Permalänk
Medlem

Hjälp med första speldatorn

Hej!

Bestämde mig ganska nyligen för att skaffa en speldator, men märkte att det finns så mycket man måste lära sig och förstå innan man gör det. Jag har absolut ingen bakgrund inom datorbygge och köp, i alla fall inte för datorer som ska klara av större spel.

Hade tänkt att spela bl.a. Cyberpunk 2077 på den. För en mer utökad uppfattning om spelen jag är intresserad av att spela kommer en lista med ps4-spel som jag äger och gillar:

The Witcher 3, Red Dead Redemption 2, Spider-Man, olika Assassin's Creed spel, Detroit: Become Human, Death Stranding, Uncharted 4, God of War, Monster Hunter: World, Horizon: Zero Dawn, GTA V, Warframe.

Jag spelar alltså mest story based singleplayer games och inte så mycket sådant som Call of Duty, Overwatch, Destiny, osv. Har dock tänkt mig att spela lite LoL med en vän, men inget kompetitivt. Jag kommer inte ha något behov av att streama.

Min budget ligger på ca 10 000–12 000 kr, men säg gärna till om det låter orimligt. Vill gärna att spelen ska kunna gå att spela med grafiken på max och med absolut minst 60 fps, men gärna över 100-200 fps i spel där det spelar stor roll. Har läst att sådana spel brukar vara enklare att få hög frame rate på än spel som rdr2, men rätta mig gärna om jag har fel. Har tänkt att ha en upplösning på 1080p eller 1440p med 144hz, men det lutar mot 1080p då det tar mindre på datorn och är nyttigare för min budget. Vet dock inte hur stor skillnad det skulle vara på prestandan om jag vill ha 1440p.

Skulle vara jättetacksam för rekommendationer på både komponenter, chassin, var man kan köpa dem och hur den färdiga produkten sköter sig.

Permalänk
Medlem

@gelica: Jag tror du vill ha något i den här stilen:

Den klarar 144FPS i 1080p & 60FPS i 1440p i de flesta spel.

Komponentkoll är en bra sida om man vill leta billigaste butiken i Sverige.
Inet, Webhallen & Komplett bygger ihop datorn för en kostnad.
Windows 10 kan man ladda hem från microsoft och installera från ett USB-minne, är vattenstämpeln jobbig så kan man köpa en produktnyckel för under 200:- på flera sidor på nätet.

Det finns många guider hur man bygger en dator på t.ex youtube, men även någon här på Sweclockers tror jag, utöver det så finns det en tråd där folk ideellt (eller för en kopp kaffe) kan komma och hjälpa till (peka och förklara) med bygget.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@gelica: Jag tror du vill ha något i den här stilen:
https://komponentkoll.se/bild/tzRWx.png
Den klarar 144FPS i 1080p & 60FPS i 1440p i de flesta spel.

Komponentkoll är en bra sida om man vill leta billigaste butiken i Sverige.
Inet, Webhallen & Komplett bygger ihop datorn för en kostnad.
Windows 10 kan man ladda hem från microsoft och installera från ett USB-minne, är vattenstämpeln jobbig så kan man köpa en produktnyckel för under 200:- på flera sidor på nätet.

Det finns många guider hur man bygger en dator på t.ex youtube, men även någon här på Sweclockers tror jag, utöver det så finns det en tråd där folk ideellt (eller för en kopp kaffe) kan komma och hjälpa till (peka och förklara) med bygget.

Jag skulle nog bytt ut Asus rog strix mot
gigabyte 5700xt 500kr extra.

ASUS AMD kort låter otroligt mycket tack vare de höga RPMs. Men om man inte bryr sig om ljudnivån kan Strix vara ett alternativ. Asus bör tyvärr hålla sig till Nvidia eller steppa upp ordentligt vid nästa AMD lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Jag skulle nog bytt ut Asus rog strix mot
gigabyte 5700xt 500kr extra.

ASUS AMD kort låter otroligt mycket tack vare de höga RPMs. Men om man inte bryr sig om ljudnivån kan Strix vara ett alternativ. Asus bör tyvärr hålla sig till Nvidia eller steppa upp ordentligt vid nästa AMD lansering.

