meter här:
https://www.kabelbutiken.com/kabel/natverkskabel/cat6kabel
[...]

Tack för länk. När det pratades om oskärmad kabel var det då U/UTP som avsågs? Jag hittar bara S/FTP som är CAT 6A. U/UTP hittar jag bara som CAT 6. https://www.kabelbutiken.com/cat6a-s-ftp-installationskabel-f...

Skrivet av Gustav-P:

[...] Har aldrig själv dragit 100+ meter kabel i markrör - hoppas det funkar bra för dig och att du har dragtråd fördragen

Tack! Nej, det finns ingen dragtråd, tidigare elektriker drog igenom nuvarande ledning och brydde sig inte så mycket om framtida projekt...

Den tidigare elektrikern använde dessutom ett kabelrör som har korrugerad insida.. Vilket jag tänker blir till mer besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias_T230:

Tack för länk. När det pratades om oskärmad kabel var det då U/UTP som avsågs? Jag hittar bara S/FTP som är CAT 6A. U/UTP hittar jag bara som CAT 6. https://www.kabelbutiken.com/cat6a-s-ftp-installationskabel-f...

Det verkar som att åtminstone Deltaco har en rulle med 305-meter Cat6a i sitt sortiment. Den borde det finnas någon någon butik som har eller någon som kan beställa in åt dig åtminstone.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/n%C3...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Elektrikern hade redan köpt kabel, det blev en Cat6, U/UTP. Men det ska väl räcka.
Nu ska jag bara köpa några paneler eller motsvarande keystone, och borra några hål i någon vägg!