Klara nyare spel på "high"- vad kan jag behålla och hur mycket behöver jag spendera?

Permalänk
Medlem

Klara nyare spel på "high"- vad kan jag behålla och hur mycket behöver jag spendera?

********** OBS! delarn är beställda. Se inlägg från 2/12 ***********

Jag inser att jag har lagt oförskämt lite pengar på datorkomponenter sista åren, nu är jag sugen på att lira några nyare spel till hösten.
För 9 år sen köpte jag datorn i min signatur: i5-2500K, ASRock Z68 Pro3-M, 8 GB DDR3, OCZ Modxstream 500W och för 5 år sen köpte jag till ett GeForce GTX 750 Ti 2GB.

Inser att det inte räcker speciellt långt idag Min skärm är fullHD och vill gärna köra "high" på grafiken. Spel som typ Red dead redemption 2 tänker jag på, sen titlar som släppts de senaste 2-4 åren också.

Kan jag dubbla RAM-minnet och köpa ett hyfsat fläskigt grafikkort, sen överklocka processorn en bit och klara mig några år till? Eller är det dags att byta ut det mesta?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Det är nog dags att byta ut det mesta

2500K är inte särskilt snabb om du ska spela i 1080p idag, så även om du köper ett bättre grafikkort och mer RAM så kommer det fortfarande vara en flaskhals.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@glemmy: Det är nog dags att byta ut det mesta

2500K är inte särskilt snabb om du ska spela i 1080p idag, så även om du köper ett bättre grafikkort och mer RAM så kommer det fortfarande vara en flaskhals.

Mvh

Tror dig, men var går brytpunkten för när det är värt?

Säg att jag har 4000 att lägga, då är ett nytt grafikkort det enda som är aktuellt. Men om jag lägger 8000 på processor, mobo, minne och grafikkort så blir det kanske mycket bättre?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kanske måste byta PSU också, lite osäker på det där märket och 500W.
Annars kan du få så här roligt för 8k nuförtiden:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13835118

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Viking
Skrivet av glemmy:

Tror dig, men var går brytpunkten för när det är värt?

Säg att jag har 4000 att lägga, då är ett nytt grafikkort det enda som är aktuellt. Men om jag lägger 8000 på processor, mobo, minne och grafikkort så blir det kanske mycket bättre?

Om du kan spara ditt chassi och lagring kan du köpa något sånt här, du kanske kan spara nätagget också:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

För RDR2 vill du nog ha ett 5700 XT om du ska ha stabil FPS över 60. En 2500K överklockad till 5 GHz klarar sig helt okej i spel som inte belastar processorn så mycket (bl.a. RDR2) men presterar förfärligt i spel som gör det (t.ex. BF5).

Om du bara vill uppgradera grafikkortet skulle jag köra på ett RX 580. Om du köper bättre än så kommer processorn att vara alltför begränsande i många spel. Jag förväntar mig då också att du överklockar processorn till närmare 5 GHz (vilket de flesta 2500K klarar med måttligt stora kylare). 4 GB extra RAM skulle också hjälpa. Jag har lite extra liggandes om du vill köpa. Även möjligt att det fortfarande säljs nytt.

Annars får du nog förvänta dig att spendera omkring 8k på att uppgradera det mesta i datorn. ~4000 för ett 5700 XT, ~2000 kr för en R5 3600 och ~2000 kr för moderkort och minne.