Jag hade isf siktat in mig på ett RX 5700 XT från Powercolor som har både riktigt gott rykte och kommer till ett bra pris just nu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13852805

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade isf siktat in mig på ett RX 5700 XT från Powercolor som har både riktigt gott rykte och kommer till ett bra pris just nu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13852805https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13852805

Har ingen koll på hur Red Dragon presterar, men vet att Red Devil är ett av topp valen. Går nog inte att bli fel 👍

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, alla som skrivit!

@fenrisulvfan, jag tror jag kör på det mesta här, men med grafikkortet som @JohanFlodqvist rekommenderade. Dock funderar jag över moderkortet då hemsidan varnar om att man kan behöva en BIOS uppdatering. Jag kollade upp det och tror inte den behöver, men är lite osäker. Är lite rädd för att uppdatera BIOS då jag inte alls vet vad jag gör och folk har liknat det till desarmering av bomber. Detta kanske är en överdrift, men det låter ju inte så lockande. Har läst om B450M MORTAR MAX-mATX och folk verkar tycka den är bra. Hur mycket bättre är den än Pro Max? Borde jag köpa den istället? Den har också en varning om eventuell BIOS uppdatering, men läste att den är kompatibel med Ryzen 5 3600 från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelica:

Tack för svaren, alla som skrivit!

@fenrisulvfan, jag tror jag kör på det mesta här, men med grafikkortet som @JohanFlodqvist rekommenderade. Dock funderar jag över moderkortet då hemsidan varnar om att man kan behöva en BIOS uppdatering. Jag kollade upp det och tror inte den behöver, men är lite osäker. Är lite rädd för att uppdatera BIOS då jag inte alls vet vad jag gör och folk har liknat det till desarmering av bomber. Detta kanske är en överdrift, men det låter ju inte så lockande. Har läst om B450M MORTAR MAX-mATX och folk verkar tycka den är bra. Hur mycket bättre är den än Pro Max? Borde jag köpa den istället? Den har också en varning om eventuell BIOS uppdatering, men läste att den är kompatibel med Ryzen 5 3600 från start.

Alla B450-moderkort som slutar med "MAX" är kompatibla med Ryzen 3000 put of the box (så det är kompatiblet). Angående moderkortet kommer du sannolikt inte märka någon som helst skillnad beroende på vilket du tar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Alla B450-moderkort som slutar med "MAX" är kompatibla med Ryzen 3000 put of the box (så det är kompatiblet). Angående moderkortet kommer du sannolikt inte märka någon som helst skillnad beroende på vilket du tar

Då vet jag, tack!

Permalänk
Medlem

@gelica: De är bägge bra grafikkort, om du ska ha ett mATX kort så kan du titta på chassit MB311L.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@gelica: De är bägge bra grafikkort, om du ska ha ett mATX kort så kan du titta på chassit MB311L.

Vad blir skillnaden då annat än storlek? Låter den ena mer? Blir den varmare? Måste jag lägga till extra fläktar på någon av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@gelica: Jag tror du vill ha något i den här stilen:
https://komponentkoll.se/bild/tzRWx.png
Den klarar 144FPS i 1080p & 60FPS i 1440p i de flesta spel.

Komponentkoll är en bra sida om man vill leta billigaste butiken i Sverige.
Inet, Webhallen & Komplett bygger ihop datorn för en kostnad.
Windows 10 kan man ladda hem från microsoft och installera från ett USB-minne, är vattenstämpeln jobbig så kan man köpa en produktnyckel för under 200:- på flera sidor på nätet.

Det finns många guider hur man bygger en dator på t.ex youtube, men även någon här på Sweclockers tror jag, utöver det så finns det en tråd där folk ideellt (eller för en kopp kaffe) kan komma och hjälpa till (peka och förklara) med bygget.

Riktigt bra bygge. Hade nog bara lagt till en eftermarknadskylare för 300-400 kr sen är TS klar. Kanske även värt att lägga 100 kr mer för 650 watts versionen av PSU, lite mer rum för framtida uppgraderingar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Riktigt bra bygge. Hade nog bara lagt till en eftermarknadskylare för 300-400 kr sen är TS klar. Kanske även värt att lägga 100 kr mer för 650 watts versionen av PSU, lite mer rum för framtida uppgraderingar.

Tack! Skulle du kunna länka/rekommendera någon kylare?

Dum fråga kanske, men vad betyder TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelica:

Tack! Skulle du kunna länka/rekommendera någon kylare?

Dum fråga kanske, men vad betyder TS?

Ingen dum fråga alls, fattade inte heller det när jag först började hänga på detta forum. TS: TrådSkapare.

