Permalänk

Ny dator, helt okunnig!

Hej!

Nu är det dags för ny burk att spela på men jag har noll koll på vad som duger.

spel som ska spelas är:
Cod
pubg
wow

Nån som kan länka nån schysst burk från butik som duger till ovanstående?
Skall tilläggas att tillökning i familjen är på g så budgeten är väll sådär....

6-10k

Har även en laptop som är runt året gammal som ni kanske vet vad man kan få för oxå.
leonova LEGION Y520

Tackar ödmjukast för all hjälp då jag är så fruktansvärt dålig på ämnet.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av walterkickers:

Hej!

Nu är det dags för ny burk att spela på men jag har noll koll på vad som duger.

spel som ska spelas är:
Cod
pubg
wow

Nån som kan länka nån schysst burk från butik som duger till ovanstående?
Skall tilläggas att tillökning i familjen är på g så budgeten är väll sådär....

6-10k

Har även en laptop som är runt året gammal som ni kanske vet vad man kan få för oxå.
leonova LEGION Y520

Tackar ödmjukast för all hjälp då jag är så fruktansvärt dålig på ämnet.
MVH

Gissar att skärmen som skall spelas på är 1080p? Har den 120/144hz? Har du möjlighet att bygga den själv, om inte, kan du tänka dig köpa billig windowsnyckel från typ eBay?

Permalänk

@Muumin: Ja, stämmer. har använt skärm till laptopen 144hz..
så skärm och tillbehör finns som duger.
Har aldrig byggt själv så jag vet inte :/

Permalänk
Viking

Det här är det bästa du kan få för 10000:

Ett lite billigare alt, men du förlorar ganska mycket prestanda:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walterkickers:

@Muumin: Ja, stämmer. har använt skärm till laptopen 144hz..
så skärm och tillbehör finns som duger.
Har aldrig byggt själv så jag vet inte :/

Gotcha. Ja alltså att bygga är faktiskt inge svårt alls och pengarna du måste lägga på montering och eventuellt windows från butik är skillnaden på en riktigt bra gamingdator och en budgetdator när vi snackar summor runt 8-10k.

Kan slänga ihop ett par paket så får du se skillnaden, återkommer.

Permalänk
Medlem

Ja ska du lägga hela 10k så skulle jag föreslå en version av bygget ovan, gjorde om det med mindre fokus på lagring och mer fockus på kvalitet.

Riktigt bra gamingdator, funkar också för 1440p om du vill gå upp i upplösning längre fram.

Här är om du skulle låta exempelvis Inet montera den åt dig. Betydligt sämre grafikkort och lite sämre moderkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1165721/med-montering

Permalänk
Medlem

Med en 3000-serie/Zen 2 CPU hade jag siktat på 3600MHz minnen, inte 3200MHz.
Om du vill uppgradera till 4000-serien senare skulle jag nöja mig med 3300X och investera i ett B550, annars funkar ju 3600 & B450 för att köra på tills den rasar.

eller:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tog fram två förslag åt dig.

Den översta är vad jag hade rekommenderat, då utnyttjar du hela din budget.

Den nedersta är vad jag anser vara det billigaste man kommer undan med för en "vettig" speldator.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red