Permalänk
Medlem

@glemmy: Jag skulle vilja påstå att vid cirka 9-11 Tkr så får du avsevärt bättre prestanda

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kommer långt på ett sånt här paket för 1080p gaming:
Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX 5600 XT 6GB WINDFORCE OC (3 099 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte B550M AORUS ELITE - mATX / B550M (1 295 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (749 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 480GB (1 069 kr hos Webhallen)
Totalt: 8 197 kr

  • R5 3600 är ett givet val i prisklassen

  • 5600XT fungerar fint för RDR2

  • MP510 då jag tror att du saknar en hygglig disk och den här kommer följa med ett tag

  • B550 kommer ge dig bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden, både gällande socket och VRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

B550 kommer ge dig bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden, både gällande socket och VRM

Inte det B550 dock. Det har 5 faser med endast ett par FETs per fas. Dessa är troligtvis samma dåliga FETs som Gigabyte använde på sina B450 moderkort, där den ena har en på-resistans på 4 mΩ (jämför med dubbla 2.8 mΩ för en verklig resistans på 1.4 mΩ för MSIs moderkort). Skillnaden är att Gigabyte hade 4 faser med dubbla par FETs på sina B450 kort-- alltså 8 par istället för 5 -- och även då ansågs Gigabytes B450 vara bland de med sämst VRM. B550M Pro är dock mycket bättre med dubbelt så många faser.

Permalänk
Medlem

@TMG: Aningen komplext - låter som att man ska gå för Pro då.
Så man kan räkna med att AM4-socketen lever ett tag till? Det känns som att den funnits ett tag, men ser att Zen 3 ska använda samma. Tanken är väl att göra en refresh av systemet om 3-5 år efter denna uppgraderingen och skulle vara skönt att inte behöva byta massa grejer då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@TMG: Aningen komplext - låter som att man ska gå för Pro då.
Så man kan räkna med att AM4-socketen lever ett tag till? Det känns som att den funnits ett tag, men ser att Zen 3 ska använda samma. Tanken är väl att göra en refresh av systemet om 3-5 år efter denna uppgraderingen och skulle vara skönt att inte behöva byta massa grejer då.

Ryzen 4000-serien förväntas vara den sista generationen som använder AM4, därefter lär det komma en ny. Värt att notera är att B450 kommer att ha stöd för Ryzen 4000 om man uppdaterar bios (om tillverkaren behagar), MSI har till exempel lovat stöd för sin B450 brädor

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@TMG: Aningen komplext - låter som att man ska gå för Pro då.
Så man kan räkna med att AM4-socketen lever ett tag till? Det känns som att den funnits ett tag, men ser att Zen 3 ska använda samma. Tanken är väl att göra en refresh av systemet om 3-5 år efter denna uppgraderingen och skulle vara skönt att inte behöva byta massa grejer då.

Jag håller med det som Johan skriver. Jag skulle själv inte välja B550 i förväntan att få stöd för processorer längre i framtiden då Zen 3 mycket väl kan vara sista på AM4-plattformen. Du kan dock få moderkort med betydligt bättre/starkare spänningsregulatorer på B550, vilket främst blir relevant om du planerar att köra en processor med 12 eller fler kärnor.

Jag skulle uppskatta att spänningsregulatorn (VRM) på Gigabytes B550M Pro är på ungefär samma nivå som MSIs B450 Pro Carbon, Tomahawk och kanske även A-Pro och Mortar. Om du vill ha ett moderkort som bekvämt klarar av 12+ kärnor (med PBO eller överklockning) skulle jag rekommendera något av de lite dyrare. B550 (utan M) Elite eller B550 Mortar är båda utmärkta alternativ. Asus och Asrocks alternativ i den prisklassen verkar också bra, även om de är lite svagare än Gigabytes och MSIs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tror dig, men var går brytpunkten för när det är värt?

Säg att jag har 4000 att lägga, då är ett nytt grafikkort det enda som är aktuellt. Men om jag lägger 8000 på processor, mobo, minne och grafikkort så blir det kanske mycket bättre?

Jag har en tumregel för detta, när man kan köpa delar som presterar dubbelt så bra men kostar mindre än dubbelt så mycket, så är det dags att uppgradera. Därmed inte sagt att det är just den delen man behöver köpa.

Jag tror det kan vara värt att köpa ett begagnat grafikkort säg GTX 970, 1060 eller RX 570, 580, de är väsentligt bättre än ett 750Ti och borde nätt och jämnt klara 60FPS i 1080p RDR2, mer DDR3 RAM känns dock inte lönt eftersom det inte går att ta med till en nyare plattform.