Hade rekommenderat nedan kylare, riktigt bra för priset. Kyler bättre än stock och är betydligt tystare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelica:

Tack för svaren, alla som skrivit!

@fenrisulvfan, jag tror jag kör på det mesta här, men med grafikkortet som @JohanFlodqvist rekommenderade. Dock funderar jag över moderkortet då hemsidan varnar om att man kan behöva en BIOS uppdatering. Jag kollade upp det och tror inte den behöver, men är lite osäker. Är lite rädd för att uppdatera BIOS då jag inte alls vet vad jag gör och folk har liknat det till desarmering av bomber. Detta kanske är en överdrift, men det låter ju inte så lockande. Har läst om B450M MORTAR MAX-mATX och folk verkar tycka den är bra. Hur mycket bättre är den än Pro Max? Borde jag köpa den istället? Den har också en varning om eventuell BIOS uppdatering, men läste att den är kompatibel med Ryzen 5 3600 från start.

Rekommenderar Gigabyte kortet före Powercolor Red Dragon. I tester ska Gigabytekortet vara bättre. Samma pris.

Personligen hade jag kört på Asus-koret då det är ett riktigt bra kort... Om det fungerar som det ska. S

Saken är att de tidiga korten satt med en för löst monterad kylare vilket ledde till problem. Men Asus ska ha fixat detta på nyare produktioner. Som sagt, jag personligen hade chansat och testat kortet, alternativt kontaktat Asus med produktnumret för att vilken batch jag får. Men förstår att för dig som är nybörjare, kanske det är för mycket krångel. I sådana fall Gigabyte kortet.

I nedan länk kan du se lite resultat när man testat de olika korten.

https://www.youtube.com/watch?v=5McVc0SQMHU&t=170s

https://www.youtube.com/watch?v=3NmExnu-j2s&t=534s

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelica:

Vad blir skillnaden då annat än storlek? Låter den ena mer? Blir den varmare? Måste jag lägga till extra fläktar på någon av dem?

P400A & MB311L är ganska lika, men MB311L är billigare(750:-) och mindre men kommer bara med 2x120mm fläktar medans P400A RGB kommer med 3 fläktar men går iofs att köpa helt utan fläktar (800:-).

Luftflödet är väldigt bra i bägge och det går att sätta in lika många fläktar i bägge.
Du måste inte köpa till fläktar, men en 120mm fläkt som utblås bak skulle göra lite nytta.
I P400A kan du flytta bak en av fläktarna, men i MB311L skulle jag låta dem vara kvar då en insugsfläkt med filter flyttar mindre luft än en ofiltrerad utblås.

En tornkylare behövs bara om du ska överklocka och då kan det såklart vara bra med ett lite kraftfullare nätaggregat på 650W.
550W borde dock räcka om du inte ska klocka både CPU & GPU samtidigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@pavl1sh: Tack så mycket! Kollade upp Asus-kortet och många verkar vara upprörda med det/Asus även efter fixen. Dessutom verkar den för 4000 kr inte vara till salu längre. Så borde jag köra på Gigabyte eller SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC som folk också verkar tycka om? Vilket är bäst? Om det fortfarande är Gigabyte, borde jag köpa den så fort som möjligt då erbjudandet på komplett endast gäller t.o.m. 5 juli, eller borde jag vänta lite till?

@fenrisulvfan: Skulle överklockning vara värt de extra stålarna? Det är inte så värst mycket mer och kan betala det om det gör märkvärdig skillnad. Har ingen aning om hur överklockning ens fungerar, men jag utgår från att det finns massa hjälpsamma videor på YoutTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelica:

@fenrisulvfan: Skulle överklockning vara värt de extra stålarna? Det är inte så värst mycket mer och kan betala det om det gör märkvärdig skillnad. Har ingen aning om hur överklockning ens fungerar, men jag utgår från att det finns massa hjälpsamma videor på YoutTube.

Det beror på hur mycket man får ut av det, vissa delar fungerar bättre än andra, tycker man det är kul att pilla med så är det värt det, men känns det som ett jobb, så är det nog inte värt det. Det finns dock risker med det, även om dem är små, så läs på lite innan, så att du inte sätter helt galna värden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@gelica: Kör på det som är billigast för stunden eller det som är mest estetiskt tilltalande för dig, de är lika bra.

Förstår inte riktigt vad du menar med om du borde vänta. Menar du om du borde vänta på bättre erbjudanden?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red