Lägg undan lite pengar för en uppgradering när RTX 3k, RDNA2 & Zen3 släpps i slutet av året.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

3600 är vettig. Att gå från 3570K till 2700X gjorde stora förändringar för mig.

Du hade antagligen inte behövt ett B550 om du inte tänker byta till de nyare processorerna när de kommer om 4-5 månader eller vad det är.

Frågan är alltid om man ska vänta ett tag till tills nästa generation av grafikkort och processorer släpps och sedan köpa föregående för att de har gått ner.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag tror att du kommer långt på ett sånt här paket för 1080p gaming:
Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX 5600 XT 6GB WINDFORCE OC (3 099 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte B550M AORUS ELITE - mATX / B550M (1 295 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (749 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 480GB (1 069 kr hos Webhallen)
Totalt: 8 197 kr

  • R5 3600 är ett givet val i prisklassen

  • 5600XT fungerar fint för RDR2

  • MP510 då jag tror att du saknar en hygglig disk och den här kommer följa med ett tag

  • B550 kommer ge dig bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden, både gällande socket och VRM

Fast ska han köra high i 1080 så funkar det väl egentligen lika bra med ett rx 580 så länge? Sparar runt en tusenlapp. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte det B550 dock. Det har 5 faser med endast ett par FETs per fas. Dessa är troligtvis samma dåliga FETs som Gigabyte använde på sina B450 moderkort, där den ena har en på-resistans på 4 mΩ (jämför med dubbla 2.8 mΩ för en verklig resistans på 1.4 mΩ för MSIs moderkort). Skillnaden är att Gigabyte hade 4 faser med dubbla par FETs på sina B450 kort-- alltså 8 par istället för 5 -- och även då ansågs Gigabytes B450 vara bland de med sämst VRM. B550M Pro är dock mycket bättre med dubbelt så många faser.

Ah, ja. Hade lagt upp fel B550, tack för uppmärksammandet. Gaming X ska också vara med 10 faser och vara ATX.

Skrivet av DaCapo_X:

Fast ska han köra high i 1080 så funkar det väl egentligen lika bra med ett rx 580 så länge? Sparar runt en tusenlapp. 🤔

Men varför ta ett nytt kort så länge istället för ett kort som man avser att behålla? Speciellt då TS inte uppgraderar så ofta.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX 5600 XT 6GB WINDFORCE OC (3 099 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte B550 GAMING X (1 590 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (749 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 480GB (1 069 kr hos Webhallen)
Totalt: 8 492 kr

Permalänk
Medlem

Tack till alla för bra svar.
Det blir en större uppgradering efter sommaren, får tid att läsa på lite mer tills dess.
Nuvarande komponenter flyttas över till en htpc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli lite mer klart för mig vad det blir (ja, jag vet att jag tar lång tid på mig )

Jag tror detta är en sweet spot mellan framtidssäkert + prestanda per krona, håller ni med?

AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (eller motsvarande B550-moderkort som ger bra strömförsörjning)
16 GB DDR4

Nu är processorn inte släppt än men det har kommit upp lite benchmarks ser jag, och prissättningen ser vettig ut.

Alternativet skulle vara att köra Intel i5-10600K men ser ut som at 5600X slår 10600 en hel del.
Däremot, vad jag läst mig till, kommer moderkort från 400-serien ha stöd för Intel Rocket Lake-processorer som kommer våren år. Här finns kanske en del att hämta i framtiden (putta i en beg CPU t.ex. om några år t.ex.)

Grafikkort har jag inte bestämt mig för än riktigt, avvaktar och ser lite vad AMD hittar på nu med de nya korten.
Men det blir väl något i stil med 5600XT/5700XT eller RTX 2060/2070. Väntar nog till black friday eller singles day oavsett.

Jag tänkte förresten satsa på ett Phanteks Eclipse P400a chassi, ser ut som att det ger bra luftflöde och därmed kan fläktarna gå på låga varv = tystare, till lågt pris. Nätagg blir det evt. Kolink Enclave Gold, verkar ge mycket för pengarna enligt de tester jag läst.

Kommentarer?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kika på begagnatmarknaden här på Sweclockers om du har dåligt med budget! Jag fick en hel speldator som med lite svettningar klarar av BF5 för 6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu börjar det bli lite mer klart för mig vad det blir (ja, jag vet att jag tar lång tid på mig )

Jag tror detta är en sweet spot mellan framtidssäkert + prestanda per krona, håller ni med?

AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (eller motsvarande B550-moderkort som ger bra strömförsörjning)
16 GB DDR4

Nu är processorn inte släppt än men det har kommit upp lite benchmarks ser jag, och prissättningen ser vettig ut.

Alternativet skulle vara att köra Intel i5-10600K men ser ut som at 5600X slår 10600 en hel del.
Däremot, vad jag läst mig till, kommer moderkort från 400-serien ha stöd för Intel Rocket Lake-processorer som kommer våren år. Här finns kanske en del att hämta i framtiden (putta i en beg CPU t.ex. om några år t.ex.)

Grafikkort har jag inte bestämt mig för än riktigt, avvaktar och ser lite vad AMD hittar på nu med de nya korten.
Men det blir väl något i stil med 5600XT/5700XT eller RTX 2060/2070. Väntar nog till black friday eller singles day oavsett.

Jag tänkte förresten satsa på ett Phanteks Eclipse P400a chassi, ser ut som att det ger bra luftflöde och därmed kan fläktarna gå på låga varv = tystare, till lågt pris. Nätagg blir det evt. Kolink Enclave Gold, verkar ge mycket för pengarna enligt de tester jag läst.

Kommentarer?

Meningslöst att spekulera om prestanda och pris för processorer som inte har släppts ännu. Om 5600X presterar bättre än 10600K i dina ändamål till ett liknande pris blir det ett självklart val. Skulle inte en 3600 räcka annars? Med de grafikkorten som du nämner ser jag ingen större mening i att köpa någonting bättre. Med ett B550-moderkort kan du alltid uppgradera i framtiden också om det skulle behövas.

Jag har inte kollat närmare på just det moderkortet, men jag tycker att många av Asus "mid range"-moderkort de senaste åren har varit skräp med extra RGB. Jämför gärna med alternativen från de andra tillverkarna - då kanske du får samma sak till lägre pris eller bättre kort för pengarna.

P400A är ett bra val för pengarna. Ingen särskilt imponerande kvalitet, men det spelar ingen större roll när allting väl är monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Meningslöst att spekulera om prestanda och pris för processorer som inte har släppts ännu. Om 5600X presterar bättre än 10600K i dina ändamål till ett liknande pris blir det ett självklart val. Skulle inte en 3600 räcka annars? Med de grafikkorten som du nämner ser jag ingen större mening i att köpa någonting bättre. Med ett B550-moderkort kan du alltid uppgradera i framtiden också om det skulle behövas.

Jag har inte kollat närmare på just det moderkortet, men jag tycker att många av Asus "mid range"-moderkort de senaste åren har varit skräp med extra RGB. Jämför gärna med alternativen från de andra tillverkarna - då kanske du får samma sak till lägre pris eller bättre kort för pengarna.

P400A är ett bra val för pengarna. Ingen särskilt imponerande kvalitet, men det spelar ingen större roll när allting väl är monterat.

Tack för feedback

Jo det är sant, inte mycket idé att spekulera, men om två veckor vet vi mer. Om pris och prestanda ligger som indikerats så verkar det bra. 3600 räcker säkert ändå, men jag tänker att det blir lite framtidssäkert om jag lägger en tusenlapp extra nu? Kanske inte spelar någon roll, mest kul att skaffa något som är helt nytt.

Jag kollade några olika B550 "gaming"-kort från det billigaste och uppåt. Vet inte varför jag fastnade för Asus, det verkade bra i några tester jag läste. Men ska leta mer!
https://www.pcgamer.com/uk/best-b550-motherboard-for-gaming-a...
https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_strix_b550_f_gamin...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu är grejerna äntligen beställda. Jag slog till på lite fetare GPU än tänkt först, väntar på att få hem EVGA RTX 3070 XC3 Ultra, får det på lördag. Lite overkill för 1080p... men tänker framtidssäkerhet och om jag uppgraderar skärmen.

Moderkort ligger hemma (MSI B550 Tomahawk) och RAM (16GB Crucial Ballistix 3600 MHz CL16), PSU, chassi och NVMe SSD skickas just nu med posten. Så var det processorn... Har en 5600X-beställning hos komplett och leveransdatum står nu 30e december.

Om jag tvingas vänta så länge, då kommer jag trycka in grafikkortet i min gamla dator tillfälligt.
Då får jag svar på min ursprungspost - hur mycket flaskhals blir det. Jag får köra några standardiserade syntetiska benchmarks/spelbenchmarks och jämföra. Kanske överklocka processorn i tillägg, och se hur mycket det ger...

Det borde fungera, eller vad säger ni? 500W är lite i minsta laget kanske - ska jag sätta i nya PSU?
Återkommer med resultat här i tråden

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag får köra några standardiserade syntetiska benchmarks/spelbenchmarks och jämföra. Kanske överklocka processorn i tillägg, och se hur mycket det ger...

Syntetiska tester säger dig ingenting om hur begränsande processorn är.

En oöverklockad 2500(k) begränsar till och med ett RX 570 i vissa spel. Måste vara en katastrof med ett flera gånger starkare grafikkort.

Skrivet av glemmy:

Det borde fungera, eller vad säger ni? 500W är lite i minsta laget kanske - ska jag sätta i nya PSU?
Återkommer med resultat här i tråden

Om det är ett riktigt 500 W nätaggregat borde du klara dig, åtminstone i stock eller överklockad med lägre spänning. Sandy Bridge-processorer kan dra en del om man överklockar dem högt med hög spänning. Läs på nätaggregatet hur många ampere det kan leverera på 12 V. Borde ligga runt 40 A om det är ett acceptabelt nätaggregat. Om det är lägre än så skulle jag skaffa ett bättre.

Edit: Hittade en bild på nätaggregatet online. Det har endast 18 A eller 216 W på varje 12 V-lina. Ett RTX 3070 drar 220+ W, alltså mer än vad nätaggregatet är designat för att leverera. Såg att det var RDR2 som du tänkte spela. Det är ett av de spel där man vinner minst på starkare processorer då det belastar grafikkortet väldigt hårt. Du klarar dig nog på en 2500k där tills vidare, åtminstone om du överklockar den till 4,5-5,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Syntetiska tester säger dig ingenting om hur begränsande processorn är.

En oöverklockad 2500(k) begränsar till och med ett RX 570 i vissa spel. Måste vara en katastrof med ett flera gånger starkare grafikkort.

Om det är ett riktigt 500 W nätaggregat borde du klara dig, åtminstone i stock eller överklockad med lägre spänning. Sandy Bridge-processorer kan dra en del om man överklockar dem högt med hög spänning. Läs på nätaggregatet hur många ampere det kan leverera på 12 V. Borde ligga runt 40 A om det är ett acceptabelt nätaggregat. Om det är lägre än så skulle jag skaffa ett bättre.

Tack för svar.
Ok, då blir det nog snarare att testa några spel och se vilka FPS man får före och efter. Brukar väl normalt vara en typ av testslinga man kan starta i många spel som ger någon statistik efteråt.

Det hela är mest för att stilla min nyfikenhet, samt kunna spela lite under julen.

36A ger det nätagget på 12V, så jag monterar det nya för säkerhets skull.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?